Sivu 1/1
kannen jälkikiristys
Lähetetty: 27.2.2006 12:05
Kirjoittaja kissimissi
tarviiko suorittaa 1700i ladaan? ja kun venat ja seetit on koneistettu tarviiko säätää uudestaan venttiilit? jos niin monenko kilometrin päästä?
Lähetetty: 27.2.2006 12:08
Kirjoittaja OSmo
pultit piukkaan, venat välyksiinsä ja kovaa ajoa!
Lähetetty: 27.2.2006 12:08
Kirjoittaja pressa
yleensä kaikissa moottoreissa kannen jälkikiristys ja venttiilien säätö suoritetaan muutaman sadankilometrin jälkeen
mikään ei ole välttämättä muuttunut mutta joskus on suuriakin muutoksia
Lähetetty: 27.2.2006 12:14
Kirjoittaja OSmo
Semmoinen jälkikiristely on ämmien touhuja!

Lähetetty: 27.2.2006 12:35
Kirjoittaja cassu
Itse kun autoasentajana olin, tuosta jälkikiristyksestä ja jälkisäädöstä ei lipsuttu. Parempi katsoa kuin katua, välillä oli säädöt tarkistusvaiheessa pahasti pielessä. Kannessakin löytyi usein kiristysvaraa.
Mikäli menee pian remontin jälkeen säädöt pieleen ja kansi hieman löystyy, on kannen kireys syytä tarkistaa ettei sitten kohta ole taas koneremontti edessä. Sama saarna venttiilien säätöjen kanssa. Ei kannata säästää ja laiskotella väärissä paikoissa. Kaikki sellainen "ei se ennenkään ole..." meininki (tai että jälkikiristely olisi ämmien touhuja) kannattaa suosiolla unohtaa.
Pajan omistajan (diesel) mersuun ei kansirempan jälkeen suoritettu jälkikiristystä kun ei oikein kerennyt missään välissä tulemaan pajalle. Kansi alkoi vuotaa tuhannen kilometrin ajon jälkeen pahvin ja lohkon välistä hukaten osan puristuksista. Sittenpä meni uusiksi kansiremonttiin. Oli pari kannen pulttia hieman löystynyt.
Lähetetty: 27.2.2006 12:40
Kirjoittaja OSmo
Tottahan tuo on! ..se nyt oli vaan sellainen letkautus..

Lähetetty: 27.2.2006 16:45
Kirjoittaja lada 1300s
Eikö kukaan muu kiri kantta uudellee? Minä oon aina käyttäny lämpimänä koneen , kiriny ja joka kerta on menny ainakin neljäsosa kierroksen kiinni päin. Eli minusta kannattaa kiriä eikä tarvihe välttämättä ajaa edes pitkään kuhan kone käy lämpimänä ja sitten kiristys. Eikä oo Ladassa paha homma
Lähetetty: 27.2.2006 17:34
Kirjoittaja Lada_VFTS
Yleensä kun viitsii vielä katsoa tiivisteen paketista kiristysohjeet, jos sellaiset sattuu olemaan. Ainakin bmw:n tiivisteissä oli niin monimutkaiset ohjeet että melkein tarvittiin insinööri niitä selvittämään, välillä kiinni ja taas vähän auki ja sitä rataa

Lähetetty: 27.2.2006 17:35
Kirjoittaja RussianTUNER
Lada_VFTS kirjoitti:Yleensä kun viitsii vielä katsoa tiivisteen paketista kiristysohjeet, jos sellaiset sattuu olemaan. Ainakin bmw:n tiivisteissä oli niin monimutkaiset ohjeet että melkein tarvittiin insinööri niitä selvittämään, välillä kiinni ja taas vähän auki ja sitä rataa

mulla oli Ladankin kannentiivisteessä niin v*tun kummalliset ohjeet. Kans auki, kii, auki, kii, auki

Lähetetty: 27.2.2006 17:47
Kirjoittaja Lada-Jussi
minä kyllä ehdottomasti jälkikiristyksen kannalla, varsinkin jos esikiristys on tehty käsituntumalla. mistäs saisi sellaisia hienoja työkaluja jonka saa räikän päähän ja sillä väistää paikallaan olevan nokka-akselin? pitääkö sellainen tehdä itse? tuo aika paljon lisää puuhaa jälkikiristykseen kun nokka-akseli pitää irrottaa.
Lähetetty: 27.2.2006 20:23
Kirjoittaja v1lh0-
käsituntumalla. mistäs saisi sellaisia hienoja työkaluja jonka saa räikän päähän ja sillä väistää paikallaan olevan nokka-akselin? pitääkö sellainen tehdä itse? tuo aika paljon lisää puuhaa jälkikiristykseen kun nokka-akseli pitää irrottaa.[/quote]
Se olisi kyllä kätevä mutta voisi olla hankala toteuttaa jos haluaa momenttiin myös. Eikös ladan kannen kiristysmomentti ole 115nm? ja itte olen jälkikiristyksen kannalla myös... Ja jos keittäny kunnolla niin myös oikasu!!
Lähetetty: 27.2.2006 20:48
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Muistakaa sit jälkikiristää myös imu- ja pakosarja jos on uusittu tiivisteet ettei jää vuotaan ja vinkuun!
Lähetetty: 28.2.2006 20:51
Kirjoittaja Stefa
Yksi ohje kannelle: 500km, varttikierros auki ja uudestaan momenttiin.
Myös venat kannattaa katsoa, etenkin jos jotain tehty, kuten läpätty, tai jotain isompaa. Ylipäänsä aina jos on uusi tiiviste välissä niin tarkastus ei ole pahasta.
Kannen oikaisus on turhaa jollei se ole kiero.
Kiristys..
Lähetetty: 1.3.2006 5:14
Kirjoittaja vazili 2107
Jepulis.. Joskus aikoinaan pähkäilin tuota samaa ,kun tein konerempan
tuohon "iivariin".. Teltan sedän mukaan tässä konemallissa on ns. veny-
vät pultit ja niitä ei tarvitsisi jälkikiristää..Tosin en viitsinyt uutta kieppiä
kansipultteja ostaa joten vetäisin ne wanhat normitakapotkun lukemiin
ja hyvin on nesteensä pitänyt

Tosin noilla normipulteilla kannattaa ai-
na tehdä se jälkikiristys niin ei tule jatkossa ongelmia.
Lähetetty: 1.3.2006 18:39
Kirjoittaja Stefa
Noin nyrkkisääntöinä: venyvät pultit tunnistaa kiristystavasta, eli asteilla eikä momenttiin, eikä näitä jälkikiristetä. Normaalit kovat kiristetään momenttiin ja nämä taas kuuluu jälkikiristää.