2107 imu-/pakosarjan tiivisteen vaihto

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

2107 imu-/pakosarjan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

hyviä vinkkejä voi laittaa tässä lämpimiä säitä odotellessa.

eli tiedän kyllä missä tiiviste sijaitsee ja kiinnitys mutterien paikat, mutta mikä olisi järkevin ja helpoin tapa suoriutua hommasta?

riittääkö jos putken alkupään kiinnikkeitä irrottaa pohjasta (vaihdelootasta) ja sitten satsit irti koneen kyljestä, vai tarviiko pakosta irrottaa etuputki ja pakosarja toisistaan? ei kai kaasutinkaan ole pahasti tiellä kun tuohon hommaan ryhtyy?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Re: 2107 imu-/pakosarjan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja cassu »

Lada-Jussi kirjoitti:hyviä vinkkejä voi laittaa tässä lämpimiä säitä odotellessa.

eli tiedän kyllä missä tiiviste sijaitsee ja kiinnitys mutterien paikat, mutta mikä olisi järkevin ja helpoin tapa suoriutua hommasta?

riittääkö jos putken alkupään kiinnikkeitä irrottaa pohjasta (vaihdelootasta) ja sitten satsit irti koneen kyljestä, vai tarviiko pakosta irrottaa etuputki ja pakosarja toisistaan? ei kai kaasutinkaan ole pahasti tiellä kun tuohon hommaan ryhtyy?
Väittäisin näin:

Kaasutin itsessään ei ole tiellä, mutta ilmanputsari on hieman ja kaasuttimen vivustot ja letkut saattaa ahdistaa. Pakosarjan pitäs lähteä nätisti irti kun ottaa etuputkea löysälle.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

1. Pakarin kannake irti laatikosta.
2. Kaasari irti.
3. Irroita imu ja pakosarja.
4. Vaihda tiivisteet
5. Kiinnitä imu ja pakosarja
6. Kiinnitä kaasari takaisin.
7. Muista pakarin kannake.
8. Lisää 2 litraa nestettä koneeseen (ainakin)
9. Kovaa ajoa :D .
Lada rules
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

rtjn oli kaasarin irrotuksen kannalla, cassu ei, kumpaa uskoisi, tietty kaikki letkut ja vivut pitää irrotella mut jos kaasutin sais olla paikallaa niin kiva, tietysti kokeilemallahan se selviäää, vieläkin on tota pakkasta..
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
v1lh0-

Viesti Kirjoittaja v1lh0- »

kyllä se kaasari kannatta irottaa, helpottaa hommaa. Kyllä ne varmaan ilmankin saisi, mutta saa kädet ja räikät paremmin sopimaan. Ja pakoputki kannattaa varmaan ottaa pidemmältäkin irti kun vaihdelaatikon kiinnikkeestä meinaan on aika pitkä se yksi pinnapultti....
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Ota pois kaasarikin, ei tuolla kuitenkaan oo liikaa tilaa!
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Vähän riippuu koneen mallista, jos siellä on kovasti asteekkia ja egr:rää yms. niin kannattaa purkaa ne pois edestä. Perusmallissa riittää kaasuvivun irroitus niin saa imusarja + kaasutin paketin syrjään tiivisteen vaihdon ajaksi. Pakoputki lähtee irti kunhan lootan kiinnike ja etummainen puristusliitos on avattu, silloin sitä saa sen verran painettua alaspäin että pinnapultit ylttyvät pois rei'istään. Nestettähän sieltä tulee joten älä tee tuota hommaa parkettilattialla.. :roll:
Avatar
Ertzu
Viestit: 192
Liittynyt: 10.8.2004 8:56
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

Olen myös destorin kannalla. Ilmanputsari vaan pois ja vivusto irti. Pakoputkesta laatikon kohdalta kannatinpultti pois ja pakosarjan/etuputken liitos löysälle.
2101 1300 tic
2101 1200L -86 Kesäauto
Moskvitch Elite 1500S -76 projektina
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

yksi idea oli, että konepelti irti, silloin pääsee avaa muttereita luonnollisessa asennossa, tai siis mun mielestä luonnollisessa, tulee vähä toiminta tilaa lisää.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Voihan sen irroittaa mutta eteenpäin aukeava konepelti antaa mukavasti jo sinällään tilaa ropaamiseen tulipellin tienoilla, ihan hyvin siitä auton kyljestäkin pääsee ne ruuvit aukomaan. Kaverin kanssa jos tekee niin sitten sen pellinkin voi ottaa pois, muttei ole mikään välttämättömyys.
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

destor kirjoitti:Voihan sen irroittaa mutta eteenpäin aukeava konepelti antaa mukavasti jo sinällään tilaa ropaamiseen tulipellin tienoilla, ihan hyvin siitä auton kyljestäkin pääsee ne ruuvit aukomaan. Kaverin kanssa jos tekee niin sitten sen pellinkin voi ottaa pois, muttei ole mikään välttämättömyys.
Kyllä sen pellin saa yksinkin pois, vahinkoittamatta maalipintaa. Nimimerkillä kolme kertaa pellin yksin irroittanut ja takaisin paikalleen laittanut. Helppoa se takaisinlaitto ei yksin ole. :?
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

En ole kertaakaan irroittanut kaasaria imusarjasta tiivisteiden vaihdon takia. Eli homma menee seuraavasti.

1. Ilmanputsari ja kaasarin vivut pois
2. Etuputki irti pakosarjasta
3. Imu- ja pakosarjan mutterit irti( räikkä ja lyhyt jatko).
Tulipellinpuoleinen mutteri lenkki avaimella
4. Pakosarja mahtuu pois kun vähän kääntelee etuputkea

Kasaaminen käänteisessä järjestyksessä.'

Jos vaihdettu etuputken mutterit patarautaisiin kannattaa avata varovasti, katkeaa todella helposti.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Lada_VFTS kirjoitti:En ole kertaakaan irroittanut kaasaria imusarjasta tiivisteiden vaihdon takia. Eli homma menee seuraavasti.

1. Ilmanputsari ja kaasarin vivut pois
2. Etuputki irti pakosarjasta
3. Imu- ja pakosarjan mutterit irti( räikkä ja lyhyt jatko).
Tulipellinpuoleinen mutteri lenkki avaimella
4. Pakosarja mahtuu pois kun vähän kääntelee etuputkea

Kasaaminen käänteisessä järjestyksessä.'

Jos vaihdettu etuputken mutterit patarautaisiin kannattaa avata varovasti, katkeaa todella helposti.
onko kohta 2 välttämätön, niitten mutterien avaaminen on todella vaikeeta ja tuhoon tuomittua!!!
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

Lada-Jussi kirjoitti:
Lada_VFTS kirjoitti:En ole kertaakaan irroittanut kaasaria imusarjasta tiivisteiden vaihdon takia. Eli homma menee seuraavasti.

1. Ilmanputsari ja kaasarin vivut pois
2. Etuputki irti pakosarjasta
3. Imu- ja pakosarjan mutterit irti( räikkä ja lyhyt jatko).
Tulipellinpuoleinen mutteri lenkki avaimella
4. Pakosarja mahtuu pois kun vähän kääntelee etuputkea

Kasaaminen käänteisessä järjestyksessä.'

Jos vaihdettu etuputken mutterit patarautaisiin kannattaa avata varovasti, katkeaa todella helposti.
onko kohta 2 välttämätön, niitten mutterien avaaminen on todella vaikeeta ja tuhoon tuomittua!!!
Pakosarjaa ei minusta saa ilman pois :?: :?
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Etuputki lähti hienosti irti ainakin nappiksesta koska siinä oli käytetty messinkisiä tai vastaavia mutereita ja siksi se si ollut yhtään jumissa. Pakoputkea pitää purkaa sitten enemmän jos ei alua tuota liitosta avata, melkein putken ensimmäinen liitos auton alta pitää irroittaa kokonaan.
Vastaa Viestiin