Sivu 1/1
Lada jakeluautona, tyhjäkäynnissä ongelmia..
Lähetetty: 15.12.2006 14:03
Kirjoittaja ladadii-ladadaa
Olen ajellut pari kuukautta sitten ostamallani Lada 110 HB:lla vm.2002 ja tyhjäkäynti varsinkin kylmänä on ollut takkuista. Auto tuppaa sammahtelemaan vähän liian usein, jos ei kaasulla pidä kierroksia korkealla esim. liikennevaloihin saavuttaessa. Usein olen joutunut uudelleen starttauksen yhteydessä hieman pintakaasulla houkuttelemaan autoa käyntiin ja se ilmeisesti saattaa vielä pahentaa tilannetta?
Jaan sanomalehteä autolla ja toistuvat käynnistykset/sammutukset ovat varmaankin osasyyllisiä tyhjäkäynnin ongelmiin, koska usein pidemmillä matkoilla ainakin tähän asti auto on toiminut moitteetta.
Onko kyseessä jonkinlainen kaasuttimen/ruiskujärjestelmän säätöongelma, joka vaatii merkkihuollossa käyttämistä vai johtuuko ongelmat vain tästä hieman epätavallisesta ajokäyttäytymisestä kun jaan sanomalehtiä autolla. Voinko omilla toimillani ajossa jotenkin helpottaa näitä ongelmia vai eiko Lada vain sovellu jakotyöhön?
Otan kiitollisena neuvontaa vastaan!!
Lähetetty: 15.12.2006 14:09
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Ensimmäinen arvaus: alkava vika jäähdytysnesteen lämpötila-anturissa (väittää moottorin olevan lämpimämpi kuin onkaan).
Auton ja sen moottorin pitäisi sinällään sopia hommaan erinomaisesti.
menestystä
SvS
Lähetetty: 15.12.2006 18:25
Kirjoittaja Jokari
1700i:ssä lämpötila-anturi ei ole syylärissä, vaan ylävesiletkun juuressa koneen oikealla puolella.
Lähetetty: 16.12.2006 3:43
Kirjoittaja stt1
110 HB... Onko kyseessä 8V vai 16V-malli?
Tarkista nämä:
Tyhjäkäyntimoottorin toiminta (putsaus voi auttaa), tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläppäkotelon välissä oleva O-rengas sekä kaasuläpän asentoanturi.
Jos joku näistä on hajalla tai O-rengas puuttuu, niin kuvaamiasi ongelmia on.
- Saku
Lähetetty: 16.12.2006 21:05
Kirjoittaja ladadii-ladadaa
stt1 kirjoitti:110 HB... Onko kyseessä 8V vai 16V-malli?
- Saku
Se on 8V-malli.
(Kiitoksia jo tulleista neuvoista!)
Lähetetty: 18.12.2006 17:25
Kirjoittaja ladadii-ladadaa
Sdelano v SSSR kirjoitti:
Ensimmäinen arvaus: alkava vika jäähdytysnesteen lämpötila-anturissa (väittää moottorin olevan lämpimämpi kuin onkaan).
SvS
Anturin vaihto taitaa olla aika edullinen toimenpide ensihätään.
Mistä kohtaa minä löydän sen jäädytysnesteen lämpötila-anturin?
Onko homma vaikea aloittelevalle autonkorjaajalle?
Lähetetty: 18.12.2006 17:42
Kirjoittaja Jaakkima
Anturi löytyy koneen oikealta puolelta. Mikäli sitä ei näy, eli on se muovinen ilmanputsari, niin putsarin kokonaan poistamalla se näkyy vesiletkussa. Sen kyllä huomaa kun järjellä katselee.
Lähetetty: 18.12.2006 18:31
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Anturi on sylinterinkannen ja termostaatin välissä. Siis ikäänkuin kuljettajan puolella moottoria. Siihen menee kaksijohtiminen liitin suoraan ylhäältäpäin.
Katso esimerkiksi kuvasta
http://acat.autodealer.ru/index.php?tree=279_27593#pic
, jossa varaosanro 2112-3851010
Anturin vaatima työkalu on 19-millinen tai 3/4-tuumainen. Kiristysmomentti 20 Nm.
Jäähdytinnestettä ei tarvitse poistaa, eikä sitä käytännössä tule vaihtohommassa uloskaan.
Työ on suhteellisen helppo.
Anturin kuva yms on sivulla.
http://www.pe-ltd.com/Downloads/coolant_temp.pdf
Osan saanee joka autovaraosaliikkeestä, GM-osanro 12146312.
Tietoni perustuvat kokemukseen ruisku-Samarasta, joten täydelliseen takuuseen asiasta en voi mennä.
menestystä
SvS
Lähetetty: 18.12.2006 19:20
Kirjoittaja Jaakkima
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Anturi on sylinterinkannen ja termostaatin välissä. Siis ikäänkuin kuljettajan puolella moottoria. Siihen menee kaksijohtiminen liitin suoraan ylhäältäpäin.
Eikä ole kuin pelkääjän puolella. Ainakin jos ohjaus on vasemmalla puolella. Tänään nimittäin sitä katselin kun termaria vaihdoin omaani.
Lähetetty: 18.12.2006 19:36
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Vasemmalla vaiko äärivasemmalla, kas siinäpä pulma!
Asia selviää katsomalla acat.autodealer.ru:n kuvaa.
Äärivasemmallahan se.
naprava naturel -terveisin
SvS
Lähetetty: 18.12.2006 21:30
Kirjoittaja Jaakkima
Juu onhan se. Minä taasen puhuin aivan eri mallista eli 1700i. Mistä tämä jäänytkin mieleen???
Lähetetty: 19.12.2006 9:51
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Privet!
Ladassa menee joskus puolet sekaisin, eritoten kun - muistaakseni näin - osassa neuvostoaikaisista varaosa- ja ohjekirjoista ei ollut olemassa esimerkiksi oikean- ja vasemmanpuoleista vetoakselia taikka muuta osaa.
Oli vain vasen ja äärivasen vetoakseli.
Nyttemmin asia lienee jo toisin, mutta kyllä ainakin meille Petroskoin puoluekoulun käyneille on vielä totuttelemista.
SvS
Re: Lada jakeluautona, tyhjäkäynnissä ongelmia..
Lähetetty: 28.12.2006 23:05
Kirjoittaja KSE 1995
Minullakin oli vikaa tyhjäkäynnissä. Tarvitsi kaasua jotta auto lähti käyntiin eikä tyhjäkäynti pysynyt "päällä" moottorijarrutuksen jälkeen. Tosi pirullista esim. kun joutui pysähtymään risteykseen.
Vika poistui, kun tyhjäkäynnin säätömoottori (meniköhän termi oikein?) vaihdettiin. Nyt on tyhjäkäynti tallella.