Sivu 1/1

Samaran vaihdekeppi / kattovalo / jne..

Lähetetty: 26.9.2006 1:53
Kirjoittaja Samarama
Ostin viikko sitten Samaran 1,5i vm. 2000, ajettu 50 000km. Hieno peli kaikin puolin, muutama juttu vaan tulee mieleen.

Vaihdekeppi on vähän "irrallisen" oloinen ja rupeaa tärisemään tietyillä kierroksilla. Tuttua, vai vaatineeko toimenpiteitä?

Kattovalo palaa "aina", mutta sain sen kokonaan pimeäksi kytkemällä sen kahden asennon välimaastoon. Ilmeisesti jotain häikkää kuskinpuoleisen oven valoa säätelevässä painikkeessa..?

Vaikuttaako tuo kyseinen painike suoraan ajonestolaitteeseen? Se nimittäin välillä imeisesti vähän reistailee, mutta ei pahasti :)

Nitiseekö/kitiseekö Samaroiden kojelauta aina näin paljon :)?

Aiemmin ollut saksalaisia ja japanilaisia autoja, mutta tämä uusi tuttavuus tuntuu äärimmäisen positiiviselta!

Lähetetty: 26.9.2006 8:07
Kirjoittaja Jaska HKI
Ainakin Samaran ja 110:n vaihdekeppi elää omaa elämäänsä....täysin normaalia.Samoin nitinät ja natinat..ne tulee samaan hintaan.

Lähetetty: 26.9.2006 8:36
Kirjoittaja ladamaster
- Vaihdekeppi on mielestäni Samarassa vähän niinkuin välimalli iraallisuudessa; ei kuitenkaan Talbotin tai Datsun Cherryn arvontakeppi, mutta ei kuitenkaan aivan täsmällinenkään. Jos se rämisee ajaessa, on jotain jossain "löysällä". Kesällä kun makasin Samaran alla pakoputkea vaihtamassa, huomasin jonkun kumilenkin vaihteistomekanismissa. Tietääkö kuka sen funktiota?

- Kuljettajan oven valokytkin on yhteydessä ajonestoon; ainakin 110:ssä; joten korjaa tai huolla kytkin jos reistailee. Ei paljoa kustanna; sama kytkin taitaa olla kaikissa Ladoissa?

Lähetetty: 26.9.2006 9:01
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo tärinät ja natinat kuuluu asiaan. Ainakin toi vanhan mallinen kojetaulu (matalatasoinen, ei kierrolukumittaria) on kova rämisemään. Itellä yhdessä samarassa murtui oikeanpuolen kiinnike, kun ajoin kuoppasella hiekkatiellä ja koko touhu alko roikkumaan.

Kaiken kaikkiaan Samarat on todella hyviä autoja.

Lähetetty: 26.9.2006 9:02
Kirjoittaja Jouska
Kitinöitä kannattaa vaimentaa kiristämällä kaikkia mahdolliset ruuvit ja mutterit auton sisätiloissa. Todennäköisesti siellä on paljon löysiä ja jo lattiallekin tippuneita irtoruuveja jos edelliset omistajat eivät ole kiristyshuoltoa tehneet. Tein omassa samarassa (silloin 50 000 ajettu)vastaavan toimenpiteen ja siihen meni yllättävän paljon aikaa. Muun muassa kuskin penkki oli minulla osittain irti lattiasta löysien muttereiden takia.
Kojetaulua kannattaisi yrittää hiljentää asentamalla lisäkiinnikkeitä sekä käyttämällä silikoniöljyä tai kumisia tukipaloja narisevissa kohdissa.

Lähetetty: 26.9.2006 10:28
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Vaihdekepin melut katoaa ja kepistä tulee täsmällisempi, kun vaihdat kepin varteen kiinni tulevan haarukan sokkatapin sopivan mittaiseen M10-ruuviin. Asenna aluslevyt ja käytä itselukittuvaa mutteria.

Älä kiristä liikaa, vain siten että kyseinen haarukka juuri ja juuri painuu hieman kasaan.

Osien väliin rasvaa.

Osat näet, kun kohotat kepin juuressa olevan rätin ylös.

Helppo työ.

terveisin

SvS

Lähetetty: 26.9.2006 17:36
Kirjoittaja vigge40
Kojelauta nitisee alussa ihan V******. Puolen vuoden ajon jälkeen rauhoittunut, sänta teillä ajellessa olo kuin peltirummussa.....
Omassa vaihdekeppi tuntuma on kuin uudesta autosta ei moittimista. Sisätilan valokin toimii nätisti. Keskuslukon ovimoottorit takana reistailee, mutta eivät haitaksi asti. Pissapojan pumppu meni muttei muuta ongelmaa ole ollut ellei tätä Hihnapyöränhajoamista olisi sattunut.
Hammashihnan vaihdossa sun kannattaa käydä. Ärsyttävintä on ollut ikkunan huurtaminen liikkeelle lähdössä. Ei puhalla riittävästi tuulilasille.

Lähetetty: 26.9.2006 19:10
Kirjoittaja samarai
ladamaster kirjoitti:- Kesällä kun makasin Samaran alla pakoputkea vaihtamassa, huomasin jonkun kumilenkin vaihteistomekanismissa. Tietääkö kuka sen funktiota?
Olen mä ton mekanismin joskus irrottanutkin, eikä äkkiseltään kyllä mitään kumilenkkiä muistu mieleen.. :? Olisiko joku "köyhä pat." 8)

Samaran vaihteensiirtomekanismi

Lähetetty: 26.9.2006 19:47
Kirjoittaja pressa
joskus muistaakseni joku on myös löytänyt mystisen paksun kumilenkin vaihdevivun ympäriltä runkoon
eli jossain huollossa ilmeisesti asennettu ja sillä ylimääräistä tutinaa rauhoitettu