VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä varten
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä varten
Takatukivarsien kiinnitystä hitsattu, ei enää ruuvit löysty?!? Kameratelinettä siirretty hivenen oikealle. Turvakaaret maalattu ja osa sisäkatosta. Sisäpeilin vartta lyhennetty pari senttiä. Nyt pitäisi saada kameralla parempaa kuvaa... Lisää sliksejä hommattu ja auto pakattu. Nyt odotetaan enää huomista.
Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä varten
Radalla käyty. Kilometrejä tuli noin 240 ja muutamia häiriöitä ajossa oli. Uudet jarrupalat kestivät 200km ja sitten oli totaalisen loppu.
Todella kuuman kelin vuoksi kaksi vuotta vanhat 400km ajetut jarrunesteet yrittivät kiehua eli jarrut häipyivät välillä. 5w50 racing öljyä piti lisätä moottoriin kerran. Myös moottorin kallistuminen teki pientä kiusaa jossain kohtaa rataa. Sähköjä katoili myös ihmeellisesti eli sähkö flekti ja sisäpuhallin katosi välillä käytöstä kuten kierroslukumittarikin.
Hienosti kuitenkin auto näytti radalla kulkevan, kun itsekin näki sitä Timon ajaessa.
Ensivuodelle tehtävää: Sulakerasian/sähköpääkeskuksen vaihto. Ehkä sähkö flektin vaihto mekaaniseen. Ilmanohjaimet jarruihin ja jarrupaloja lisää. Moottorin kiinnitys tukikumin vaihto. Kaasun muuttaminen vaijerille, silloin ei koneen kallistuminen vaikuta kaasuun ja poistuu se kenguru efekti.
Yksi ensivuoden asia on myös paremman vetoauton valinta. Se paras caddy kun on myyty kuten vitokin niin ei enää ainakaan xc sarjan volvoa!! Dieseliä meni siis aivan järkyttävän paljon verrattuna noihin aiempiin. Kärry ,kuorma ja reitti on kuitenkin aina sama niin jonkin asteinen tuntuma on tullut...
Todella kuuman kelin vuoksi kaksi vuotta vanhat 400km ajetut jarrunesteet yrittivät kiehua eli jarrut häipyivät välillä. 5w50 racing öljyä piti lisätä moottoriin kerran. Myös moottorin kallistuminen teki pientä kiusaa jossain kohtaa rataa. Sähköjä katoili myös ihmeellisesti eli sähkö flekti ja sisäpuhallin katosi välillä käytöstä kuten kierroslukumittarikin.
Hienosti kuitenkin auto näytti radalla kulkevan, kun itsekin näki sitä Timon ajaessa.
Ensivuodelle tehtävää: Sulakerasian/sähköpääkeskuksen vaihto. Ehkä sähkö flektin vaihto mekaaniseen. Ilmanohjaimet jarruihin ja jarrupaloja lisää. Moottorin kiinnitys tukikumin vaihto. Kaasun muuttaminen vaijerille, silloin ei koneen kallistuminen vaikuta kaasuun ja poistuu se kenguru efekti.
Yksi ensivuoden asia on myös paremman vetoauton valinta. Se paras caddy kun on myyty kuten vitokin niin ei enää ainakaan xc sarjan volvoa!! Dieseliä meni siis aivan järkyttävän paljon verrattuna noihin aiempiin. Kärry ,kuorma ja reitti on kuitenkin aina sama niin jonkin asteinen tuntuma on tullut...
Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä varten
"uusi" sulakerasia hommattu ja se avattu ja juotoksia tarkistettu. Pitää vaihtaa paikalleen jossain vaiheessa. uusia jarrupaloja ostettu eli nyt vuorossa jotkut super sport keraamiset palat, kestävät ehkä vähän pidempää (200km) kuin nuo edelliset. Moottorin tukikumi vielä löytämättä?? "Varma" muistikuva on että sellainen pitäisi tallivarastossa olla, kun johonkin koneenvaihtoon sellaisen varasin ja jäänyt käyttämättä. Toki kun vuosien saatossa tavaraa myynytkin, niin ei voi olla täysin varma ettei ole mennyt jollekin muulle jossain vaiheessa.
Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä varten
Traileri haettu Kälviältä ja auto tallista. Käynnistetty tälle kesälle ja parikymmentämetriä ajettu. Pikku korjauksia / parannuksia pitäisi ehtiä tekemään. Vetoauto trailerille vielä hukassa.
Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä varten
Tänään vaihtui eteen uudet racing jarrupalat sekä jarrunesteet. Tein myös pienet ilmanohjaimet jarrukilpeen sisäpuolelle, että ilmavirta voisi levyjä viilentää. Voi toki olla ettei ilmaa tuonne paljoa virtaa. Moottorin tukikumi vaihtui myös uuteen niva mallin kumiin, kun vanha orginaali oli antautunut ja päästi moottorin heilumaan. Renkaita katsottu valmiiksi ja enne lähtöä pitäisi vielä jotain ehtiä tekemään.
Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä varten
Radalla käyty, reilu 230km ajettu. Alussa oli hiukan käyntihäiriötä joita sitten päädyttiin varikolle selvittämään. Ongelma ratkaistiin ja ajo pääsi oikein kunnolla vauhtiin. Yksi rengas meni täysin teräskudoksille asti puhki ja parissa muussa alkoi kankaat pilkistämään. Ensivuodeksi tarvitsee taas uusia sliksejä vääntää vanteille.