Sivu 1/2

Joku boxi

Lähetetty: 26.1.2004 12:11
Kirjoittaja viisyliysi
Niin elikkä tutkiskelin Larppani koria(2105) ja muitakin juttuja tässä viikonloppuna ja huomasin, että vänkärin penkin alla oli joku metalli poksi, enkä tiedä mikä se on! Luulisin kuitenkin, että se on penkinlämmittimen joku ohjaus poksi tai jotain ku siitä lähti piuhat penkkeihin! Otin ne lämmitys systeemit pois ja aion tehdä etupenkeistä itse siihen kuppipenkit :P ! Eli onkos se joku lämmittimien poksi?

Lähetetty: 26.1.2004 12:17
Kirjoittaja Jaakkima
Se boksi on AFR-boksi, eli axtekkin ohjausboxi. Axtekilla ajavat tietävät paremmin sen sielunelämästä ja tarkoituksesta.

Lähetetty: 26.1.2004 12:23
Kirjoittaja viisyliysi
No lisää tietoo...

Lähetetty: 26.1.2004 17:50
Kirjoittaja uZu
AFR-poksi. Ohjaa kaasuttimen solenoideja, ja siten säätää seosta. MITÄÄN piuhoja en menisi siitä irroittamaan.

Lähetetty: 26.1.2004 19:36
Kirjoittaja Boris
Se boksi on sellanen ladan musta laatikko. Kukaan ei oikein tiedä mitä se tekee, mitä se on syönyt ja miksi se on. Silti sen tiedetään yleisesti olevan välttämätön kapine katti-ladassa. :-)

Boksilla on jotain tekemistä CE-valon kanssa.

uZu:n kommenttiin yhtyen, en minäkään siitä johtoja katkoisi, sillä ladan tehtaalla tuskin on mitään ylimääräisiä klikkeitä asenneltu.

Pravdassa on kuulemma ollut aikoinaan juttu axtec-kaasarista (ja AFR-boksista??). Olen itse niin nuori jäsen etten ole ko. lehtiä saanut, joten joku vanhempi keholainen voisi sivistää meitä ummikkoja...

Lähetetty: 27.1.2004 10:49
Kirjoittaja viisyliysi
No mut jos mä vaihdan siihen kaasuttimen, jossa on käsi säätö ryyppy ja sillei niin enks sillo voi ottaa sen pois?

No entä katsastus?

Lähetetty: 27.1.2004 11:34
Kirjoittaja Jaska HKI
Jos autosi on katalysaattorimallia,niin miten meinaat saada pakokaasuarvot niin pieniksi,että se menee katsastuksessa läpi?Ei se ainakaan tavallisella kaasarilla onnistu.

Lähetetty: 27.1.2004 14:18
Kirjoittaja viisyliysi
En mä sitä tie liikenne käyttöön ole hankkinukkaan vaan semmoiseen omaan rokkiralli menoon...[/b][/code]

Lähetetty: 31.1.2004 20:43
Kirjoittaja Misha
Jos vaihdat siihen kaasarin, et saa sitä päästösäännöksistä läpi. Eiköhän siitä tule samalla muutenkin laiton auto. Mustalla laatikolla SUPO seuraa Ladalla ajavien kommunistien elämää.

hmm

Lähetetty: 1.2.2004 15:03
Kirjoittaja Lada-Jussi
onko kukaan kokeillut mitkä on seuraamukset, jos ajaa vähäpäästöisellä autolla joka onkin luvattomasti muutettu runsas päästöiseksi? Vähäpäästöisestä kun on saanut ton veroedunkin uutena joten se etu voi tulla maksettavaksi viivästysseuraamuksineen koko auton käytön ajalta!!! lisäksi sakot ja mahdollinen linnareissu :wink:

Lähetetty: 1.2.2004 15:21
Kirjoittaja NesteHukka
Minkäslaiset ne muuten mahtaa sitten olla ne kattiautojen päästövaatimukset? Mulla oli meinaan katittomassa DAAZ kaasuttimellisessa Nivassa aika hyvät noi päästöarvot. CO 0,30 (3,50 sallittu), HC 96 (600 sallittu), O2 1,40 (sallittu 5)

Re: hmm

Lähetetty: 1.2.2004 15:23
Kirjoittaja uZu
Lada-Jussi kirjoitti:onko kukaan kokeillut mitkä on seuraamukset, jos ajaa vähäpäästöisellä autolla joka onkin luvattomasti muutettu runsas päästöiseksi?
Kuinka toi onnistuu käytännössä? :lol:

Kattiautossa:
Joutokäynti/Kierrokset
CO 0,50/0,30%
HC 100/100ppm
Lambda ?/0,97-1,03
O2 5,00/5,00%

Lähetetty: 1.2.2004 16:01
Kirjoittaja Misha
Hmm, eli se periaatteessa menisi läpi, jos panostaisi tohon säätöön tarpeeksi.

Mutta se pitäisi ilmeisesti uudelleenrekisteröidä? Kaipa nykyään myytäisiin kaasarivehkeitä ilman kattia, jos se olisi mahdollista saada ne päästöistä läpi?

Kiinnostava juttu muuten, mun Axteekkiladaan on katalysaattori yms vehkeet "jälkiasennettu" ainakin kuitin mukaan joka sen kanssa tuli. Rekisteriotteessa lukee että auto on muutoskatsastettukin normaalista kattivehkeeksi. Repikää siitä.

Mua ainaski kiinnostaa mistä on kyse...

jeps

Lähetetty: 1.2.2004 16:09
Kirjoittaja Lada-Jussi
kyllähän noihin päästöihi normaali kaasarilla + katalysaattorilla pääsis helposti. Ensimmäiset katti-Samarat oli vakio Solexilla joka oli säädetty eriarvoihin kuin normaalisti.

Mutta ongelmana olisi kai katin kestävyys, kun normaali kaasuttimessa ei ole seoksen säätö yhtä hieno kuin axtekissa tai puhumattakaan ruiskuissa. Vaikka esim. kylmäkäytössä saattaa käsikäyttöinen ryyppy olla osaavissa käsissä paljon parempi kuin takkuileva automaattinen.

Lähetetty: 1.2.2004 16:12
Kirjoittaja Lada-Jussi
Misha kirjoitti:Kiinnostava juttu muuten, mun Axteekkiladaan on katalysaattori yms vehkeet "jälkiasennettu" ainakin kuitin mukaan joka sen kanssa tuli. Rekisteriotteessa lukee että auto on muutoskatsastettukin normaalista kattivehkeeksi. Repikää siitä.

Mua ainaski kiinnostaa mistä on kyse...
Onko autosi muuttotavarana tuotu tai muuten yksittäisesti maahantuotu versio, venäjällä kun ei paljoa axteekkeja ole käytetty niin suomeen rekisteröitynä se tarvitsee sen.