Sivu 1/3
Project 2106
Lähetetty: 30.1.2004 19:55
Kirjoittaja ladamaster
No niin; kävin katsastuskonttorilla uusimman hankintani kanssa.
Pientä vikaa oli vielä, enkä saanut takaisin alkuperäisiä rekisterikilpiä; vielä. Nyt on kuukausi aikaa korjailla:
- Tuulilasi; vain vähän rikki. Yksi halkeamista menee näkökentän läpi
- Vaihdekepin nuppi puuttuu
- Niskatuet puuttuvat
- Peruutusvalot eivät toimineet
- Pakokaasussa vähän liikaa happea. Raja-arvo 5 %; oli 5,9 &
- Koneen toinen kylki vähän ui öljyssä
Tämmöisten pikkuasioiden takia ei mennyt läpi!
On tämä ihmisen elämä tehty nykyään niin vaikeaksi...
Vielä Ladani kiitää Suomen teillä yhtä loistavana kuin se joskus rullasi ulos paikallisesta Konelasta!
Jarrut korjasin; vaihdoin eteen uudet jarrupalat. Valmistauduin monen tunnin tappien irroitusurakkaan; palat oli vaihdettu puolessa tunnissa. Jarrusylinteritkin liikkuivat vaivattomasti. Ei ole autolla talvella ajeltu.
Toinen takajarrumpu suorastaan ui öljyssä. Laakerissa oli väljää ja öljy oli tullut vuotavan stefan kautta rummun sisälle. Sain uudet palat Pietarista. Vaihdoin varaosaperästä käytetyn vetoakselin; stefa pitää vielä erikseen vaihtaa...
ps: olen kiinnostunut niskatuista, jos jollain on vaikka penkin reikiin sopivat ei välttämättä originaalimallit. Kunhan saisi vehkeen ensiksi katsastettua.
... to be continued
Lähetetty: 30.1.2004 19:59
Kirjoittaja Lada_Racing
vie jollekkin toiselle konttorille vai ottiko rekisteriotteen kaniin...
hmm
Lähetetty: 30.1.2004 20:27
Kirjoittaja Lada-Jussi
mulla on tossa nojatuolina toimivassa 1200 L penkissä niskatuki mikä vois kyllä joutaa.
"moottorin toinen puoli ui öljyssä"?? onko sekin muka joku hylkäämisen syy? ilmeisesti auton ulkonäöstä päätellen se on saattanut vaikka kaatua joskus jolloin öljyä on saattanut valahtaa pihalle. Eli riittäiskö pelkkä pesu?
Onko sulla vielä kaasuttimena se joku erikoisviritys?
Lähetetty: 30.1.2004 20:30
Kirjoittaja ladamaster
Rekisterikivet oli poliisi takavarikoinut ladasta 26.07.2003. Kilvet olivat paikallisessa katsastuskonttorissa. Pitävät kilpiä 6 kk, jonka jälkeen auto ei ole enään rekisterissä. 6 kk tuli täyteen 26.01. Katsastus oli aloitettava, jotta saisin pitää originaali kilvet.
Läpimenosta en uneksinutkaan; tuulilasi on sen verran rikki. Oikeastaan odotin suuremoia huomautuksia iskareista, nivelistä tai jarruista.
Kohtelu ja käsittely oli OK! Ei ollenkaan moukarointia pohjaan; vilkaisu riitti "ja tämähän pohja on kunnossa"...
Re: hmm
Lähetetty: 30.1.2004 20:34
Kirjoittaja ladamaster
Lada-Jussi kirjoitti:mulla on tossa nojatuolina toimivassa 1200 L penkissä niskatuki mikä vois kyllä joutaa.
"moottorin toinen puoli ui öljyssä"?? onko sekin muka joku hylkäämisen syy? ilmeisesti auton ulkonäöstä päätellen se on saattanut vaikka kaatua joskus jolloin öljyä on saattanut valahtaa pihalle. Eli riittäiskö pelkkä pesu?
Onko sulla vielä kaasuttimena se joku erikoisviritys?
Niskatuki kiinnostaa
Moottori on todella öljyinen, huohotin on irronnut kaasariviritysten oheisseurauksena
Kaasuttimena oli erikoisviritys weber Fiat Unosta; on muuten kohta myynnissä; kunhan saan alkuperäisen kaasarin kunnostettua.
Vuosi ilmeisesti imusarjasta ylimääräistä happea pakokaasujen sekaan..
Lähetetty: 7.2.2004 19:37
Kirjoittaja ladamaster
pikku hiljaa homma etenee:
- Peruutusvalon korjasin, kun laitoin johdon kiinni vaihdelaatikon katkaisijaan; oli irronnut.
- Kaasutin

edellinen omistaja oli liimannut kaasarin kiinni imusarjaan jollain todella pitävällä tökötillä. Ei edes irronnut taltalla jolla halkaisin lekaharkkoja. Sain sitten tuolta vähän käytetyn imusarjan; tosin axtec mallista. Senhän virittelee kiinni kunhan tukkii pari ylimääräistä reikää.
Yksi pinnapultti oli pakosarjasta poikki; huomenna pitäisi irroitella Riston kanssa. Kaikki tiivisteet mitkä on irroitettu ovat olleet vaihtokunnossa.
- Jussi lupasi yhden niskatuen
- Kaasariin sain tyhjäkäyntiruuvin
- Tuulilasin haen Pietarista
Kohta on vehje katsastuskunnossa; sitten alkaa varsinainen kunnostus. Tavoitteena tehdä siitä mahdollisesti museovehje; tosin aikaa on yhdeksän vuotta. Tärkeintä ei ole liike vaan päämäärä!
... to be continued
Lähetetty: 12.2.2004 10:35
Kirjoittaja AI
Minultakin jää kaksi niskatukea yli, mutta vasta joskus keväällä kun vaihdan penkit farmariin. Nyt talvella ei tarkene...
Lähetetty: 20.2.2004 15:30
Kirjoittaja ladamaster
No nyt on melkein katsastusviat korjattu.
Tuulilasin vaihdossa auttoi Risto; siitä kiitos hänelle.
Moottori on pesty, ajoin varmuuden vuoksi saastemittaukseen ennen katsastusta: happea edelleen liikaa. Nyt vuoti kaasarin jalka. On halki. Onneksi on tuossa toinen samanlainen kaasari odottelemassa. On vain vaihdettava ensi viikoksi ja mentävä katsastukseen. 26.02 mennessä on leima saatava, muuten alkuperäiset kilvet ovat historiaa...
URE-433
Lähetetty: 23.2.2004 20:54
Kirjoittaja ladamaster
No niin; nyt on auto todettu katsastusviranomaisen toimesta kelpaavaksi tieliikenteeseen. Seuraava katsastus aikaisintaan 30.11; viimeistään 31.03.2005.
Sain takaisin alkuperäiset kilvet, joten matka kohti alkupeäistä olemusta voi toteutua; aikaa tosin päämäärän saavuttamiseen on yhdeksän vuotta.
Seuraavaksi vähän ajellaan ja kuulostellaan.
- Takapyörän laakeri jurnuttaa. Vaihdoin kuluneen tilalle käytetyn vetoakselin. Laakeri ei ole aivan priimaa
Ei se mitään. Tallissa odottaa Pietarista tuoto kokonaan uusi vetoakseli uuden laakerin kera. Hintaa tuli kokonaisuudelle 13 €
- Takapyörien pinnatut talvikumit eivät paljon vakuuta.
- Vetoakselin liukunivel on rasvattava; kolahtelee
... to be continued
30 km
Lähetetty: 24.2.2004 9:33
Kirjoittaja ladamaster
Ensimmäiset matka-ajo kokemukset ovat takana. Uskalsin lähteä töihin...
-15 ja ensimmäisellä pöräytyksellä lähti käyntiin.
Takarenkaat ovat todella liukkaat. Tälläkin pakkaslukemilla lumella ei tahdo kulkea suoraan jos tajoaa kaikkia jäljellä olevia hevosvoimia.
Laatu: tämänikäiset Ladat ovat sitä vuosikertaa, jolloin on lause takaikkunassa Lujaa Laatua Lada on ollut totisinta totta. Omistettuani ja testattuani useita 90-luvulla valmistuneita takatuuppariladoja, on auton tuntuma ja "ääntely" vetolaitteistosta aivan erilaista.
Uudet versiot ovat jotenkin löysiä tuntumaltaan, penkit hajoilevat, viitosvaihde on melko ongelmallinen viritys...
Onhan tämä 2106 myös kärsinyt kovasta käytöstä .... vielä se on joskus yhtä eho kuin uutena

jes
Lähetetty: 24.2.2004 19:57
Kirjoittaja Lada-Jussi
Tota mäkin olen yrittänyt tuoda esiin, että vanhemmissa Ladoissa on lujempaa laatua kuin uudemmissa, sitä ei käy kieltäminen. Mitä useampi sen huomaa sen uskottavampaa se on. Tarttis käydä omaa 2106 "lintu" projektia testaamassa käyntiin välillä. Ei ole muuten koskaan jättänyt käynnistymättä oli keli mikä tahansa. Toimiiko masterin Ladassa ovet hyvin, itsellä ovetkin tuntuu kassakaappimaisilta ja lukot jämäkiltä?
Re: jes
Lähetetty: 24.2.2004 21:42
Kirjoittaja ladamaster
Lada-Jussi kirjoitti:.. Toimiiko masterin Ladassa ovet hyvin, itsellä ovetkin tuntuu kassakaappimaisilta ja lukot jämäkiltä?
Ovet ovat tuntumaltaan varsin jämäkät, kuten koko autokin. Ratista voi ottaa kiinni eikä koko ohjaussysteemi heilu mukana. Tuli äsken todettua, kun etsin likakerrosten alta häivähdystä alkuperäisestä kojelaudan väristä...
- Kuljettajan oven varoitusvalo on korjattu; johdot olivat poikki.
- Takaikkunan lämmitys ei toiminut; johto irti
- Öljyn ja suodatin vaihto. Alkuperäisen öljynpainemittarin mukaan paine vähän nousi.
- Kaasutinta säädetty; kävi lämpöisenä siten kuin olisi ollut ryyppy päällä.
Noin 100 km ajettu. Auto on paljon hiljaisempi kuin 1200L yli 80 km nopeuksissa ja valtava 1600 cm3 moottori vie ylämäet kuin siivillä
Ajossa on todellista luxusmallin tunnelmaa....
Lähetetty: 20.3.2004 14:13
Kirjoittaja Vanja-eno
Hei Ladamassa! Onko rojekti edennyt, vai ootko vaan nautiskellu

...ajamisesta ?
Lähetetty: 20.3.2004 19:19
Kirjoittaja ladamaster
Juuri nyt olen lähinnä katseella seuraillut luxuslinjoja
On seisontavakuutuksessa toukokuun alkuun; ei tätä yksilöä viitsi suolassa turhaan uitella. Ajelin noin 400 km ennenkuin laitoin lepäämään.
Kunhan joulukuussa kartingissa murtunut kylkiluu lopullisesti paranee vaihdan vielä takapyörän vetoakselin... Ostin uuden akselin Pietarista.
Kesän vain ajelen.
Ensi talvena ajattelin kolhut saada korjatuksi; tällä pitää päästä ensi vuonna mahdollisesti käymään Toljatissa.
Siis tarvitsen ratin
ja niskatuen
jos jollain oheisenlaisia osia on jossain olen kiinnostunut....
jeps
Lähetetty: 20.3.2004 21:38
Kirjoittaja Lada-Jussi
tossa parempi kuva oikeanlaisesta niskatuesta. Tossa vientivarustellussa 1600 mallissa on noista vanhemmista malleista poikkeevat niskatuet. Niissä on tuollainen terävämpi muotoilu
