Sivu 1/1

Missä sähkö luuraa

Lähetetty: 6.2.2004 20:03
Kirjoittaja tovirtan
Auttaisittekon miestä, joka risteyksessä seisoo. Risteystä lähestyttäessä alkaa tyhjäkäynnillä latausmittari heittelehtia laidasta toiseen, kunnes koko auto sammuu. :shock:

Eipä muuta kuin ulos autosta ja työntämään. Ja tietenkin keskikaistalta risteyksen yli tienlaitaan. Auto on muuttunut mykäksi ja kun avaimesta kääntää niin mitään, ei siis kerrassaan mitään tapahdu. Eivät edes kojelaudan valot syty, auto on siis mykkä kuin hullu paskalla. :evil:

Avulias kanssa autoilija mittaa, että akussa on virtaa. Voisiki vika olla virtalukon pohjassa? :idea: Onko kellään vastaavia kokemuksia? Keroisitteko ennenkuin tyhmyyksissäni riisun autosta kaikki piuhat löytämättä vikaa. :oops:

Lähetetty: 6.2.2004 20:07
Kirjoittaja Nonnis
Vaikka mitään en ymmärrä, niin veikkaisin juu virtalukon pohjaa... Vähän samanlaisia oireita kuin Veli Alexeilla, mutta rajumpana.. Sillä se vika kai paikantui virtalukon pohjaan?

Lähetetty: 6.2.2004 20:42
Kirjoittaja nanno
maadoitus poikki, akunkengät löysällä???

Lähetetty: 7.2.2004 0:16
Kirjoittaja Jaakkima
Akku sökö? Mulla teki edellisessä nappiksessa huono akku samantyyppisiä oireita.

sähköä lisää

Lähetetty: 7.2.2004 10:00
Kirjoittaja tovirtan
Kyllä kyllä, nää perusjutut olen tarkistanu. Akku vaikka viimesiään veteleekin on vielä startti kuntoinen ja akunkengät ok. Akun navatkin putsasin voin 1kk sitten, enkä jaksa uskoa, että virta siihen jäisi. :cry:

Maajohdon (siis suurimman) tilasta ei ole tietoa. Muutoinkin maadoitukset toistaiseksi katsomatta. :?

Mitä mieltä olette jännitteensäätäjän osallisuudesta? Se vaihdettiin kans noin kuukausi sitten. Sillä mietin kun lataus alkoi heittelehtiä välillä 0-16 hieman ennen totaali pysähdystä. :o

Re: sähköä lisää

Lähetetty: 7.2.2004 11:04
Kirjoittaja nanno
tovirtan kirjoitti: Maajohdon (siis suurimman) tilasta ei ole tietoa. Muutoinkin maadoitukset toistaiseksi katsomatta. :?

Tehtaantekemä maadoitus tulee vaihteiston kiinnikkeeseen auton alla.
Omastani katkesi ja tein uuden maadoituksen imusarjan pultin alle.
Omani ei kylläkään pimentynyt kokonan, starttausta yrittäessä kapiini vaan täyttyi savulla.
Katsoppas vielä vanha keskusteluaihe ylijännitteestä...
http://nanno.homeip.net/ladaboard/viewtopic.php?t=744

Re: sähköä lisää

Lähetetty: 7.2.2004 11:53
Kirjoittaja Jaakkima
[quote="tovirtan"Akku vaikka viimesiään veteleekin on vielä startti kuntoinen ja akunkengät ok. Akun navatkin putsasin voin 1kk sitten, enkä jaksa uskoa, että virta siihen jäisi. :cry:[/quote]

Mutta jos sinne akun pohjalle on päässyt kertymään sakkaa joka vetää kennot oikariin? Kyllä mullakin akku oli starttikuntoinen. Nää sähköjutut kyllä voi johtua melkein mistä vaan, on se sen verran henkimaailman juttuja :?

Re: sähköä lisää

Lähetetty: 7.2.2004 13:30
Kirjoittaja JV
tovirtan kirjoitti: Maajohdon (siis suurimman) tilasta ei ole tietoa. Muutoinkin maadoitukset toistaiseksi katsomatta. :?

Mitä mieltä olette jännitteensäätäjän osallisuudesta? Se vaihdettiin kans noin kuukausi sitten. Sillä mietin kun lataus alkoi heittelehtiä välillä 0-16 hieman ennen totaali pysähdystä. :o
Jos kerran virtaa ei tule edes auton sammuksissa ollessa mittareille ei kai jännitteensäätäjässä voi vikaa olla. Tai siis voi siinä olla vikaa, mutta kun se ei tee mitään ennenkkuin laturi pyörii :). Tuo jännitteitten heittely voisi aiheuta juuri esim. maajohdosta joka on irti ja hakkaa runkoon ja jää sitten irti jolloin tapahtuu totaali stoppi.

Eli tarkista ensin ne maajohdot ja jos ovat kunnossa alat mittailemaan akulta virtalukkoa kohti niin näät mihin virtaska jää. Maajohtojen lisäksi omia arvauksiani ovat se virtalukonphja ja sulakerasia.

Kiitos -kumastaa syvään-

Lähetetty: 12.2.2004 12:18
Kirjoittaja tovirtan
He

Kiitoksia kaikille asiaan vihkiytyneille. Neuvoistanne oli suuri apu etsiessäni kadonnutta graalin maljaa (lue 12 voltin jännitettä). :lol:

Kaikki selvisi nopeammin kuin uskoinkaan ja maadoitus ongelmat selvisivät. En siis joutunut edes perehtymään (ainakaan toistaiseksi) virtalukon ihmeelliseen elämään. :D

Joten kiitos vinkeistä, sillä niinhän se on ettei päivää ettei pätkääkään (oppia nimittäin). Nyt ei muuta kuin liukkaalle tielle kahva edellä kulkemaan. 8)

Starttikaapelit mukaan

Lähetetty: 12.2.2004 15:17
Kirjoittaja Jaska HKI
On ollut aina tapana kuljetella starttikaapeleita (ei mitään kuuden neliömillin naruja).Useinkin sitä antaa muille virtaa,kuin itse pyytää.Hätätapauksessa kaapelilla voi maadoittaa akun miinusnavan moottorin lohkoon.Se voi pelastaa pulasta.

mullakin sähköt kateissa

Lähetetty: 25.2.2004 7:53
Kirjoittaja A-P
elikkäs samasta aihepiiristä sellasta kyselisin kun apukuskin puolen ajovalo oli mennyt pimeäksi, siis pelkkä puolikas, pitkä toimi kyllä hyvin.
kokeilin sitä lamppua sitten toiselle puolelle ja kas kummaa se toimi.
sitten otin yleismittarin käteen ja mittasin jännitteet ja ne näytti olevan kunnossa niissä lampun johdoissa ja kiinnikkeessä.

ja sitten kun siihen sen lampun laittaa niin se ei vaan pala. aikani sitä siinä ihmettelin ja poistin kaikki mahdolliset kosketuhäiriöt ja ei vaan syttynyt mutta mittari näytti kaiken olevan kunnossa. :o

ei auttanut muu kuin vetää rosvopiuha toiselta lampulta :idea: