1700i:n ruisku
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
1700i:n ruisku
Paljon kysymyksiä Ladan ruiskusta:
Millainen värkki on 1700i Ladan ruisku?
Monipiste?
Millainen imusarja/kaasuläppä? Onko kuvaa?
Miten hyvät kylmäkäynnistysominaisuudet?
Onko viritysvaraa? Kannattaisiko harkita lievästi viritettyyn 1600:een kaasarin sijasta?
Millainen värkki on 1700i Ladan ruisku?
Monipiste?
Millainen imusarja/kaasuläppä? Onko kuvaa?
Miten hyvät kylmäkäynnistysominaisuudet?
Onko viritysvaraa? Kannattaisiko harkita lievästi viritettyyn 1600:een kaasarin sijasta?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
Suomessa myytiin kaikki 1700i:t yksipisteruiskuna, sinänsä melko yksinkertaisen oloinen rakenne, oikeastaan rakenteeltaan enemmän huippusähköinen kaasutin kuin ruisku.
Tekeehän tuollainen elektroninen ruiskutus menosta vääntävää ja tasaista kaasuttimeen verrattuna. virittämisestä on paha mennä sanomaan. sippi-tuninki ei onnistu, mutta erillainen ilmanputsari ja kattipois, ehkä pakosarjaa ja putkistoa vähän uusiksi....
http://www.amazon.ru/~eagle/vaz/sam_s_u ... ction.html tuolla on kohtalaisia kaavio kuvia tuosta GM 1-pisteruiskujärjestelmästä
Tekeehän tuollainen elektroninen ruiskutus menosta vääntävää ja tasaista kaasuttimeen verrattuna. virittämisestä on paha mennä sanomaan. sippi-tuninki ei onnistu, mutta erillainen ilmanputsari ja kattipois, ehkä pakosarjaa ja putkistoa vähän uusiksi....
http://www.amazon.ru/~eagle/vaz/sam_s_u ... ction.html tuolla on kohtalaisia kaavio kuvia tuosta GM 1-pisteruiskujärjestelmästä

- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
lisää
http://drvova.satel.ru/injection.shtml löytyy täydellinen tietopaketti (venäjäksi) 1700i yksipisteruiskusta
muutamia otteita kyseisiltä sivuilta
tuossa on se "kaasutin":

Lada Niva tuning Bosch monipisteruiskulla
Niva 1900 Peugeot Diesel
kaiken huippu 100 hv 2,0 litran UZAM moottori (Moskvitsh) Nivassa, kiinnittäkää huomiota malliin joka kuvissa: pitkäakselivälinen 3-ovinen VAZ-2129!!!
muutamia otteita kyseisiltä sivuilta
tuossa on se "kaasutin":

Lada Niva tuning Bosch monipisteruiskulla
Niva 1900 Peugeot Diesel
kaiken huippu 100 hv 2,0 litran UZAM moottori (Moskvitsh) Nivassa, kiinnittäkää huomiota malliin joka kuvissa: pitkäakselivälinen 3-ovinen VAZ-2129!!!

- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
tuossa aikaisemmasta linkistä löytyvästä kuvasta sen verran, että jos asentaisi isopäästöiseen malliin ton järjestelmän voisi polttoainehöyry systeemin jättää kokonaan pois, eli lähes kaikki mitä kuvassa on vaalealla oranssilla piirretty. Olisiko siitä sitten kuinka paljon hyötyä? ainakin vähemmän kasattavaa.



Re: lisää
Ei tunnu linkki enää toimivan.Lada-Jussi kirjoitti:http://drvova.satel.ru/injection.shtml löytyy täydellinen tietopaketti (venäjäksi) 1700i yksipisteruiskusta
Tietäiskö kukaan missä sivut nykyään majailee?
Re: hmm
Ei ole yksipisteruisku mitään sukua kaasuttimelle, kyllä se on 100 % ruisku. Yhtäläisyys kaasuttimeen on ainoastaan systeemin ulkonäössä, toiminnallisesti niissä ei ole oikein mitään yhteistä.Lada-Jussi kirjoitti:melko yksinkertaisen oloinen rakenne, oikeastaan rakenteeltaan enemmän huippusähköinen kaasutin kuin ruisku.
Ladan tekniikasta ei ole kokemusta, vain noista länsimaisemmista joten korjatkaa jos nyt tulee väärää tietoa.Lada-Jussi kirjoitti:erillainen ilmanputsari ja kattipois, ehkä pakosarjaa ja putkistoa vähän uusiksi....
Tuo Ladan kone on niin pienitehoinen, ettei yleensä tuon teholuokan autoissa vielä ole tuo hengitys merkittävästi rajoittava tekijä. Vapaavirtaussuodattimilla ja putkistoilla saadaan siis yleensä aikaiseksi vain melusaastetta ja rahanmenoa, todelliset tehonlisät jäävät yleensä merkityksettömiksi.
Ja kuten sanoin, ei ole Ladasta kokemusta. Jos on Venäläisellä insinöörillä ollut huono päivä, niin voihan tuossa konstruktiossa toki olla jotain suunnitteluvirhettä tai väärää mitoitusta, jolloin pikkujutuilla voi saada parempiakin tuloksia.
Polttoainehöyryjen kierrätys ei laske moottorin tehoa, eli ei siitä kulkupuolen kannalta pitäisi olla mitään iloa. Yleensäkin nuo saastelaitteet vaikuttavat aika vähän, eli jos ne ovat ehjiä, ei niiden poistolla yleensä saavuteta merkittävää etua.Lada-Jussi kirjoitti:voisi polttoainehöyry systeemin jättää kokonaan pois, eli lähes kaikki mitä kuvassa on vaalealla oranssilla piirretty. Olisiko siitä sitten kuinka paljon hyötyä? ainakin vähemmän kasattavaa.
Mikäs ruisku tuossa koneessa muuten on? Kaikkialla sanotaan vain että "GM:n" ruisku. Onko se jokin versio Multec-ruiskusta, vai jokin aivan toinen?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
1700i:n ruisku on tyyppiä EFi-4, muistaakseni tai ainakin jotain sinnepäin ja on GM:n valmistetta.
tuo mitä tuomas totesit yksipisteruiskusta ja kaasuttimen sukulaisuudesta, olen aivan samaa mieltä, mutta jotkut ammattilaiset autokorjaajatkin väittäävät että se mikään ruisku ole. mutta ehkä ne haluaavat vain vähätellä juurikin Ladan kohdalla tuota, siskon Opel Vectrassa on samanlainen ja kyllä sitä kaikki ihan ruiskuna pitää.
Venäläisillä sama 1700 kone ruiskulla + euro-2 päästötarvikkeilla on sama teho kuin kaasuttimella ja ilman päästötarvikkeita. Tavallisella kärjettömällä jakajalla varustettuna luulisi tuon kaasutin version käyttöominaisuudet olevan hieman elektronista sytytystä heikommat. Mistä sitten johtunee että tehoissa ollaan samoilla tasoilla, yleisen käsityksen mukaan aina ruiskumalleissa on ollut enemmän tehoa kuin vastaavat kaasutin versiot, mutta tämä ajatus voi perustua 70-80 lukujen GTi ajatteluun jolloin ruiskuja oli vain kovempi kulkuisissa erikoisversioissa eli koneissa varmaan muutakin eroa kuin polttoaine järjestelmä?
Saastejärjestelmien haittapuoli onkin juuri se, että onko ne ehjiä, vanhemmiten ne alkaa olemaan melko vika herkkiä. Ainakin axtec versioissa tuollaisen hiilipönttöjen ja muiden alipaine letkujen hajoamiset vaikuttavat vähän moottorin ominaisuuksiin alipainevuotoina. Ainakin tuning mielessä jos auto ei tarvitse kyseistä järjestelmää on varmaan turhaa alkaa sellaista asentamaan.
tuo mitä tuomas totesit yksipisteruiskusta ja kaasuttimen sukulaisuudesta, olen aivan samaa mieltä, mutta jotkut ammattilaiset autokorjaajatkin väittäävät että se mikään ruisku ole. mutta ehkä ne haluaavat vain vähätellä juurikin Ladan kohdalla tuota, siskon Opel Vectrassa on samanlainen ja kyllä sitä kaikki ihan ruiskuna pitää.
Venäläisillä sama 1700 kone ruiskulla + euro-2 päästötarvikkeilla on sama teho kuin kaasuttimella ja ilman päästötarvikkeita. Tavallisella kärjettömällä jakajalla varustettuna luulisi tuon kaasutin version käyttöominaisuudet olevan hieman elektronista sytytystä heikommat. Mistä sitten johtunee että tehoissa ollaan samoilla tasoilla, yleisen käsityksen mukaan aina ruiskumalleissa on ollut enemmän tehoa kuin vastaavat kaasutin versiot, mutta tämä ajatus voi perustua 70-80 lukujen GTi ajatteluun jolloin ruiskuja oli vain kovempi kulkuisissa erikoisversioissa eli koneissa varmaan muutakin eroa kuin polttoaine järjestelmä?
Saastejärjestelmien haittapuoli onkin juuri se, että onko ne ehjiä, vanhemmiten ne alkaa olemaan melko vika herkkiä. Ainakin axtec versioissa tuollaisen hiilipönttöjen ja muiden alipaine letkujen hajoamiset vaikuttavat vähän moottorin ominaisuuksiin alipainevuotoina. Ainakin tuning mielessä jos auto ei tarvitse kyseistä järjestelmää on varmaan turhaa alkaa sellaista asentamaan.

Muuten, Jussi. Lastunhan mä löysin siihen (Saksasta) Hintana oli joku 300-500e. http://www.dbilas.com/English/Chip-Tuning%20Lada.html
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
ettei toi sitten ole tuohon 1,7 monipisteruiskuun, joita on euroopassa myyty? vai olisiko sitten tuossa yksipisteessäkin lastuttamisen mahdollisuus?Sergy kirjoitti:Muuten, Jussi. Lastunhan mä löysin siihen (Saksasta) Hintana oli joku 300-500e. http://www.dbilas.com/English/Chip-Tuning%20Lada.html

- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti: