1700i:n ruisku

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

1700i:n ruisku

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Paljon kysymyksiä Ladan ruiskusta:

Millainen värkki on 1700i Ladan ruisku?
Monipiste?
Millainen imusarja/kaasuläppä? Onko kuvaa?

Miten hyvät kylmäkäynnistysominaisuudet?

Onko viritysvaraa? Kannattaisiko harkita lievästi viritettyyn 1600:een kaasarin sijasta?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Suomessa myytiin kaikki 1700i:t yksipisteruiskuna, sinänsä melko yksinkertaisen oloinen rakenne, oikeastaan rakenteeltaan enemmän huippusähköinen kaasutin kuin ruisku.

Tekeehän tuollainen elektroninen ruiskutus menosta vääntävää ja tasaista kaasuttimeen verrattuna. virittämisestä on paha mennä sanomaan. sippi-tuninki ei onnistu, mutta erillainen ilmanputsari ja kattipois, ehkä pakosarjaa ja putkistoa vähän uusiksi....

http://www.amazon.ru/~eagle/vaz/sam_s_u ... ction.html tuolla on kohtalaisia kaavio kuvia tuosta GM 1-pisteruiskujärjestelmästä
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

lisää

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tuossa aikaisemmasta linkistä löytyvästä kuvasta sen verran, että jos asentaisi isopäästöiseen malliin ton järjestelmän voisi polttoainehöyry systeemin jättää kokonaan pois, eli lähes kaikki mitä kuvassa on vaalealla oranssilla piirretty. Olisiko siitä sitten kuinka paljon hyötyä? ainakin vähemmän kasattavaa.

Kuva
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
virtah

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja virtah »

Lada-Jussi kirjoitti:http://drvova.satel.ru/injection.shtml löytyy täydellinen tietopaketti (venäjäksi) 1700i yksipisteruiskusta
Ei tunnu linkki enää toimivan.
Tietäiskö kukaan missä sivut nykyään majailee?
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Lada-Jussi kirjoitti:melko yksinkertaisen oloinen rakenne, oikeastaan rakenteeltaan enemmän huippusähköinen kaasutin kuin ruisku.
Ei ole yksipisteruisku mitään sukua kaasuttimelle, kyllä se on 100 % ruisku. Yhtäläisyys kaasuttimeen on ainoastaan systeemin ulkonäössä, toiminnallisesti niissä ei ole oikein mitään yhteistä.
Lada-Jussi kirjoitti:erillainen ilmanputsari ja kattipois, ehkä pakosarjaa ja putkistoa vähän uusiksi....
Ladan tekniikasta ei ole kokemusta, vain noista länsimaisemmista joten korjatkaa jos nyt tulee väärää tietoa.

Tuo Ladan kone on niin pienitehoinen, ettei yleensä tuon teholuokan autoissa vielä ole tuo hengitys merkittävästi rajoittava tekijä. Vapaavirtaussuodattimilla ja putkistoilla saadaan siis yleensä aikaiseksi vain melusaastetta ja rahanmenoa, todelliset tehonlisät jäävät yleensä merkityksettömiksi.

Ja kuten sanoin, ei ole Ladasta kokemusta. Jos on Venäläisellä insinöörillä ollut huono päivä, niin voihan tuossa konstruktiossa toki olla jotain suunnitteluvirhettä tai väärää mitoitusta, jolloin pikkujutuilla voi saada parempiakin tuloksia.
Lada-Jussi kirjoitti:voisi polttoainehöyry systeemin jättää kokonaan pois, eli lähes kaikki mitä kuvassa on vaalealla oranssilla piirretty. Olisiko siitä sitten kuinka paljon hyötyä? ainakin vähemmän kasattavaa.
Polttoainehöyryjen kierrätys ei laske moottorin tehoa, eli ei siitä kulkupuolen kannalta pitäisi olla mitään iloa. Yleensäkin nuo saastelaitteet vaikuttavat aika vähän, eli jos ne ovat ehjiä, ei niiden poistolla yleensä saavuteta merkittävää etua.

Mikäs ruisku tuossa koneessa muuten on? Kaikkialla sanotaan vain että "GM:n" ruisku. Onko se jokin versio Multec-ruiskusta, vai jokin aivan toinen?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

1700i:n ruisku on tyyppiä EFi-4, muistaakseni tai ainakin jotain sinnepäin ja on GM:n valmistetta.

tuo mitä tuomas totesit yksipisteruiskusta ja kaasuttimen sukulaisuudesta, olen aivan samaa mieltä, mutta jotkut ammattilaiset autokorjaajatkin väittäävät että se mikään ruisku ole. mutta ehkä ne haluaavat vain vähätellä juurikin Ladan kohdalla tuota, siskon Opel Vectrassa on samanlainen ja kyllä sitä kaikki ihan ruiskuna pitää.

Venäläisillä sama 1700 kone ruiskulla + euro-2 päästötarvikkeilla on sama teho kuin kaasuttimella ja ilman päästötarvikkeita. Tavallisella kärjettömällä jakajalla varustettuna luulisi tuon kaasutin version käyttöominaisuudet olevan hieman elektronista sytytystä heikommat. Mistä sitten johtunee että tehoissa ollaan samoilla tasoilla, yleisen käsityksen mukaan aina ruiskumalleissa on ollut enemmän tehoa kuin vastaavat kaasutin versiot, mutta tämä ajatus voi perustua 70-80 lukujen GTi ajatteluun jolloin ruiskuja oli vain kovempi kulkuisissa erikoisversioissa eli koneissa varmaan muutakin eroa kuin polttoaine järjestelmä?

Saastejärjestelmien haittapuoli onkin juuri se, että onko ne ehjiä, vanhemmiten ne alkaa olemaan melko vika herkkiä. Ainakin axtec versioissa tuollaisen hiilipönttöjen ja muiden alipaine letkujen hajoamiset vaikuttavat vähän moottorin ominaisuuksiin alipainevuotoina. Ainakin tuning mielessä jos auto ei tarvitse kyseistä järjestelmää on varmaan turhaa alkaa sellaista asentamaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Sergy
Viestit: 284
Liittynyt: 11.8.2004 17:47
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergy »

Muuten, Jussi. Lastunhan mä löysin siihen (Saksasta) Hintana oli joku 300-500e. http://www.dbilas.com/English/Chip-Tuning%20Lada.html
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Sergy kirjoitti:Muuten, Jussi. Lastunhan mä löysin siihen (Saksasta) Hintana oli joku 300-500e. http://www.dbilas.com/English/Chip-Tuning%20Lada.html
ettei toi sitten ole tuohon 1,7 monipisteruiskuun, joita on euroopassa myyty? vai olisiko sitten tuossa yksipisteessäkin lastuttamisen mahdollisuus?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Yksipisteruiskuissa on ihan samalla lailla suihkutuksen ohjainyksikkö eli "boxi" kuten monipisteruiskuissa eli lastutusmahdollisuus on ihan sama, tosin lastutuksen hyöty on hieman parempi monipisteruiskuissa yleensä ja dieselkoneissa usein vielä tehokkaampaa.
Kuva
Sergy
Viestit: 284
Liittynyt: 11.8.2004 17:47
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergy »

No kysymällähän se selviää. Joku enkkua hyvin osaava, vois pistää niille mailin, ja kysäistä onks toi sille efi-4:elle vai mille ruiskumallille.
Vastaa Viestiin