Sivu 1/2
vaidelaatikon irroitus
Lähetetty: 31.1.2006 14:27
Kirjoittaja ralli lada
eli onnistuuko tavalliselta ihmiseltä laatikon pudotus, ilman että
irroittaa konetta ja nostaa pakettina ylös(esim.taljalla)?
autona vm-79 nappis.
eli tarvitseeko erikois työkaluja?
anteeksi tietämättömyyteni, mutta ajattelin kysyä kun olisi kyseinen
operaatio ehkä jo tänään edessä.
Lähetetty: 31.1.2006 14:49
Kirjoittaja RTJN65
Moottorin takaa laatikon yläreunasta 2 kpl 19mm avaimella avattavaa pulttia irti (lähtee joko yläkautta 19mm kiintolenkki avaimella tai sitten alakautta 19mm hylsyllä+nivel+jatko+jatko+vääntiöllä. Alapuolelta 2 kpl 19mm avaimella avattavia pultteja. Sitten startti irti (3 kpl 13mm avaimella avattavia pultteja), startin voi työntää 2cm eteenpäin niin ei ole tiellä. Sitten suojapelti irti (jää moottoriin kiinni) eli 4 kpl 10mm avattavia ruuveja. 1 kpl maajohto irti (13mm). Kytkimen työsylinterin irroitus 2 kpl 13mm pultteja.
Pura pakoputki edestä pois. Joskus on otettava pakosarjasta lähtien.
Sitten kardaani irti: Takapäästä 13mm mutterit, Keskituki 13mm (2 kpl) ja etupäästä esim kuminivelestä 3 kpl 19mm pultteja irti.
Ota kardaani irti. Irroita laatikon pultit. Irroita vaihdekeppi (holkki sisällä joka lähtee alaspäin ruvvimeisselillä kampeamalla) ja vedä keppi irti. Laita 1 tai 4 vaihde sisään.
Irroita laatikon perätuki korista (2 kpl 13mm muttereita).
Vedä laatikkoa taaksepäin (joskus tosi tiukassa). Kun laatikko on tullut riittävästi taaksepäin, se tippuu edestä kytkimen booreilta ja sen saa työnnettyä eteenpän ja sen voi laskea pois paikoiltaan.
AI NIIN. Ota myös mittarin vaijeri irti.
Aikaa saa mennä noin max 2 tuntia (itse teen ton tunnissa).
Lähetetty: 31.1.2006 14:52
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Vaihteiston irroittaa noin tunnissa melko kevyesti. Oikeastaan mitään erikoistyökaluja ei tarvita, ainoastaan parin hylsysarjan jatkovarret joista kootaan sellainen metrin mittainen kepukka nivelen kanssa joilla saa kätevästi alakautta ne ylimmät ja vaikeimmin irroitettavat pultit auki.
Moottoria ei tarvitse siis nostaa pois. Kardaani ja vaihdekeppi irti, moottorin ja vaihteiston väliset pultit auki, myös startin pultit (startti jää paikoilleen) kytkin sylinteri irroitetaan vaihteistosta ei letkusta jolloin ilmausta ei tarvita, huomaa myös maadoiduskaapeli ja sen roiskesuojan kolme 10mm kannalla olevaa pulttia, nämä jää yleensä kiinni ja sitten ihmetellään miksei laatikko irtoa.
Nopeusmnittarin vaijeri kannattaa jättää paikalleen, luo mukavasti lisämomenttia hommaan kun aski on sylissä ja yrität toisella kädelllä saada sitä vaiheria punottua irti sieltä pyörittäjältä.

Lähetetty: 31.1.2006 15:34
Kirjoittaja lärssön
Muista irrottaa pakkivalon johdot ettei katkea joutuu muuten laittamaan uudet liittimet.
Lähetetty: 31.1.2006 15:35
Kirjoittaja ralli lada
Kiitokset hyvistä neuvoista
täytyy illalla yrittää soveltaa niitä käytännössä

onko helpoin tehdä jos auton kaataa kyljelleen?
Lähetetty: 31.1.2006 16:25
Kirjoittaja ladamaster
ralli lada kirjoitti:Kiitokset hyvistä neuvoista
täytyy illalla yrittää soveltaa niitä käytännössä

onko helpoin tehdä jos auton kaataa kyljelleen?
Varmasti on enemmän tilaa, jos on kyljellään.
Kokemusta on viikonlopulta kun irrotin lootan 2103:ta.
Yksi asia mitä ei ole vielä mainittu. Loota on aika painava. Älä tiputa sitä päällesi, jos makoilet alla.
Lähetetty: 31.1.2006 16:32
Kirjoittaja destor
Nyt on hyvät neuvot, näitä pääseekin viikon päästä toteuttamaan.
Lähetetty: 31.1.2006 19:49
Kirjoittaja ralli lada
joo-o laatikossa kiinni enään mittarin vaijeri ja vaihekepukka

.
neuvoista oli paljon apua
täytyy kokeilla huomenna niitä irti.
Lähetetty: 31.1.2006 21:18
Kirjoittaja Pavlovits
Olipa niin hyvät ohjeet, että harmittaa kun ei ole takavetoladaa, että pääsisi kokeilemaan.
Lähetetty: 31.1.2006 22:53
Kirjoittaja ladaracing pori
Kilpurissa laatikon vaihtoon menee oikealla miehityksellä ja erikoistyökaluilla n.17min. siis laatikko pois ja uusi tilalle.
Koneella on video missä unkarin pojat vaihtavat 10min laatikon ladaan+säätävät vielä kytkimenkin kuntoon.
Lähetetty: 1.2.2006 11:06
Kirjoittaja cassu
ladaracing pori kirjoitti:Koneella on video missä unkarin pojat vaihtavat 10min laatikon ladaan+säätävät vielä kytkimenkin kuntoon.
Tuossa on jo tyyliä / kovasti harjoteltu

Lähetetty: 1.2.2006 11:24
Kirjoittaja markku
En tasan tarkkaan muista paljonko kotkassa konela-autossa aikanaan torosen ismo vaihtoi laatikon.....muistaakseni siinä ei kauan mennyt eivät oikein uskoneet voiko olla mahdollista

Lähetetty: 1.2.2006 12:50
Kirjoittaja RussianTUNER
Melko tarkat ohjeet ovat. Olispa itellä vielä joku toinen Lada mistä vois toin lootan ottaa pois mut ei oo.

Lähetetty: 1.2.2006 20:52
Kirjoittaja ralli lada
Kiitokset kaikille neuvoja antaneille
laatikko irtosi loppupelissä aika helposti ja aikaa meni 1,5 tuntia

Lähetetty: 1.2.2006 21:15
Kirjoittaja Jokari
http://www.kanditv.hu/dszaguld/daao/petho.wmv
Tuossa vielä tuo unkarin poikien tyylinäyte laatikon vaihdosta...komeeta katteltavaa
