Sivu 1/2
vilttiketjuun
Lähetetty: 1.10.2006 6:43
Kirjoittaja afrika
tämä poika joutu nyt ladakerhon vilttiketjuun. lada:
http://www.netikka.net/ari.aho/itarauraa/lada.JPG
oli perjantaina verstaalla katsastusta varten, ja yhtäkki monttööri soittaa ja sanoo ettei hän ehdi nyt korjata kun tulee niin kalliiksi, pohjassa on reikiä ja takajarru näyttää nollaa.
ei muuten harmittaisi niin kovaa, mutta kesällä laitoin toisen vaihdelaatikon ja uuden kytkin asetelman, myös kytkinsylinteri on uusi. ja ladan orkkis aluvanteetkin hommasin.saatara. tekniikka on hyvä ,mutta pohjassa reikiä. hitsiä ei ole eikä tallia. toinen saatara. takajarrusylinterikin, joka vuotaa, on ostettuna takapenkillä. eilen oli viimeinen päivä ajaa. eli vilttiketjuun...
vaihtoehdot on a) ottaa pois rekisteristä b) yrittää myydä sellaisenaan c) laittaa seisontavakuutukseen ja korjata ens kesänä.
hyvä huomio tässä oli itselleni se, että kun joku olkopuolinen ilmoittaa auton olevan huonossa kunnossa, se on ikäänkuin hyökkäys miehisyyttä vastaan, tuntui aivan siltä kuin joku nainen olisi haukkunut impotentiksi. onko tämä merkki siitä että on jo siinä iässä, että voi kutsua itseään äijäksi.mahtavaa.
lievennystä lada-ajelun lopettamisprosessissa helpottaa hiljattain löytämäni pickup mosse, sillä on mukava AJAA.
http://www.netikka.net/ari.aho/mossukka.jpg
http://www.netikka.net/ari.aho/moukari.jpg
mossekokemuksia on nyt sen verran, että voin kertoa sen, että lada tuntuu mossen jälkeen täysiveriseltä länsiautolta, niin kevyeltä ja sirolta ajaa

Re: vilttiketjuun
Lähetetty: 1.10.2006 23:03
Kirjoittaja samarai
afrika kirjoitti:
hyvä huomio tässä oli itselleni se, että kun joku olkopuolinen ilmoittaa auton olevan huonossa kunnossa, se on ikäänkuin hyökkäys miehisyyttä vastaan, tuntui aivan siltä kuin joku nainen olisi haukkunut impotentiksi. onko tämä merkki siitä että on jo siinä iässä, että voi kutsua itseään äijäksi.mahtavaa.

Itse muistan nuoruusvuosilta, kun ei itse vielä osannut tehdä autolle mitään ja piti viedä auto (oli muuten Elite

) yhdelle tutulle vanhemmalle kaverille jarruremonttiin, joka korjaili kotonaan tossa Tuusulan puolella moottoripyöriä ja autoja. Soittelin auton valmistumista ehkä liian ahkerasti, koska parin viikon päästä sain vastauksen: "tuu hakeen romus pois" - mikä tarkoitti että se on nyt valmis.
On jo melkein ihme, että tollasen Mossen (tai Izh kai toi on?)voi vielä löytää noin hienossa kunnossa.

Lähetetty: 2.10.2006 8:11
Kirjoittaja jasu35
Mielestäni ei vielä tossa vaiheessa ole kamalan suurta huolenaihetta,yleensä kun joku muu sanoo että on auto pahassa kunnossa ,ihan mätä ja ym. niin totuus on paljon lievempi.

Moni vaan tuomitsee ladan paskaksi jos siinä on edes yksi pieni reikä helmassa.

Lähetetty: 2.10.2006 8:15
Kirjoittaja pressa
hitsauksesta kun en mitään tiedä niin siitä en puhu
muta nuo jarrut nyt on ainakin helpot laittaa kunton
Lähetetty: 2.10.2006 15:29
Kirjoittaja afrika
no joo, oma kuntotarkistus tehty. taakse uus jarrusylinteri ja kengät. sylinteri on ja kengät saan vanhasta ladasta.
sitten se pohja joo.
varsinaista reikää on kuskin penkin juuressa aika iso lovi. samoin on taaempana, nostokohdan luona. vararenkaan alta näkyy maa. oikealla sivulla helmapelti rapajaa pois, samoin nostokohdalta vois huoletta kaivaa reiän läpi. aika laho kokopohja kauttaaltaan reunoiilta.
eikös pohjapellejä saa tilata jostain, vanhat pois ja uudet tilalle.
tiedä sit kannattaako, mut harmittaa kun tekniikaltaan auto on viimesen päälle kunnos

Lähetetty: 2.10.2006 15:52
Kirjoittaja ,_,/ukka
Aika toivottomalta vaikuttaa

Tuntitöinä tuollaisen korjauttaminen ei kannata, menee aikaa viikko ja tonni ei tunnu missään. Jos joku pimeänä alkaa tekemään, niin sitten ehkä, jos löytyy hyvä korjaaja.
Vuoden parin sisään saa varautua sitten toisenkin helman vaihtoon ja reikiä ilmaantunee muuallekkin.
Suosittelen leimatun ladan ostoa ja tämän nykyisen purkamista osiksi. Kannattaa käydä siellä ostettavan auton alla ENNEN kauppojen tekoa.
,_,/ukka
Lähetetty: 2.10.2006 18:39
Kirjoittaja samarai
Aivan samaa mieltä kuin Jukka. Ja mätää löytyy helposti lisää kun rupee hakkaamaan lahoja kohtia pois ja etsimään tervettä peltiä mihin saa paikan kiinni. Onhan noita kokonaisia irtopohjiakin myynnissä mutta ei taida kannattaa alkaa sepittää, tulee varmaan monen monta "saataraa" lisää..
Toi oli myös hyvä tippi Jukalta, siellä auton alle kannattaa todella kurkistaa ENNEN ostopäätöstä vaikka menis teryleenit kuraisiksi

Lähetetty: 2.10.2006 19:04
Kirjoittaja Lada_Racing
no mitäs tuo maksaa jos tuun hakemahan pois mätänemästä???
vilttiketjuun
Lähetetty: 2.10.2006 19:07
Kirjoittaja jotuli
Mihin hintaan möisit ladan,kyllä noita on pahempiakin laitettu

Lähetetty: 2.10.2006 19:44
Kirjoittaja Umpivintti
Jos asuisit lähempänä niin voisin HALVALLA korjata sun latuskas, oman just hitsasin viime talvena, kun katsastusmies veti ruuvarilla kuskin jalkatilasta takakontiin asti reijän. No hanttarin puoli oli onneks pikksen PAHEMPI... Oli seissyt nurmikolla 4 vuotta. Ei muuta kun kokomatkan uuttapeltiä päälle, välillä sai tervettä peltiä oiken hakea. Ei siinä menny kun yks päivä kun se oli taas jo hyvä ja uudet massat päällä. Se on niin helppoa hitsata kun kääntää auton kyljelleen

Lähetetty: 2.10.2006 22:30
Kirjoittaja samarai
Pickup Mossen
prototyyppi
Lähetetty: 3.10.2006 1:58
Kirjoittaja samarai
Umpivintti kirjoitti:Jos asuisit lähempänä niin voisin HALVALLA korjata sun latuskas, oman just hitsasin viime talvena, kun katsastusmies veti ruuvarilla kuskin jalkatilasta takakontiin asti reijän. No hanttarin puoli oli onneks pikksen PAHEMPI... Oli seissyt nurmikolla 4 vuotta. Ei muuta kun kokomatkan uuttapeltiä päälle, välillä sai tervettä peltiä oiken hakea. Ei siinä menny kun yks päivä kun se oli taas jo hyvä ja uudet massat päällä. Se on niin helppoa hitsata kun kääntää auton kyljelleen

Kiinnostaisi tietää, miten sä käännät sen kyljelleen - ja käännätkö sen jotain renkaita vasten vai onko sulla jotkut telineet sitä varten?
Nesteet on tietysti otettava pois? Kestääkö muuten paikat "suorina" ton kääntämisen?
Toi on kyllä tosiaan monin verroin helpompaa kuin lakihitsi mutta silti itsestä tuntuu, että tossa vaiheessa olisi ehkä parempi ostaa toinen auto - jos auto on niin mätä, että se pitää kääntää kyljelleen hitsattavaksi.

-oma vaatimaton mielipide tietysti..

Lähetetty: 4.10.2006 19:25
Kirjoittaja ladasape
[quote="samarai"]
Kiinnostaisi tietää, miten sä käännät sen kyljelleen - ja käännätkö sen jotain renkaita vasten vai onko sulla jotkut telineet sitä varten?
Nesteet on tietysti otettava pois? Kestääkö muuten paikat "suorina" ton kääntämisen? quote]
kai se lada ton kestää, kaverin kanssa kun oltiin ladalla kesäreissussa, piti vähän tunkkailla sitä niin avasin ja suljin oven kun auto oli ylhäällä, kaveri katto sitä ja sanoi: meni näköjään ovi kiinni, kaverin taunuksessa ei menny.

Lähetetty: 4.10.2006 21:34
Kirjoittaja THI-900
Reiluja heppuja tää palsta täys.

Heti ku joku vahingos ehdottaa Tsernomyrdinistä luopumista, niin heti ollaan tarjoomas ja sit jos joku oikeesti myydään palstalla myy kokonaista ja ajokuntoista vehjettä, niin haukutaan kalliiksi.

Lähetetty: 4.10.2006 23:36
Kirjoittaja samarai
ladasape kirjoitti:
kai se lada ton kestää, kaverin kanssa kun oltiin ladalla kesäreissussa, piti vähän tunkkailla sitä niin avasin ja suljin oven kun auto oli ylhäällä, kaveri katto sitä ja sanoi: meni näköjään ovi kiinni, kaverin taunuksessa ei menny.

niin kyllä kai Lada kestää, kun sitä varten on Za roljomissa ollut joskus kauan sitten
tällaisten rautojen piirustuksetkin. Itse muistan nähneeni tollaiset raudat myynnissä Tarton autotorilla joskus 90-luvulla mutta en silloin osannut yhdistää niiden käyttötarvetta.
Eri asia on sitten miten just kestää "suorana" jos kantava osa "pohja" on pahasti mätä.
Kuva missä noi kaatoraudat on toiminnassa.