Sivu 1/1
Kardaanin keskilaakeri & rattitolpasta asiaa
Lähetetty: 29.10.2006 23:51
Kirjoittaja Jokari
Nyt alkaa tulla ajankohtaiseksi tuon beigen talvirässin kunnostelu, siispä pari kiperää kysymystä....
Tuota kippoahan on aina vaivannut joillekkin ladoille ominainen ravistelu liikkeelle lähdettäessä. Myöskin jostain kardaanin etupään suunnilta kuuluu kovaa nitinää rajummin lähdettäessä.
Joku aika sitten tutkailin kardaania uudemman kerran ja yksi kohta pisti miettimään. Pitääkö sen keskilaakerin olla tukikumeineen jämäkkä paketti vai saako se joustaa yhtään? Tuossa tuntu olevan reippaasti löysää ja kardaania vääntelemällä koko paska joustaa ainakin puoli senttiä joka suuntaan. Eli paskana taitaa olla...vai? Todennäköisesti ravistelu johtunee ainakin osittain tuosta?
Ja toinen asiaa koskee rattitolppaa. Tossa biilissä ratin akseli osoittaa lähemmäs apukuskia kuin kuskia, joten ajoasento on kauhea. Tossa ruiskussa oli samaa vikaa ostettaessa, joten otin vain tolpan yläpään mutterit löysälle ja koko hökötystä sai siirrettyä senttitolkulla vasempaan jolloin se tuli suoraan.
Mutta tossa beigessä ei tapahdu yhtään mitään vaikka löysää mutterit. Homma taitaa kusta niistä taaimmaisista mutterihässäköistä, ovat ilmeisesti niin tiukalla etteivät liu'u niissä koloissa. Millä ihmeellä niitä saa löysättyä? Korissa on kiinteät mutterit ja niiden läpi tulee jonkunsortin pienet pinnapultit joissa ei ole toisessa päässä mitään kantaa, muutakuin joku pyöreä "prikka" tai mikä liekään

Mun ymmärrys ei riitä...
Re: Kardaanin keskilaakeri & rattitolpasta asiaa
Lähetetty: 30.10.2006 12:52
Kirjoittaja noose01
Jokari kirjoitti:Tuota kippoahan on aina vaivannut joillekkin ladoille ominainen ravistelu liikkeelle lähdettäessä. Myöskin jostain kardaanin etupään suunnilta kuuluu kovaa nitinää rajummin lähdettäessä.
Kombissa ravisteli liikkelle lähdettäess melko pahasti.
Nämä osat vaihdettiin ja loppui kaikenlainen ylimääräinen ravistus ja täristys:
Kestovoideltu ristinivel. . . . . . . . . . . . . . . . . . 18-4020 5.89 ???
Rasvanipalla varustettu ristinivel. . . . . . . . . . . . . 18-4021 9.08 ???
Kuminivel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18-4210 17.50 ???
Kardaanin tukikumi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18-4211 11.44 ???
Kardaanin tukilaakeri. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18-4212 19.85 ???
Kumpikin ristinivel oli saanut itseensä, päällepäin ihan ehjän näköisiä mutta liukupinta oli melkoisen kärsinyt. Tukikumi lähes hajosi käteen.
Lähetetty: 30.10.2006 13:07
Kirjoittaja Jokari
Uudet jordaanin osat on tulossa Venäjältä, tosin ei tuota kumilimppua. Ristikoissa ei muistaakseni tuntunut väljiä olevan, mutta voivathan nekin siis silti olla heikossa hapessa. Toivotaan että noilla uusilla hiluilla lähtisi pelittämään

Lähetetty: 30.10.2006 13:18
Kirjoittaja markku
Kohta jokari pääset toivottavasti ropaamaan lämpöiseen talliin omaa beigeä .....

Lähetetty: 30.10.2006 13:29
Kirjoittaja noose01
Kombissa ei tuntunut väljää kuin pelkästään takanivelessä. Mutta kyllä se etummainenkin oli vaihtokunnossa. Älyttömät urat oli liukupinnoissa. Se Ladalle tyypillinen jurina poistui nivelien vaihdon jälkeen.
Lähetetty: 30.10.2006 13:45
Kirjoittaja Jokari
markku kirjoitti:Kohta jokari pääset toivottavasti ropaamaan lämpöiseen talliin omaa beigeä .....

Kyllä, joskin tässä kohtaa on taas turha säästää väärässä kohdassa, joten ammattilainen saa luvan vaihtaa nuo. Ristikot nyt vielä onnistuisi, mutta tuossa tukilaakerisysteemissä on noita tiukkoja sovituksia joka lähtöön, joten ei kiitos...

Lähetetty: 30.10.2006 17:19
Kirjoittaja samarai
noose01 kirjoitti:Kombissa ei tuntunut väljää kuin pelkästään takanivelessä. Mutta kyllä se etummainenkin oli vaihtokunnossa. Älyttömät urat oli liukupinnoissa. Se Ladalle tyypillinen jurina poistui nivelien vaihdon jälkeen.
Toi on varmaan päinvastainen ilmiö "ristikon väljyydelle" - eli se on leikannut kiinni, eikä siinä tunnekaan mitään väljyyttä "heiluttelemalla"- ainakaan kylmänä. Transittiin vaihdoin kesällä noi nivelet ja etummainen ristikko oli siinäkin pahasti urilla - ilman mitään "klappeja".
Kannattaa muuten ritsata se kardaani kun vaihtelee noita niveliä - ei ainakaan sen takia ala ravistaan, että sattuu putket menee eri asentoon.
Re: Kardaanin keskilaakeri & rattitolpasta asiaa
Lähetetty: 31.10.2006 1:02
Kirjoittaja Kimmo86
Jokari kirjoitti:
Mutta tossa beigessä ei tapahdu yhtään mitään vaikka löysää mutterit. Homma taitaa kusta niistä taaimmaisista mutterihässäköistä, ovat ilmeisesti niin tiukalla etteivät liu'u niissä koloissa. Millä ihmeellä niitä saa löysättyä? Korissa on kiinteät mutterit ja niiden läpi tulee jonkunsortin pienet pinnapultit joissa ei ole toisessa päässä mitään kantaa, muutakuin joku pyöreä "prikka" tai mikä liekään

Mun ymmärrys ei riitä...
Nuo takakiinnikkeet, eli siis ne peltilipareet, on tarkoitettu kiinteiksi. Ne on kiinnitetty tuollaisilla katkeavilla pulteilla eli kanta hajoaa kiristyksessä jolloin niitä ei saa enää irti. Jos katsot tarkemmin noita pultinnysiä, niin niissä näkyy murtojälki. Kyseessä on kait jonkunlainen turvavaruste, eli niitten lipareitten tarkoitus on antaa periksi rattiin kohdistuvasta iskusta jolloin tolppa menee kasaan eikä seivästä kuskia.. Tai niin on ainakin tarkoitus, tiedä sitten miten toimivat käytännössä
Itse onnistuin hajottamaan 2107:sta nuo lipareet kun laskin tolppaa alaspäin.. Porasin sitten ylimääräiset reiät ja laitoin tilalle pultit. Nyt se ei ole enää "turvallinen" kolarissa mutta eipä ainakaan koko tolppa heilu ylös-alas kuin hullun m*lkku..

Lähetetty: 31.10.2006 1:55
Kirjoittaja Jokari
No voi perse. Ei tuolla rotiskolla voi ajaa kun on tottunut suoraan rattiin. Miten pirussa olen voinut ajaa sillä lähes 9 tkm
Tossa punanuolessa ne takakiinnikkeet ovat jostain syystä löysällä ja koko hökötystä voi siirrellä mielinmäärin. Pakko se on saada suoristettua...pitää yrittää jotain

Lähetetty: 31.10.2006 16:09
Kirjoittaja Jokari
Nyt on uusi keskilaakeripaketti hyppysissä ja on todella tukeva, mikään ei myötää käytännössä mihinkään. Eli siis tuo laakeria tukeva kumi on vain päässyt kulahtamaan joten ei mikään ihme että kolistaa.
Lähetetty: 1.11.2006 11:42
Kirjoittaja IlkkaHe
Lukko pihteillä lähti nuo kannattomat pultit mulla irti. Laitoin tilalle normaalit, ja poistin ne peltilipare hommat

en tiiä oisko sit pitäny ku nyt tietää mikä niitten merkitys on..
Laitoin sit tilalle normi 6mm pultin, jonka kiristin tiukkaan.. Loppu se ratin heiluminen