Sivu 1/2
1500cc 93 cat (solex) Ei Toimi "axtec"
Lähetetty: 21.8.2006 18:54
Kirjoittaja LATA
Kertookee joku asian tuntia mikä vikana saa liikaa ei käy tyhjäkäyntiä ! toinen kurkku ei aukene ollenkaa mistä apua ! vai kuinka soleksin pittäis toimia ! Vaihdettu kaasuttimen huoltosarja mistään ei vuoda eikä ota ilmaa vaan ihmeellisesti "pöpöttää" kuten sais tavaraa reilusti ja tulpat nokeentuu ! lopuksi poltaa jonkun tulpan varmaan juuri polttoaineen saannin takia ???? Ja vielä lisäystä onko jakaja sama kuin 1,7 i kärjetön koska tuossahan on kärjetön ! taisi olla virhe ostos itsellä ollut 5kpl "nappisilmää" eikä tälläisiä vikoja ensimmäinen nelis kantti lamppunen (ehkä viimeinen)
Lähetetty: 21.8.2006 19:16
Kirjoittaja ladamaster
Luepas osasto usein kysytyt asiat ja kohta missä puhutaan axtec asioista, jollei auta niin hakuun sana axtec.
Lähetetty: 21.8.2006 20:06
Kirjoittaja LATA
Luettu on montakin kertaa mutta sei saman laista selvää vikaa löydy ?
Lähetetty: 21.8.2006 20:36
Kirjoittaja Lada-Jussi
tollasia axteceja kannata ostaa, on ainakin ihan erillaiset työmaat vastassa jos on aiemmin tottunut vanhemmilla ajamaan.
1700i:ssä ei ole jakajaa ollenkaa, mutta kärjetön on sama kuin 1,5 ja 1,6 koneissa muutenkin, mutta taitaa olla niin ettei suomessa ole myyty yhtään ei axtecia missä olis kärjetön.
bensaa liikaa johtunee taas tosta jumittuvasta neulaventtiilistä, yleinen vika. ja ryssien uusi neulaventtiilikin voi olla jo valmiiksi risa, kokemusta on!!
kakkoskurkku ei aukea solexissa jos ryyppy on päällä, riitää kai jos on vähänkin ryyppyläppä kiinni niin kakkoskurkku lukittuu.
Lähetetty: 21.8.2006 21:09
Kirjoittaja LATA
neulaventtiili on uusi kuten tiivisteet ja kalvot ??? ihmetyttää vain toi vika ? onko saatava mitää muuta (parempaa) kaasutinta tähän mallii ja saa vielä päästöistä läpi ???
Lähetetty: 22.8.2006 18:24
Kirjoittaja RTJN65
Selvitetäänpäs hiukan:
1. Pöpöttää tyhjäkäynnillä ja 2 kurkku ei aukea. Kaasaria itse korjattu.
Vastaus: Veikkaanpa että kasattu väärin ja täten ryyppy on aina päällä. Tällöin myöskään ei 2 kurkku aukea.
2. Saa liikaa bensaa:
Vastaus: Katso vastaus 1 ja neulaventtiili jo uutena sökö (jos saman mallinen kuin vanha). Venäläisen 2-osaisen neulaventiilin pitäisi toimia ja samalla voi säätää kohon alumiini lipareesta bensapintaa pienemmälle.
3. Vai ei Asteekissa ole kärjetöntä (jussi mittee sie puhut).
Vastaus: 1700I koneissa on suorasytty, 1500-1600 asteekeissa on kärjetön jakaja (hall-anturi). Uutta jakaja saa, kuten myös syttybokseja. Samalla kannattaa uusia puola.
4. Parempaa kaasaria ei saa, Ehkä DELTASTA uusia mutta ovatten kaliita. Hyvä käytetty ja kunnostus-> lähes uuden veroinen. Hintaa tulee 50-130 Eur (riippuu kunnostus tasosta).
Lähetetty: 22.8.2006 18:29
Kirjoittaja Nonnis
mutta taitaa olla niin ettei suomessa ole myyty yhtään ei axtecia missä olis kärjetön.
RTJN, Jussi varmaan tarkoitti ettei suomessa ole myyty yhtään
ei-axtecia missä olis kärjetön

Lähetetty: 22.8.2006 18:45
Kirjoittaja LATA
Kiitti etsin par aikaa jostain kaasutinta tilalle epäilen itsekkin että joku on kasattu väärin tai jopa puuttuu osia vivustoista ???

Lähetetty: 22.8.2006 18:49
Kirjoittaja arpati
Sen kakkoskurkun saa aukeamaan vaikka ryyppy olisi päällä, tarvii vaan vaihtaa sellainen pienenpieni jousi päkittämään akselilla olevaa vipua toiseen suuntaan

Lähetetty: 22.8.2006 18:56
Kirjoittaja Lada-Jussi
Nonnis kirjoitti:mutta taitaa olla niin ettei suomessa ole myyty yhtään ei axtecia missä olis kärjetön.
RTJN, Jussi varmaan tarkoitti ettei suomessa ole myyty yhtään
ei-axtecia missä olis kärjetön

joo näin tarkoitin, venäjällä on noita versioita jossa ei-axtec mutta kärjetön, suomessa joko ozon+kärjellinen tai axtec+kärjetön tai ruisku+suorasytkä
ASIA KUNNOSSA
Lähetetty: 25.8.2006 20:36
Kirjoittaja LATA
Voitte Poistaa ! vika löytyi Kaasuttimesta entinen vääriin koottu ym ... Vaihdettu Uusi tilalle !
Lähetetty: 25.8.2006 23:40
Kirjoittaja RTJN65
Lähetetty: 29.8.2006 12:48
Kirjoittaja rallikuski
Jatketaan nyt tähän topicciin ku ei viitti uutta tehdä...
Eli vika on tämmöinen:
2105 1500 axtek ei mee päästöistä läpi. Kaikki muut arvot hyviä paitsi HC, jopa lambda on 1,01. Kaasari "tulvi" tyhjäkäynnillä bensaa ensiöläpän päälle.
Purkasin kaasuttimen ja putsailin sen. Irroittelin myös ne seoksensäädön solenoidiventtiilit (kait ne semmoset on) ja niistä oli kumitiivisteet aika huonot. Käänsin tiivisteet toisinpäin ja tulviminen loppui.
Kun irroitin ylemmän säätöventtiilin niin sen mukana tuli itse suutinosakin jonka irroitin ja sen sisällä oli muovinen neula. KUINKA SYVÄLLE tämä suutinosa pitää painaa solenoidiin??
Toista solenoidia irroittaessa itse suutinosa jäi kaasuttimen runkoon ja käteen jäi vain solenoidiosa jossa samanlainen muovinen neula kuin toisessakin! Kuuluuko sen suutinosan jäädä kaasuttimeen vai solenoidiin??
Nyt kaasari lopetti tulvimisen tyhjäkäynniilä, mutta kun sammutan auton rupeaa kaasarista kuulumaan "pulputusta" ja ensiöläpän päälle tulvii bensaa!! Oisko neulaventtiili sökö ja bensanpinta liian korkealla..?
Onko olemassa "helppoa" mittaa kuinka kohon saa säädettyä?
Nii ja niissä solenoidi venttiileissä lukee SOLEX!! Onko alkuperäiset vai vaihdettu joskus..?
"EDIT" 2105-mallista on ollut saatavilla myös toinen vähäpäästöinen malli (1990-1992). Moottori oli varustettu vähäpäästöisellä Solex-kaasuttimella ja kärjettömällä virranjakajalla yhdessä katalysaattorin kanssa. "EDIT"
Mulla taitaa siis ollakkin tommonen... Kellään tietoa kuitenkaan yllaolevaan liittyen?
Lähetetty: 29.8.2006 15:15
Kirjoittaja RTJN65
Tohon vois auttaa noiden solenoidi venttiilien vaihto. Joskus noi vain vedetään kiinni liian lujaa ja käy noin (osat jää kaasarin sisään).
No toki kohokammion neuvalventtiili on joskus uusittava koska entinen alkaa kuluneena takertelemaan. Samalla kohokammion bensapintaa on hyvä hieman laskea 1-3mm (hankala homma mutta pystyy tekemään kotikonstein).
Lähetetty: 29.8.2006 15:23
Kirjoittaja rallikuski
Mutta kuinkas syvällä se "suutinosa" pitää olla siinä solenoidi venttiilissä?
Pitääkö se painaa ihan pohjaan??
Saako sen kaasariin jumiintuneen "suutinosan" kuinka sörkittyä ulos?