Sivu 1/1
Neuvoa kaipalis takajarruista
Lähetetty: 9.10.2006 22:31
Kirjoittaja Mika-75
Miten saa takajarrut säädettyä ilman rummun irroitusta vai saako... pitäis käyttää leimalla ja takajarru on kaukana...
Lähetetty: 9.10.2006 22:33
Kirjoittaja iigorr
eikös ne säädy itestää? vaihda palat kaikista helpointa..
Lähetetty: 9.10.2006 22:34
Kirjoittaja Jokari
Ei ole minkäänlaista säätöä ulkopuolelta, lukuunottamatta tietty käkkäriä. Ei muutakuin rummut pois ja kattelemaan. Pelkkä rumpujen puhdistus pölystä ja paskasta saattaa auttaa jo paljon.
Tietysti jos kengät finaalissa niin kasaus uusilla osilla ja asennussarjalla. Samalla kannattaa tarkistaa etteivät jarrusylkät ole jumissa....jos ovat niin uutta tilalle, niitä vanhoja ei paljoa kannata rassailla...
Lähetetty: 9.10.2006 22:40
Kirjoittaja Mika-75
Varmaan täytyy hakea uudet kengät ja asennus sarja... poljin menee aika syvälle kun käsijarru on pois ja vastaavasti käsijarru ylhäällä poljin ei painu juuri yhtään...
Lähetetty: 10.10.2006 6:06
Kirjoittaja RTJN65
Hommaan auttaa käsijarrun säätö. Samalla hihnat takana menee lähemmäs rumpuja eikä jouset vedä niitä sylintereitä enään kiinimmäksi.
Eli auton alle ja 2*13mm avaimet (muistaakseni) ja pihdit mukaan.
Lähetetty: 10.10.2006 6:22
Kirjoittaja Vanja-eno
RTJN65 kirjoitti:Hommaan auttaa käsijarrun säätö. Samalla hihnat takana menee lähemmäs rumpuja eikä jouset vedä niitä sylintereitä enään kiinimmäksi.
Eli auton alle ja 2*13mm avaimet (muistaakseni) ja pihdit mukaan.
Nyt ei voi olla kuittaamatta, kun on tuo takatuuppari Sotka tuossa pihassa. Siinä ko. operaatio suoritetaan sisätilassa. Avataan takapenkin jalkotilan kohdalta keskitunnelin luukku ja säätö on siinä kätevästi käsillä...

Lähetetty: 10.10.2006 8:17
Kirjoittaja pressa
ja skodassahan on tuokin huoltokohde lämmitetty kun vesiputket menevät samaa tunnelia
ja takapenkin alta huoltoluukku vaihdelaatikolle
ja 14" renkaila menee lumessa kuin peto
Lähetetty: 10.10.2006 8:33
Kirjoittaja ,_,/ukka
Nyt ku meni ot:ksi, niin kerrompa että Tojotasa(ainakin joissakin vanhemmissa) käsijarru säädetään kahavan juuresta, eli onnistuu vaikka ajaessa
,_,/ukka
Lähetetty: 10.10.2006 10:03
Kirjoittaja Lada Scandinavia
ja vaikempaa ei ole tullut vastaan, kun, muistaakseni Renu 19 josta piti ottaa pakoputken peltisuoja irti ja sitten pääsi käsiksi käsijarrun säätöön.
Lähetetty: 10.10.2006 11:24
Kirjoittaja Pavlovits
,_,/ukka kirjoitti:Nyt ku meni ot:ksi, niin kerrompa että Tojotasa(ainakin joissakin vanhemmissa) käsijarru säädetään kahavan juuresta, eli onnistuu vaikka ajaessa
,_,/ukka
---ja samalla kännykkään puhuessa.
Lähetetty: 10.10.2006 12:24
Kirjoittaja samarai
Takanahan kuluu yleensä vain ensiökenkä. Ja Ladassahan on symmetriset kengät (mitä ei ole kaikissa) - eli vaihtaa toisiokengän ensiökengäksi- vaikuttaa heti käsijarruun. Rumpu ja kengät on luonnollisesti silloin irrotettava.
Lähetetty: 10.10.2006 12:43
Kirjoittaja noose01
,_,/ukka kirjoitti:Nyt ku meni ot:ksi, niin kerrompa että Tojotasa(ainakin joissakin vanhemmissa) käsijarru säädetään kahavan juuresta, eli onnistuu vaikka ajaessa
,_,/ukka
Sama homma 80 luvun 626:ssa
Lähetetty: 10.10.2006 14:58
Kirjoittaja larssi21074
samarai kirjoitti:Takanahan kuluu yleensä vain ensiökenkä. Ja Ladassahan on symmetriset kengät (mitä ei ole kaikissa) - eli vaihtaa toisiokengän ensiökengäksi- vaikuttaa heti käsijarruun. Rumpu ja kengät on luonnollisesti silloin irrotettava.
Tarkoitat ensiökengällä ilmeisesti itsetehostavaa. Sehän ladassa kuluu, toinen kenkä ei juuri ollenkaan. Eipä sille tule samanlaista voimaakaan.
Joskus yhdessä ladassa pelasin jarrujen kanssa kun en saanut niitä tasapainoisiksi. Helppoa on saada toiselle puolelle lisää tehoa kun katkaisee sen puolen itsetehostavasta kengästä jarruhihnaa yläpäästä palan pois. Sen mukaan mitä enemmän jarrut puoltavat. Tällä saa kyseiselle puolelle lisää tehoa ja katsastusmies onnelliseksi.
Lähetetty: 14.10.2006 22:37
Kirjoittaja Mika-75
noose01 kirjoitti:,_,/ukka kirjoitti:Nyt ku meni ot:ksi, niin kerrompa että Tojotasa(ainakin joissakin vanhemmissa) käsijarru säädetään kahavan juuresta, eli onnistuu vaikka ajaessa
,_,/ukka
Sama homma 80 luvun 626:ssa
Dx rollo oli kyllä helppo ku ei tarvinnut kuin ajon aikana pyörittää kahvan takaa säätöruuvia...
Lähetetty: 14.10.2006 23:09
Kirjoittaja samarai
Käsijarrun säätö on vain ns. perussäätöä varten - ei sitä varten, että sieltä säädetään kokoajan takajarrukenkiä lähemmäksi! Jos käsijarrun kahva nousee liian "ylös" - se on yleensä merkki siitä, että kengät ovat vaihtorajassa. Siis tuo "itsetehostuva ensiökenkä".