Sivu 1/1
110 valo-ongelma
Lähetetty: 14.1.2006 12:53
Kirjoittaja 110_Sampo
Merkillinen asia TAAS tapahtui - lähivalot hävisivät 110 ladasta. Tutkittuani asiaa huomasin että sulakerasian sisällä sähkö häviää sulakkeen ja rasiasta ulos menevän töpselin väliltä. Yritin avata sulakerasiaa mutta se näyttää siltä että se on osittain kolvattu kiinni parilla tiukalla johdolla ja en alkanut repimään lootaa auki kun en saa sitä välttämättä enää kiinni.
Päädyin ohittamaan rasian johdotuksen ulkokautta.
Ei kukaan ole törmännyt sulakerasian avaamiseen, se kun on aika merkillinen härveli. Merkillisyydestä puheenollen, keskuslukot alkoivat taas toimia kun runkkasin sulakerasian töpseleitä...
-
Valot hajosivat tietysti pahimmalla hetkellä eli aamulla kun muija oli lähdössä ja kiire oli, siksi teen nyt sumuvalot rinnalle hätävaloiksi. Kaikkea sitä sitä pitääkin ottaa huomioon kun ladalla ajaa.
Lähetetty: 14.1.2006 13:26
Kirjoittaja tahko
Minulla on takavedossa ollut joskus tuollainen vika että sulakkeen molempiin päihin tulee sähöt, mutta liittimeltä ei lähde johtosarjaan mitään. Syynä on ollut joko huono kontaksti sulakkeessa pesään (takavedon tapauksessa sulakejouseen) tai sitten toisen kerran liittimen nasta oli lahonnut ja homeessa eikä yhdistänyt. Joissain nykyautoissa myös sulakepesä on piirikortilla, en tosin tiedä 110:sta, mutta sehän nyt sitten tietäisi koko sulakeboxin avaamista.
"Kenttäohitus" on kova sana vielä 2000-luvullakin.
Re: 110 valo-ongelma
Lähetetty: 14.1.2006 14:22
Kirjoittaja samarai
[quote="110_Sampo"]Merkillisyydestä puheenollen, keskuslukot alkoivat taas toimia kun runkkasin sulakerasian töpseleitä...
quote]
sillä keskuslukolla on oma putkisulake siellä sulakerasia takana johtonipussa- olet varmaan saanut epähuomiossa herätettyä jotain kontaktia siihen.
Lähetetty: 14.1.2006 14:43
Kirjoittaja IL02
Mulla takavedossa joskus myos valot katosivat yllattaen ja vika korjaantui muistaakseni jotain reletta koputtelemalla ja heiluttelemalla.
Lähetetty: 14.1.2006 15:00
Kirjoittaja tahko
Joo siellä takavedossa on sulakerasiassa (kanttilampussa) se puolivalorele, jonka kosketin ei yhditä tahi sitten ei rele tee kantaan kunnon kosketusta. Ajelin nuorempana yhden talven hyppylangalla, jolla markkeerasin sulkeutuvaa kosketinta ja hyvin pelasi.
Lähetetty: 14.1.2006 18:19
Kirjoittaja Ladaism
Itselläni oli samainen ongelma keväällä omassa 110:ssä.
Syyksi osoittautui valojen releen huono kontakti.
Korjasin vian muovinpalalla jolla kiilasin releen pysymään paikoillaan.
Eipä ole sen jälkeen tarvinnut valolle tehdä mitään.
Keskuslukituksesta sen verran että, avasin kaikki 4 oviverhousta ja tarkistin kaikki keskuslukituksen liitokset ja ruiskutin CRC:tä sisään.
Ei auttanut mitään, eli aamulla (tai pitkään seistessä) ei avaa kaukosäätimestä. Mutta jos ajaa hetken niin, sitten taas avaa myös kaukolla.
Kaukosäätimellä kyllä sulkee aina..
Ainiin, nyt alkoi jäähdytysnesteen merkkivalo palamaan vaikka säiliö on täynnä...

Lähetetty: 14.1.2006 21:02
Kirjoittaja 110_Sampo
Tässä vielä kuvat härvelista jos joku ei ole vielä avannut sulakerasiaa.
Kesken se tosin minultakin jäi.
Hassu juttu muuten kun aloin asentamaan sumuvaloja varavaloiksi, puskurissa on nääs reiät valoille mutta reikä on ihan tyhjä ja siinä ei ole mitään mihin sen valon laittaisi kiinni !
Täytynee taas venäläisittäin soveltaa asennusta.
http://community.webshots.com/album/543151629yIcqHh
Lähetetty: 14.1.2006 21:22
Kirjoittaja Jaska HKI
Kiva nähdä myös sulakerasian taaksekkin.Kyllä noilla piirilevyillä pitäisi pärjätä,jos tinauksissa ei ole kylmäjuotoksia.Lada satakympin sulakerasia on kuitenkin sisällä kuivassa,joten kosteus ja lika ei tuottane ongelmia.Sulakeetkin on abiko-tyyppisiä ja kontaktivarmoja.
Lähetetty: 15.1.2006 0:12
Kirjoittaja samarai
Jaska HKI kirjoitti:Sulakeetkin on abiko-tyyppisiä ja kontaktivarmoja.
niin paitsi se keskuslukon sulake (8A) on putkimallinen.

Lähetetty: 15.1.2006 0:25
Kirjoittaja 110_Sampo
No se olikin merkillinen se keskuslukon putkisulake, siihen kun koski niin johan alkoi rutina kun löi päälle ja pois lukkoa sarjana.
Vaihdoin koko sulakkeen lattamalliksi, saa nähdä onko siitä apua.
Lähetetty: 15.1.2006 10:46
Kirjoittaja pressa
ei tuo abiko-tyypin sulakekaan ole kontaktivarma
jos joskus joku sulakkeenvaihtaja on hieman vinottain voimalla sulakeen vaihtanut niin ei enää varma
joskus jouduin purkamaan volvon ajovalojenkorkeussäätölaitetta umpiosta ja ihmettelin kun välillä toimi ja välillä ei
lopuksi syyksi paljastui tuollaisen sulakkeen löyhä kontakti