Sivu 1/1

Autosähköpalo lähellä.

Lähetetty: 27.2.2007 19:28
Kirjoittaja Mara
Joo, kaikki alkoi toissakesänä, kun olin just samalla viikolla saanut maalattua Nappiksen ja kaikki alkoi muutenkin olemaan kunnossa. :) Ainoastaan pissapoika ei antanut nestettä lasille, vaikka pumppu pyörikin.
No, aikani vinguttelin pummpua toivossa, että joku tukos, tms. lähtisi liikkeelle ja vesi lentäisi lasille. Mutta ei.
Ajattelin, että olkoon, onhan nyt kuiva kesä, korjataan myöhemmin.
Samalla tein muitakin huoltotoimia kuten akunkenkien kiristys, kun olivat olleet vain painamalla siihen asti.. :roll:

Lähdin sitte ajelemaan kotiin, n.10km. Matkalle sattui nupukivikatu jota rullailin alamäkeen vapaalla kunnes kone sammui.
No mitä nyt? Vaihde päälle ja kytkin ylös, ei käynnisty.
Samalla alkoi merkkivalot himmenemään ja ohjaamon täytti kitkerä sähkönhajuinen savu!
Ei muuta kun lennosta konepelti auki, käsijarru päälle ja repimään akunkenkiä. Ja pas*at ne mihinkään irronnu, kun just oli kiristetty! :evil:
onneksi maajohdon liitin korissa antautui ja sai virtapiirin poikki.
Hinaus tallille ja ihmettelyä, et mitä on tapahtunut:

Puolan virtajohto ja pissapojan maajohto olivat luultavasti sulaneet yhteen ja nupukivellä jyristys oli rapistanut viimisetkin eristeet em. seurauksin.
Piuhat oli palaneet niin pahoin, että oli pakko vaihtaa koko johtosarja. :(
Oli kivaa pitkien työpäivien jälkeen metsästää uus sellanen ja vaihtaakin vielä, kolme iltaa siinä meni ja hyvä tuli. Samalla vähän parantelin läpivientejä ja suojasin 15A lattasulakkeella sen puolan virtajohdonkin, joka siis lähtee virtalukon apureleen kautta puolalle.
Tulipa siinä asennettua muovirunkoinen päävirtakytkinkin maapuolelle vastaisien tapausten varalle.

Ja tänään se tapahtui taas!! :evil:
Just kun pääsi jääradalle, puoli kierrosta ehdin ajaa ja taas kuului outoa ritinää ja sähkönhajua oli ilmassa!
Näkyipä rattiputken alta pieni liekkikin.. :shock:
Onneksi oli se päävirtakytkin, että sai virrat heti pois.
Ja taas liinan perässä tallille ihmettelemään.
Nyt oli syyllinen se apurele tai siitä lähtevät johdot, yksi liitin oli jäänyt jotenkin liian lähelle rattiputken rungossa olevaa terävää nurkkaa, joka oli sitten ajan saatossa jyrsinyt laadukkaan CCCP-kumieristeen :wink: liittimen päältä puhki.
Tällä kertaa riitti kahden apikon vaihto ja huolellisempi johtojen asettelu, mutta kyllä säikytti, kun muisti aiemman tapauksen.

Tarinan opetus: Päävirtakytkin on iloinen asia ja sammutin hyvä ostos. :)

Oho, tulipas romaani. :oops:

Lähetetty: 27.2.2007 20:47
Kirjoittaja Lape
Tarinan opetus: Päävirtakytkin on iloinen asia ja sammutin hyvä ostos. Smile


tuo on kyllä totta. itelläki kun tein ralliladaan sähköjä nii olin viksuna laittanut öljynpaineen merkkivalon virtapiuhan suoraan runkoon, hyvä ettei koko johto nippu käristyny.

Re: Autosähköpalo lähellä.

Lähetetty: 28.2.2007 7:08
Kirjoittaja pappa- igor
Mara kirjoitti:Ja tänään se tapahtui taas!! :evil:
Just kun pääsi jääradalle, puoli kierrosta ehdin ajaa ja taas kuului outoa ritinää ja sähkönhajua oli ilmassa!
Näkyipä rattiputken alta pieni liekkikin.. :shock:
:oops:
Mulla kävi omassa ladassa samanlailla pari vuotta sitten, onneksi oli hanskalokerossa liitinsarja ja pihdit ;) kaverilla meinas töissä käydä vähän vielä pahemmin, oli menossa laittaan transportteria (T4)autonpesukoneeseen, käänsi peilit ja työnsi a-pilarista antennin alas. Haisteli että haisee vähän palaneelle, avas konepellin niin akun ympärystä ilmi liekeissä... sammutti palon painepesurilla kun kerran pesuhallissa semmoinen oli, alkoi tutkia vikaa mikä oli palon aiheuttanut. A-pilarin antennin pohja oli korkannut alas työnnettäessä ja antennin pää suoraan akun plus napaan :roll: eipä se kai paljon muuta tarvikkaan :oops: olkaa tarkkoja niiden vehkeiden kanssa :lol:

Lähetetty: 28.2.2007 21:07
Kirjoittaja Tsuhna
Oma Samarakin meinas palaa pari vuotta sitten, oli laturin johdot hankautunu moottorin korvakkeen päällä ja palo suunnilleen koko johtonippu. Kannattais kattoa miten laturin piuhat roikkuu...
Viipuristakaan ei löytyny sillon uutta johtosarjaa, romikselta öbaut 300 ruupelia

Lähetetty: 2.3.2007 13:48
Kirjoittaja Jukka Haapamäki
Viime sunnuntai illalla töis olles, vartija tuli kierrokselle ja mainitti parkkipaikalla loikoolevas irän ihimehes olevan valot päällä.
Menin sitte kattomahan :arrow: Apukuskin puoleenen pitkä palaa, avaamet on taskus ja valokatkaasin nollilla. :shock:

Hetken siinä rämpläsin ja totesin, että sepäs ny tykkää vaan palaa. :lol:
Ratista kun sitten kääntelin, niin pääsi toimintasavut ratin ympäriltä ja mittariston takaa pois. Kiirus tuli akunkengälle, joka oli onneeksi sopivasti löysällä.

Syy: virtalukonpohojasta, sekä valo yms. viiksiltä lähtevät johtosarjat oli maannu huolimattomasti asennetun ratin alapuolisen muovisuojan kätköös, ohojaustangon jyrsittävänä.

Seuraus: eristeistään "vapautuneita" johtimia mukavasti toisiin samassa nipussa kulukeviin sulautuneena. (sulautettu järjestelmä? :lol: ) Valot ei pelaa, yllätys.

Toimenpiteet: -7 asteekkia pakkasta, klo. 22:15, parkkipaikalla taskulampun valossa, ja hyvän valonnäyttäjän kera piuhoja uusimahan. :D Klo. 05:00 vein kaverin kotia suorastaan loistavalla Lambolla! :P

Lähetetty: 2.3.2007 13:59
Kirjoittaja Jokari
^^ Kannattaa tosiaan olla tarkkana kun asentelee sitä muovikoppaa. Siellä oma lokero sille johtosatsille. Jos sen jättää sinne keskelle pyörimään, niin aivan varmasti alkaa ottamaan kiinni johonkin :wink:

Lähetetty: 2.3.2007 19:00
Kirjoittaja Jaska HKI
Yksi syy paloihin on akun maadoituksen karkaaminen (katkeaminen).Paluumaadoitus hakeutuu rikastimenvaijerin,pakoputken tms. kautta ja neliöt ei riitä.

Toinen syy on juuri edellämainittu sulakkeella suojaamattoman virtapiirin maasulku.Itselläkin on kerran virtalukon piuhat (Fiat 128)hankautuneet ohjausakseliin kyseisin seurauksin.

Kolmas syy on sulakeella suojaamaton virtapiiri,joka on otettu sulakkeiden "kovalta" puolelta.Sähköstä on tiedetty vähän,muttei tarpeeksi.