Sivu 1/1

Paisuntasäiliö vuotaa.

Lähetetty: 23.11.2006 20:12
Kirjoittaja Osku
Nyt tarvittais apua! Jäähdytysnesteen paisuntasäiliö vuotaa. Olen jo kerran paikannut sen ja nyt on tullut uusi vuoto. Kerran oli täällä juttua, että jonkun toisen auton säiliö sopisi Ladaan, mutta en löytänyt hakutoiminnollakaan sitä vanhaa juttua. Siis kysymys on: Sopiiko sinne jonkun muun auton säiliö ja siinä tapauksessa minkä?
Auto on -03 STW 8v.

Osku

Lähetetty: 23.11.2006 20:17
Kirjoittaja pressa
periaatteessa mikätahansa säiliö jossa on samankokoiset letkuliittimet käy
ota vanha malliksi ja purkaamoja kiertämään että löytysi suurinpiirtein samanlainen

Lähetetty: 24.11.2006 6:36
Kirjoittaja ff8728
Muistelen että Seat ibitsan säiliö oli sopiva. Vaikea taitaa olla paikata paisuntasäiliötä, painetta kuitenkin tulee koneen käydessä.

Lähetetty: 24.11.2006 8:33
Kirjoittaja foma
Kyl tulee. Aina sihahtaa ku korkaa... :lol: Kokeile vaikka ku moottori on kuuma, mutta varovasti.

Lähetetty: 24.11.2006 10:31
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Paisuntasäiliössä on sama paine kuin muussakin jäähdytysjärjestelmässä. Säiliön painekorkin venttiili avautuu noin 1,2 bar paineessa.

Ylipaineella muun ohella nostetaan jäähdytysnesteen kiehumispistettä ja tehostetaan lämmönsiirtymistä sylinteriryhmä ja -kansi > neste > jäähdytinkennosto.

Säiliön on siis kestettävä vähintään n. 1,5 bar ylipaine.

Hätätapauksessa, jos säiliö vuotaa ja ajoa on jatkettava:

- lämmityslaite ja puhallin täysille
- vältä moottorin rasittamista

Näin siksi, että nesteen lämpotila pysyisi mahdollisimman alhaalla.

- löysää paisuntasäiliön korkki (kiinnitä teipillä, ettei kierry kokonaan auki ja putoa)

Näin siksi, että paine säiliössä ei nousisi.

Tarkista nesteen määrä riittävän usein. Hätätapauksessa riittää, että säiliön pohja on peitossa.

SvS

Lähetetty: 24.11.2006 15:36
Kirjoittaja Lada-Jussi
mä oon kuullu stooria, ettei ainakaan takavedossa ole paisari paineenalainen, eli se ei periaatteessa edes olis paisuntasäiliö vaan joku ylijäämäpurkki. onko se sit Samarassa painepuolella sitä en tiiä, en oikeestaan tajuu noista mitään, mutta toivottavasti joku kertoo.

Lähetetty: 24.11.2006 16:35
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Samarassa ja uudemmissa konstruktioissa (kuten 110, 111, 112) säiliö on paineenalainen.

SvS

Lähetetty: 24.11.2006 17:00
Kirjoittaja Osku
Kyllä siellä pöntössä on normaali jäähdytysjärjestelmän paine. Siksi olenkin ajellut paikkauksen jälkeen korkki raollaan, ettei koko säiliö poksahtaisi.

Tänään löytyi romuttamosta Volkkari Polon säiliö, minkä yritän sovittaa paikalleen. Kyllä oli muuten vaikea löytää sopivan mallinen säiliö, tämäkin oli vähiten huono, mutta kyllä kai sen saa sovitettua.

Ladassa on yksi paksu letku säiliön pohjassa ja kaksi ohutta nestepinnan yläpuolella. Polon säiliössä on se paksu alhaalla, mutta vain yksi ohut ylhäällä. Voisikohan ne kaksi ohutta liittää haarakappaleella yhteen ja laittaa purkkiin kiinni yhteisestä reijästä vai tarvitsevatko molemmat oman läpiviennin?


Osku

Lähetetty: 24.11.2006 18:59
Kirjoittaja foma
Osku kirjoitti:Kyllä siellä pöntössä on normaali jäähdytysjärjestelmän paine. Siksi olenkin ajellut paikkauksen jälkeen korkki raollaan, ettei koko säiliö poksahtaisi.

Tänään löytyi romuttamosta Volkkari Polon säiliö, minkä yritän sovittaa paikalleen. Kyllä oli muuten vaikea löytää sopivan mallinen säiliö, tämäkin oli vähiten huono, mutta kyllä kai sen saa sovitettua.

Ladassa on yksi paksu letku säiliön pohjassa ja kaksi ohutta nestepinnan yläpuolella. Polon säiliössä on se paksu alhaalla, mutta vain yksi ohut ylhäällä. Voisikohan ne kaksi ohutta liittää haarakappaleella yhteen ja laittaa purkkiin kiinni yhteisestä reijästä vai tarvitsevatko molemmat oman läpiviennin?


Osku
Tämä voidaan pohtia huomenna miitissä.

Lähetetty: 24.11.2006 21:29
Kirjoittaja Osku
Näin tehdään.

Paisari.

Lähetetty: 25.11.2006 4:44
Kirjoittaja vazili 2107
Jops! Siis takapotkun paisarissa ei ole painetta, mutta Samaran ja 110:n
säilössä on ,että korvaavaksi säiliöksi on laitettava painettakestävä versio
joka tietysti on myös VW Golfin säiliö ,mutta tosiaan adaptereita se vaatii
sopiakseen :?

Lähetetty: 25.11.2006 9:11
Kirjoittaja Jusu
Järjestelmässä jossa ei ole jäähdyttimessä lainkaan korkkia, kuten etuvetoladat ja monet muut autot, se paisarin korkki on ainoa korkki koko systeemissä ja sen pitää silloin olla paineistettu.

Toisissa järjestelmissä on taas syylärin päällä painekorkki ja silloin se paisari on sellainen paineeton ylijäämäpurnukka kuten Jussi sanoi.

Kaikkein vanhimmissa ropposissa ei ole minkäänlaista paisaria vaan ylipaisuva neste menee suoraan maahan.