Sivu 1/3
Mikä tappoi Englannin autoteollisuuden?
Lähetetty: 25.11.2006 13:31
Kirjoittaja Pavlovits
Jos ajan Korialta Helsinkiin, tulee vastaan jokunen Focus,Mondeo ja Fiesta. Muut Brittiautot voikin sitten laskea yhden käden sormilla. Vaikka 60-luvulla Mosse, Kupla ja Pikkufiiu olivatkin myyntitilastojen kärjessä. oli silti suurin osa teillämme liikkuvista henkiläöautoista englantilaisia. Mistä moinen kehitys mahtoi johtua? Onhan Englannissa toki kymmeniä autotehtaita, mutta ei niitä Scimitareja, Morganeita ja muita kummajaisia täällä kiusaksi asti näe.
Minkä siis arvelet kehityksen syyksi ja mitä olivatkaan ne 50-70-luvun britit, joita näkyi kaupungeissa, katsoipa mihin suuntaan hyvänsä?
Lähetetty: 25.11.2006 13:51
Kirjoittaja 4stroke
laatu ei kestänyt kovassa kilpailussa. glopaalisaatio kyykytti.
Lähetetty: 25.11.2006 14:49
Kirjoittaja Lada-Jussi
huonolaatu (ammattitaidottomia työmiehiä) ja eikös punnan kurssi ollut vähän huono, joka sitten vaikutti autojen hintaan täällä, että ei kannattanut enää myydä. Nythän Englantilaista autoteollisuutta enää olekaan, eikös Jaguaari, Mini ja Rolls-Royce ole jo myyty muualle ainakin BMW:lle meni joku, enpä ny muista tarkemmin.
Englantilaiset teki kyllä aina varsin omalaatuisia automalleja, kuten myös Neukkulassa tehtiin. Tietäähän sen että sillä ei pitkään menesty. Normaali auton ostaja haluaa tuttua ja turvallista ratkaisua.
Lähetetty: 25.11.2006 15:23
Kirjoittaja samarai
Autoista en niinkään osaa sanoa, mutta sen mikä tappoi Englannin moottoripyöräteollisuuden (1. maailmassa vielä 60-luvulla)
- Japanin moottoripyöräteollisuus.

Lähetetty: 25.11.2006 15:38
Kirjoittaja Jaska HKI
70-luvulla Englannissa lakkoiltiin paljon joten tuotanto oli mitä sattui.Eräs tuttu kertoi Suomeen tuodun Vauxhall Vivoja,joista puuttui ovet

..ne asennettiin Suomessa.Tuotekehittely pysähtyi Miniin joka oli nerokas innovaatio.Yläluokalle tehtiin käsitönä laatumerkkejä,jotka ajanoloon tipahtivat keinottelijoiden syliin kuin kypsä hedelmä.Britit eivät tajunneet että pysyäkseen edes paikallaan on jo juostava.Kun muut oli jo menneet niin mitään ei ollut enää tehtävissä.Vahva Punta helpotti autojen tuontia ja haittasi autojen vientiä.Japanilaisilla oli kiitos vasemmanpuoleisen liikenteen ratti "oikealla puolella".
Lähetetty: 25.11.2006 18:10
Kirjoittaja BA3
Veli Luukasen kuuluisat sähköt (Lucas) sieltä se paha juontaa juurensa

Lähetetty: 25.11.2006 20:35
Kirjoittaja Toveri Sladimir
BA3 kirjoitti:Veli Luukasen kuuluisat sähköt (Lucas) sieltä se paha juontaa juurensa

Edison keksi valon ja Lucas pimeyden!
Lähetetty: 25.11.2006 21:09
Kirjoittaja Kimmo86
Girlingin jarrut taisi olla myös yhtä laadukkaita.. Ainakin nuo Saapaksessa käytetyt liukusatulat oli yksiä p*rkeleitä
Omia suosikkeja brittiautoista on Morris Marina, jotenkin kiehtovan työkalumainen vekotin ja vetävät pyörät oikeassa päässä

Re: Mikä tappoi Englannin autoteollisuuden?
Lähetetty: 25.11.2006 21:26
Kirjoittaja Toveri
Pavlovits kirjoitti: Focus,Mondeo ja Fiesta. Muut Brittiautot
Eikös Mondeo tehdä Belgiassa, Focus Saksassa ja Fiesta Espanjassa ? Ainakin enimmäkseen. Englannin Ford kai tekee lähinnä Transiteja ja Fordeja omille markkinoille.
Jostain luin että britit oli innokkaita lakkoilijoita saadakseen parempia etuja. Siinä vain kävi niin että tuottavuus laski liikaa ja tuotanto siirtyi muualle. (vrt. paperitehtaiden lakot Suomessa viimevuonna...)
Englannin suurimmat autonvalmistajat nykyään kai ovat Nissan ja Toyota. Korjatkoon ken tietää tarkemmin.
Lähetetty: 25.11.2006 23:03
Kirjoittaja LadaRacingTeam
Mini kuuluu BMW:lle, Jaguar Fordin konserniin jne jne.
TVR ja Lotus ovat ainakin vielä (tietääkseni) aitoja Englantilaisia automerkkejä.
Re: Mikä tappoi Englannin autoteollisuuden?
Lähetetty: 25.11.2006 23:28
Kirjoittaja samarai
Toveri kirjoitti:Pavlovits kirjoitti: Focus,Mondeo ja Fiesta. Muut Brittiautot
Eikös Mondeo tehdä Belgiassa, Focus Saksassa ja Fiesta Espanjassa ? Ainakin enimmäkseen. Englannin Ford kai tekee lähinnä Transiteja ja Fordeja omille markkinoille.
Joo näin varmaan on, lisäksi tota Focusta tehdään nykyisin Venäjällä ja vieläköhän tota Transuakaan tehdään enää ollenkaan Englannissa

- Belgiassa on ainakin senkin pääkokoonpanolinja.
Lähetetty: 25.11.2006 23:52
Kirjoittaja samarai
LadaRacingTeam kirjoitti:Mini kuuluu BMW:lle, Jaguar Fordin konserniin jne jne.
TVR ja Lotus ovat ainakin vielä (tietääkseni) aitoja Englantilaisia automerkkejä.
TVR:n omistaa muuten "kaksikymppinen" venäläinen liikemies
Nikolai Smolenski
Kummasti noi venäläiset miljardöörit on ihastunut sijoittamaan noihin englantilaisiin autoihin, kilpatalleihin ja fudisjengeihin..
Aston Martin näköjään kuuluu myös Fordille kuten myös Land-Rover - siitä tuli mieleenkin, että joku sijoittajaryhmähän (kiinalainen?) osti kai hiljattain BMW:ltä "pelkän Roverin", joka taas omisti MG:n.
GM on ostanut Lotuksen jo vuonna 86 ja myyty Bugatille 93.
http://www.gm.com/company/corp_info/his ... s1980.html
- taitaa kuulua nykyisin sitten tälle Protonille (Malesia)
http://paultan.org/archives/2006/04/26/ ... end-lotus/
Lähetetty: 26.11.2006 1:19
Kirjoittaja 4stroke
Toveri Sladimir kirjoitti:BA3 kirjoitti:Veli Luukasen kuuluisat sähköt (Lucas) sieltä se paha juontaa juurensa

Edison keksi valon ja Lucas pimeyden!
omiakin kokemuksia on, ai että repesin...hoh hoh hoh
Lähetetty: 26.11.2006 1:40
Kirjoittaja LadaRacingTeam
Tuo TVR on jotenkin vain kiehtova auto. Kori tehdään lasikuidusta ja tehoja riittä. Lotus on kanssa kiehtova merkki ja tekee myös jokseenkin komeita autoja
Lähetetty: 26.11.2006 2:11
Kirjoittaja RTJN65
4-stroke kirjoitti:Toveri Sladimir kirjoitti:BA3 kirjoitti:Veli Luukasen kuuluisat sähköt (Lucas) sieltä se paha juontaa juurensa

Edison keksi valon ja Lucas pimeyden!
omiakin kokemuksia on, ai että repesin...hoh hoh hoh
Luukas oli kaiketi hyvä lähetyssaarnaajana mutta sähkömiehenä.....
