Sivu 1/1

Samara sammui iskusta katalysaattoriin

Lähetetty: 28.10.2006 15:32
Kirjoittaja Pertti
:evil: Murhe iski!
Kolme vuotta vanha ja 60tkm ajettu Samara 1500i tuotti ensimmäiset kiroilut.
Ajoarviointivirheen seurauksena katalysaattori tärähti rotvallin eli jalkakäytävän reunaan noustessani jyrkältä sisäpihalta tasaisemmalle isommalle kadulle. Etupyörät putosivat, laskeutuivat, yhtäaikaa kadulle, takapyörät reilusti alempana etupyöriä, ja kosketus oli väistämätön.
Törmäys ei ollut kovin mainittava, karahti vain katalysaattoriin, ja siihen sammui auto välittömästi!

Viisaammat, miksi?

Auto hinattiin lähimpään Delta-huoltoon, Karhulaan, ja sielä se nyt viettää viikonloppua, ensimmäistä erossa poissa kotoa!
Epäiltiin ensin bensapumppua, koska joskus virtaa tuli joskus ei.
Mutta eihän auto nyt voi hajota pienestä iskusta!!!???
Katalysaattoriin ei tullut edes näkyvää lommoa.
Olivat saaneet käyntiin ja päässeet koeajolle, mutta oli sitten hyytynyt kytkintä painettaessa ja joutuneet hinaamaan takaisin.

Löysin täältä jotenkin vastaavan vian, jossa auto sammui kytkintä painettaessa.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=13056

Ratkaisuksi arveltiin moottorin maadoituksen katkeamista.
???

Korjaamolla Karhulassa arveltiin joidenkin johtojen olevan hankauksessa ja siten satunaisesti aihettavan oikosulkua/katkoja virtapiirissä.

Miten nyt voi Samara sammua pienestä tömähdyksestä???!!!
Viimeksi rakkaan Samaran nähtyäni se kävi. mutta eivät tietenkään antaneet sitä kotiin, koska eivät olleet varmoja kestäisikö se tiellä. Huoltomies tutki ja mittaili...

Miten tuollaiset voisi ehkäistä?? Muutenkin kuin ajamalla nätisti ja arvioimalla maavaran oikein.
Mitä viisasta osaisin sanoa korjaamon väelle jos vielä maanantaina eivät uskalla,halua antaa autoa ulos?

Toivottavasti osasin kertoa huoleni kohdalleen ja selkeästi.

Aikaisemmat 'tavalliset' Ladani ja Nivan jotenkin osasin itsekin meisselillä ja jakoavaimella hoidella, mutta nyt on elektroniikka yms. hyllyttänyt tee-se-itse-jotenkin -miehen, joten on vain tyydyttävä ammattiauttajien apuun.

Kiitos, ja rukouksianne ja tietojanne toivoen Samarallaleni

Lähetetty: 28.10.2006 17:15
Kirjoittaja Lada-Jussi
noin uudessa samarassa on labda-anturit katin etu ja takapuolella, olikos jompikumpi niistä tai niiden johtimet saanut vauriota?

Lähetetty: 28.10.2006 19:02
Kirjoittaja rotsi4
Ei se samara lambdan tuhoutumiseen sammu.. cheg engine vaan syttyy, ja ongelmat alkavat kun irrottaa ja kiinnittää akunkengän seuraavan kerran.
Katalysaattori on kanssa aika vahvaa tekoa, sekin kestää jonkinverran pohjakosketusta.

Itse olen samaran maasto-ominaisuuksia testannut, ja ei sen pieneen iskuun pitäisi pysähtyä.

Varmaankin vika nuissa sähköjohdoissa, tai jossakin muualla virransaannissa, kuten moottorin maadoituksessa tai ohjainlaitteen sisällä, se kyllä kannattaa etsiä ja korjata ettei jää kummittelemaan.
Tuolle bensapumpulle ainakin tulee virta aika suoraan, rele välissä vaan, pitäisi vian löytyä.

Samaran elektroniikan kanssa pääsee aika pitkälle jos osaa käyttää yleismittaria ja saa jostain sähkökaaviot.

Lähetetty: 14.11.2006 21:33
Kirjoittaja Pertti
Nyt kun sain Samarani ulos korjauksesta, tiedän mitä oli tapahtunut.
Isku katalysaattoriin kolautti lambadan tunnistinanturin runkoon ja seurauksena oli oikosulku, joka poltti sulakkeen mm. bensakierrolta.

Kaikkea sattuu, eräs korjaamopäällikkö sanoi, ettei ole koskaa nedes kuullutkaan että noin olisi tapahtunut kenellekään!!
Todella huono säkä minulla, mutta opinpahan ainakin ajelemaan varovasti ja mittailemaan väljyyksiä kuoppaisella ja epätasaisella tiellä!!
Että joo...

hyviä kilometrejä...

Lähetetty: 15.11.2006 8:50
Kirjoittaja Lada-Jussi
pakko todeta, että mitäs minä sanoin :lol: :wink:

Lähetetty: 15.11.2006 19:11
Kirjoittaja Pertti
Oikeassa olit Lada-Jussi, pakko todeta -

" noin uudessa samarassa on labda-anturit katin etu ja takapuolella, olikos jompikumpi niistä tai niiden johtimet saanut vauriota? "

noinhan kommentoit.

Olivatkohan korjaamolla vilkaisseet näitä sivuja?

Lähetetty: 15.11.2006 20:16
Kirjoittaja rotsi4
Oli kyllä harvinaisen osuva vikadiagnoosi..

Lambdan tuhoutumista estämään pitäisi kyllä tehdä jokin patentti, vaikkapa tuki johon pakoputki ottaa kiinni ennen kuin lambda osuu runkoon, täytyypä viikonloppuna nikkaroida itselle kun nyt tuli taas asia mieleen. Joka pohjakosketuksen jälkeen ei viitsisi lambdaa ostaa.

Omasta samarastani lambda hajosi ojaanajossa, ei sulaketta polttanut, mutta anturin lämmitys lakkasi toimimasta, ja vaihtaahan se anturi piti. Ja maksoi sairaasti.

Lähetetty: 16.11.2006 0:29
Kirjoittaja Pertti
Joo, jos jotain keksit, Rotsi4, niin kiinnostusta varmasti olisi muillakin katsella piirustuksia.

Kuumuushan siellä on kova, siksi kai itse katalysaattorikin on alimpana pohjasta ja edestä maantasalta katsottuna erottuu hyvin - on erittäin haavoittuvan näköinen, ei ole edes suojattu mitenkään, juuri kai tuon jäähtymisensä vuoksi.

Pieni suojapelti katin turvana kuulemma on, itse en päässyt katsomaan enkä ole vielä ajannut pukille että kunnolla näkisin läheltä; sanoivat korjaamolla minulta sen hieman ryttäytyneen ja painuneen itse kattia vasten, mutta ei kuulemma syytä huoleen, ei sillä ole suurtakaan merkitystä minkään kannalta, näin he yrittivät lohdutella kolmevuotiaan auton ensimmäisestä haavoittumisesta toipuvaa omistajaa.

kevyitä kilometrejä