Tämä vuosimallin -86 nappis oli samalla kaverillani, jolta ostin Skoda 1000MB:n. Kaverille oli tarjottu jotain mielenkiintoista prätkää muistaakseni ja kysyi voisinko myydä Ladan hänen puolestaan. Sopihan se, mutta sitten puuttui kohtalo peliin. Minun Samara meni nopeasti kaupaksi ja kaverille tarjottiinkin 43 tkm ajettua -73 mallin nappista, niin tästä "salamaseeprasta" piti päästä nopeasti eroon. Onneksi satuin olemaan rahat valmiina taskussa ja ilman autoa.
Olin jo noin viikko sitten käynyt ihailemassa tätä kaverini työpaikalla ja kiinnitin huomioni mielenkiintoiseen väriin. Semmoisen salaman vaaleankeltaisen beesiin vivahtavaan ja upeisiin seeprakuvioisiin istuinsuojiin, tästä nimi "salamaseepra". Ja nyt se on sitten minulla. Ja saa luvan pysyäkin ainakin siihen asti kunnes Mersu on valmis.
Pieniä huomioita ehdin tekemään. Maalipinta on hyvä, helmoissa on massaa ja tarkkaan kun katsoo on orastavia kukkiakin tässä joskus ollut, mutta ne ovat paikkamaalatut ja pieni ruosteenpuna hennosti paistaa läpi. Mutta kovassa pellissä on. Ajettu hieman yli 63 tkm ja seeprapenkkipäällisten alla on koko kankainen ruskea, käsittääkseni ehjä orggis verhoilu.
Kaveri kertoi, että hänelle tullessaan se ei tuntunut lämpimänä oikein käyvän hyvin. Ilmanputsari olikin aivan öljyinen ja hän päätti varmuuden vuoksi laskea öljyt pois ja vaihtaa uusiin. No, öljyähän olikin koneessa 6 litraa, eli oli edellinen omistaja unohtanut laskea vanhat pois. Uusi putsari, virranjakajan kuluvat osat, sytytyksen säätö ja kaasari auki, puhdistus ja korjaussarja tilalle. Huollo ja niputuksen jälkeen oli kaikki muuen hyvin, mutta tyhjäkäynti oli kadonnut.
Sitten Salamaseepra tulikin minulle. Ensitöikseni putsari pois. Hieman tutkiskelua, kaasuttimen vivuston säätöä ja oikean tyhjäkäyntiruuvin avaus niin taas pelasi hienosti.
Ja tässä pari ensi otosta. Lisää kuvia tulossa myöhemmin: