Sivu 1/2

Vielä kerran ladan madalluksesta.... spax/volvo??!!!

Lähetetty: 20.12.2006 18:28
Kirjoittaja Zlade
Olen porkannut noita topicceja ja löytänyt et 240 voleksen taka iskarit menis van minkä vuosimallisesta??? ja noista spaxeista kokemuksia?!!!!

Re: Vielä kerran ladan madalluksesta.... spax/volvo??!!!

Lähetetty: 20.12.2006 19:57
Kirjoittaja Panu__
Zlade kirjoitti:Olen porkannut noita topicceja ja löytänyt et 240 voleksen taka iskarit menis van minkä vuosimallisesta??? ja noista spaxeista kokemuksia?!!!!
142 volvoosta ainaki menee !

Lähetetty: 20.12.2006 20:54
Kirjoittaja kapa
200-sarjan Volvoissa kaikissa samat takaiskarit. Kuten myös 100-sarjassa. Ja käyvät ristiin 100-200, alapään kiinnityshela vaan vähän erilainen.

Lähetetty: 20.12.2006 21:02
Kirjoittaja mower
onko vollen iskarit paljonki jäykemmät? tulisko hyvä paketti ku laittas volvon jotkut perus takaiskarit ja farkku ladan jouset pätkittynä?

Lähetetty: 20.12.2006 22:20
Kirjoittaja miksu
noi spaxit on ainaskin mulla toiminut erittäin hyvin!

Lähetetty: 20.12.2006 22:22
Kirjoittaja köhmä
Kylläpä en jousien pätkimistä suosittele ainakaan tieliikennekäyttöön. Siinä kun jousenpää muokkautuu/karaistuu katkottaessa uuteen uskoon. On hyvin todennäköistä, että jousi katkeaa vierestä hyvin lyhyessä ajassa. Lisäksi jousto-ominaisuudet heikkenevät (jos ne nyt hyvät ovat olleetkaan) ja progressiivisuus katoaa tietyissä tapauksissa.

Peltoautoissa yms. näillä tuskin on suurta merkitystä. Eikun poikki, halki ja pinoon!!

Lähetetty: 20.12.2006 22:34
Kirjoittaja Jokari
Mitä järkeä niitä farkkuladan perusjousia on katkoa, kun ainoa ero sedanin vastaaviin on se, että ne ovat hieman pitemmät? Langan paksuus on sama molemmissa...

Venäjältä saa kyllä farkkuun tukevammasta langasta valmistettuja jousia, tai näin olen ainakin käsittänyt.

Lähetetty: 21.12.2006 6:44
Kirjoittaja pappa- igor
Jokari kirjoitti:Mitä järkeä niitä farkkuladan perusjousia on katkoa, kun ainoa ero sedanin vastaaviin on se, että ne ovat hieman pitemmät? Langan paksuus on sama molemmissa...

Venäjältä saa kyllä farkkuun tukevammasta langasta valmistettuja jousia, tai näin olen ainakin käsittänyt.
kyllä on motonetin farkku jouset paksummasta langasta tehty, ainakin olivat paksummat kuin -89 nappiksen orkkis jouset :roll:

Lähetetty: 21.12.2006 17:31
Kirjoittaja miksu
köhmä kirjoitti:Kylläpä en jousien pätkimistä suosittele ainakaan tieliikennekäyttöön. Siinä kun jousenpää muokkautuu/karaistuu katkottaessa uuteen uskoon. On hyvin todennäköistä, että jousi katkeaa vierestä hyvin lyhyessä ajassa. Lisäksi jousto-ominaisuudet heikkenevät (jos ne nyt hyvät ovat olleetkaan) ja progressiivisuus katoaa tietyissä tapauksissa.

Peltoautoissa yms. näillä tuskin on suurta merkitystä. Eikun poikki, halki ja pinoon!!
mie pätkäsin laikalla edestä kierroksen ja takanta 2kierrosta. eikä ajoominaissudet ainaskaan huonompaan suuntaa mennyt. ja toi jousien patkiminen on täysin laillista muistaaksen -80 luvun lopun autoihin asti.

Lähetetty: 21.12.2006 18:56
Kirjoittaja pappa- igor
miksu kirjoitti:
köhmä kirjoitti:Kylläpä en jousien pätkimistä suosittele ainakaan tieliikennekäyttöön. Siinä kun jousenpää muokkautuu/karaistuu katkottaessa uuteen uskoon. On hyvin todennäköistä, että jousi katkeaa vierestä hyvin lyhyessä ajassa. Lisäksi jousto-ominaisuudet heikkenevät (jos ne nyt hyvät ovat olleetkaan) ja progressiivisuus katoaa tietyissä tapauksissa.

Peltoautoissa yms. näillä tuskin on suurta merkitystä. Eikun poikki, halki ja pinoon!!
mie pätkäsin laikalla edestä kierroksen ja takanta 2kierrosta. eikä ajoominaissudet ainaskaan huonompaan suuntaa mennyt. ja toi jousien patkiminen on täysin laillista muistaaksen -80 luvun lopun autoihin asti.
siis laillista??? eipä kai se ole sallittua mutta jos on sopivat iskarit ettei jousi pääse katsastus nosturilla irtoamaan niin leimamies ei sen paremmin kiinnitä siihen huomiota :roll:

Lähetetty: 21.12.2006 19:22
Kirjoittaja miksu
kyllä se o laillista . Se pitää vain lyhetään sillein että ne jousen päät jää sinne kuppiin oikeisiin kohtii. Ja ton jousenhan voi laittaa vaikka letku klemmarilla kiinni ni eihän se silloin mihinkään sieltä pääse putoamaan.

Lähetetty: 22.12.2006 13:14
Kirjoittaja Zlade
miksu kirjoitti:kyllä se o laillista . Se pitää vain lyhetään sillein että ne jousen päät jää sinne kuppiin oikeisiin kohtii. Ja ton jousenhan voi laittaa vaikka letku klemmarilla kiinni ni eihän se silloin mihinkään sieltä pääse putoamaan.
Ei se kuule laillista ole........

Lähetetty: 22.12.2006 13:30
Kirjoittaja pappa- igor
Zlade kirjoitti:
miksu kirjoitti:kyllä se o laillista . Se pitää vain lyhetään sillein että ne jousen päät jää sinne kuppiin oikeisiin kohtii. Ja ton jousenhan voi laittaa vaikka letku klemmarilla kiinni ni eihän se silloin mihinkään sieltä pääse putoamaan.
Ei se kuule laillista ole........
sitähän minäkin 8)

Lähetetty: 22.12.2006 14:34
Kirjoittaja Jankos
Ihan joulun kunniaksi tuon tietoa teidän hiekkalaatikolle:
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm

Ihan siellä lopussa on se olennainen kohta. Eli eikö kannattaisi ottaa oikeasti asioista selvää eikä vain kinata foorumilla, aken sivuilta tiedon kaivamiseen kului jopa minuutti.

Oletteko muuten huomannut että vaikka useampikin kaveri on samaa mieltä jostakin asiasta, niin ei se välttämättä tarkoita että se olisi oikein...

Lähetetty: 22.12.2006 16:50
Kirjoittaja miksu
Hyväksyttävät madalluskeinot

EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa asianmukaisesti lyhentää.

Lisätietoja aiheesta:

AKEn ohje 3367/208/2003