Sivu 1/2

Lada puoltaa

Lähetetty: 10.4.2007 23:31
Kirjoittaja Jokari
Ja ongelmaa senkun pukkaa...

Eli kärri on tuo riivattu 1700i -97. Kaikki alkoi siitä kun joulukuussa törmäsin kanttariin n. 30 km/h vauhdista. Osuma oli aika "myötäävä" mutta kuitenkin tömähti aika hyvin.
Renkula rupesi sitten harittamaan ja kääntyi pos. camberin puolelle aika reilusti. Sekä puolsi oikealle ihan reippaasti. Siitä hetkestä lähtien ohjaus muuttui vasemmalle jäykäksi ja oikealle käännettäessä oli kuin olisi ollut tehostin.

No lata oli kolme kuukautta tallissa ja viime viikolla siehen pultattiin kiinni varmuuden varoilta uusi alatukivarsi, uudet pallot sekä raidetangon pää. No mikä tulos; puoltaa edelleen oikealle ja pyörän camberit aivan perseellään.

Ja tänään kävin sitten säädättämässä etupyörien kulmat. Kuntoon laiteltiin camberit, casterit ja auraus.
Ja vieläkin puoltaa niin pirusti! Jopa työnjohtaja kävi tyyppäämässä Ladaa, mutisi vaan että säädöt on kohdillaan, mut rasvaa nyt kuitenkin alapallot ja tsekkaa simpukka.

No turhautuneena rasvailin alapallot ja tarkistin simpukan välyksen. Puoltaa edelleen. Toiset renkaat eteen ja koeajolle, edelleen puoltaa varsin rajusti. Ja edelleen vasemmalle kääntäessä saa käyttää kunnolla voimaa ja oikealle kääntyy lähes itsestään...

Mitä ihmettä tässä pitäisi ruveta tekemään? Kaiken järjen mukaan Ladan tulisi kulkea suht suoraan, mutta ei sinne päinkään! Aika pian on ojassa jos ratista päästää suoralla tiellä :evil: Ja tuo vasemmalle kääntyminen on ärsyttävän tahmeaa :evil:

En millään jaksa uskoa että runkopalkki tms olisi saanut siipeensä, koska aika moni on hajottanut etupyörän tuennan kovemmassakin vauhdissa ja korjaamisen sekä säädön jälkeen on tullut kuntoon. Ainakaan mitään silmämääräisiä vikoja ei näy.

Eli kuinka Lada kulkemaan suoraan? :evil:

Lähetetty: 10.4.2007 23:49
Kirjoittaja Mara
Jaa-a, kysymyksiin vastataan kysymyksillä..

Oliko kuskinpuolen pyörän arvot kohillaan vai olikos ratakampperia?

Mitenkäs simpukoiden välitanko; onko varma, että simpukoiden varret osottaa suoraan eteen ratin ollessa suorassa?

Onkos tossa mallissa rattiakselin päässä se taltalla, tms. lyöty viiru simpukan keskiasennossa, onko se suoraan ylöspäin ja kääntyykö ratti saman verran molempiin suuntiin?

Osuko takapyörä kanttariin, ettei akseli olis siirtyny (vakiota enemmän :wink: ) toiseeen laitaan?

Lähetetty: 11.4.2007 0:03
Kirjoittaja Jokari
Mara kirjoitti:Jaa-a, kysymyksiin vastataan kysymyksillä..

Oliko kuskinpuolen pyörän arvot kohillaan vai olikos ratakampperia?

Mitenkäs simpukoiden välitanko; onko varma, että simpukoiden varret osottaa suoraan eteen ratin ollessa suorassa?

Onkos tossa mallissa rattiakselin päässä se taltalla, tms. lyöty viiru simpukan keskiasennossa, onko se suoraan ylöspäin ja kääntyykö ratti saman verran molempiin suuntiin?

Osuko takapyörä kanttariin, ettei akseli olis siirtyny (vakiota enemmän :wink: ) toiseeen laitaan?
Kuskin puolella arvot olivat hyvin lähellä oikeaa, pikkasen lisättiin neg. camberia.
Apparin puolelle piti mättää vähän enemmän säätölevyjä, että saatiin pyörää pystympään (oli siis liikaa pos. camberia).
Aurausta oli 6mm, nyt 1mm/puoli eli 2mm.
Odotin että saan lippusen lappusen tuloksista mut sit sanoivat että ei pysty tulostaan sellasta. Arvot pitäis nyt kuitenkin olla juuri ne mitä Autodata kertoo...

Täytyy tarkistaa. Laakeroitu apusimpukkahan tohon on vaihdettu tukivarren kanssa samaan aikaan, mut eihän se voi vaikuttaa kun sitä kääntövartta ei irroitettu.

Täytyy tarkistaa myös...

Ei osunut mikään muu kuin etukulma.

Lähetetty: 11.4.2007 1:13
Kirjoittaja Jaakkima
Tätä ei kyllä tuo vasemmalle kääntymisen vaikeus tue, mutta heitetään ilmoille kuitenkin ettei etujarrut olisi saanut siipeensä tällissä? Vaikka tämäkin varmasti olisi huomattu renkaita vaihdettaessa.

Lähetetty: 11.4.2007 2:13
Kirjoittaja samarai
Tuli vaan mieleen, että oli joskus Cherry, jossa ohjaus puolsi voimakkaasti vaikka ohjauskulmat oli säädetty. Vika löytyi lopulta siinä takaa irti ruostuneesta jousenkorvakkeesta.

Lähetetty: 11.4.2007 13:46
Kirjoittaja Jokari
Jarru ei kyllä jumita yhtään, sen katsoin tosiaan ensimmäisenä. Sen kyllä huomasin että toi uusi venäläinen alatukivarsi on hieman epäsopiva. Siihen alapallon eteen on tehty sellainen vahvistuskanttaus niinkuin orkkiksessakin, mut se on pitempi kuin orkkis tukivarressa. Se ei haittaa yhtään, vaikka se käykin aika läheltä jarrukilpeä, mutta siinä kanttauksen etureunassa on sellainen typerä terävä kulma...
Jos nostaa keulan ilmaan ja kääntää renkaat vasemmalle linkkuun niin eipä pyöri apparin eturengas enää kun toi em. kulma painaa jarrukilpeä ja kilpi levyä.
Tollasta tilannettahan ei tosin voi olla että auton oikea puoli on kevennettynä ja renkaat on käännetty vasemmalle linkkuun.

Mut suoraan ajaessa siellä ei kyllä mikään ota kiinni. Pirun läheltä se tukivarren reuna kyllä käy mut ei ota kiinni. Täytyy tarvittaessa pikkasen pyöristää sitä kulmaa ettei se paina jarrukilpeä niin pirun kovasti.
Loistavat venäläiset toleranssit osissa stana... :lol: :roll:

Lähetetty: 12.4.2007 22:04
Kirjoittaja Jokari
Pyöräytin tänään Lataan alut hyväkuntoisilla 195/55/15-renkaillä, sekä löysäilin simpukkaa kun välystä ei ollut ratissa nimeksikään ja vielä lopuksi ruuttasin simpukkaan ainakin desin öljyä lisää. Lisäksi vääntelin ja kääntelin renkaita, ohjauksen niveliä jne. enkä huomannut mitään epänormaalia.

No jokatapuksessa muuttui Lada jo kertaluokkaa paremmaksi, eikä revi rattia niin kovin käsistä. Puoltaa silti ihan riittävästi ja varsinkin jarrutuksissa sitäkin enemmän.
Varsinkin oikealle kallistettu tie vääntää reilusti. Kokeeksi ajoin vasenta kaistaa, eli kallistus vasemmalle ja kas; sehän menee aika hyvin suoraan.

Iskee vaan epäilys että ei nuo kulmat silti ole kunnolla kohdillaan. Asentajallakin näytti olleen joku krapula/krooninen v*tutuspäivä (miksi nämä asentajan irvikuvat sattuvat aina mun kohdalle :evil:) Mitä olen ymmärtänyt niin ainakin jos castereissa on liikaa eroa, niin auto alkaa vetämään pienemmän casterin puoleen. Mistä sitä tietää mitä se on säätänyt.
Täytynee vielä varata aika toisaalle kulmien tarkastukseen. Rahaa palaa mut sitähän ei lasketa. Ei noista muuten pääse ikinä selville...

Mut tuokaan ei vielä muuta sitä tosiseikkaa että ohjaus on pirusti jäykempi vasemmalle. Ratti pyörii niin paljon kun sen pitääkin jne. Täytyy kuitenkin ottaa viilalla vähän pois siitä alatukivarren reunasta, ilmeisesti se pääsee painamaan jarrukilpeä ja levyä myös silloin kun auto on alhaalla ja renkaat linkussa :roll:

Lähetetty: 13.4.2007 17:48
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Jos puoltaa oikealle, niin vaihdappas oikea eturengas toiseen renkaaseen. Renkaan runkovika voi aiheuttaa runsasta puoltamista, vaikkei siinä olisikaan päällepäin näkyvää vikaa.

Lähetetty: 13.4.2007 18:12
Kirjoittaja Jokari
Ladassa on nyt jo kolmannet eri eturenkaat ja kaikilla sama juttu. Noilla leveillä läskeillä puolto on jostain syystä kevyempää kuin noilla vakiokokoisilla rinkuloilla. Mut sillä nyt ei ole merkitystä.
Renkaissa ei siis ole vikaa...

Epäilen vieläkin että suuntaus on kädetetty. Ajettavuus on lähes yhtä perseestä kuin ennen suuntaustakin.
Ilmeisesti siellä ei ollut nelipyöräsuuntausvehkeitä, vaan pelkkää etuakselia mitattiin. Vaikkei Ladassa voi takapyöriä säätää, niin 4-pyörävehkeillä näkee sitten mahdollisen taka-akselin heiton jne. jota voi sitten ilmeisesti etupään säädöillä kompensoida.

Piru että piti olla niin hätäinen ton suuntauksen kanssa :evil:

Lähetetty: 13.4.2007 22:59
Kirjoittaja audiq
Jokari kirjoitti: Piru että piti olla niin hätäinen ton suuntauksen kanssa :evil:
Kannattaa hakea rahat takaisin nopeasti tai vaatia auto kuntoon, koska ovat siitä laskuttaneetkin.
Suuntauksella ei itse suuntauksen osalta ole normaalia 6kk:n takuuta, koska se on säätötyö.
Takuu siis tässä tapauksessa lähinnä kattaa sen, että avatut pultit/mutterit ovat kiinni.

Puoltamiseen: Mittaa etu ja takapyörän navan välimatka kummaltakin puolelta, voi kertoa jotain tai sitten ei.

Lähetetty: 13.4.2007 23:34
Kirjoittaja Jokari
audiq kirjoitti:
Jokari kirjoitti: Piru että piti olla niin hätäinen ton suuntauksen kanssa :evil:
Kannattaa hakea rahat takaisin nopeasti tai vaatia auto kuntoon, koska ovat siitä laskuttaneetkin.
Suuntauksella ei itse suuntauksen osalta ole normaalia 6kk:n takuuta, koska se on säätötyö.
Takuu siis tässä tapauksessa lähinnä kattaa sen, että avatut pultit/mutterit ovat kiinni.

Puoltamiseen: Mittaa etu ja takapyörän navan välimatka kummaltakin puolelta, voi kertoa jotain tai sitten ei.
Njoo, niinkuin jo sanoin niin täysin mahdotonta sanoa mitä sinne on väännelty arvoiksi kun korjaamon puolelle en ollut kovin tervetullut enkä tosiaan saanut mitään mittauspöytäkirjaa, koska sanoivat ettei heidän laitteensa pysty tulostaan muka sellaista. Eikä ollut mikään nyrkkipaja, vaan erään Suomen laajuisen ketjun liike...

Kyllä kummankin alatukivarren alle on säätölevyjä mätetty, apukuskin puolelle enemmän. Tosin ei niiden perusteella voi mitään sanoa.

Kyllä mä kävin heti parin kilometrin ajon jälkeen valittamassa että lada haluaa mennä ojaan edelleenkin. Otti ne latan sisään uudestaan ja jotain tekivät/ihmettelivät, sitten herra työnjohtaja juippi kävi vielä koeajolla ja yritti vihjailla että "ei siinä mitään vikaa ole ja arvot on kohdillaan"

Että ton putiikin kohdalta on peli menetetty.

Pitänee varata aika paikalliselle Vianorille, ihan hyvää siitä kuullut. Ei se pelkkä mittaus vielä konkurssiin vie... :roll:

Lähetetty: 14.4.2007 0:18
Kirjoittaja audiq
Jokari kirjoitti:
...Että ton putiikin kohdalta on peli menetetty.

Pitänee varata aika paikalliselle Vianorille, ihan hyvää siitä kuullut. Ei se pelkkä mittaus vielä konkurssiin vie... :roll:
Noiden puljujen toiminta liian usein perustuu siihen, että homma kannattaa, vaikka asiakas saa korjaamattoman auton, kun kukaan ei viitsi valittaa, vaikka asia usein ratkaistaan lopulta asiakkaan eduksi huomattavasti epäselvemmissäkin tapauksissa.

Jos nielet sen, että sinua kusetetaan, niin älä ylläty, että seuraavakin paikka niin tekee, koska kukaan ei välttämättä ole siitäkään viitsinyt valittaa, vaikka olisi aihetta ollut.

P.S Itse laitoin katsikonttorin vaihdattamaan uudet nivelet väljien tilalle ja säädättämään pyöräkulmat kohdilleen, koska hyväksyivät väljät nivelet. 350e se niille maksoi, mutta oppivathan tarkistamaan nivelet kunnolla, siitähän niille maksetaankin... :wink:

Lähetetty: 14.4.2007 0:27
Kirjoittaja audiq
Idän Ihme 1 kirjoitti:Jos nyt kuitenkin ekana mittaisit tuon audiq mainitseman risti(?)mitan.
Ei se ole ristimitta, vaan ihan vaan napojen etäisyys, kun välttämättä suuntauslaitteet eivät niissä eroa huomaa.

Lähetetty: 14.4.2007 0:37
Kirjoittaja Jokari
audiq kirjoitti:
Jokari kirjoitti:
...Että ton putiikin kohdalta on peli menetetty.

Pitänee varata aika paikalliselle Vianorille, ihan hyvää siitä kuullut. Ei se pelkkä mittaus vielä konkurssiin vie... :roll:
Noiden puljujen toiminta liian usein perustuu siihen, että homma kannattaa, vaikka asiakas saa korjaamattoman auton, kun kukaan ei viitsi valittaa, vaikka asia usein ratkaistaan lopulta asiakkaan eduksi huomattavasti epäselvemmissäkin tapauksissa.

Jos nielet sen, että sinua kusetetaan, niin älä ylläty, että seuraavakin paikka niin tekee, koska kukaan ei välttämättä ole siitäkään viitsinyt valittaa, vaikka olisi aihetta ollut.

P.S Itse laitoin katsikonttorin vaihdattamaan uudet nivelet väljien tilalle ja säädättämään pyöräkulmat kohdilleen, koska hyväksyivät väljät nivelet. 350e se niille maksoi, mutta oppivathan tarkistamaan nivelet kunnolla, siitähän niille maksetaankin... :wink:
Juujuu, asiapuhetta ja aivan totta. Olin siinä ymmärryksessä ko. pajalla on nelipyöräsuuntausvehkeet, mutta eipä siellä sitten ollutkaan. Joten eipä se hyödytä enää mitään viedä autoa sinne takaisin. Huonoa säkää taas, ei ole ensimmäinen kerta.

Siis jos autoa ei olisi mällätty mihinkään ja olisin vienyt kiesin suuntaukseen, niin totta helvetissä olisin vaatinut säätämään niin kauan että se kulkee suoraan. Mut tässä asiassa on nyt liian monta asiaa joista ei voi olla varmoja.
Pitää muistaa että autolla on törmätty esteeseen ja vaikka osia on vaihdeltu vähintäänkin riittävästi ja suuntaus tehty, niin ei se silti tarkoita sitä että auto olisi siinä kunnossa missä se oli ennen mälliä. Se missä vika on, sitä en tiedä. Pelkkää arvailua. Kivenkovaan väittivät että arvot on kohdillaan. Uskoako siihen vai ei. Jokainen varmaan ymmärtää tämän tilanteen, kun ei voi olla varma oikein mistään.

Täytynee katsoa tuo napojen välinen mitta. Mulla ei silti riitä ymmärrys miksi toi ohjaus on edelleen pirusti jäykempi vasemmalle ja palauttaa sieltä liiankin äkäisesti. Ja sitähän se on ollut törmäyksestä lähtien. Olen käynyt läpi joka ikisen liikkuvan osan ohjaussysteemissä. Pyörät kevennettynä ohjaus ei ole jäykkä kumpaankaan suuntaan. Mä en ainakaan osaa enää tehdä mitään :?

Lähetetty: 14.4.2007 0:57
Kirjoittaja audiq
Jokari kirjoitti:...Kivenkovaan väittivät että arvot on kohdillaan. Uskoako siihen vai ei. Jokainen varmaan ymmärtää tämän tilanteen, kun ei voi olla varma oikein mistään.
No joo, ihan totta.

Syksyllä väänsin tienposkessa uutta kumia vanteelle siitä syystä, että olivat TB:llä säätäneet kuukautta aiemmin pyöräkulmat "hitusen" poskelleen, niin oli jollain avuttomalla neitokaisella päässyt vähän pinta loppumaan eturenkaista -Silloin tuli koettua tuo autokorjaamoiden takuu käytännössä ja sen ja usean muun pieleen menneen säädön jälkeen tulee helposti yleistettyä kusettajiksi kaikki korjaamot, ehkä liikaakin...