Sivu 1/1
Kanttilammppuun maasto-ominaisuuksia
Lähetetty: 8.3.2006 23:54
Kirjoittaja Valtzu
Elikkäs miten saisin kanttilamppu korotettua, uudet jouset olis tietenkin, mutta mistä sopivat???
Ja sitten rengastus, kuinkas suuret baarumit mahtais saada alle (lue laillisesti)?
Nivaan ei juuri nyt ole rahoja, joten sen vaihtoehdon voi unohtaa...

Lähetetty: 9.3.2006 0:00
Kirjoittaja Lada_VFTS
Mersun tai combi saabin jousta eteen, taakse taitaa käydä nivan vakio jouset, samalla pidemmät iskarit. En tosin ymmärrä miksi.

Lähetetty: 9.3.2006 1:29
Kirjoittaja oikku
Vanteita saa kasvattaa tuumalla.. Eli jokku 6j 14 vanteet.
Isompia saa muutoskatastamalla. ja nii isot kummit päälle ku pyöränkotelo ja vanne antaa myöten. Pyöränkoteloo saa muokata.
Kattele jostain nivan tekniikka ja pulttaa se kiinni siihen kanttilamppuusi. Eikö se siitä sitte, ala nousta..
Lähetetty: 9.3.2006 11:11
Kirjoittaja Valtzu
Juuh, tommoset jo kävi mielessäkin, mut tarvi vaan hakee varmistusta
Mitenköhän jos tosta koettais tehdä nelivedon, mahtaiskohan olla mahdollista, nivasta vahdelaatikko, jakolaatikko ja akselit... Mahtaiskohan onnistua, kyll varmaa...
Lähetetty: 9.3.2006 15:33
Kirjoittaja Nonnis
Kyllä siinä vaan kauhee homma olisi ja paaaaljon halvemmaksi tulisi ostaa toimiva Niva

.
Vaikka takapotkun maavaraa kuinka korottas on se kuitenkin vajaavetoinen, joten lähinnä korotus heikentäs ajettavuutta maantiellä. Takavedon maavara kummiskin on yhtä suuri kuin jossain citymaastureissa joten kai sillä mökille pääsee.
Lähetetty: 9.3.2006 17:01
Kirjoittaja jaakko85
Eikös se nivakin ole vajaavetoinen, eihän siinä ole lukkoja edessä eikä takana? (nusnus)

Lähetetty: 9.3.2006 18:46
Kirjoittaja Nonnis
No on, siinä on vaan se akselien välinen lukko.
Lähetetty: 9.3.2006 18:58
Kirjoittaja jta
Nonnis kirjoitti:Takavedon maavara kummiskin on yhtä suuri kuin jossain citymaastureissa joten kai sillä mökille pääsee.
Ja rohkenen väittää että takaveto Ladassa on suurempi maavara kuin joissain citymaastureissa. Ja varmasti mökille pääsee kyllä tälläkin maavaralla. Kun pääsee umpeenkasvanutta mettä autotietäkin pitkin aika hyvin.
Ja sitten vielä korottamisesta niin henkilöautoa saa korottaa 10 senttiä ja maastohenkilö- ja maastopakettiautoa saa korottaa sen 15 senttiä.
Lähetetty: 9.3.2006 19:22
Kirjoittaja ladoilla radalle
lukko perä ja jotkut oikee karkeet kumit.. tai piikit ni kyl menee kovemmaski lumes.. ja sit vauhtia..!!! meidä farmari lata meni hanges perkulee hyvi ku oli pari hiekkasäkkiä peräkontis ja karkiat kumit ja paljon vauhtia... tuttaval oli piikit hirvimetäl ja näytti tietä maastureille kun eivät uskaltaneet ajaa...

Lähetetty: 9.3.2006 19:52
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Jta liioittelee hieman, eli henkilöautoa saa korottaa 51 mm ja maasturia 77mm (siis akselin ja korin välinen korotus) ja lisäksi renkaan halkaisijaa saa suurentaa 51 mm.
Lähetetty: 9.3.2006 21:17
Kirjoittaja Valtzu
Noh, eihän mun tarkotus ole mitään maastohirmua tehdä, tää on vaan tämmönen hullu kokeilu...
Ja onhan näissä ladoissa jo ennestäänkin hyvät maasto-ominaisuudet, tänäänkin tulin melko jyrkkää rinnettä alas, jopa niin jyrkkää että jotkut ei olis uskaltanu tulla maasturilla... Vähän krohisi ja silleen, mutta eipä tullut silti mitään vaurioitakaan... Hatunnosto itänaapurin insinööreille
Toim. Huom.
Kyseisestä muutoksestahan ei aiheudu vauriota autolle joten senkin puolesta uskaltaa yrittää...

Lähetetty: 10.3.2006 19:00
Kirjoittaja jta
Toveri Sladimir kirjoitti:Jta liioittelee hieman, eli henkilöautoa saa korottaa 51 mm ja maasturia 77mm (siis akselin ja korin välinen korotus) ja lisäksi renkaan halkaisijaa saa suurentaa 51 mm.
Ainakin aken sivuilta löytyneessä pdf tiedostossa "Soveltamisohjeita Liikenneministeriön Päätökseen Auton Rakenteen Muuttamisesta" löytyy tuollaiset arvot.
Lähetetty: 10.3.2006 21:38
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Tuo tarkoittaakin kokonaiskorkeutta ts.renkaat+jouset+rungon korotus jne. Jousien muutokset kuten mainitsin, kts Ajoneuvon rakenteen muuttamisesta 15 pykälässä.
Lähetetty: 10.3.2006 23:53
Kirjoittaja jta
Toveri Sladimir kirjoitti:Tuo tarkoittaakin kokonaiskorkeutta ts.renkaat+jouset+rungon korotus jne. Jousien muutokset kuten mainitsin, kts Ajoneuvon rakenteen muuttamisesta 15 pykälässä.
Okei. Eli olen siis ymmärtänyt asian väärin.
Lähetetty: 11.3.2006 0:06
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Tee siitä nelikko vaan saman tein!!
Oleellista eroo Nivaan ei oo muuta kuin akseliväli joka on takapotkussa pitempi, sekin on sen verran vähän että kartaanit riittää varmaan yhdellä jatkopalalla.
Mettästä jostain Nivan raato jossa about kaikki tekniikan palaset tallella.
Muutoksiakaan ei tarvi paljoo tehdä.
Takapotkun kartaani ja kannatin pois, vaihdelaatikon välikartaani vaihtaa Nivan malliin, jakis paikalleen.
Taka-akseli joko Nivasta jolloin jako muuttuu 5x5,5" ja vanteet min. 15" tai sitten pidät takapotkun akselin, ei o väliä kun eroa ei oo kuin leveydessä, vetarin vahvuudessa ja jaossa.
Etupalkki Nivasta tai soveltaa Samarasta pyöränripustuksen.
Nivan öljypohja niin saat etuperän mahtuun.
Koneenkorvat Nivasta.
Kartaanit kiinni ja kovaa ajoo - jarrut kerkee rakentaa sit joskus
Do it, Do it, Do it!!!