Sivu 1/1

peräöljystä

Lähetetty: 31.3.2006 23:07
Kirjoittaja Nonnis
Kuinkahan vaarallista on käyttää GL-4:sta perään? Onko kellään kokemusta kuinka nopeesti laukee??

Lähetetty: 31.3.2006 23:10
Kirjoittaja Hankkija
ei kannata laittaa lisäaineistus on eri kun GL-5!
pirskatti en löydä teboilin öljy kirjaa josta sais tarkat tiedot!!

Lähetetty: 31.3.2006 23:11
Kirjoittaja Jokari
No eihän sitä nyt mielellään sinne pitäs laittaa, ainakaan koko tilavuutta. On tuo GL-5 sen verran "kestävempää" kuitenkin, hypoidipyörästössä kun on nuo pintapaineet rattaiden välillä aika kovat.

Mutta eikö löytynyt GL-5:sta kaupasta vai mikä on? :D

Edit: löytyhän se syy...aika pahan laitoit :oops:

Lähetetty: 31.3.2006 23:19
Kirjoittaja destor
Tilapäisesti voit laittaa. Momentin(kitkan)muunninlisäaineistus on sen verran vahvempi GL5 öljyssä että ei kannata pitkään ajella GL4 öljyillä. Eron huomaa ihan vaihdelaatikossa, laitappa GL5 öljyä vanhaan GL4 lootaan niin johan muuttuu synkrojen toiminta huonoksi kun ovat liian liukkaat.

Lähetetty: 31.3.2006 23:21
Kirjoittaja Nonnis
No, jos sillä nyt uskaltaisi semmosen n. 300 km edes ajaa ettei tarvis huomenaamulla vaihtaa :roll:

Lähetetty: 31.3.2006 23:43
Kirjoittaja ,_,/ukka
destor kirjoitti:Eron huomaa ihan vaihdelaatikossa, laitappa GL5 öljyä vanhaan GL4 lootaan niin johan muuttuu synkrojen toiminta huonoksi kun ovat liian liukkaat.
öhhöh? Mitäkähän mun auton loovassa on sitte ollu, ku vaihtaminen helpottui GL5:n vaihdon jälkeen :)

,_,/ukka

Lähetetty: 31.3.2006 23:49
Kirjoittaja Jokari
,_,/ukka kirjoitti:
destor kirjoitti:Eron huomaa ihan vaihdelaatikossa, laitappa GL5 öljyä vanhaan GL4 lootaan niin johan muuttuu synkrojen toiminta huonoksi kun ovat liian liukkaat.
öhhöh? Mitäkähän mun auton loovassa on sitte ollu, ku vaihtaminen helpottui GL5:n vaihdon jälkeen :)

,_,/ukka
Ettei olis johtunu siitä että ylipäätään vaihdoit öljyt? :wink:

Mun laatikkoa ei taida enää saada yhtään sujuvammaksi millään öljyillä...kakkonen kautta profeetan parran alkanu taas epäsäännöllisesti lonksahtelemaan (tuntuu kepissä selvä muljahdus). Joten ei paljon viivalle lähdetä kun ei synkat pysy perässä :lol:

Lähetetty: 31.3.2006 23:52
Kirjoittaja destor
,_,/ukka kirjoitti:
destor kirjoitti:Eron huomaa ihan vaihdelaatikossa, laitappa GL5 öljyä vanhaan GL4 lootaan niin johan muuttuu synkrojen toiminta huonoksi kun ovat liian liukkaat.
öhhöh? Mitäkähän mun auton loovassa on sitte ollu, ku vaihtaminen helpottui GL5:n vaihdon jälkeen :)

,_,/ukka
Voi se toki parantuakin noilla "väärillä" öljyillä, jos ennen vaihtoa laatikko oli täynnä jotakin tervaa. Mitä nyt olen oikein testaamalla testannut noita laatikkoöljyjä niin GL5 toimi huonommin mitä GL4 takavedon laatikossa. Eron huomasi synkrojen toiminnassa, GL4 öljyillä vaihteet sai nopeammin sisään ja ilman rutinoita. Moottoriöljyllä se toimi vielä paremmin, mutta sitä ei valitettavasti voi siinä käyttää kovinkaan kauaa :cry: ATF:ää en koittanut.

Lähetetty: 31.3.2006 23:58
Kirjoittaja Jokari
destor kirjoitti:
,_,/ukka kirjoitti:
destor kirjoitti:Eron huomaa ihan vaihdelaatikossa, laitappa GL5 öljyä vanhaan GL4 lootaan niin johan muuttuu synkrojen toiminta huonoksi kun ovat liian liukkaat.
öhhöh? Mitäkähän mun auton loovassa on sitte ollu, ku vaihtaminen helpottui GL5:n vaihdon jälkeen :)

,_,/ukka
Voi se toki parantuakin noilla "väärillä" öljyillä, jos ennen vaihtoa laatikko oli täynnä jotakin tervaa. Mitä nyt olen oikein testaamalla testannut noita laatikkoöljyjä niin GL5 toimi huonommin mitä GL4 takavedon laatikossa. Eron huomasi synkrojen toiminnassa, GL4 öljyillä vaihteet sai nopeammin sisään ja ilman rutinoita. Moottoriöljyllä se toimi vielä paremmin, mutta sitä ei valitettavasti voi siinä käyttää kovinkaan kauaa :cry: ATF:ää en koittanut.
Täytynee koittaa kesäksi vaihtaa perusmineraalit laatikkoon, 80W-90 GL4...tuo nykyinen on luokiteltu myös GL-5:selle, joten saattaa silläkin olla jotain tekemistä asian kanssa, mene ja tiedä. Ei noita isompiakaan vaihteita mitenkään järin nopeasti päälle saa, vaan tuntuu jonkunlaista miettimistä niissäkin.

Noh kokeilemallahan se selviää...ei tässä oo mitään hävittävää.

Lähetetty: 1.4.2006 0:11
Kirjoittaja destor
Jottei homma olisi liian helppo niin öljyjen kylmäominaisuudet eivät kulje käsikädessä synkrojen toiminnan kanssa. Aika jäykkä tuo laatikko on pakkasella jos siellä ei ole synteettistä ja siten myös GL5 luokiteltua öljyä (synteettistä ei taida saada GL4 lisäaineistuksella?). Kuten sanottua 10W-30 mineraali moottoriöljyyn olen ollut hyvin tyytyväinen, laatikosta en sitten tiedä onko se yhtä iloinen. Moottoriöljyä käytettäessäkin pitäisi talvella käyttää synteettistä ettei se ole turhan jäykkätoiminen kylmänä, onneksi siinä ei sentäs ole tuota lisäaineongelmaa.

Korkealaatuinen synteettinen teollisuuskäyttöön tarkoitettu vaihteistoöljy on vielä kokeilematta, siinä saattaisi piillä ratkaisu tähän ongelmaan kun vaan ehtisi taas koittamaan.

Rahalla saa sitten hyvän ratkaisun jos haluaa, Red Line tarjoaa juuri tuohon ongelmaan kehitettyä öljyä ja sillä pitäisi laatikon svengata vähintään riittävän liukkaasti.

Lähetetty: 1.4.2006 6:13
Kirjoittaja Nonnis
Mä olen kokeillut myös ATF:ää (ensimmäisen ladani vaihteistosta löytyi sitä :shock: ) ja vaihteet meni naheesti päälle, varsinkin ykkönen ja pakki.

Lähetetty: 2.4.2006 3:16
Kirjoittaja ladasape
mun latassa on synteettinen 80w-140 gl5 öljy, se on kendall merkkistä. vaihdoin sellaset ennen viime kesän euroopan reissua, ja koko talven olen kiroillut että pitäis vaihtaa notkeemmat :lol: no kohta taas ladamatkaillaan ja laitan uudestaan samat öljyt