VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä varten

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: radalle pääsy ontuu??? kertomusta 1200 Sportista.

Viesti Kirjoittaja START »

mun jokavuotinen hanke jää taas toteutumatta. se oli epävirallinen tavote että edes kärryllä olis ton vihreän saanu paikalle mutta on vaan yhden ladan tekemisessä melkonen työmaa. ehkä ensi kesänä jo onnistas, jos hyvin käy niin kenties kahden auton voimin
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: radalle pääsy ontuu??? kertomusta 1200 Sportista.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tänään sain nokan vaihdettua ja ajoitukset "kohdalleen". Tein ensin nokkaan merkin missä alkuperäisen ajoitusmerkin kohta on, sitten alakerta kohdilleen ja nokkapyörään uusi reikä. (alkuperäinenkin oli muuten melkein hampaan jäljessä). Nyt on ajoitus niin kohdallan mitä silmällä pystyy katsomaan, ja valmistajan mukaan alkuperäiselläkin ajoituksella toimii. Ketjun kiristin ei sitten riittänyt kun nokkapukki on madallettu, eli siihen piti jatkoholkki tehdä. Venttiilivälyksiä varten tein uuden leveän liuskamitan vanhasta pakkelilastasta kaventamalla ja ohentamalla. Kasauksen jälkeen kokeilin pienen kiihdytyksen mutta pidon puuttumisen takia en osaa vielä sanoa onko voimaa. Pakoäänet ainakin muutui hivenen "muhkeammiksi", tai sitten vain kuvitelen. Alustavaa keskustelua on ollut trailerista joka Pohjois-pohjanmaalta voisi tänne kulkeutua ratapäiviin mennessä. Testiajoakin pitäisi tehdä, akun jätin lataukseen jos vaikka alkaisi ilman apuvirtaa käynnistymään.
jiipee
Viestit: 53
Liittynyt: 18.1.2005 8:16
Paikkakunta: vantaa

Re: radalle pääsy ontuu??? kertomusta 1200 Sportista.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ei hätiä mitiä. Tunti sitten sain savut uudesta koneesta. Enää ei puutu kuin kaasuvaijeri, pakoputki,
ahtoputkisto ja lukematon määrä pikkujuttuja. Mutta näillä näkymin Ahvenistolla nähdään!
Avatar
ladaani_
Lada kerhon jäsen
Viestit: 192
Liittynyt: 13.11.2007 17:40
Paikkakunta: Lempäälä City

Re: radalle pääsy ontuu??? kertomusta 1200 Sportista.

Viesti Kirjoittaja ladaani_ »

Oma radalle pääsy ei varsinaisesti onnu, ainakaan vielä, mutta vielä pitäisi raidepäät vaihtaa kun nuo ohjauksen kulmat lievästi sanoen syövät noita niveliä aika lailla...ja venttiilikopan tiivistekkin vuotaa. Pakoputki on nyt parempi, kuin viime vuonna ja auto pelaa edelleen hienosti. Ainoa, minkä kestävyys aiheuttaa harmaita, on vaihdelaatikko tai oikeastaan kolmosen synkronit. Viime vuonna jurvassa alkoi rutista oikein kunnolla. Entisen rata-lada kuljettajan mukaan kyseinen vaiva on tyyppivika, joutui kuulemma aktiiviaikoina pitämään kolmea kunnostettua laatikkoa varalla hyllyssä.

Niin, ajattelin olla rohkea ja kokeilla länsimaisen kapitalisti-tiedemiehen aikaansaannosta ja tankata v-power nitro+:aa...
Käyttisprojekti: Samara -96 1500i 3d
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89

antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: radalle pääsy ontuu??? kertomusta 1200 Sportista.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Huomenna pitäisi lähteä trailerin hakuun pohjoisesta ja samalla reisulla hakea sitten auto Seinäjoelle. Huohotinletkuja pitäisi vielä laitella, alustalle ei ehdi sitten mitään tekemään ja koeajo jää radalla tehtäväksi...
Avatar
ladaani_
Lada kerhon jäsen
Viestit: 192
Liittynyt: 13.11.2007 17:40
Paikkakunta: Lempäälä City

Re: radalle pääsy ontuu??? kertomusta 1200 Sportista.

Viesti Kirjoittaja ladaani_ »

Pitäisikö kokeilla sitä ratakierrosta kelloa vastaan? Ihan epävirallisesti ja vaikka sekkarilla tai kännykällä? Järki päässä pitäen tietysti.
Käyttisprojekti: Samara -96 1500i 3d
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89

antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: radalle pääsy ontuu??? kertomusta 1200 Sportista.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Traileri haettu pohjoisesta ja auto talvisäilöstä eli melkein 400km. Hakemista haittasi juuri vähän ennen lastauspaikalle pääsyä alkanut vesisade. Meinattiin siten nopeasti ajaa trailerille mutta akku tyhjä?? Akun laitoin viimekerralla latauksen ja isäukolle ohjeet ottaa seuraavana iltana pois latauksesta. Periaatteessa reilun vuorokauden latauksela olisi pitänyt olla täynnä (kun kerran jopa lähtenyt ilman lisävirtaakin käyntiin kun on ollut lämmin kone). No traktori käyntiin ja siitä virtaa. Ajamalla trailerille, liinat kiinni ja kohti Seinäjokea. Nyt on traileri pihassa ja auto kyydissä. Sateen lakattua nyt mittailin akkua ja siitä on nyt kaksi kennoa pimeänä (napajännite 8,6V), no lisävirralla saa käyntiin. Käyntiinlaiton jälkeen huomasin että lämpöisenäkään ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä? Huomenna olisi paljon muuta ohjelmaa mutta, pitää yrittää saada akku jostain ja tuota tyhjäkäyntiä katsoa...
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2105 -87 1200 Sport "ratalelu" rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Akku saatiin ja tyhjäkäynti jonkinlaiseksi. Radalla tuli ajettua vähän ja todettua että pelottava on tuo Ahvenisto lähellä olevineen kaiteineen. Etupään kulmat olivat pielessä eli menee listalle pitäisi laittaa kuntoon. Uudet puslat ostettu ja jotain muuta pientä, mutta eipä ehtinyt tänäkään kesänä laittaa kuntoon... Kuvia 2013 Ahvenistolta.
Kuva
Kuva
Kuva
Kesä 2014 meni nopeasti ja autolla ajettiin ainoastaan kilometri pihatiellä, eli asvalttia ei menty pätkääkään.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2105 -87 1200 Sport "ratalelu" rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko yllä määriteltyyn muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Nyt pitäisi otsikon olla oikein, nyt vain odotellaan...
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 2105 -87 1200 Sport "ratalelu" rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Terve!

Komia on ratalelu, kiinnostaisi tekniikasta kuulla lisää. Onko tosiaan vielä 1200 keulilla? Mitä äkkiä lueskelin niin ymmärsin että tässä olisi vain kireämpi nokka laitettu?
Lada kardan...??? Njet... Volga
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2105 -87 1200 Sport "ratalelu" rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lohko on vuosien aikana "venynyt" hivenen suuremmaksi. Kaksi asiaa on kuitenkin säilynyt (ja säilyy): kärjellinen jakaja ja orkkis kaasutin. Vuosien aikana mitä on ajettu niin vesipumppu ja laturi on laakereistaan antautunut, nyt on laturilla isompi hihnapyörä niin ei mene ylikierroksille. Paljon on ajatuksia mitä pitäisi mutta aika ja auton säilytyspaikka rajoittaa rakentelemista.
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 2105 -87 1200 Sport "ratalelu" rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Oukei, arvelisin että keulilla on siis klassinen 1600cc? Jos sitä joskus satutaan samoille ratapäiville kun tuo oma raakile valmistuu niin ihmetellään lisää.
Siis jos niitä ratapäiviä enää järkätään... :)
Lada kardan...??? Njet... Volga
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2105 -87 1200 Sport "ratalelu" rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ensikesälle on ilmeisesti ratapäiviä jo suunniteltu.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Pääsiäisen kunniaksi kävin varastolla ja ovenkin (lumet sulaneet) auki ja lelu oli taas talven säilynyt. Allaolevista siirtopyöristä vasen etu oli tyhjä eli tunkkasin kulman ilmaan ja otin renkaan pois. Taas perinteinen bensapumpun käsin "lutkutkutus", muutama kaasupolkimen painallus ja avaimesta käyntiin. Hyvin lähti talven jälkeen käyntiin joten käytin lämpöiseksi ja sammutin. Otin renkaan mukaan että jos sen kävisi paikkaamassa ja sitten kun veisi takaisin niin ottaisin tukivarret mukaan että saisi ne puslat joskus vaihdettua (ja jotain pientä etupää muutosta tehtyä). Kesää odotellessa olisi taas ideoita, kunhan vain ehtisi tekemään...
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tänään kävin viemässä paikatun (tubelesventtiilin juuresta vuoti eli vaihdettu uusi tubeles venttiili) renkaan autolle ja laskettu pois tunkilta. Varaosakasoista etsin toiset tukivarret ja irrotin ne mukaan. Työmaalla olisi tarkoitus vaihtaa tukivarsiin uudet puslat ja tehdä iskarin kiinitykset hivenen alemmas eli saada iskarin toiminta taas keskialueelle kun alustaa on madallettu. Pulttikaupasta pitäisi hakea mustia (10,9) pultteja millä sitten taas kasaa nuo nivelet paikalleen...
Vastaa Viestiin