Sivu 1/2

Mikä on vapaakytkin ?

Lähetetty: 15.9.2006 11:00
Kirjoittaja Pavlovits
Miksi joissakin autoissa oli sellainen ?
Missä autoissa ?
Omia kokemuksia ?
Muita havaintoja

Lähetetty: 15.9.2006 11:27
Kirjoittaja THI-900
Tarkoitatkohan siis sellaista mitä oli esim. aikoinaan saabeissa, että ku veto loppui (kaasu pois) isoimmalla vaihteella niin kytkin meni vapaalle ja bensaa säästy...

Korjatkaa, jos ei menny ihan näin.

Lähetetty: 15.9.2006 13:13
Kirjoittaja Jaska HKI
Vapaakytkin on ollut yleinen 2-tahtisissa autoissa kuten saab 95:ssa ja Wartburgissa.Vapaakytkin on tavallaan sellainen mekaaninen pesä jonka sisällä on eräänlainen räikkä,joka sallii vapaan pyörinnän vain yhteen suuntaan.Autossa se toimii silloin kun löysätään kaasu alamäessä tai rullataan risteykseen.Em. laite sallii vaihteen vaihtamisen pienemmälle ajon aikana kaasu löysättynä (moottorin kierrosluku on pienempi kuin vastaava auton nopeus sillä vaihteella,jolle ollaan vaihtamassa).Toinen ja välttämätön ansio vapaakymellä kaksitahtiautossa on jälkikäynti pintakaasulla ajettaessa.Näin estetään auton nyökkiminen.Kytkin oli edellämainituissa autoissa tavalliseen tapaan.Saab 96:ssa oli myös vapaakytkin 95:n perintönä ja sai osakseen ansaittua arvostusta.

Lähetetty: 15.9.2006 14:12
Kirjoittaja ff8728
Minä käytin warressa automaattivaihteisto öljyä, silloin toimi hyvin, vapaakytkin meinaan. Oli kokeneemman warremiehen neuvo.

Lähetetty: 15.9.2006 17:20
Kirjoittaja samarai
Eikös melkein kaikissa ole autoissa ole vapaakytkin - starttimoottorissa- jos ei ole ns. bendix, jota myös vapaakytkimeksi kutsutaan, vaikka se ei sitä käsittääkseni ole - esim. wanhoissa briteissä.

Ton vapaakytkimen sai muistaakseni "lukittuakin" Warressa vai oliko se Saabissa :roll:

Lähetetty: 15.9.2006 17:23
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Saab 95 on farmariversio 96 mallista.Kumpaakin tehtiin 2-tahtikoneella 1966 saakka.Sen jälkeen nokalle tuli Fordin V4.Trabantissa vapaakytkin on 4. vaihteella.Muilla vaihteilla kun jarruttaa moottorilla, ei meinaa hattu pysyä päässä.Vapaakytkin on kyllä mukava keksintö, tosin jarruja joutuu käyttämään enemmän.Tuo automaattiöljy parantaa vapaakytkimen toimintaa, varsinkin kylmänä.

Lähetetty: 15.9.2006 17:35
Kirjoittaja Jaska HKI
Vapaakytkin irroitettiin Wartburgissa kojelaudan alla olleesta vivusta,josta meni vaijeri ko. laitteeseen.Kerran sen jouduin tekemään kun startti oli rikki ja joudun työntämällä (Yksin :lol: :lol: )laittamaan auton käyntiin.Kokeilin ajaa ilman vapaakytkintä.Se oli sellaista rytkytystä että sitä ei olisi sietänyt Erkkikään..(anteeksi kaikki Erkit :wink: ).Mielestäni Warren vapaakytkin vaikutti kaikkiin eteenpäinajovaihteisiin :?:

Lähetetty: 15.9.2006 17:43
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Jaska HKI kirjoitti:Vapaakytkin irroitettiin Wartburgissa kojelaudan alla olleesta vivusta,josta meni vaijeri ko. laitteeseen.Kerran sen jouduin tekemään kun startti oli rikki ja joudun työntämällä (Yksin :lol: :lol: )laittamaan auton käyntiin.Kokeilin ajaa ilman vapaakytkintä.Se oli sellaista rytkytystä että sitä ei olisi sietänyt Erkkikään..(anteeksi kaikki Erkit :wink: ).Mielestäni Warren vapaakytkin vaikutti kaikkiin eteenpäinajovaihteisiin :?:
Teknisesti Warren vapaakytkin sijaitsee kytkinakselilla, joten se vaikuttaa myös peruutusvaihteeseen.Vaihteenvaraan pysäkoitäessä otettava tämä siis huomioon.

Lähetetty: 15.9.2006 17:51
Kirjoittaja nalleolut
96 v4 koneissakin kaikissa on vapaa kytkin .. nimimerkillä turun keskustan kiertänyt yhdellä vaihteen vaihdolla ja sekin oli torin parkkikselta ykkönen pesään.

Lähetetty: 16.9.2006 12:45
Kirjoittaja Pave
Vapaakytkin toimii aivan samalla tavalla kuin polkupyörän voimansiirto: veto kytkeytyy vasta, kun eturatasta pyöritetään riittävällä kierrosnopeudella. Näin polkijan ei tarvitse jatkuvasti liikuttaa jalkojaan, kun pyörä rullaa esim. alamäissä.
Vapaakytkin liitettiinkin kaksitahtisten autojen vaihteistoon juuri alamäkien vuoksi. Jos jalka nimittäin nostetaan kaasulta auton rullatessa, jatkaa moottori pyörimistään kovilla kierroksilla. Sulkeutuneen kaasuttimen kautta ei kuitenkaan kulje moottorille bensiiniä - eikä kaksitahtareille välttämätöntä voiteluöljyä.

Ajoin vuoden verran nelitahtisella ysikuutosella. Auto oli mainio, mutta vapaakytkintä pidin silti enemmän historiallisena jäänteenä. Pakkasaamuina kone sammahteli, kun auton oma liike ei pitänyt konetta pyörimässä. Tähän auttoi tosin koneen huolto. Bensiiniä paloi, vaikka vapari sitä kuulemma säästää. Nappiksella pääsin vähemmällä.
Jarrut eivät kuluneet juuri enempää, vaikka vapaakytkin estääkin moottorijarrutuksen. Liukkailla teillä laitteesta saattoi olla apua, sillä se estää vetävien pyörien töksähtelyt kytkintä nostettaessa. Kytkintähän tarvittiin vain liikkeellelähdössä. Ehkä säästin kytkinjalkaa, kun en koskaan kytkenyt vaparia irti.

Warresta minulla ei ole kokemuksia. Saabistien sivulta löysin kuitenkin vapaakytkimen huolto-ohjeen, josta kenties voisi olla apua myös DDR-miehille:

http://www.normaali.net/temp/vapari1.jpg
http://www.normaali.net/temp/vapari2.jpg

Lähetetty: 16.9.2006 16:37
Kirjoittaja ff8728
Minä ajelin warrella arviolta 400000 km., usealla eri autolla tietenkin. Ajelu vapaakytkimen kanssa oli leppoisaa laskettelua, nautittavaa :)

Lähetetty: 17.9.2006 22:32
Kirjoittaja THI-900
aika lähellä olin... 8)

Off topic:

Kaverin kanssa juteltiin, että noita Saabbeja oli joskus variaattorivetoisina ja vaihteet oli eteen ja taakse. Kävi vain sellainen mieleen, että jos vain munaa oli peruuttaakki pysty aika lujaa... Olis aikaa veikeetä ku kaveri painelis pakilla ohi maantiellä. :lol: :lol:

Lähetetty: 17.9.2006 22:49
Kirjoittaja GreenThing
THI-900 kirjoitti:Kaverin kanssa juteltiin, että noita Saabbeja oli joskus variaattorivetoisina ja vaihteet oli eteen ja taakse. Kävi vain sellainen mieleen, että jos vain munaa oli peruuttaakki pysty aika lujaa... Olis aikaa veikeetä ku kaveri painelis pakilla ohi maantiellä. :lol: :lol:
Eipä ole tullut variaattori Saabia vastaan, mutta Volvoja kylläkin.

Lähetetty: 17.9.2006 23:34
Kirjoittaja samarai
GreenThing kirjoitti:
Eipä ole tullut variaattori Saabia vastaan, mutta Volvoja kylläkin.
Joo tuskin Saabeja variaattorilla on koskaan tehty :? Volvossahan se oli siinä 343 mallissa Daf66 kopiona. Onks sulla GT muuten Nuffield 10/60 :wink:

Lähetetty: 17.9.2006 23:43
Kirjoittaja GreenThing
samarai kirjoitti:
GreenThing kirjoitti:
Eipä ole tullut variaattori Saabia vastaan, mutta Volvoja kylläkin.
Joo tuskin Saabeja variaattorilla on koskaan tehty :? Volvossahan se oli siinä 343 mallissa Daf66 kopiona. Onks sulla GT muuten Nuffield 10/60 :wink:
Ei, vaan Fiat 411R -59. :wink: