Sivu 1/1
Karstan poisto moottorista vesisumutuksella?
Lähetetty: 24.2.2004 16:16
Kirjoittaja Jaska HKI
Mitä mieltä olette karstoittuneen moottorin puhdistamisesta vesisumutuksella moottorin käydessä.Tällä tavalla karstan pinta pehmenee ja poistuu pakoputken kautta pöllähdyksinä ja vesihöyrynä.Sumutuksen onnistumisen voi mitata puristuspainemittauksella,jonka antamat tulokset ovat pienemmät kuin ennen sumutusta.Väittävät,että se on vaaraton moottorille.Ainakin siinä tapauksessa kun autolla on ajettu rikkinäisellä kannentiivisteellä on vettä saaneen sylinterin männän pää kuin vasta asennettu,joten vesi poistanee karstan.Tietysti nykyajan polttoaineet ja autot ovat sen verran kehittyneitä että ongelma on enempi kuluneitten kaasariautojen ongelma.
Lähetetty: 24.2.2004 16:33
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Onnistuu loistavasti ja karsta lähtee. Apuna kannattaa käyttää sellaista sumutuspulloa millä naisväki kastelee kukkiaan. Tekee hyvän ja hienon sumun. Ilmansuodattimen kansi pois ja hieman kierrosta koneeseen ja pontevasti vain sumutellen vettä koneeseen. Moottori suorastaan karjahtelee jokaisella ruiskauksella mutta kyllä tulee puhdasta. Oiva keino varsinkin siinä vaiheessa jos ajatus on esim. irroittaa kansi venttiilitöitä varten. Ei paljoa tarvitse muuten paikkoja puhdistella. Ja täysin vaaratonta moottorille kun nyt ei aivan ämpärin laidalta sitä vettä sinne kaada.
Lähetetty: 24.2.2004 18:30
Kirjoittaja Vanja-eno
Vahvistan sen mitä Andrei kertoo. Helppo, vaaraton ja vanha keino putsata konetta.
Vesi palotilassa
Lähetetty: 24.2.2004 19:24
Kirjoittaja Jaska HKI
Kerran olen joutunut köröttelemään Wartburgilla rikkinäisellä kannentiivisteellä 300km.Ajoin pintakaasulla vettä aina lisäten.Tankatessa oli ihmetys suuri kun kulutus laski normaalista 10l/100km 7.5l/100km.Vesi höyrystyesään palotilassa antaa lisäpotkua ja polttoainetalous paranee,mutta mitenkähän käy moottorin laakerien ja ruostumisen kannalta?
Lähetetty: 24.2.2004 19:38
Kirjoittaja Warreossi
2-tahtisessa ei se kovin hyvää tee,koska kaikki voiteluöljy on siinä polttoaineen seassa.Erityisesti mäntien neulalaakerit ovat vaarassa.
karstan poisto
Lähetetty: 24.2.2004 22:11
Kirjoittaja turbo ic
kaverin toyotasta poistettiin karsta myös vedellä muttei suihkepullolla vaan kaadettii vettä kahvimukilla kaasariin kierrokset tapissa... ...ja toimii
Kastelukannu
Lähetetty: 25.2.2004 7:47
Kirjoittaja Jankos
Joskus kaadettiin todella karstaiseen 1500s ladaan kastelukannulla useita litroja... Kulku parani 110 => 150km/h...
Lähetetty: 25.2.2004 8:18
Kirjoittaja Lada110
On sitä Opel kadetin konekki putsattu vedellä mutta siinä pantii puutarhaletkulla niin paljon vettä kun vaan meni ja tuli myös putkesta samalla syötöllä eikä sammunu kun kerran koko homman aikana........... rupes putken pääki kiiltää....
Löpöllä ?
Lähetetty: 25.2.2004 13:03
Kirjoittaja ladahartsa
Olen kuulut että karstanpoistoon voi käyttää myös löpöä tällä samalla tekniikalla, esim. VW kuplan eräässä korjausoppaassa neuvotaan tekemään löpöllä mutta varoitellaan samalla että konetta ei saa missään nimessä päästää sammumaan toimenpiteen aikana.
Re: Löpöllä ?
Lähetetty: 25.2.2004 15:01
Kirjoittaja Lada_VFTS
ladahartsa kirjoitti:Olen kuulut että karstanpoistoon voi käyttää myös löpöä tällä samalla tekniikalla, esim. VW kuplan eräässä korjausoppaassa neuvotaan tekemään löpöllä mutta varoitellaan samalla että konetta ei saa missään nimessä päästää sammumaan toimenpiteen aikana.
Todennäköisesti syy miksi konetta ei saa päästää sammumaan on se että sen käyntiin saanti voi olla aika hankalaa, jos se tukehtuu löpöön tai veteen.
vesiruisku?
Lähetetty: 26.2.2004 22:11
Kirjoittaja BAeMk51A
Mitenkäs tuo ruisku suuttuu jos sinne maltillisesti kaataa vettä, ei kai mikään anturi ota nokkiinsa, jos kaataisi kahvikupilla lorauksen suoraan läpän päälle, ei luulisi ainakaan. Vaikka onhan tuota karstanpoistoa harrastettukin jo.

Karsta off..
Lähetetty: 27.2.2004 0:15
Kirjoittaja vazili 2107
Jaa-a . Empä kyllä lähtis KATti-laitteesee koklaan tota vesikonstia, tosin en
osaa sanoa onko siitä vaaraa, ku ei oo tullu koklattua, mut jos joku koklaa
nii sittehän se tiedetään.

Lähetetty: 27.2.2004 9:40
Kirjoittaja ossi
On sitä Opel kadetin konekki putsattu vedellä mutta siinä pantii puutarhaletkulla niin paljon vettä kun vaan meni ja tuli myös putkesta samalla syötöllä eikä sammunu kun kerran koko homman aikana........... rupes putken pääki kiiltää....
joo just. ja minä ruiskutin ruoraan paloautosta 500 litraa vettä 50 baarin paineilla ladan ollessa tyhjäkäynnillä eikä edes meinannut sammua. ja jutut senkun kovenee.

Joku niitä myy
Lähetetty: 27.2.2004 15:54
Kirjoittaja Jaska HKI
Näin Unkarilaisilta Ladakerhon nettisivuilta kun joku on laittanut Ladaansa jatkuvakäyttöisen vesisumutuslaitteiston.Sitä oli kokeiltu Samarassa 2108 ja Lada2106:ssa.Toiminta oli yksinkertainen.Samanlainen muovikanisteri kuin pissapojassa.Kanisterista menee letku kaasarin kurkkuun rikastinläpän ja kaasuttimen läpän välille.Veden kulutusta määrää tietysti moottorin imu ja kanisterin korkissa oleva kuristusruuvi,jolla saadetään kanisteriin menevä ilma ja samalla kaasuttimeen menevä vesimäärä.Menetelmä pienentää pakokaasuarvoja. Polttoaineen kulutus pitäisi laskea 15-20%.
Lähetetty: 27.2.2004 21:06
Kirjoittaja Boris
Onkos täällä kuultu sellasesta keinosta, kun lumen tunkeminen kaasariin?
Yksi tuttu metsäkoneenkorjausmies kertoi tällaisesta kikasta. Olivat koittaneet saada huonosti käynyttä konetta pois metsästä, ja vanhempi asentaja oli sitten käskenyt nuoremman heitellä lumipalloja koneen kaasariin sisälle. Olivat sitten tällä keinolla saaneet sen vehkeen pois metsästä.
Eli mitenkäs tällanen ladan kanssa? Ja erityisesti Axtekin, kun taitaa noi muut ladat toimia niin hyvin, että tällasia käyntiongelmia esiintyy aniharvoin...