Sivu 1/2
kaasari turbon imupuolelle...??
Lähetetty: 1.8.2006 23:29
Kirjoittaja teemu_83
Oon lukennu noita turbo juttuja ja mulla on itelläni projektin alla toyotan 4k-koneinen DX:ä...Oon rakentelemassa siihen turbo konetta ja tarviin vähän apua!!
Ahtimena meinasin toyotan ct20 ja kaasarina orkkis kaasutin!!Meinasin tehdä halvimmalla tavalla ja asentaa kaasarin turbon imupuolelle!!
Eli oon senverran jyvällä että ton pitäs toimia tolla vakio kaasarilla ilman suurempia muutoksia(toisio kurkun suutin isommaks)!!
En tiiä miten toi ahdin tuottaa mut meinasin jotain >100hp konetehoja??
Eli kone kestää kuulemma vakio hiluilla n1,0bar(luin fintoyssin sivuilta)
Eli antakaa/kertokaa käytännön vinkkejä yms!!
Ps...ja kertokaa mitä mokia ei kannata tehtä??
Lähetetty: 2.8.2006 0:22
Kirjoittaja köhmä
Oliskohan kellään virittäjällä minkäänlaista kuvaa tuollaisesta turpon imupuolelle tulevasta kaasari virityksestä?? kiinnostas vaan nähdämoinen viritys, kun en nyt oikeen tajua, että mitenkä asennus/mistä nyt on kyse. Ps. kaikkea ei voi tietää ei vaikka kuinka Ladailisi!!
Lähetetty: 2.8.2006 6:17
Kirjoittaja teemu_83
aatelin vaan kysellä teiltä ku tuntuu teillä olevan enemmän tietämystä noista turboista

Lähetetty: 2.8.2006 6:47
Kirjoittaja foma
köhmä kirjoitti:Oliskohan kellään virittäjällä minkäänlaista kuvaa tuollaisesta turpon imupuolelle tulevasta kaasari virityksestä?? kiinnostas vaan nähdämoinen viritys, kun en nyt oikeen tajua, että mitenkä asennus/mistä nyt on kyse. Ps. kaikkea ei voi tietää ei vaikka kuinka Ladailisi!!
http://ladakerho.fi/ladagalleria/thumbn ... ?album=460
tossa on.
Lähetetty: 2.8.2006 9:13
Kirjoittaja Corollaattori
Minä kans tossa intin jälkeen (tj64:) ) alan rakenteleen ladaani kaasari imupuolelle turbokokeilua. mitenhän tuo kuvissa ollut lada pelasi? entä tarviikohan hukkaporttia ku mulla ois semmonen kuorma-auton ahdin? ja vielä yks kysymys; voiskohan turbon öljykierron paluupuolen laittaa menemään öljyn mittatikun reiästä takaisin öljypohjaan, jollain kumiletkulla joka kestää semmoista? olenkohan sekasin ku tämmöisiä aattelen... mutta kokeilunhalu on suuri

Lähetetty: 2.8.2006 9:53
Kirjoittaja START
Täälläkin olis tulossa kyseinen turbotus
ahtimenahan oli KKK-K03
ja kaasarina solex 175CD
öljyn kierron kanssa olis kanssa vielä pähkäilyä

muuten ollaan jo jotenkin jyvällä

Lähetetty: 2.8.2006 9:54
Kirjoittaja 'aatee'
kohta on enemmä turbo ladoja ku vapari ladoja

Re: kaasari turbon imupuolelle...??
Lähetetty: 2.8.2006 10:58
Kirjoittaja RussianTUNER
teemu_83 kirjoitti:Oon lukennu noita turbo juttuja ja mulla on itelläni projektin alla toyotan 4k-koneinen DX:ä...Oon rakentelemassa siihen turbo konetta ja tarviin vähän apua!!
Ahtimena meinasin toyotan ct20 ja kaasarina orkkis kaasutin!!Meinasin tehdä halvimmalla tavalla ja asentaa kaasarin turbon imupuolelle!!
Eli oon senverran jyvällä että ton pitäs toimia tolla vakio kaasarilla ilman suurempia muutoksia(toisio kurkun suutin isommaks)!!
En tiiä miten toi ahdin tuottaa mut meinasin jotain >100hp konetehoja??
Eli kone kestää kuulemma vakio hiluilla n1,0bar(luin fintoyssin sivuilta)
Eli antakaa/kertokaa käytännön vinkkejä yms!!
Ps...ja kertokaa mitä mokia ei kannata tehtä??
Saako oikeesti noinkin paljon tehonlisäystä? Vois itekki Corollaan tehä tollasen taikka sitte ihan kunnolla sen jälkeen kun on kilvet haettu (ens kesänä tavoite saada kilvet).
Lähetetty: 2.8.2006 12:27
Kirjoittaja Corollaattori
mitenkäs ladan kanssa ku teen tuon kaasari imupuolelle- jutun niin sytytyksen alipainesäädön letkun paikkahan pitää muuttaa kaasarin ja turbon väliin. samoin myös jarrutehostimen letku sinne. senhän pitäisi toimia ihan normaalisti sitten kuten vaparissakin, vai olenko jonkun mielestä hukkateillä

... vastailkaa te tietäväiset.
Lähetetty: 2.8.2006 17:03
Kirjoittaja pappa- igor
Corollaattori kirjoitti:mitenkäs ladan kanssa ku teen tuon kaasari imupuolelle- jutun niin sytytyksen alipainesäädön letkun paikkahan pitää muuttaa kaasarin ja turbon väliin. samoin myös jarrutehostimen letku sinne. senhän pitäisi toimia ihan normaalisti sitten kuten vaparissakin, vai olenko jonkun mielestä hukkateillä

... vastailkaa te tietäväiset.
ei tarvi... koska alipainehan on kokoajan imusarjassa kun sitä tarvitaan... letkut kun pitää normipaikoissa niin sit pelaa... muuten sulla on sytkäennakko kokoajan tapissa ja kuiteskin ahdoilla tarvis vähän myöhästyä...

Lähetetty: 2.8.2006 17:26
Kirjoittaja teemu_83
no ei taida täältä apua löytyä,vai?? HELP ME
Re: kaasari turbon imupuolelle...??
Lähetetty: 2.8.2006 17:31
Kirjoittaja teemu_83
Saako oikeesti noinkin paljon tehonlisäystä? Vois itekki Corollaan tehä tollasen taikka sitte ihan kunnolla sen jälkeen kun on kilvet haettu (ens kesänä tavoite saada kilvet).[/quote]
Kyllä tosta paukkua saa,kohtuu hyvin...lueskelin noita turbo juttuja fintoyssinsivuilta ja joku kaveri oli rakennellu 3k-moottorista turbo koneen..Siinä oli joku nissanin ahdin,vakio kaasari,oisko ollu suzukin/kawasakin männät,puristukset laskettu johonki 7,5-8,0 ja ahtoja koneessa 0,85bar-->140hp ja vääntöäki oli aika kivasti
SORI LADAFOORUMILAISET EI OLLU TARKOTUS LAITTAA TOTA MUT KU KAVERI KYSY NI PÄÄTIN VASTATA!!

Lähetetty: 2.8.2006 17:36
Kirjoittaja teemu_83
nii ja tarkoitus ois kaivella kanavia ja palotiloja,kertokaa joku joka on tehny tollei ton turbotuksen että miten on toiminnu,nii ja käretön jakaja pitää hommata!!
Määki oo miettinny että kohta on enemmän noita turbo ladoja ku vapareita

Lähetetty: 4.8.2006 9:18
Kirjoittaja Corollaattori

tuli yön aikana semmoinen ahaa-ajatus; jos laittaisin turbolta tulevan öljyn menemään venttiilikoppaan, siis sen korkin kautta

mulla on nykyään nahkahanska toimittanut korkin virkaa ja aattelin tehdä semmoisen korkin johon tulisi reikä josta turbon öljy pääsisi takaisin kiertelemään. öljyn jäähdytystä ajattelin parantaa tekemällä vanhasta pakastimen kennosta ö-jäähdyttimen... TJ62... oli ihan pakko

Lähetetty: 4.8.2006 9:58
Kirjoittaja k2
Corollaattori kirjoitti:
tuli yön aikana semmoinen ahaa-ajatus; jos laittaisin turbolta tulevan öljyn menemään venttiilikoppaan, siis sen korkin kautta

mulla on nykyään nahkahanska toimittanut korkin virkaa ja aattelin tehdä semmoisen korkin johon tulisi reikä josta turbon öljy pääsisi takaisin kiertelemään. öljyn jäähdytystä ajattelin parantaa tekemällä vanhasta pakastimen kennosta ö-jäähdyttimen... TJ62... oli ihan pakko

Turbolta öljyn pitää päästä valumaan vapaasti ja mahdollisemman helposti takas koneeseen, muuten ahdin voi vuotaa öljyä esim. pakopesään.
Tuossa korkin kautta paluussa on se ongelma että todennäkösesti joutus vetää putkee ylöspäin jolloin tulee ongelmia tai sitten turbo on oltava aika ylhäällä konehuoneessa

Kannattaa tehä vaikka öljypohjaan paluu.
Itekki oon miettiny että vois kokeilla kaasaria ennen turboa, mut taitaa olla nyky turboissa sellaset tiivisteet ettei ne bensaa välttämättä paljoo kestä.