Sivu 1/2

Ladan nyintä ja kaasuläppäanturi

Lähetetty: 2.12.2006 20:15
Kirjoittaja stt1
Nyintä olisi 95% varmuudella diagnosoitu kaasuläpän asentoanturiin (myös boschin kone kertoi vikakoodiksi asentoanturin signaalit).

Noh, Delta halusi anturista 104e, ostamatta jäi. Riskillä investoin parisen kymppiä tismalleen samannäköiseen ruiskuopelin anturiin, mutta veli venäläinen on tehnyt källit ja muuttanut anturin opelin anturiin verrattuna peilikuvaksi toiminnaltaan :evil:

No, eipä sinällään, ei olisi ollut juuri nyt tuohon reiluun sataseenkaan varaa.

Kuulin eräältä ladakerholaiselta huhun, että joku on antanut ensiapua näille myös poraamalla anturiin reiän ja voitelemalla anturin. Tässä olen nyt käyttänyt reilun tunnin hakuihin, mutta joko tulee ei-mitään, tai tolkuttomia määriä sivuja luettavaksi forumilta aiheesta kaasuläpän anturi.

Eli, osaisikos joku heittää neuvoja tuon anturin poraamiseen (mihin kohtaan tarkalleen ottaen)?

- Saku

Lähetetty: 2.12.2006 20:49
Kirjoittaja pressa
jos toiminta peilikuvana mutta kuori sama
niin käännä johdot peilikuvaksi niin toimii
asentotunnistin on pelkkä potikka

Lähetetty: 2.12.2006 22:11
Kirjoittaja stt1
Kuori on sama, mutta se potikka on saatu myös uuteen asentoon, eli nollakohta on eri paikassa... Pitäisi myös väkästää anturi uuteen asentoon. Eihän tuo mahdotonta ole, mutta menee askarteluksi.

Tietty, jos tuohon kehittelisi vaikka yksinkertaisen muovilevynpalan jota myisi porukalle halvalla, että saa 20-30e tunnistimen käymään 104e tunnistimen sijaan, niin markkinarakoa ehkä olisi taottavaksi 8)

Riippuu tietysti täysin mihin hintaan noita saa venäjältä. Jos hinta ei ole kummoinen, niin eipä paljon kannata viritellä.

- Saku

Lähetetty: 2.12.2006 22:16
Kirjoittaja corona
Nyt en tiedä mistä mallista kyse, mutta minulle kävi 111 -mallin kanssa niin , että huollossa oltuaan nyki niin perkeleesti. Kävin asiasta valittamassa ja lopulta, kun päätimme ettei kyse ole "ominaisuudesta" löytyi vikakin, eli kaasuläpän asento oli väärin säädetty, en tiedä tarkemmin, mutta kun säätivät oikein, ei ole ollut enää ongelma. Ei varmaan lohduta, mutta kerroinpas kuitenkin.

Lähetetty: 2.12.2006 22:32
Kirjoittaja stt1
corona: Jeah, löysin tämän kertomasi jo haun avulla :)

Ja tämä ei ole käynyt huollossa vaan ongelma tullut ajamalla. Ja kun tuon anturin ottaa irti ja heiluttelee, niin nykinän paikka ja muutkin ominaisuudet kyllä muuttuvat.

- Saku

Lähetetty: 2.12.2006 23:08
Kirjoittaja corona
Niin en tosiaan tiedä, mitä tekivät siinä. Sanoivat, että tietokone näytti "kaasuläpän olevan väärässä asennossa". Eivät kertoneet mitä tekivät, mutta nykiminen loppui siihen. Tuo, että tapahtui huollossa oli toki vahinko, minulle hyväksi kun saatoin siihen vedota ja vaatia korjaamista.
No jotenkin se tähän "kaasuläpän asentoon" liittyy ja oli tosi v####mainen ajaa.

Lähetetty: 2.12.2006 23:10
Kirjoittaja pressa
pistäppä saku yv:tä rtjn-65 ristolle
häneltä voisi löytyä asentotunnistinta n.20e uutta alkuperäistä

Lähetetty: 2.12.2006 23:29
Kirjoittaja stt1
pressa: kiitosta vinkistä, pistin sähköpostia hänelle.

corona: ja kyllä, tässäkin tapauksessa vaikuttaa ajon v-mäisyyteen se miten anturin asettaa. Eli mihin kohtaan se likaantunut vastuksen kohta osuu...

- Saku

Lähetetty: 3.12.2006 9:22
Kirjoittaja mam
Kuten joskus olen kirjoittanut niin kannattaa etsiä GM:n osa, joka on ikuinen. Niitä oli ensimäisissä Ladan ruiskuissa. Venäjältäkin niitä saa.
Toinen mahdollisuus on hankkia uusi kontaktiton malli, joka perustuu Hall-anturiin (magneettikenttä). Tässä mallissa ei ole mekaanisia liukupintoja joten sen pitäisi olla ikuinen. Venäläinen valmistaja antaa sille 5 vuoden takuun. Hinta lienee 20-30 Euroa.

Lähetetty: 3.12.2006 11:40
Kirjoittaja Lada-Jussi
kuten mam kertoi, on itselläkin kokemuksia ja täältä luetun perusteellakin selästi GM:n ruiskuosat on kestävämpiä. noi GM:n osat on ihan kai länsimaista valmistetta, kun Ladan bosch osat on venäjällä valmistettua Boschia, selittäneeköhän eron. Taitaavat GM osat olla venäjälläkin tuplahintaisia.

Lähetetty: 3.12.2006 13:26
Kirjoittaja stt1
rtjn-65 vastasikin jo, että yksi löytyy. Ostan sen pois ja raportoin asennuksen jälkeen toimiiko tuo jälleen hyvin.

...

Tuli lisävinkkiä, osatekijänä voi olla tyhjäkäyntimoottori. Pitääpä tutustua tuohon kikkareeseen. Osaako joku sanoa heti missä se tarkalleen ottaen on?


Muokkaus: Ja nyt loppui sen vanhan anturin kanssa tappelu. Otin silmän käteen ja sen opelin anturin toiseen käteen. Totesin, että kun tämän heittää noin 180 astetta ympäri verrattuna alkuperäiseen, niin voisi toimia. Ja yhdestä laidasta jopa saattaisi ruuvi prikan kera yltää pitämään sen kiinnikin. Näin kävi ja käytös parani jo kummasti ensimmäisellä koeajolla. Pitää vielä hienosäätää tuota ja katsoa miten sitten toimii.

Tänään tosin tuli sellainen lisävaiva, että ei pysynyt kylmällä millään käynnissä ellei pitänyt itse kaasulla käynnissä. Ei myöskään lähtenyt käyntiin kuin kaasua antamalla. Tuolloin vielä kuitenkin käytössä Ladan anturi.

Episodi siis jatkuu.

- Saku

Lähetetty: 3.12.2006 16:47
Kirjoittaja Sepesusi
corona kirjoitti:Nyt en tiedä mistä mallista kyse, mutta minulle kävi 111 -mallin kanssa niin , että huollossa oltuaan nyki niin perkeleesti. Kävin asiasta valittamassa ja lopulta, kun päätimme ettei kyse ole "ominaisuudesta" löytyi vikakin, eli kaasuläpän asento oli väärin säädetty, en tiedä tarkemmin, mutta kun säätivät oikein, ei ole ollut enää ongelma. Ei varmaan lohduta, mutta kerroinpas kuitenkin.
Akunkenkä irti vähäksi aikaa niin pitäs kalibroitua kohdalleen.Mulla oli uuden asennuksen jälkeen tyhjäkäyntikierrokset n.2000,tuo konsti auttoi.

Lähetetty: 3.12.2006 16:58
Kirjoittaja rotsi4
Onko muuten Bosch-mallin samarassakin tuollainen anturi säätö-ongelmineen?
Tai onhan siinä, mutta on sillä jotain merkitystä.

Omaani on ilmaantunut viime aikoina erikoisia oireita mutta nykiminen korjaantuu itsestään, ja sitten taas alkaa alusta.

Lähetetty: 3.12.2006 17:35
Kirjoittaja mam
Ne GM:n osat ovat Venäjällä tuplahintaisia mutta ei niitä Deltan hintoihin voi verrata.
Ei ne kaikki GM.n osat ole parempia kuin venäläiset - ainakin ruiskusuuttimet ovat huonommat kuin venäläiset 'Boschit'!

Lähetetty: 3.12.2006 21:08
Kirjoittaja stt1
Tässä vaiheessa on tullut käytettyä vielä tyhjäkäyntimoottori irti ja yritetty putsata sitä.

Tuossa tuli ajettua Ladalla nyt noin 70km:n lenkki ja todettua, että toimii aika hyvin. Ihan vähän nykäisee juuri kun siirrytään hitaasta lirutteluvauhdista moottorijarutuksen puolelle. Nykäisyä ei ole kun reippaammasta vauhdista siirtyy moottorijarrutukselle. Käy hyvin tyhjäkäyntiä, käynti ei enää juurikaan seilaa ja muutenkin vaikuttaisi hyvältä.

Nyt kokeilen vaihtaa säätöapuna olevan "shimmi"mutterin vielä luokkaa pienemmäksi, joka siirtää anturin runkoa puolisen milliä. Josko tämä veisi sitten sen pikkunykäisynkin pois. Mutteri taas on säätöapuna, koska muuten anturin arvot ovat korkeammilla kierroksilla pielessä ja aiheuttivat täyskaasukiihdytyksellä puutumista (tai ainakin tältä vaikutti).

Täältä taas tähän, huomenna lisäraporttia uuden säädön kera ja näkee miten lähtee ihan kylmänä käyntiin.

Huomenna saanen uuden Ladan anturin, mutta koeajetaan tuota Opelin anturia nyt tässä samantien, koska sellainen on ainakin yleisempi löydös tarvikeliikkeistä.

- Saku