Sivu 1/2
Katalysaattori
Lähetetty: 10.10.2003 16:01
Kirjoittaja Jarski
Kävin just katsastamassa muutama viikko sitten ostamani lada 2105 vm.93. Muuten ois menny läpi mutta yllätys yllätys pakokaasuista jäi kiinni. Katsastusmies epäili katalysaattorin olevan paskana.
Onks kellään hajuakaan paljon uus katalysaattori ladaan maksaa ?
On ilmeisesti aika arvokas. Lada muuten kuitenkin helvetin hyvässä kunnossa, ajettu pikkasen reilu 100000 km ei ruostetta. Niin että mitä kannattais tehdä hylätä koko peli vai hankkii uus katalysaattori????
kysy
Lähetetty: 10.10.2003 16:12
Kirjoittaja IL02
Kysy jostain tarvikeliikkeestä mitä se katti maksaa. Jos se lada on ruosteeton ja muutenkin helvetin hyvässä kunnossa, niin kyllä mä ainakin sen vielä korjaisin.
Lähetetty: 10.10.2003 19:24
Kirjoittaja Turbiini
Mitä olivat arvot ja olihan lambra arvo 1 jos ei niin sitten ei toimi kyllä uudellakaan katilla vaan lambra anturi vaihtoon tai etsiä joku muu vika. Niin ja olihan kone lämmin ja annettu riittävästi happea ennen konttorille menoa.
Re: Katalysaattori
Lähetetty: 10.10.2003 19:31
Kirjoittaja juha_va
2105:n katti maksaa delta-autosta 255€ ja motonetistä 259.50€
tuskin tarvikeliikkeidenkään hinnat paljoakaan eroavat
Lähetetty: 10.10.2003 20:32
Kirjoittaja teepee
Itselläni oli sama probleemi 2107:n kanssa viime keväänä.
Paikallisen auto-remontti-Reiska sääti vaan kaasarista seosta ja arvot olivat sen jälkeen ihan kunnossa.
Eikä maksanut juuri mitään.
Lähetetty: 10.10.2003 21:44
Kirjoittaja Jarski
arvot oli joutokäynnillä c0 3,20 hc 200, yli 2000 kierroksella co 2,00 hc 108 lambda 0,93. eli co reilusti moninkertaiset mitä ne sais olla eikä lambda arvokaan oo kohillaan. Katsastusmies sanoi että arvot on kuin sellasella autolla jossa ei oo kattia. Moottori oli ihan normaali lämmöissä et ei se ainakaan siitä johdu. Pitää vissiin johkin korjaamolle lykätä.
On meinaan sellanen löytö noin muuten.

500 € maksoin ruostetta ei juuri
löydy ja ollu vaan kahdella omistajalla ennen mua.
Ainoastaan eipäilyttää just toi katalysaattori sekä axtec.

Lähetetty: 10.10.2003 22:39
Kirjoittaja Turbiini
Katso nyt aluksi onko kaikki piuhat kiinni mulle on tullu kerran vastaan yksi jossa oli ohjain poksin maa johto löyhällä. seuraavaksi kytket dikitaalisen jännitemittarin lambran johtoon jännite pitäis heilua 0.5v molemmin puolin tasaisesti jos on vähemmän joutokäynti seos ruuvia auki jos enemmän niin kiinni, nyt on joutokäynti seos kohdallaan jos lambra anturi oli ehjä jos lambra on sökö niin sitten jännite yleensä on melkein 0v oli seos mikä hyvänsä. lisäksi ilman suodatin kannattaa vaihtaa ja varmistaa ettei ryyppy jää päälle. Tuo järjestelmä on aika varma toiminen jos vaan kaikki perus systeemit on kunnossa. ja jos tuon seosten säätämisen jälkeen joutokäynnissä on aaltoilua voi sen joutokäynnin solenoidin vaikka poistaa tai siis sieltä se neula poikki sisältä jolloin se on aina auki, jolloin tuo seosten säätö pitää tehdä vähän tarkemmin mutta päästöt on silti ihan hyvät (kaveri on merkkiliikkeessä töissä ja antoi tämän vihjeen)
niih
Lähetetty: 10.10.2003 22:55
Kirjoittaja Lada-Jussi
Joo eikös katin vaihdon lisäksi ole syytä katella katin rikkomisen aiheuttaneita tekijöitä, eli onko polttoainejärjestelmässä häikkää, muuten voi uusikin katti hajota pian.
Lähetetty: 10.10.2003 23:39
Kirjoittaja Turbiini
polttoaine järjestelmän viat ei kattia hajota koska katti kestää sekä pensaa että ilmaa mutta ei molempia yhtä aikaa eli jos vain sytytys toimii niin ei se katti yleensä hajoa, voi tosin nokeentua jos seokset on rikkaalla mutta kyllä se rupeaa toimimaan kun vaan saa riittävästi lämpöä.
Lähetetty: 13.10.2003 11:34
Kirjoittaja pressa
seinäjoella Topin autossa
tarvike katalysaattorin hinta oli n. 120e kun vuosi sitten kyselin
vaatii sovitin putken palat koska liitokset vähän väärän kokoiset ladaa ajatellen
news
Lähetetty: 13.10.2003 21:06
Kirjoittaja Martigan
"nyyssiryhmissä" sfnet.harrastus.autot ,yms. oli ainakin jokin aika sitten joku kattien myyjä. Olivat kuulemma uusia länsiautoista poistettuja katteja venäjän markkinoita varten. Kannattaa kysellä sieltä.
Lähetetty: 16.10.2003 10:16
Kirjoittaja Igor
Turbiini kirjoitti:seuraavaksi kytket dikitaalisen jännitemittarin lambran johtoon jännite pitäis heilua 0.5v molemmin puolin tasaisesti jos on vähemmän joutokäynti seos ruuvia auki jos enemmän niin kiinni, nyt on joutokäynti seos kohdallaan jos lambra anturi oli ehjä jos lambra on sökö niin sitten jännite yleensä on melkein 0v oli seos mikä hyvänsä.
Ajattelin kysy' ihan vaan tarkennukseksi että eikö sitä lasketa millään kertoimella koska moottotipyörässä lasketaan(joissakin ainakin)...Ajattelin kokeilla meinaan tuota.
Lähetetty: 16.10.2003 12:10
Kirjoittaja Bregade
Minä ostin motonetistä "metritavara"-katin noin hintaan 150e. Made in USA

En ole kyllä käyny mittailemassa tuon pömpelin kanssa päästöjä, mutta eipä tuo fyysisesti paljon alkuperäisestä eroa.
Lähetetty: 16.10.2003 17:21
Kirjoittaja Turbiini
Igor kirjoitti:Ajattelin kysy' ihan vaan tarkennukseksi että eikö sitä lasketa millään kertoimella koska moottotipyörässä lasketaan(joissakin ainakin)...Ajattelin kokeilla meinaan tuota.
Ei tarvita mitään kertoimia koska ei tossa tartte laskea mitään seoksia vaan lambra arvo pitää saada mahd lähelle 1 joka on noin 0.5v. Nuo pyörät varmaanm yritetään pistää lähelle 0.9 lambraa koska silloin on eniten tehoa mutta katti kone pitää tehä vähän toisin. jos katti ladaan haluaa hieman lisää tehoa niin 2kurkun pääsuutinta voi hieman isontaa koska se ei vaikuta katsastukses eikä normaali ajos seokseen.
Lähetetty: 16.10.2003 21:32
Kirjoittaja Igor
Ok...selvensi asiaa huomattavasti. Eli kohta selviää sekin että onko se o anturi rikki kun chen engine valo vilkkuu koko ajan.Kiitos paljon!