Sivu 1/1
Startti kuulostaa iskuporakoneelta
Lähetetty: 18.11.2006 11:20
Kirjoittaja laaarrd
Just kun piti perheen kanssa lähteä sadan kilometrin päähän mummolaan. Lapset koirat tavarat autossa ja kääntö avaimesta - hirveä rätinä vain pellin alta, ei starttaa. Ilmeisesti pyörittää kuitenkin. Aiemmin ei ole oireillut mitään.
Satakymppi koettelee nyt...
Olisko ideoita mitä voisi tuossa kadunvarsiparkissa jyrkässä mäessä sateessa asialle tehdä vai soitanko suosiolla hinauskyydin tattarisuolle ;)
Lähetetty: 18.11.2006 11:23
Kirjoittaja pressa
onko akussa varmasti virtaa??
ilmeisesti akku hieman huonossa varauksessa ja siksi takoo vain eikä jaksa
eli joltain pyytää lisävirtaa tai sitten akku lataukseen
Lähetetty: 18.11.2006 12:18
Kirjoittaja Red Zhiguli
EDIT: Poistettu
Lähetetty: 18.11.2006 14:20
Kirjoittaja laaarrd
pressa kirjoitti:onko akussa varmasti virtaa??
ilmeisesti akku hieman huonossa varauksessa ja siksi takoo vain eikä jaksa
eli joltain pyytää lisävirtaa tai sitten akku lataukseen
Toivottavasti se on akku. Kokeilin uudelleen, ei se pyöritä, kunhan räpisee.
Tää on aina "just tätä": Akun yläkiinnikkeet sain irti, sivussa onkin hankalassa paikassa yksi 13-millinen(?). Ja tietenkin sekä kiintoavaimet että hylsysarja ovat "jossain", eli joko mökillä tai Kuplassa, molemmat sadan kilsan päässä :D No, kaivan sen vaikka lukkopihdeillä irti, täytyyhän se akku päästä lataamaan...
Lähetetty: 18.11.2006 14:22
Kirjoittaja Jokari
Samaa teki takavetonen kun akku oli ihan sippi...
Lähetetty: 19.11.2006 9:09
Kirjoittaja ,_,/ukka
Kyllä vaan todennäköisesti on akkuvika

, tai _sopivasti_ hapettumaa liitoksissa. Ainakin tuon akkuvian mahdollisuuden poissulkeminen on helpoin tai halvin kokeilla ensin. Kun auto alkaa tekeen tuota konekivääri ilmiötä, niin antaa toisesta autosta lisävirtaa. Jos sillä starttaa niin akkussa ei oo riittävästi potkua. jos taas ei lähde lisävirrallakaan käyntiin, niin liitoksia putsaan ja sen jälkeen jos ei toimi, niin startti pöydälle.
Tietenkin siihen potkun puutteeseen saattaa olla syynä myös huonosti toimiva lataus.
Tai se että auto tyhjentää seistessään akkua jonkun virtapiirin kautta. Tällainen vika mulla oli joskus ja jos akku ei ollut ehtinyt purkaantua ihan tyhjäksi, niin startatessa startti vain pärisi.
,_,/ukka
Lähetetty: 19.11.2006 14:58
Kirjoittaja köhmä
Jos se kuullostaa ihan iskuporakoneen ääneltä, niin sillon on varmasti mennyt startinhammaskehä kappaleeks. Se vika ei kyllä ilmene yleensä ihan yht'äkkiä. Ei kannata heti ensimmäisenä starttia irrottaa, mutta jos sen teet niin tarkista samalla myös hammaskehan kunto. Niin ja se konekivääriääni tulee siitä virranvähyydestä eli sillon vain solenoidi naksaa yrittäen epätoivoisesti kytkeä starttia päälle siinä kuitenkaan onnistumatta.
Lähetetty: 19.11.2006 22:48
Kirjoittaja laaarrd
köhmä kirjoitti:Jos se kuullostaa ihan iskuporakoneen ääneltä, niin sillon on varmasti mennyt startinhammaskehä kappaleeks. Se vika ei kyllä ilmene yleensä ihan yht'äkkiä. Ei kannata heti ensimmäisenä starttia irrottaa, mutta jos sen teet niin tarkista samalla myös hammaskehan kunto. Niin ja se konekivääriääni tulee siitä virranvähyydestä eli sillon vain solenoidi naksaa yrittäen epätoivoisesti kytkeä starttia päälle siinä kuitenkaan onnistumatta.
Njoo, ehkä se on enemmän konekivääriääntä (toivotaan niin). Sellaista räikän rätinää, ihan kuin ruuvinvääntimellä jossa on "momenttisäätö" tulisi sen momentin kireys vastaan. Otin akun lataukseen. Ollut nyt iltapäivästä asti, annan olla huomisiltaan ja käyn kokeilemassa. Latausvirta putosi tosi nopeasti kahteen ampeeriin, mutta en noista bilateeman latureista tiedä jaksavatko oikeasti enempää työntääkään. Ja miksi niissä pitää jännite olla 12 kun auton laturi antaa kai 14. Tai sitten on akku jo mennyttä. Ei kai nekään ikuisia ole. Tuokin jos on alkuperäinen niin onhan sillä jo viisi vuotta takana, ei pakoputkikaan pidempään kestänyt.
Lähetetty: 20.11.2006 19:40
Kirjoittaja laaarrd
Haa, lähtipäs! Viimeisillä voimillaan jaksoi käynnistyä, en ladannut lopulta kuin kymmenen tuntia. Oli siellä kuulemma "näyttänyt kuin olisi sisävalo päällä" - huomatttu seuraavana iltana siitä kun viimeksi oli ajettu.
Kostoksi päätti sitten ilmeisesti käräyttää parit sulakkeet kun laitoin valot päälle. Ajovalot ja vasen etuparkki pimeänä. Vasemmasta takaparkista en tiedä kun se on muutenkin pimeänä, oikea toimi. PItkät toimivat, vilkut toimivat, takasumuvalo toimii. Kunhan saan pihdit mukaan pääsen irrottelemaan sulakkeita, ovat kohtuullisen tiukassa.
Lähetetty: 20.11.2006 23:00
Kirjoittaja laaarrd
laaarrd kirjoitti:Kostoksi päätti sitten ilmeisesti käräyttää parit sulakkeet kun laitoin valot päälle.
Sulakkeet 1, 2, 3, 11, 12, 13 ehjiä, muita en katsonut, mutta mm. mittarinvalot toimivat. Apukuskin puoleinen ajovalopolttimo ehjä, parkkihan toimikin. Kuskinpuoleisten tarkistamiseen täytyy näemmä irrottaa taas se akku
Pitkät tietenkin toimivat kun ovat erilliset eikä samassa polttimossa.
Onko ajovaloille/lähivaloille rele, ja toisaalta, voiko sellainen hajotakaan puoliksi kun parkeista sentään osa toimii? Jos ei sellaista ole ja jos polttimot ovat ehjät, loppuu kyllä keinot siihen. Liittimet eivät mielestäni voi noin vain yhtäkkiä sekunnissa hapettua, ja vielä noin monesta lampusta kerralla. Valot ovat toimineet tähän asti.
Taitaa olla huono syksy tulossa. Ensin pakoputki vaihtoon, sitten keskuslukko petti ja nyt tämä valottomuus. Prkl, kuplassakin on vähemmän vikaa tällä hetkellä, ainakaan siinä ei ole keskuslukkoa

Lähetetty: 21.11.2006 18:48
Kirjoittaja laaarrd
laaarrd kirjoitti:Sulakkeet 1, 2, 3, 11, 12, 13 ehjiä, muita en katsonut, mutta mm. mittarinvalot toimivat. Apukuskin puoleinen ajovalopolttimo ehjä, parkkihan toimikin. Kuskinpuoleisten tarkistamiseen täytyy näemmä irrottaa taas se akku :x
Kuskinpuolen parkki ja ajovalo pimeänä. Sulakkeet tarkistin toiseen kertaan, nyt jopa yleismittarilla. Sellainenkin tuli vihdoin hommattua kun saattaa tulla vielä käyttöä... Ei viitsinyt käynnistyä enää. Käytin tyhjäkäynnillä puolisen tuntia viimeksi enkä ajanut mihinkään kun oli pimeää ja valot eivät toimineet. Akun jännite olikin peräti 10,5V, yritän vielä ladata mutta taitaa olla vaihtokunnossa?
Lähetetty: 15.12.2006 14:42
Kirjoittaja harmaahukka
Taitaa tuo "rätinäkysymys" aika usein viitata hajonneeseen bendixiin, sen palautukseen. Silloin startti jää osin päälle hammaskehälle ja uusiostartissa ratas raksuttaa väärästä kohtaa kehää. Just vaihdoin startin, jossa bendixin jousi hajalla. Motonetistä hela hoito 70 e. Jää vanha varaosiin, ellei joku halua ostaa... solenoidi ok. Ei alle 20 e kauppoja, sen verran saa Motonetin palautuksestakin.
-harmaahukka-