Sivu 1/1

Pakokaasujen alentamis järjestelmä

Lähetetty: 8.3.2004 20:43
Kirjoittaja jta
Eli mitenkäs tuon pakokaasujen alentamis järjestelmän tulisi toimia? Ja miten ne alipaine letkut pitäisi oikein kytkeä... Itellä ollu aina lenkki letkulla vain tuo enkä oo saanu sitä toimimaan millään tavalla... Aina kun sen on kytkeny niin tyhjäkäynti on hävinnyt... Perustuuko se tuohon se saasteiden alennus ku se sammuttaa auton? :P Niin ja auto on 1200L...

jeps

Lähetetty: 8.3.2004 20:51
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo se systeemihän katkasee tyhjäkäyntipiirin aina kun katsoo tarpeelliseksi. Alipaine otetaan imusarjalta magneettiventtiilin kautta tyhjäkäyntipiirinkalvolle. Magneettiventtiiliä ohjaa ojainlaite joka tulkitsee moottorin kierroslukua. Kierrosluvun mukaan magneetti venttiili on auki tai kiinni eli tyhjäkäynti on tai ei ole. Ohjainlaitetta ohjaa myös kaasuttimen vivustossa oleva mikrokytkin joka ilmaisee onko kaasuläppä kokonaan kiinni. Systeemi toimii ihan mekaanisella kosketusperiaattella ja usein on kytkin niin vinossa ettei edes osu vipuihin kunnolla, silloin laite voi luulla että kaasuläppä on auki.
jotenkin näin se toimii....

Lähetetty: 8.3.2004 21:02
Kirjoittaja jta
Mulla tuo tosiaan aina kun päästää kaasun irti niin auto sammuu... Ja vaikka kokeillu toisestakin ladasta otettuna tuo järjestelmä aina sammutti auton vaikka siinä toisessa se ei vaikuttanu mitenkään... Noh jos se tosiaan on tuollanen että sammuttaa auton niin enpä kyllä yritäkkään saaha sitä oikein kytketyksi...

Typerä kapine

Lähetetty: 8.3.2004 21:26
Kirjoittaja Jusu
Kapistuksen saasteita alentava vaikutus on ehkä enemmänkin teoreettinen kuin konkreettinen.

Usein tuo magneettiventtiilin käyttökytkin on jotenkin huonosti asennettu, jolloin se ja kaasuvipu eivät törmää toisiinsa. Tästä seuraa se, että alipaine ei mene venttiilille ja tyhjäkäyntiä ei ole. Helpointa on kytkeä imusarjasta suora letku venttiilille ja säätää tyhjäkäynti kohdalleen. Tämä johtaa siihen, että kun kaasua painetaan, alipaine vetää venttiiliä enemmän auki, eli se toimii päinvastoin kuin pitää. Saasteenalennusjärjestelmä muuttuu saasteenylennysjärjestelmäksi... :roll:

Tällä tavoin saadaan kuitenkin tyhjäkäynti varmistetuksi sotkematta päästöarvoja sen kummemmin.

Kaikista paras ratkaisu olisi lempata alipaineventtiili ja asentaa tilalle tavallinen säätöruuvi. Mekaanisen säätöruuvin löytäminen irrallisena voi kuitenkin olla vaikeaa. Ellei sitten jollakin ole niitä varastossa... :wink:

Lähetetty: 8.3.2004 21:36
Kirjoittaja jta
Ai mulla unohtukin kirjottaa tuonne että oon säätäny sen kytkimen että se kyllä napsahtaa kun kaasun päästää irti... Voisiko sitten olla että tuo kytkin olis rikki? Ja vaikuttaako muutes tuo sitten miten kulutukseen kun on otettu suoraan imusarjalta tuo alipaine tyhjäkäynnille.. Jos se kerta imee lisää auki sitä kaasua painettaessa... Ku olen vähän huolestunut muutenkin tuon auton kulutuksesta ja kaikki mahdolliset mitkä vähänkään vaikuttaa asiaan niin ois hyvä saaha ilmi....

Lähetetty: 8.3.2004 21:38
Kirjoittaja RTJN65
Mulla on. Ja kaksin kappalein. Tuleepi alkuperäisen alipainejutun paikalle.
On mulla niitä alipaine juttujakin. Kyllähän sekin toimii kun lopulta kaikki saa kohdalleen.

Lähetetty: 8.3.2004 21:52
Kirjoittaja jta
Vaan liikeniskö sulta myyntiin yhtä niistä alipaineella olevista? Ja jos liikenee niin mitä huutaisit siitä hintaa? Ja onko minkä kuntosia? Ku itellä on jo aika heikossa kunnossa tuo kalvo ja niitä ei mahtane saaha tarvikkeena noita asia...

Ruuvit löysällä

Lähetetty: 8.3.2004 21:58
Kirjoittaja Jusu
Rikkinäinen kalvohan merkitsee automaattisesti sitä, ettei kapine toimi.

Joku voisi ottaa tästä itselleen urakan ja tuoda noita mekaanisia säätöruuveja Venäjältä vaikkapa ämpärillisen. Sellainen vaan joka Ladaan, niin kone käy kuin kello. Ladan kaasutin on kuitenkin normaalisti hyvin toimivaa perustekniikkaa, joten miksi siihenkin on pitänyt tuollainen kapistus ympätä. Jos saasteita pelkää, niin kiertää sopparuuvin kiinni ja laittaa vielä pönkän kaasupedaalin alle!

Lähetetty: 8.3.2004 22:05
Kirjoittaja veli alexei
Ihan turha vehje. Ladaan, vaikka sen on tehny venäläinen, on laitettu paljon kaikkee turhaa osaa rikkumaan.

Re: Ruuvit löysällä

Lähetetty: 8.3.2004 22:06
Kirjoittaja jta
jusu kirjoitti:Jos saasteita pelkää, niin kiertää sopparuuvin kiinni ja laittaa vielä pönkän kaasupedaalin alle!
Tai sitten kuten eräs tuttu teki niin puu tikun tunkee kiihdytys puolen suuttimeen...

Lähetetty: 9.3.2004 9:03
Kirjoittaja RTJN65
No noi on uusia. Ostin yheltä torilta kerran. Kalvolla oleva olis vaikka 3Eur ja mekaaninen 2 Eur.

Lähetetty: 9.3.2004 21:42
Kirjoittaja jta
No jos vaan 3 juroa piät hintaa niin mä voisin vaikka ostaakkin sen alipaineella olevan. Ota vaikka maililla yhteyttä niin sovitan yksityis kohdista?