Sivu 1/8
Samara 87 projekti
Lähetetty: 14.3.2007 15:25
Kirjoittaja Samara87/88
Elikkäs nyt alkoi samarasta parempi auto-projekti. Päätavoite on saada siitä ainakin veden pitävä.
Veikkaisin että joskus on kolahtanut siitä takalasi paskaksi, ja sen on vaihtanut joku kyläseppä. Ja samalla tiivisteet on jääny sisäpuolelta katottuna aika huonosti.
Lieneekö mitään helppoa tapaa vaihtaa takalasi, koska minulla olisi raadossa sävytetty, ja samalla saisi tiivisteet ainakin kunnolla... Jos ei maksa vaivaa niin sikamassaa täyteen tiivisteenvälit ilman lasinvaihtoa, eiköhän tuo tuollakin asettune.
Keväthuoltoon voi antaa vinkkejä, ilmanputsarin elementin voisi tarkistaa/vaihtaa, kaasuttimen putsailla, öljyt ja suokka on vaihettu, mitäs muuta?
Lähetetty: 14.3.2007 16:18
Kirjoittaja Jaska HKI
Tällaisestakin voisi olla hyötyä:
-kytkinvaijerin ravaus ja kytkinpolkimen vapaaliikkeen säätö
-polttonesteen suodattimen vaihto
-tulppien tarkistus
-kaasuttimen kiinnitysruuvien ja pulttien kireyden tarkistus,vivuston rasvaus
-jarrupalojen kuluneisuuden tarkistus,vetoakseleiden suojakumien tarkistus
-kaasu- ja rikastinvaijerin rasvaus
-akunkenkien puhdistus
-lukkojen,saranoiden rasvaus
-rengaspaineiden tarkistus
-jarrunesteen vaihto jos edellisestä yli 3 vuotta
-laturinhihnan kiristys,tarkistu tai vaihto
-venttiilivälysten tarkistus/säätö
-jäähdytysnesteiden vaihto,jos edellisistä yli 3vuotta tai 60 000km
-vaihteistoöljyjen vaihto 75tkm,150tkm,225tkm,300tkm,375tkm,450tkm,525tkm....
Lähetetty: 14.3.2007 18:35
Kirjoittaja Lada-Jussi
noista tiivisteistä, usein ainakin kuulee irvailua että ensimmäisissä samaroissa on paljon heittoja osien sopivuudessa, joten voisi olettaa että orkkistiivisteet siellä vuotaa, toinen samaran vakio juttu on ruostuva takaluukku, eli onko pelti haihtunut tiivisteen sisältä? Sinänsä ehkä hyvä jos ikkunassa on vähän väljää, ei takaluukkua sulkiessa ilmanpaineesta rikkoudu lasit.
Lähetetty: 14.3.2007 19:29
Kirjoittaja Samara87/88
ilmeisesti joku on joskus työntänyt sinne väliin jotain ruosteentappajaa tms mustaa möjää, muuallakin autossa sellaista näkee, mutta siellä takaluukun tiivisteen välissä ei ole oikein toiminut, eli vähän haperolta näyttää. Muuten on kyllä siisti luukku
Kiitokset näppärästä muistilistasta
Ja sitten se kysmys, eli kuinka lähtee irti tuo ikkunankampi?
Ja sitten. Kuinka saan irti sen keskipalkissa olevan mustan muovijutskan jossa lukee AAAA eli lada,
ilmeisesti pitää purkaa sisäpuolelta se muovi ensin, kuinkas saan sen turvavyö jutskan pois, lähteekö suojus voimalla ja loput 17mm avaimella?
Lähetetty: 29.3.2007 19:29
Kirjoittaja Samara87/88
Kiitokset YV yhteydenotoista
Nyt on samaran takaluukku ja huomenna myös takasivuikkunat tiivistetty niin ettei tippaakaan vettä pitäisi sisään valua
Voipi tulla parikin perkelettä jos samalla tavalla vesi vielä tippuu takaluukun reunasta ja sisustaa pitkin valuu kyyneleet...
Seuraavalla sateella tulee varmaan istuttua takapenkillä ja joko itku tai nauru pääsee...
Samalla on kiinnitetty myös spoileri samaraan sekä toinen takasivulasin ritilä, toinen huomenna kiinni. Takalasin ritilähän siinä on ollu jo jonku kuukauden.
Viikonloppuna tulee tuulenohjaimet(?) etusivulaseihin sekä epämääräisesti toimiva kuskin ikkuna joutuu syyniin...
Lähetetty: 29.3.2007 19:33
Kirjoittaja Samara87/88
ja kysymyksiä:
Kuinka vaihdan/tarkastan vaiheistoöljyn?
Kuinka tarkastan/säädän venttiilien välykset
Jarrunesteitä en rupea vaihtamaan kun toimii niin perkeleen hyvin jarrut, mutta neuvoja saa sanoa
Ja: kuinka saan käsiini ladan korjasukäsikirja CD:n, josta olen huhuja kuullut?
Lähetetty: 30.3.2007 0:45
Kirjoittaja Lada-Jussi
Samara87/88 kirjoitti:ja kysymyksiä:
Kuinka vaihdan/tarkastan vaiheistoöljyn?
Kuinka tarkastan/säädän venttiilien välykset
Jarrunesteitä en rupea vaihtamaan kun toimii niin perkeleen hyvin jarrut, mutta neuvoja saa sanoa
Ja: kuinka saan käsiini ladan korjasukäsikirja CD:n, josta olen huhuja kuullut?
vaihteiston sivussa on täyttö/tarkastus reikä, avataan "korkki" muistaakseni 17mm lenkillä ja nestettä piti kai olla reiän reunaa myöten tasaisella alustalla. Alempana oli muistaakseni tyhjennys tulppa ja täyttö sitten tuosta edellä mainitusta, pitää käyttää jotain... prkl ku on noi kalujen nimet hakusessa
venttiili välykset pyörittelemällä moottoria ja liuskalla mitataan nokan ja venttiilin painajan välinen välys, jos on väärä, täytyy kammeta lievää väkivaltaa käyttäen (tai erikoistyökalulla) säätö kiekko pois, tarkistettava säätökiekon paksuus ja vaihdettava kiekkoon jolla saavutetaan tarvittava välys. Tästä olen tarkemmin joskus kirjoittanut omakohtaista kokemusta toisaalle.
jarrunesteet kannatta vaihtaa ennen kuin mätänee ja jumii sylinterit, ilmaruuvia vaan auki ja polkemaan vanhaa nestettä pihalle, uutta säiliöön sitä mukaa ku menee ja sit voi lopettaa polkemisen kun joka nipasta tulee puhdasta uutta nestettä.
jos olet lada kerhon jäsen voit tilata Lada Shopista tuon CD-rompun parilla eurolla. älä suosi netissä levitettäviä piraatteja!!
Lähetetty: 30.3.2007 10:30
Kirjoittaja Samara87/88
kyllähän mä lomakkeen palautesivuilla pistin, joten jäsen ollaan, tässä vaan laskua odotellaan
joo ja missäköhän tämä lada-shop sijaitsee? pari euroa ei kuulostaa niin kovalta hinnalta ettäkö kannattaisi piraatteja suosia

www osoite?
kiitoksia näistä tarkennuksista, ite kun en ole autoihin pahemmin perehtyny, pitää ns. opetella, ja hyvä vaan että tulee opeteltua, kunhan vaan ei kössi mitään....
Keväämmällä/kesemmällä tuohon tulee se vakionopeudensäädin(

) mites onko kukaan mihinkään ikinä asentanu alipaineella toimivaa vakkaria? kokemuksia mielellään kuulisin....
Kiitoksia infoilusta

Lähetetty: 30.3.2007 10:53
Kirjoittaja Lada-Jussi
kautta profeetan parran
Lähetetty: 31.3.2007 16:12
Kirjoittaja Samara87/88
no nythä se myrkyn lykkäs. Vuotaa öljyä pellolle
öljypohja kostean näköinen, ja pikku musta laikku alla, konepellin alta katsottuna ei näytä mistään erikoisen märältä, vähä kaikkialta niinkuin yleensä
Mutta eipä ole ennen vuotanut, eikä oo käytännössä yhtään syönykkään öljyä...
öljyt kun nyt katoin oli vajunu n. 2mm ainakin, ja viimeksi katsoin ehkä 1-2 viikkoa sitten...
Olisiko veikkauksia? Jos jokin vakavsti kusee saampahan hyvän syyn hankkia 1500i koneen kautta profeetan parran

Re: kakka
Lähetetty: 31.3.2007 16:21
Kirjoittaja Lada-Mies
Samara87/88 kirjoitti:no nythä se myrkyn lykkäs. Vuotaa öljyä pellolle
öljypohja kostean näköinen, ja pikku musta laikku alla, konepellin alta katsottuna ei näytä mistään erikoisen märältä, vähä kaikkialta niinkuin yleensä
Mutta eipä ole ennen vuotanut, eikä oo käytännössä yhtään syönykkään öljyä...
öljyt kun nyt katoin oli vajunu n. 2mm ainakin, ja viimeksi katsoin ehkä 1-2 viikkoa sitten...
Olisiko veikkauksia? Jos jokin vakavsti kusee saampahan hyvän syyn hankkia 1500i koneen kakka

Samarasi ei pitänyt liiallisesta tuunaamisesta ja nyt protestoi sitä vastaan

Lähetetty: 31.3.2007 16:49
Kirjoittaja köhmä
Jaahas. Kohta on koskella sitten Super Sputnik! Vaihteistoöljyn määrä on hyvä tarkistaa öljymontusta käsin tai sitten autonosturilla. Mutta mitä ihmettä tarkoittaakaan nuo takasivulasien ritilät
Samarassa on sitten vissiin palasäädöllä noi venttiilit? No voihan ne välykset siltikin tarkastaa rakotulkilla. Sylinteriin vaan puristustahti kohalleen ja sitten sen pytyn välykset tarkastetaan
Ja se Ladashop taitaa olla Vantaalla, pitäs muuten kävästä joskus itekkin paikan päällä pällistelemässä ja vähä shoppailemassa!
Pikkuiset öljyvuodot ei haittaa, mutta suuremmat vuodot (lue öljyläikät)kannattaa eliminoida. Niin tai voihan se tehdä myös venäläisittäin eli lisää vaan kulutuksen mukaan vähän huonompaa öljyä koneeseen

Lähetetty: 31.3.2007 17:04
Kirjoittaja Samara87/88
köhmä kirjoitti:Jaahas. Kohta on koskella sitten Super Sputnik! Vaihteistoöljyn määrä on hyvä tarkistaa öljymontusta käsin tai sitten autonosturilla. Mutta mitä ihmettä tarkoittaakaan nuo takasivulasien ritilät
Samarassa on sitten vissiin palasäädöllä noi venttiilit? No voihan ne välykset siltikin tarkastaa rakotulkilla. Sylinteriin vaan puristustahti kohalleen ja sitten sen pytyn välykset tarkastetaan
Ja se Ladashop taitaa olla Vantaalla, pitäs muuten kävästä joskus itekkin paikan päällä pällistelemässä ja vähä shoppailemassa!
Pikkuiset öljyvuodot ei haittaa, mutta suuremmat vuodot (lue öljyläikät)kannattaa eliminoida. Niin tai voihan se tehdä myös venäläisittäin eli lisää vaan kulutuksen mukaan vähän huonompaa öljyä koneeseen

Super sputnik kyllä
joo no pitää katella mitenkä tuo rupee syömään/vuotamaan, mutta ihan silmin havaittava läikkä, ja öljypohja kosteahko...
Mutta. Tiedossa olisi vm 96 ilmeisesti tällä GM ruiskulla varustettu moottori kaikkine hilppeineen 100e, kautta profeetan parran koko kone laturin hinnalla
Melkeinhän tuo pitäis ostaa poikkeen jos ei nyt myyjä ihan pahasti linssiin vedä, kuulemma ihan kunnossa vielä
Köhmä: Takasivulasien ritilät näet luonnossa kun käyt pyörähtämässä pihassa, ovat nimittäin jo kiinni.
Jos soitallat vähä etukäteen niin saat kaffeetki

Re: kakka
Lähetetty: 31.3.2007 19:13
Kirjoittaja Samara87/88
Lada-Mies kirjoitti:Samara87/88 kirjoitti:no nythä se myrkyn lykkäs. Vuotaa öljyä pellolle
öljypohja kostean näköinen, ja pikku musta laikku alla, konepellin alta katsottuna ei näytä mistään erikoisen märältä, vähä kaikkialta niinkuin yleensä
Mutta eipä ole ennen vuotanut, eikä oo käytännössä yhtään syönykkään öljyä...
öljyt kun nyt katoin oli vajunu n. 2mm ainakin, ja viimeksi katsoin ehkä 1-2 viikkoa sitten...
Olisiko veikkauksia? Jos jokin vakavsti kusee saampahan hyvän syyn hankkia 1500i koneen kakka

Samarasi ei pitänyt liiallisesta tuunaamisesta ja nyt protestoi sitä vastaan

Tämäkin on mahdollista

Lähetetty: 1.4.2007 22:34
Kirjoittaja Samara87/88
Projekti eteni taas hiukan...
molemmille puolille asennettu tuulenohjaimet etuikkunoihin, ja toiselle puolelle tiivistys/ritilän asennus suoritettu loppuun.
Parkit korjattu fiksaamalla valojen katkaisijan takaa tulevaa johtonippua..
kiekkamittari asennettu, taustavalo ei vaan suostu pelaamaan
kuskin penkki, joka irtosi lopullisesti etupidikkeistään, korjattu 4mm2 sähköjohdolla. Tukevampi kuin koskaan ennen...
kuskin puolen ovipahvi ruuvattu kiinni, eipähän rämise enää
raadosta vetokoukun irroitus seuraava operaatio, sitten maali pintaan ja asennus omaan. Sen jälkeen levikesarjaa asentamaan
Tosin ihan ekana huomenna kesänakit alle
