Sivu 1/2
kärjet käryää edelleen...
Lähetetty: 22.12.2006 12:17
Kirjoittaja Rizhto
Terve
kyselin aiemmin syksyllä apua akuuttiin kärkien palamisongelmaan. (
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... t=k%E4rjet)
Vaihdoin neuvojen mukaan kärkien kanssa uuden konkan ja homma alkoi pelittämään kuin unelma. Nyt kuitenkin samat oireet ilmaantuivat uudestaan, ja tarkastuksessa totesin, että kärjet ovat palaneet loppuun parissa kuukaudessa. Konkan vaihto ei siis poistanut ongelmaan. Kärkien alasin on osittain valkoisen karstan peitossa, eli kärkivälissä on siis käynyt iloinen kipuniointi, sillä palokarstaahan tuo töhnä on. Alkaa epäilyttää, että todellinen vika on jossain virranjakajan ulkopuolella. Osaisiko joku opastaa tästä eteenpäin? Sähköasiossa olen täysi urvelo, kuten olen jo aiemmin maininnut.
Lähetetty: 22.12.2006 12:28
Kirjoittaja ,_,/ukka
Veikkaisin että kondensaattori hajonnut uudestaan. Oisko lojunut varaosaliikkeen hyllyssä vuosikausia ja nyt käyttöön otettaessa hajonnut? Pakkanen heikentää kondensaattorin sähköisiä ominaisuuksia.
Ei oikein tule mieleen mitään muutakaan vikaa, tai noh hmm, jos puolan ensiöpuolella olisi jonkunlainen oikosulku johtaisi se siihen että kärkien läpi menisi suunniteltua suurempi virta. Tällainenkinhan on mahdollista, mutta mielestäni aika epätodennäköistä, aiheuttaisi ainakin heikon kipinän.
Tai jos etuvastuksellinen puola laitetaan ilman etuvastusta tai kytketään väärin
,_,/ukka
Lähetetty: 22.12.2006 13:48
Kirjoittaja AI
Mulla oli joskus samanlainen ongelma tuon 1600SL:n kanssa, aina 3000 km ja kondensaattori hajosi ja poltti kärjet. Sitten nyhtäisin saasteenalennuspiirin kierroslukutunnistimen (tupakkirasian kokoinen musta boksi jolla ei ole mitään virkaa kun koko saateenalennuspiiri ei toimi insinöörien suunnittelemalla tavalla) johdon irti ja viimeisillä kärjillä/kondensaattorilla ajoin sillä jonkin 5000 km eikä kärjet palaneet. Nyttemmin Ladalla ei ole ajettu mutta aina se tuosta koivun alta käymään lähtee kun välillä käyttää. Ainakin itse vakuutuin että vika oli siinä tunnistimessa.
Lähetetty: 22.12.2006 20:54
Kirjoittaja Rizhto
hmm... -86:ssa ei ole moisia saastelaitteita ollenkaan, joten moista boksia ei kannata edes etsiä. Valot autossa välkkyivät, kuten jo aiemmin ennustettiin, joten vaihdoin elektronisen säätimen (Kiitokset Pöhö-Andreille säätimestä). Valojen välkkyminen käytännössä hävisi, muuta tässähän on kyse jännitteestä. Eikös kärkien palaminen johdu liiasta virran määrästä, eli amppeereista? Auttaiskohan, jos laittais kondensaattorin suuremmalla kapasitanssilla?
Lähetetty: 22.12.2006 21:19
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Onkohan tuo puola oikeanlainen.Ettei vaan olis jostain kärjettömästä järjestelmästä.
Lähetetty: 22.12.2006 21:33
Kirjoittaja LADACAT
Jos löydät jostain reikäkärjet,ni kokeile niitä.
Mulla aikanaan nappiksessa olivat ainoat kärjet,jotka kestivät
sen kymppitonnin ajaa.
Tavalliset kesti sen 3-5 tuhatta vaikka konkankin vaihto.
Lähetetty: 22.12.2006 22:02
Kirjoittaja sepkar
Voisiko tähän tapaukseen suositella kärjetöntä sytkää asianmukaisella puolalla, ei olisi kovin kallis hankinta?
Lähetetty: 22.12.2006 22:14
Kirjoittaja Jokari
^^ Ratkaisuhan tuokin. Silloin tosin saat yhden mahdollisen vikapaikan lisää, eli sytkäboksin.
Hieman tosin jäi huono maku kärjettömästä kun asenneltiin sellainen BA3:n nappikseen. Ensin ei käynyt ollenkaan tyhjäkäyntiä. Onneksi löytyi varaboksi, paljon paremman näköinen ja eri mallinen. Tyhjäkäynti tuli takaisin joten upouusi boksi viallinen. Seuraavaksi matkanteko hyytyi seuraavana päivänä kostealla kelillä. Ilmeisesti sytkäboksin liittimestä oli päässyt joku liitin peruuttamaan koska johtojen räpläilyllä ja CRC-sumuttelulla lähti toimimaan. Vaikea kuitenkaan sanoa aiheuttiko kosteus vai löysä liitos tuon.
Tuskin kaikilla kuitenkaan on ollut noin paljon ongelmia

Lähetetty: 22.12.2006 22:23
Kirjoittaja sepkar
Jep, se tarvikeosana tuleva johtosarja saattaapi olla kehno, liittimet voivat olla kerrassaan heikkolaatuiset. Itse kävin napsimassa romiksella samarasta kelvon johtosarjan, liittimet selkeästi paremmat.
Lähetetty: 22.12.2006 22:31
Kirjoittaja Lada-Jussi
Rizhto kirjoitti:hmm... -86:ssa ei ole moisia saastelaitteita ollenkaan, joten moista boksia ei kannata edes etsiä.
melkein kaikissa -86 Ladoissa on tuo Ozonin saastehässäkä, jos ei nyt sitten kyseessä ole 1200L
Lähetetty: 22.12.2006 23:07
Kirjoittaja Mara
sepkar kirjoitti:Jep, se tarvikeosana tuleva johtosarja saattaapi olla kehno, liittimet voivat olla kerrassaan heikkolaatuiset. Itse kävin napsimassa romiksella samarasta kelvon johtosarjan, liittimet selkeästi paremmat.
Myös axteekki 1500:sta saa helposti purettua kaiken tarpeellisen, sytkän johtosarja on vaan teipattu auton johtosarjaan kiinni muutamasta kohtaa, samalla saa myös puolan ja jakajan.
Ite tein näin ja ei murheen häivääkään, (Mut nyt kun tän sanoin, ni varmaan ei toimi enää kauaa..

) tosin ohjainboksi oli valmiiksi rikki, eli Samaran boksi Rämältä ja toimii!
Lähetetty: 23.12.2006 8:32
Kirjoittaja AI
LADACAT kirjoitti:Jos löydät jostain reikäkärjet,ni kokeile niitä.
Mulla aikanaan nappiksessa olivat ainoat kärjet,jotka kestivät
sen kymppitonnin ajaa.
Tavalliset kesti sen 3-5 tuhatta vaikka konkankin vaihto.
Kyllä mulla kärjet 20.000-30.000 kestää ajaa, kärkiväliä joutuu joskus säätämään mutta kun muistaa rasvata virranjakajan nokka-akselin niin kärkivälikin pysyy oikeana 10.000-15.000 km.
Lähetetty: 23.12.2006 15:42
Kirjoittaja Rizhto
Puola tosiaan! Orggis puola oli hätäsosialisoitu jossain vaiheessa johonkin toiseen autoon. Lupasivat laittaa tilalle uuden tai hyvän käytetyn. Todellisuudessa minulla ei siis ole hajuakaan, mistä nykyinen puola on kotoisin.
Niin, auto on 1200L eli ei minkään sortin säästelaitteita. Kärjettömän sytkän hankinta on ollut mielessä, mutta itse aiassa minulla on koko koneen vaihto mielessä. Ei vain ole tullut sopevan hintaista luovuttaja-autoa (1500/1600/1700i/SXI) vastaan Oulun läheltä.
Lähetetty: 23.12.2006 16:30
Kirjoittaja Jaska HKI
Jo puolen ohmin sarjavastus sytyskondensaattorin kanssa alentaa sytytystehoa vomakkkaasti ja polttaa katkojan kärjet ,josta taas on seurauksena käynnistymisvaikeuksia.Verrattuna kondensaattorin n 1 000 000 ohmin eristysvastukseen on 0,5 ohmin sarjavastus niin pieni,ettei sen olemassaoloa voida todeta eristysmittauksessa hohtolampun tai ohmimittarin (analogisen) avulla.
Jos katkojan kärkien toinen kosketinpinta ainoastaan arpeutuu on kondensaattori liian suuri,-pieni sytytyspuolaan nähden.
Lähetetty: 25.12.2006 13:44
Kirjoittaja Rizhto
Kyllä ne palaa sekä alasin ja vasara. Käynnistymisessä ei ole mitään ongelmia. Veto päällä alakaa pätkiä. Nyt on sitten vuorostaan syytetyjen penkillä itse virranjakaja. Avasin aattoaamun ratoksi virranjakajan kannen tarkistakseni kärkine kunnon ja kas, Kärjet ja koko kärkilevy olivat mustassa öljyssä. Jakajan akselin stefa lienee korkannut. Saako tähän kärkimalliin vielä uusia täydellisiä jakajia, ja jos saa niin mistä? Pitäis torstaina/perjantaina jo päästä reissuun.