Sivu 1/2

bensaa palaa 20 - 25l / 100 km normaaliajossa 1200l

Lähetetty: 14.1.2004 15:08
Kirjoittaja RATIKKAKUSKI
Kuten otsikko kuuluu on bensankulutus noussut "jenkkiautoluokkaan".

Tavallisia korjaus toimenpiteitä on tehty ( vaihdettu ilmansuodatin kärjet ym. tarkistelua) mutta vikaa ei ole löytynyt. Käy ja kukkuu hyvin eikä pode voiman puutetta ( voiko 1200 moottori olla voimakas ? ).

Taustatietona vielä että vaihtaa päräytyin kesällä kaasuttimen korjaussarjan, kourallisen suuttimia ja muita pikku härveleitä. Polttoaineen kulutus kasvoi hieman aikaisemmasta mutta pysyi selvästi alle 10l/100 km. Nyt kulutus on siis lompakolle hupaa touhua.

Mikä nyt neuvoksi ??

Lähetetty: 14.1.2004 20:45
Kirjoittaja Lada_Racing
heitä se oma kaaari helevettihin ja joku muu tilalle!!!

Normaali käynti?

Lähetetty: 14.1.2004 21:01
Kirjoittaja Jankos
En kyllä ymmärä noita oireita jos käy ja kulkee normaalisti. Haiseeko bensa pahasti kun käy? Tarkista nyt aluksi ettei bensaputket vuoda jostakin, joskus kaasareista irtoaa se liityntä mihin letku tulee ja vuotaa bensaa aika hyvin ulos.

Sitten voi tarkistaa uimurin neulaventtiilin, jos se vuotaa kulutus nousee. Pura kaasaria niin että se osa missä uimuri on kiinni on kädessäsi ja paina sitä ylöspäin eli kuten se venttiili olisi kiinni ja pumppaa sitten toisella kädellä bensapupusta bensaa. Jos vuotaa niin korjaamaan, tietysti tarkasta sen uimurin väli kaasarin kannesta pitäisi olla kait 8-9mm (muistista vetäsin voi olla muutakin).

Onhan se lämpimän ilman imuletku paikallaan ettei ole jäätynyt puoliksi?

Lähetetty: 14.1.2004 22:05
Kirjoittaja jta
Mulla oli toissa syksynä sama ongelma. Ja pelasi kyllä hyvin mullakin. Oli hirveen voimakkaan (?) oloinen se kone... Tai siis ainakin normaalia virkumpi... Mäkin tein vaikka ja mitä tuolle... Syttyä säätelin vaihtelin suodatinta ja kaikkee... Mutta siinä on kaasuttimesta ilma puoli tukossa... Eli kannattaa ottaa kaasari kauniiseen käteen ja purkaa ja pudistaa täysin. Puhallella kaikki kanavat sun muut paine ilmalla.. Sen jälkiiin ku ite tein tuon toimen piteen niin ei oo syöny enää ku vain 10L/100km.... Ja kannattaa varoa ettet sitten sekoita niitä kahta suutinta mitkä on kohokammiossa... Jos ne laittaa väärin päin niin ei välttämättä toimi kovin hyvin... Itellä nimittäin kävi tuolleen... Mutta kannattaa harkita sen kaasarin puhdistamista... Ja siinä ku samalla ku sen purkaa niin kannattaa ostaa se kaasarin korjaus sarja mikä sisältää tiivisteet sun muut siihen... Nin ei tarvii olla kohta tekemässä uutta kaasari remonttia... Ja seos ruuvin ainakin ku sitten laittaa paikoilleen niin hyvä esisäätö ois semmoset 2-3 kierrosta auki... Ite laitoin 2 kierrosta kumpaakin ruuvia auki niin kävi kuulemma vähän laihalla ku kävin säädättään sitten kaasuttimen.

Lähetetty: 15.1.2004 20:12
Kirjoittaja RTJN65
Joo mulla oli sama ongelma omassa 1200S mallissa. Bensaa palo noin 12-16 litraa/100 km mutta voimaa oli kuin pienessä kylässä. No hankin siihen kaasuttimen korajussarjan ja lopputulos oli +-0.
Lopulta ostin siihen tuolta Venäjältä uuden kaasuttimen (myyn niitä tavallisia 50 Eur/kpl). Jopa putosi bensankulutus noin 8 litraan sadalle mutta kyllä tehotkin hävisi jonnekkin. Kyllä sillä kuitenkin 140 km/h silti pääsi kun jaksoi odotella.

Lähetetty: 15.1.2004 20:22
Kirjoittaja kenzy
Mulla oli alkuunsa kanssa tommonen 15 litraa satasella kulutus, mutta sitten kun vedin uudet jarruputket, uuden jarrupaineensäätimen, uudet liinat, palat, sylinterit, niin johan alko homma luistamaan x) kai sitä kannattaa toikin tsekata. jos jarrus laahaa niin ajon jälkeen vanteet on aivan perkeleen lämpimät :P

Lähetetty: 16.1.2004 0:23
Kirjoittaja Masse-setä
Onko sulla lukollinen bensatankin korkki, jota ei voi helposti tiirikoida auki? Mullakin oli viimeisten sadan kilometrin kulutus vähän yli 30 l, mutta olin unohtanut lukita korkin, ja luulen, että yhtäkkinen suuri kulutus johtui kloppisakista letkuineen.

Lähetetty: 16.1.2004 19:27
Kirjoittaja RATIKKAKUSKI
Hyvä pointti Masse-setä.

Ainakin kolmesti on bensatankki keventynyt yön aikana. Ensimmäisen kerran jälkeen hankin lukollisen tankin korkin. Muutaman yön kuluttua käveleskelin LADALLE ja huomasin muovia maassa.. Siinähän se lukollinen korkki sitten oli, murrettuna :evil:

Opetus jos pidät lukollista korkkia niin jätä sen lukko auki. Tarpeeksi bensantarpeessa oleva murtaa kuitenkin lukon. Menee sekä bensat että korkki. Parilla seuraavalla rosvojen vierailulla on mennyt vain bensaa. Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Polttoainetta tosiaa häviää ajaessa noin 20 l satasella. Lompakkoa palelee. Tarttis huomenna aukoa kaasaria..

Huhuu !! onko se vika täällä ! Missä se vika on !! :lol:

-Ratikkakuski

Lähetetty: 17.1.2004 12:26
Kirjoittaja RATIKKAKUSKI
Kaasari on aukaistu. Neulaventtiilihän se siellä vuoti.

Tosin kulutus kiihtyi niin että viimeisin pätkä vei 10 l / 20 km. Tasaluvuissa 50 l / 100 km. Kuorma-autoluokkaa siis. Ymmärtäisin jos kulkupelinä olisi KAZ V8 bensakoneella mutta nyt on vain ärhäkkä 1200 cm3 moottori.

Vaihdoin takaisin alkuperäisen Neuvostoliittolaisen osan ja tulviminen lakkasi. Ladailun ihmeellinen maailma näytti taas puolensa...

Lähetetty: 17.1.2004 12:40
Kirjoittaja 99
Mopo sportissa on Ladaan korvaus kaasutinta 1200-1600
hinta on kyllä aika kova 294€ mutta on uusi ostaa vanhoja romuja
korjaa niitä niin hinta on pian sama kuin uuden. ja toimii,puhtia koneessa
erilailla kuin orgiskaasarissa.

Lähetetty: 17.1.2004 14:26
Kirjoittaja samarai
vaikka tehohukkaa ei ole pahemmin havaittavissa, kannattaisi silti venttiilien kunto (puristukset) tarkastaa. Vähänkin palanut tai murtunut venttiili lisää kulutusta huomattavasti.

tyhjäkäynnin nopeudensäätö rikki

Lähetetty: 22.1.2004 0:25
Kirjoittaja laurinko
jos kaasutin varustettu tyhjäkännin säätimellä,missä on alipainekalvo, on se useimmiten puhki. tilalle kannattaa hankkia ns.mekaaninen säätö.

puhkinainen kalvo aiheuttaa ilmavuodon kaasuttimeen ja laihentaa seoksen, joka kierrosalueella. pidemmän päälle voi pakoventtiili palaa.
Aiheuttaa kulutuksen kasvun ja huonon tyhjäkäynnin.

Lähetetty: 23.1.2004 21:31
Kirjoittaja RTJN65
No jos tyhjäkäynti on kateissa ja päästöarvot on mitä sattuu niin on mahdollista että toi alipainekalvo on rikki. No mulla on niitä mekaanisia jotka käy kalvollisen tilalle muutama kappale.

Lähetetty: 28.1.2004 12:34
Kirjoittaja ula9
No voihan tyhjäkäynti, mulla oli just toi tyhjäläynnin kalvo rikki ja ostin tyhmyyksissäni uuden hintakin oli hirveät 33,- pitäis ensin tutkia kaikki lada sivut ja sitten vasta korjaamaan.

Lähetetty: 21.2.2004 20:38
Kirjoittaja RATIKKAKUSKI
Huonoja uutisia

Polttoaineen kulutus pysyi samana (SUURENA) neulaventtiilin vaihdosta huolimatta..

EN jaksa enää kauheesti värkätä. Tarttis varmaan vaihtaa koko kaasari.

Onko ehdotuksia kaasuttimen toiminnan tarkastamiseen kotioloissa ?