Sivu 1/1
veivien pituuksia
Lähetetty: 30.10.2006 17:20
Kirjoittaja pajavasara
eli onko minkäänlaista eroa 2101 ja 2103 veivien pituuksilla ja jos on nii kuinkapaljon ny tarvis tietoon vain veivien pituus erot
ja käytin hakua mutta empä oikeen saanu tietoa tai sitten en osaa käyttää
Lähetetty: 30.10.2006 17:34
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Samoja ovat 2101-2106 moottoreissa.
Lähetetty: 30.10.2006 17:48
Kirjoittaja pajavasara
eli ainoastaan kampiakselilla tehhään toi iskupittuusero 2101-2106 niinkö??
Lähetetty: 30.10.2006 18:53
Kirjoittaja pappa- igor
pajavasara kirjoitti:eli ainoastaan kampiakselilla tehhään toi iskupittuusero 2101-2106 niinkö??
jep

Lähetetty: 30.10.2006 20:59
Kirjoittaja v1lh0-
Eihän se kiertokanki vaikuta iskunpituuteen mitenkään...
Lähetetty: 30.10.2006 21:21
Kirjoittaja kapa
Jep, eiköhän se iskunpituus ole aika pitkälti pelkästään kampiakselista riippuvainen.
Lähetetty: 31.10.2006 20:59
Kirjoittaja v1lh0-
Ei aikapitkälti vaan pelkästään. Lukekaa pojat jottai moottorioppi kirjoja niin tietää mitä siellä koneessa sisällä tapahtuu...
Lähetetty: 15.11.2006 17:40
Kirjoittaja Xorron
v1lh0- kirjoitti:Ei aikapitkälti vaan pelkästään. Lukekaa pojat jottai moottorioppi kirjoja niin tietää mitä siellä koneessa sisällä tapahtuu...
Pikästä aikaa kerkesin tännekkin. Välillä piti peuhata dynon kanssa ja moottoripyörien, mutta jälleen ladoihin on palattu.
Mutta sitten aiheeseen. Kampiakseli määrää iskunpituuden, mutta ihan noin vain iskua ei moottoriin voi muuttaa, mikäli veivien pituus pysyy ennallaan. Kun pitempi-iskuisessa moottorissa kietarin kammen kaula kiertää isompaa kehää, orkkis veivillä mäntä käy YKK:ssa korkeammalla ja AKK:ssa alempana. Jos alkuperäisellä veivillä männän ja kannen väliin jää vaikkapa 1mm ja iskun pituus kasvaa tätä mittaa suuremmaksi, niin 100% mäntä ottaa kanteen. Vaikkakin Iskun pituuden määrää kampiakseli, muutos vaatii usein käytännössä muitakin muutoksia. Männän puristuskorkeus on hyvä paikka lähteä muutosta tekemään.