Sivu 1/1

Lambada anturin piuhoosta ja vähä muustakin

Lähetetty: 30.12.2005 17:37
Kirjoittaja THI-900
Hankin siis eilen uuden lattaraudan Suomen Turusta, ja pari vikaa siinä oli. Muuten toimii kun unelma, kyllä oli 1700i aika ohjus! :twisted: Ääretöntä voimaa! :twisted:

Lampada-anturissa oli Turun K1 katsastajien paperin mukaan häikkää kun arvo oli 1,21. Painoin sitte heti Motonettiin ja ostin sieltä sitte anturin. Noista kytkennöistä vähän vielä utelisin. Olenko saanut oikeaa vai missinformaatiota , jos väitän että alkuperäisessä anturissa ruskea johto on maa, violetti signaali, musta lämmityksen maa ja vp (vaaleanpunainen?) lämmityksen plussa. EI viittisi väärinkään laittaa, kun on vähä turhan kallis osa rikottavaksi!

Toinen juttu, joku sano joskus että Ladashopissa olis myynniis keraamisia lämppärin kraanoja. => Onko? Hinta? Semmonen olis ihan kiva. Oli Vähän tiukka 350 kilometrin hakumatka, kun meni 3 litraa jäähdytysnestettä ja iso kasa sanomalehtiä pelkääjän jalkatilas, mutta keittäny ei kun tarkistelin tilanne suht usein.

Maanantaina olis tarkoitus yrittää saada leimaan... Mielenkiinnolla odotan mitä, Tervajoen SAUKilla sanovat!

Lähetetty: 30.12.2005 17:47
Kirjoittaja foma
Oliko pakoputki ehjä? Miltä näytti happiarvo tyhjällä käynnillä?
Ei se lambda-arvo vältämättä ole enssijainen vika. Miten muut arvot HC ja CO?

Lähetetty: 30.12.2005 18:37
Kirjoittaja THI-900
Kylläpäs oli ulkona kylmä. Olis se kiva jos olis lämmin talli... :(

Kävin siis lukemassa vikakoodit, ja 13 ja 44 sieltä tuli. Eli ei signaalia happitunnistimelta ja laiha seos... Eikös noi kuitenkin aika selvästi viittaisi siihen, että se lambda on justiin se ongelman aiheuttaja. Harmi kun mulla ei oo sitä katsastuslappua kun en muistanu pyytää mukaan, pitää varmaan vielä soittaa sille kaverille, jos tarvetta on.

Pakoputki tuntu ehjältä => tuli painetta ku paino jalalla perästä.

Pohdintaa: Muistelisin, että siinä paperis CO olis ollu jotain 3.30 eli tulis häkää aika paljo oli palaminen olis epätäydellistä mikä pitäis viitata laihaan seokseen? Korjatkaa jos olen väärässä.

Lähetetty: 30.12.2005 19:05
Kirjoittaja samarai
eikös toi häkäarvo paremminkin viittais, että on rikkaalla/ saa happea liian vähän? Mites katalysaattori, onko paljon ajettu?

Lähetetty: 30.12.2005 19:18
Kirjoittaja Nonnis
Niin eikös vuoto pakoputkessa sotke mittarin näyttämän lambda-arvon?

Lähetetty: 30.12.2005 20:01
Kirjoittaja THI-900
Autolla on ajettu 65000km ja siinä on alkuperänen katti. Tarkisten AKE:lta mittarilukemahausta, ja täsmää noi kilometrit.

Se co 3.3 on vain hämärä muistikuva, laiton tekstarin sille myyjälle, että laittaa ne tiedot vielä tuleen...

Lähetetty: 30.12.2005 23:25
Kirjoittaja audiq
THI-900 kirjoitti: Muistelisin, että siinä paperis CO olis ollu jotain 3.30 eli tulis häkää aika paljo oli palaminen olis epätäydellistä mikä pitäis viitata laihaan seokseen? Korjatkaa jos olen väärässä.
Toi kyllä kertoo, että on todella rikkaalla ja katin pitäisi olla tuon perusteella tosi kuuma, jos toimii. Lambda-arvo jos heittää, niin silloin vika ei ole ainakaan pelkästään katissa. Uudella lambda-anturilla kannattaa lähteä kokeilemaan, sillä pelkästään viallinen anturi nostaa CO:ta ja sitähän se taisi muutenkin herjailla.

Lähetetty: 31.12.2005 17:30
Kirjoittaja THI-900
Sain tiedot:

tyhjäkäynti
:arrow: CO 2,53 HC 192 CO2 19,2

rpm>2000
:arrow: lambda 1,21 CO 1,61 HC 132

En tiedä terveen luvuista sitte, mutta CO on ainaki korkee ja HC kanssa, mutta se ei oo niin paljo. :( Luin jostain, että lambda arvon muutos ei oo niin herkkä HC:n suodatukeen, mutta CO:n on? Ilmeisesti mitä paremmin katti toimii, sitä suurempi CO2 määrä. Eikös ne reaktiot niin menny, että katin toiminta tuottaa vettä, typpeä ja CO2:ta? Valistakaa taas, jos olen väärässä.

Vaihdoin aamulla lambdan ja ajoin jonkun matka, että lämpes ja CE-valo ei ainakaan syttyny. Vaihdon aikana nollautu myös koodit, joten jos jotain uutta tulee niin sen näkee sitte heti. :?

btw. eihän siellä lambdassa semmosia värejä ollu ku mitä tossa edellä torisin. Siellä on kaks ruskeeta, purple ja beige tai joku semmonen. Onneksi liittimässä oli numeroinnit, jotka mun papereissa kerto johtojen tarkotuksen. 8)

:arrow: 2x ruskea => lämmitys, purple => signaali, beige => signaali, maadoitus.

Lähetetty: 31.12.2005 17:46
Kirjoittaja Nonnis
Olikos CO:n raja 0,3 ja HC:n 100. Ja lambdan pitäisi olla 0.97-1,03.

Lähetetty: 31.12.2005 17:54
Kirjoittaja THI-900
CO tyhjäkäynti 0,5 ja kierroksilla 0,3
HC 100
lambda 0,97 - 1,03

Eli olit Nonnis oikees! :)