Sivu 1/1

Kytkimen vaihto?

Lähetetty: 10.3.2007 19:38
Kirjoittaja Jakke
Elikkäs olen kohtapuolin vaihtamassa vaihdelaatikon ja nyt tuli mieleen että kannattaisiko kytkinlevykin vaihtaa siinä samalla? Autolla on ajettu 63tkm (ainakin, ei sit tiedä jos jopa 163tkm :P ) ja kyllä ihan varmasti alkuperäinen on vielä menossa. Vois vähän vaan ketuttaa jos vaihtaa laatikon ja sit kohta sen jälkeen joutuu rempata kytkimen... Eli jos oletetaan että auto on ollut ihan normi käytössä eikä sillä ole ajettu rallia?

Lähetetty: 10.3.2007 19:48
Kirjoittaja Jokari
Kyllä mun mielestä kannattaa. Varsinkin jos kilometrit epäilyttävät yhtään. Rahallisesti se ei ole todellakaan mikään iso investointi.

Entisessä 1200S:ssä kytkin oli valmis jo vähän 60 tonnin päälle. Pappa tosin ajeli aika rajusti eikä niinkuin vanhat ihmiset yleensä :shock:
Toisaalta mun ruiskuun oli vaihdettu uusi loota samoissa lukemissa eikä levy ollut kulunut kuulemma nimeksikään, mut uus oli laitettu.
Käyttöhän ratkaisee paljon. On se hieman eri asia jos sitä kytkintä tarttee muutaman kerran päivässä (kotipihassa ja firman pihassa) kuin että ajellaan jatkuvasti kaupungissa ja päivässä saattaa tulla useita satoja kytkimen painalluksia.

Lähetetty: 11.3.2007 13:40
Kirjoittaja v.paasio
kyllä vaihtaisin jos levyt ja paine-asetelmat maksaa yhteensä 40-50 euroa niin ei ole isohinta hitsit mikä alkaa kuukauden päästä kun onkin kytkin kypsä ja vasta ollut laatikko irti.

jäähän se vanha kytkin varastoon jos on vielä käyvän näköinen.

Lähetetty: 13.3.2007 22:52
Kirjoittaja Jakke
Semmosta kyssäriä olisi vielä, että kannattaako sille uudelle (mutta kuitenkin käytetylle) laatikolle tehdä jotain erityistä esim jotain spesiaali öljyä/mönjää vai laitetaanko ihan vaan tavallisesti tavallista vaihteistoöljyä?

Lähetetty: 13.3.2007 23:08
Kirjoittaja Jokari
Ei se mitään ihmeöljyjä tartte, tavan 80W-90 GL-4 vaihteistoöljyä sisään. Tai vaihtoehtoisesti synteettistä 75W-90. Ja kun on 5-vaihteisesta kyse, niin pieni öljyn ylitäyttö ei ole pahasta, joku 3-4 desiä ylimäärästä riittää. Itse olen laitellut omiini sen 2 litraa öljyä.

Tolla varmistetaan vaan sen öljyn helppo pääsy sinne lootan "jatkeeseen" joka on arka paikka 5-vaihteisissa. Se peräpää kun pääsee vähänkään heikolla voitelulla käymään, niin sitten se vitonen alkaa huutaa hyvin monessa tapauksessa. Itsellä tosin 173tkm ajettu orkkislaatikko eikä femma huuda ainakaan niin paljoa että sisälle kuuluisi *koputtaa puuta*

Lähetetty: 20.3.2007 13:23
Kirjoittaja Jakke
Mistäköhän muuten saisi vaihdelaatikon korjaussarjoja tilattua/ostettua? Ja kuinka paljon maksaa?

Ja onko olemassa jotain ihmemömmöjä joilla voisi vähentää kulumista/jurnutusta laakerivikaisessa vaihdelaatikossa?

Lähetetty: 20.3.2007 13:39
Kirjoittaja Jokari
Ei Suomesta mistään, Venäjältä kyllä löytyy ja työkin on halpaa jos ei halua itse käydä säätämään.

Onhan noita aineita vaikka mitä, niiden vaikutus on lähinnä psykologinen, eihän ne rikkinäistä laatikkoa korjaa. Tuuppasin oman ruiskuni lootaan tuubillisen mömmöä, valmistajaa en muista, mutta huutava vitonen hiljeni jonkin verran. Vaihtoon menee sekin loota joskus...

Lähetetty: 6.4.2007 21:02
Kirjoittaja Jakke
Nyt on laatikko irrotettu mutta kyllä sai vähän kiroilla kun irrotteli ne kaks ylhäällä olevaa 19mm pulttia kun niissä oli jotkin helvetin nostokorvake aluslevyt. Nämähän sitten olivat tiellä sen verran ettei avainta millään saanut edes pultin ympärille. Aikansa sai siinä sit kiroilla ja taivutella järeämmillä työkaluilla koska aika paksua tavaraa olivat. Mietinkin vain että onko sama juttu kaikissa ladan laatikoissa ja onko niillä korvakkeilla oikeesti mitään virkaa, sangen hitsi ovat.

Ainiin, ja kyllä kannatti ostaa uusi kytkinsarja motonetistä :D Olisi ihan varmasti ollut kytkinremppa edessä aivan lähiaikoina jos en nyt vaihtaisi.

Lähetetty: 6.4.2007 22:32
Kirjoittaja jta
Se on se nosto korvakko aika hankala tuossa irrotuksessa... Tiellä ovat ja pahasti... Ei kait noilla muuta virkaa ole kuin että niistä saa moottorin nostettua.

Lähetetty: 6.4.2007 22:43
Kirjoittaja dJONY
Kuskin poeleta vaan vasaraa ja jokutappi siihen korvakkeesen, ja lyönti aukipäin, niin se lähtee sitten helposti auki.

Repsikan puolella se on harvinaisen hitsi. 2 pitkää jatkoa ja yksi lyhyt, ja pitkä hylsy ja nivel, niin sillä setillä se lähtee auki. :)

Lähetetty: 6.4.2007 22:46
Kirjoittaja jta
dJONY kirjoitti:Kuskin poeleta vaan vasaraa ja jokutappi siihen korvakkeesen, ja lyönti aukipäin, niin se lähtee sitten helposti auki.

Repsikan puolella se on harvinaisen peppu. 2 pitkää jatkoa ja yksi lyhyt, ja pitkä hylsy ja nivel, niin sillä setillä se lähtee auki. :)
Ite en tuolla nivel systeemillä auki saanu. Söi se nivel niin paljon potkua ettei saanu ees pulttipyssyllä aukeemaan. Nostin sitten moottori pois koko pakettina ku ei suosiolla lähteny aukeen nuo. Ja kun lattialle sai paketin ja kokeili avata kyseisen pultin niin ei ollu edes lujassa.

Lähetetty: 7.4.2007 13:46
Kirjoittaja dJONY
Itsehän en pulttipyssyä käytä normaali oloissi kuin renkaitten irroitukseen.
Tosin hyvä puoli pulttipyssyssä on se vasaramainen toiminta, tosin se vaatii erikois lujat hylsyt, tai muuten saa olla kokoajan kaupassa hylsyjä ostamassa.