2107 imu-/pakosarjan tiivisteen vaihto
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
2107 imu-/pakosarjan tiivisteen vaihto
hyviä vinkkejä voi laittaa tässä lämpimiä säitä odotellessa.
eli tiedän kyllä missä tiiviste sijaitsee ja kiinnitys mutterien paikat, mutta mikä olisi järkevin ja helpoin tapa suoriutua hommasta?
riittääkö jos putken alkupään kiinnikkeitä irrottaa pohjasta (vaihdelootasta) ja sitten satsit irti koneen kyljestä, vai tarviiko pakosta irrottaa etuputki ja pakosarja toisistaan? ei kai kaasutinkaan ole pahasti tiellä kun tuohon hommaan ryhtyy?
eli tiedän kyllä missä tiiviste sijaitsee ja kiinnitys mutterien paikat, mutta mikä olisi järkevin ja helpoin tapa suoriutua hommasta?
riittääkö jos putken alkupään kiinnikkeitä irrottaa pohjasta (vaihdelootasta) ja sitten satsit irti koneen kyljestä, vai tarviiko pakosta irrottaa etuputki ja pakosarja toisistaan? ei kai kaasutinkaan ole pahasti tiellä kun tuohon hommaan ryhtyy?

Re: 2107 imu-/pakosarjan tiivisteen vaihto
Väittäisin näin:Lada-Jussi kirjoitti:hyviä vinkkejä voi laittaa tässä lämpimiä säitä odotellessa.
eli tiedän kyllä missä tiiviste sijaitsee ja kiinnitys mutterien paikat, mutta mikä olisi järkevin ja helpoin tapa suoriutua hommasta?
riittääkö jos putken alkupään kiinnikkeitä irrottaa pohjasta (vaihdelootasta) ja sitten satsit irti koneen kyljestä, vai tarviiko pakosta irrottaa etuputki ja pakosarja toisistaan? ei kai kaasutinkaan ole pahasti tiellä kun tuohon hommaan ryhtyy?
Kaasutin itsessään ei ole tiellä, mutta ilmanputsari on hieman ja kaasuttimen vivustot ja letkut saattaa ahdistaa. Pakosarjan pitäs lähteä nätisti irti kun ottaa etuputkea löysälle.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
rtjn oli kaasarin irrotuksen kannalla, cassu ei, kumpaa uskoisi, tietty kaikki letkut ja vivut pitää irrotella mut jos kaasutin sais olla paikallaa niin kiva, tietysti kokeilemallahan se selviäää, vieläkin on tota pakkasta..

Vähän riippuu koneen mallista, jos siellä on kovasti asteekkia ja egr:rää yms. niin kannattaa purkaa ne pois edestä. Perusmallissa riittää kaasuvivun irroitus niin saa imusarja + kaasutin paketin syrjään tiivisteen vaihdon ajaksi. Pakoputki lähtee irti kunhan lootan kiinnike ja etummainen puristusliitos on avattu, silloin sitä saa sen verran painettua alaspäin että pinnapultit ylttyvät pois rei'istään. Nestettähän sieltä tulee joten älä tee tuota hommaa parkettilattialla.. 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
yksi idea oli, että konepelti irti, silloin pääsee avaa muttereita luonnollisessa asennossa, tai siis mun mielestä luonnollisessa, tulee vähä toiminta tilaa lisää.

-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
Kyllä sen pellin saa yksinkin pois, vahinkoittamatta maalipintaa. Nimimerkillä kolme kertaa pellin yksin irroittanut ja takaisin paikalleen laittanut. Helppoa se takaisinlaitto ei yksin ole.destor kirjoitti:Voihan sen irroittaa mutta eteenpäin aukeava konepelti antaa mukavasti jo sinällään tilaa ropaamiseen tulipellin tienoilla, ihan hyvin siitä auton kyljestäkin pääsee ne ruuvit aukomaan. Kaverin kanssa jos tekee niin sitten sen pellinkin voi ottaa pois, muttei ole mikään välttämättömyys.

Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
En ole kertaakaan irroittanut kaasaria imusarjasta tiivisteiden vaihdon takia. Eli homma menee seuraavasti.
1. Ilmanputsari ja kaasarin vivut pois
2. Etuputki irti pakosarjasta
3. Imu- ja pakosarjan mutterit irti( räikkä ja lyhyt jatko).
Tulipellinpuoleinen mutteri lenkki avaimella
4. Pakosarja mahtuu pois kun vähän kääntelee etuputkea
Kasaaminen käänteisessä järjestyksessä.'
Jos vaihdettu etuputken mutterit patarautaisiin kannattaa avata varovasti, katkeaa todella helposti.
1. Ilmanputsari ja kaasarin vivut pois
2. Etuputki irti pakosarjasta
3. Imu- ja pakosarjan mutterit irti( räikkä ja lyhyt jatko).
Tulipellinpuoleinen mutteri lenkki avaimella
4. Pakosarja mahtuu pois kun vähän kääntelee etuputkea
Kasaaminen käänteisessä järjestyksessä.'
Jos vaihdettu etuputken mutterit patarautaisiin kannattaa avata varovasti, katkeaa todella helposti.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
onko kohta 2 välttämätön, niitten mutterien avaaminen on todella vaikeeta ja tuhoon tuomittua!!!Lada_VFTS kirjoitti:En ole kertaakaan irroittanut kaasaria imusarjasta tiivisteiden vaihdon takia. Eli homma menee seuraavasti.
1. Ilmanputsari ja kaasarin vivut pois
2. Etuputki irti pakosarjasta
3. Imu- ja pakosarjan mutterit irti( räikkä ja lyhyt jatko).
Tulipellinpuoleinen mutteri lenkki avaimella
4. Pakosarja mahtuu pois kun vähän kääntelee etuputkea
Kasaaminen käänteisessä järjestyksessä.'
Jos vaihdettu etuputken mutterit patarautaisiin kannattaa avata varovasti, katkeaa todella helposti.

-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
Pakosarjaa ei minusta saa ilman poisLada-Jussi kirjoitti:onko kohta 2 välttämätön, niitten mutterien avaaminen on todella vaikeeta ja tuhoon tuomittua!!!Lada_VFTS kirjoitti:En ole kertaakaan irroittanut kaasaria imusarjasta tiivisteiden vaihdon takia. Eli homma menee seuraavasti.
1. Ilmanputsari ja kaasarin vivut pois
2. Etuputki irti pakosarjasta
3. Imu- ja pakosarjan mutterit irti( räikkä ja lyhyt jatko).
Tulipellinpuoleinen mutteri lenkki avaimella
4. Pakosarja mahtuu pois kun vähän kääntelee etuputkea
Kasaaminen käänteisessä järjestyksessä.'
Jos vaihdettu etuputken mutterit patarautaisiin kannattaa avata varovasti, katkeaa todella helposti.


Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com