Sivu 64/170
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 2.2.2008 6:00
Kirjoittaja samarai
Kyllä tietysti yleensä kanteen tulee vikoja, jos pääsee keittämään tms.
Hyvä, yksinkertainen ja luotettava auto Samara on, jos vaan osaa sitä käyttää.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 2.2.2008 9:06
Kirjoittaja Team perseauki racing
no ei keittämisen seurauksena kannenpultit löysty eikä seeti renkaitten kulmat ole päin persettä saati soikeat... kunnolla tuo ei ole vielä edes kunnolla keittänyt , pari takavetoa on enenmpikin kärsinyt lämmöstä eikä mitään ole ollut... niin ja nuo ventiilit on vuotanut pitkän aikaa, ei sen näköisesksi menne kerrasta, kyllä pitäsin huolimattomuutena ja kasauksen laaduun puutumisena
edellinen kaasutin mallin 1300cc samara oli aivan samaa tasoa koneeltaan ja sähköiltään eikä silläkään pääsyt yli kahta sataa tuhatta vaikka kaikki huollettiin ajallaan ja uutta osaa kannettiin reppu kaupalla
täytyy kait kohta ruveta appi ukolta ostattelemaan volgaa
ei sillä hyvä jos jollain kestää mutta autoasentaja on muutaman etuveto vazin kanssa saanut painia ja mitään hyvää mieli kuvaa ei ole jäänyt, kovin on mennyt venäjällä auton laatu alas päin sitten neuvosto liiton
niin ja mitä tulee bensa moottorin kestävyyteen niin hyvänä esimerkkinä muijan buickin kone nyt on puoli miljoona ajettu ja ensimäistä kertaa avataan, viime talvena hirtti vesipumppu kiinni ja totta kai muija ajoi kun varoitus valosta oli polttimo palanut. no sylkäsisi kaikki vedet pitkin tannerta siis ei mitenkään lievästi vaan heitti syylärin korkin lepikkoon ja halkaisi ylevesi letkun ja syylärin päädyn ja kun itse kerkesin paikalle noin tunnin päästä moottori ritisi ja poksui sekä hukui kunnolla lämmintä.
no ei mitään muuta kun zilin lavalla tallille ja uusi vesipumppu ja syyläri kiinni, kone hörähti kerrasta tulille eikä syylärissä näkynyt kuplia joten ei muuta kuin ajoa, kesän mittaan veden hukkaaminen hieman lisääntyi mutta ajatuksena oli kone ajaa loppuun ja vasta pari kuukautta sitten sotki öljyt ja vedet sekaisin, kaikesta huolimatta kansiin riittää oikaisu, pako ohjainten holkitus sekä pakoseetien puhtaaksi ajo imu seeteihin riittää hionta. niin ja totta kai kaikki ventiilit hiotaan... niin ja auto ei todellakaan ole missään nätissä käytössä elämänsä aikana ollut
appivanhemmat taisikin tämän kuvan joskus laittaa mutta olkoot vielä kerran, itä ja länsi kohtaa
http://s160.photobucket.com/albums/t190 ... al_zil.jpg
http://s160.photobucket.com/albums/t190 ... l_zil2.jpg
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 2.2.2008 23:27
Kirjoittaja samarai
En tietysti tiedä miten kuumaksi se kone on päässy, mutta kyllä jos kansipahvi pääsee kärähtämään, niin ei ole mikään ihme varmaan jos pultit on löysällä. Jos ne seetirenkaat kulmat on olleet päin persettä ja soikeat jo tehtaalta ja venttiilit vuotaneet pitkään, niin miten ihmeessä se on sitten saatu joskus katsastuksessa päästötestistä läpi.
Itsellä ei ole ainakaan etuvetoLadojen moottoreista kuin pelkästään hyviä kokemuksia. Saldona tähän mennessä vain yksi poltettu venttiili, joka sekin johtui venttiilinsäädön tekemättömyydestä aikanaan.
lisäksi n. 109tkm ajetun aikana on vaihdettu hajonneina osina vain 3: toinen iskari eteen, jarrupääsylinteri ja lämpöanturi. Jarruletkut on tosin eteen myös vaihdettu, mutta luen ne kuluviin osiin kuten palat yms.
Hyvät kuvat.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 3.2.2008 9:47
Kirjoittaja Team perseauki racing
nipin napin tuo on tähän asti päästöistä kelvannut ja käynti ei ole ollut kovinkaan siistiä mutta pistetty venäläisen työn laadun piikkiin... olen kyllä työn puolesta nähnyt uutena ostetunkin samaran joka ei käynnyt, syynä oikein hyvin tehty kansi
vaikka tuo olisi mitenkä kuumana niin ei pultit noin löysäksi pääse, tuosta kun vedetään pultit ensin momenttiin(ei jaksa muistaa äkkiseltään paljonko) ja sitten 2x 90 astetta joten lujaan tulee. tuon kannen pitäis väännellä itseään aikas paljolti jotta jostain reunasta pultti löystyisi ja ainakaan tämä kansi ei sitä tehnyt
eivät koneistamosta muuta sanoneet kuin että pienellä sipaisulla meni suoraksi enkä älynnyt kysellä paljoltiko ottivat
ei siinä jos jollain on hyvin toiminut mutta yhden version voisin pistää maanantai kappaleen piikkiin mutta 2 yhtä surkeaa peräkkäin on huonoa tuuria tai laadun puutetta
toki kulutus osien vaihdot ymmärtää mutta nämä on tapana tehdä jo ennen kuin ongelmia tuleekaan
paras lada tähän astistista taisi olla isäukon 1200 vm 72 jolle mittariin kertyi hiukan yli 400 000
peltiä ei enää ollut ovinkaan paljolti jälellä tai kulku kovin kiihkeää mutta ala kertaa ei avattu kertaakaan ei laatiiko tai perää vaihdettu, kansi remppa tehtiin 2 kertaa ja jakopään hilppeet vaihdettiin kerran... niin ja hitsauksestakaan noin puikko koneella tehtynä eivät mitenkään nättejä olleet mutta liikkui silti ja omakotitalon maksu oli tärkeämpi kuin auton näkö jolla liikuttiin. 1200s vm 82 sitten oli koriltaa huonompi jo ostaesssa mutta kovin tälläkin mentiin
kummalakaan samaralla ei ollut/ole edes mitään mahdollisuutta tavoitella tälläisiä kilometri määriä
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 4.2.2008 3:32
Kirjoittaja samarai
Joo tuli sellainen mieleen, että olisko tosta jäänyt esim. ekassa huollossa kannen jälkikiristys tekemättä? En tosin tiedä kuuluuko se edes huolto-ohjelmaan, koska alumiinikansia ei kai yleensä edes jälkikiristetä. Voihan tietysti pultitkin olla venyneet.
Toi jälkikiristyshomma tuli vaan siitä mieleen kun itse laitoin silloin Samaraan kannen paikalleen ja kiristin sen ohjearvoihin (todella tulee lujaan kiinni niinkuin sanoit!) niin tarkastin niiden kireyden vielä pienen ajomäärän jälkeen, niin ne pultit meni tosi paljon vielä lisää kiinni -eli ne olivat löysällä, vaikka takuulla tulivat ohjeen mukaan heti kiristettyä. Suosittelen, että itsekin vielä tarkastat uudelleen niiden kannenpulttien kireyden pienen ajomäärän jälkeen.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 4.2.2008 9:36
Kirjoittaja Team perseauki racing
en tiedä mitä tuohon on huollossa tehty auto tuli vajaa 2000 kilometriä ajettuna, mutta jyväskylän delta auton palvelun laadun tuntien niin tuskin valohoitoa ihmeellisempää on tehty.
periaatteessa tuon ei pitäisi jälkikiristystä vaatia koska momentin jälkeen vedetään ns kulma momentiin ja tällöin vedetään pulltti sen vetokyvyn rajoille eli jopa hieman venytetään tästä syystä joka kerta kun pultiti avataan ne pitäisi vaihtaa uusiin.
no katsotaan nyt miten toimii kunhan saadaan kasaan....
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 4.2.2008 21:17
Kirjoittaja Lada-Jussi
eikös Samaran kannen pultit pidä kiristelle jotenkin kummasti vaiheittain, useassa eri vaiheessa eri momentteihin. Sit ne tosiaan venyy, et jos on venyny tarpeeksi pitkäksi nii ne pitää vaihtaa.
Mutta tota omaa asiaa, sain taas pienen temuamisen jälkeen irti Samaran nopeustunnistimen ja vertasin sitä ehjään tunnistimeen, tunnistimen sisällä oleva piikki joka välittää liikeen vaijerille oli katkennut puolestavälistä, missä lienee kärki? lootassa sisällä? Jos nyt joskus jaksaa vaihtaa ton toisen anturin niin jokohan sillä taas pelais, parempi se kun ehdittiin jo epäillä laatikossa olevan käyttöpyörän hajonneen. Nyt mun 100tkm kokemuksiin ruiskusamaroista voi ruiskun vikana luetella lämpötunnistimen lisäksi myös nopeustunnistimen, olihan toi tunnistin varmaa jo 200tkm ajettu ja tietysti laatikon vaihdon yhteydessä on voinut tapahtua jotain vaikka kestihän se tunnistin pari sata kilometriä lootan vaihdonkin jälkeen.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 5.2.2008 0:02
Kirjoittaja samarai
Ohjeen mukaan jos kannenpulti on yli 135,5mm niin pitää se vaihtaa. Ei tietysti kyllä varmaan haittaa vaikka uusii ne vaikka ei tota ylitäkään. Itse laitoin vanhoilla takaisin ja pikkusen oli kyllä pelko persuksissa että ne katkeaa - sen alkukiristyksen tein johonkin 8 kiloon (ohje 7,1-8,7) - siihen vielä se puoli kierrosta yhteensä lisää. Mutta tosiaan jälkikiristyksessä menivät vielä noin täyden kierroksen lisää!
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 6.2.2008 21:35
Kirjoittaja Lada-Jussi
nopeusmittari vika korjaantui nopeusanturin vaihdolla, mutta kummastuttaa, että GM:ssä ei ole vikamuistia, silti vähän aikaa anturin vaihdon jälkeen herjasi systeemi vielä koodia 24 eli nopeusanturia, vasta vähän ajettuaa CE sammui, ei edes akun irroitus auttanut. säädin samalla kytkimen asialliseksi ja kyllä nyt kelpaa ajella. tosin auto on nyt tuunattu käytetyllä nopeusanturilla.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.2.2008 9:27
Kirjoittaja Team perseauki racing
samarai kirjoitti:Ohjeen mukaan jos kannenpulti on yli 135,5mm niin pitää se vaihtaa. Ei tietysti kyllä varmaan haittaa vaikka uusii ne vaikka ei tota ylitäkään. Itse laitoin vanhoilla takaisin ja pikkusen oli kyllä pelko persuksissa että ne katkeaa - sen alkukiristyksen tein johonkin 8 kiloon (ohje 7,1-8,7) - siihen vielä se puoli kierrosta yhteensä lisää. Mutta tosiaan jälkikiristyksessä menivät vielä noin täyden kierroksen lisää!
jottei nyt olisi pultit päässet hiukan huonoksi, yleensä jälkikiristyksessä menee korkeintaan 1/4 kierrosta...
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.2.2008 11:41
Kirjoittaja Jouska
Kokemuksia omassa samarassa esiintyneestä kosteusongelmasta.
Kosteusongelma: Samaran jalkatiloihin vuotaa pikkuisen vettä tuli-, tai sivupeltiä pitkin aina kun sataa. Vesi kerääntyy lattiamaton ja pohjapellin väliin kastellen pehmusteet ja bitumimatot. Auto on sisältä kostean oloinen ja hienoinen homeen haju tuntuu sieraimissa.
Syy ongelmaan: Auton vanhetessa tuulilasin (ja takalasin) tiivisteet ilmeisesti kuivuvat ja alkavat hieman falskaamaan. Auton katolle satava vesi pääsee tuulilasin tiivisteen yläreunan alle jonne keräännyttyään valuu katseilta piilossa tiivisteen sivu-uraa pitkin kiertäen alas aina tuulilasin alareunaan asti. Tästä kohdasta vesi pääsee helpoiten valumaan matkustamon puolelle. Vanhemmiten tuo vuoto voimistuu kun ruostuminen on suurentanut kulkureittejä vedelle. Asia korjaantuu kun tiivistää tuulilasin tiivisteen alusen tiivistemassalla kauttaaltaan vedenpitäväksi.
Oli hieman vaikea selittää tuo asia. Toivottavasti ymmärsitte.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.2.2008 13:49
Kirjoittaja Samara87/88
entinen 87 samara vuoti ku seula. Pari tuubia sikamassaa helpotti.
nykyinen 95 on aika kuiva tapaus, toistaiseksi

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.2.2008 20:15
Kirjoittaja Jaska HKI
Jouska kirjoitti:Kokemuksia omassa samarassa esiintyneestä kosteusongelmasta.
Kosteusongelma: Samaran jalkatiloihin vuotaa pikkuisen vettä tuli-, tai sivupeltiä pitkin aina kun sataa. Vesi kerääntyy lattiamaton ja pohjapellin väliin kastellen pehmusteet ja bitumimatot. Auto on sisältä kostean oloinen ja hienoinen homeen haju tuntuu sieraimissa.
Syy ongelmaan: Auton vanhetessa tuulilasin (ja takalasin) tiivisteet ilmeisesti kuivuvat ja alkavat hieman falskaamaan. Auton katolle satava vesi pääsee tuulilasin tiivisteen yläreunan alle jonne keräännyttyään valuu katseilta piilossa tiivisteen sivu-uraa pitkin kiertäen alas aina tuulilasin alareunaan asti. Tästä kohdasta vesi pääsee helpoiten valumaan matkustamon puolelle. Vanhemmiten tuo vuoto voimistuu kun ruostuminen on suurentanut kulkureittejä vedelle. Asia korjaantuu kun tiivistää tuulilasin tiivisteen alusen tiivistemassalla kauttaaltaan vedenpitäväksi.
Oli hieman vaikea selittää tuo asia. Toivottavasti ymmärsitte.
....tuo on lähes kaikkien vanhempien huulitiivisteellä varustettujen autojen ongelma riippumatta mallista ja merkistä.Liimalasitetuissa tuota ongelmaa ei ole ,mutta onpa lasin vaihtaminen sitten ammattilaisten juttu ja maksaa.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.2.2008 22:13
Kirjoittaja samarai
Team perseauki racing kirjoitti:samarai kirjoitti:Ohjeen mukaan jos kannenpulti on yli 135,5mm niin pitää se vaihtaa. Ei tietysti kyllä varmaan haittaa vaikka uusii ne vaikka ei tota ylitäkään. Itse laitoin vanhoilla takaisin ja pikkusen oli kyllä pelko persuksissa että ne katkeaa - sen alkukiristyksen tein johonkin 8 kiloon (ohje 7,1-8,7) - siihen vielä se puoli kierrosta yhteensä lisää. Mutta tosiaan jälkikiristyksessä menivät vielä noin täyden kierroksen lisää!
jottei nyt olisi pultit päässet hiukan huonoksi, yleensä jälkikiristyksessä menee korkeintaan 1/4 kierrosta...
Pultit oli kyllä ainakin selvästi ton ohjepituuden alapuolella, ne tuli kyllä mitattua. Kieltämättä itseäkin silloin kyllä ihmetytti asia ja ei kyllä tainnut edes se yksi kierroskaan pulteille jälkikiristyksessä riittää! En silloin juuri kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota, ihmettelin sitä kylläkin itsekin - se vain tässä palautui nyt uudestaan mieleen, kun kerroit itse niistä löystyneistä pulteista.
On noita kansia kyllä aikaisemminkin "kiristelty", tosin joskus 80-90-luvulla, jolloin tuli enemmänkin tehtyä noita konehommia - enää ne ei kyllä kiinnosta kuin täällä tietokoneen takana

- ainoastaan käytännössä pakottavassa tilanteessa - kuten tässä palaneen venttiilin vaihdossa.

Silloin aikanaan oli mielestäni kyllä sellainen yleinen käsitys, että vain valurautakannet vaatii jälkikiristyksen ja ei nekään kyllä tosiaan kierrosta menneet ja tuli sentään moneen traktoriinkin kansi kiristettyä. Näin kuitenkin ainakin tässä Samarassa kävi. Kiinnostaa kyllä miten esim. teidän Samarassa pulttien kireys oli, kun pääset samaan vaiheeseen.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 8.2.2008 6:57
Kirjoittaja lada combi
samarai kirjoitti:Team perseauki racing kirjoitti:samarai kirjoitti:Ohjeen mukaan jos kannenpulti on yli 135,5mm niin pitää se vaihtaa. Ei tietysti kyllä varmaan haittaa vaikka uusii ne vaikka ei tota ylitäkään. Itse laitoin vanhoilla takaisin ja pikkusen oli kyllä pelko persuksissa että ne katkeaa - sen alkukiristyksen tein johonkin 8 kiloon (ohje 7,1-8,7) - siihen vielä se puoli kierrosta yhteensä lisää. Mutta tosiaan jälkikiristyksessä menivät vielä noin täyden kierroksen lisää!
jottei nyt olisi pultit päässet hiukan huonoksi, yleensä jälkikiristyksessä menee korkeintaan 1/4 kierrosta...
Pultit oli kyllä ainakin selvästi ton ohjepituuden alapuolella, ne tuli kyllä mitattua. Kieltämättä itseäkin silloin kyllä ihmetytti asia ja ei kyllä tainnut edes se yksi kierroskaan pulteille jälkikiristyksessä riittää! En silloin juuri kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota, ihmettelin sitä kylläkin itsekin - se vain tässä palautui nyt uudestaan mieleen, kun kerroit itse niistä löystyneistä pulteista.
On noita kansia kyllä aikaisemminkin "kiristelty", tosin joskus 80-90-luvulla, jolloin tuli enemmänkin tehtyä noita konehommia - enää ne ei kyllä kiinnosta kuin täällä tietokoneen takana

- ainoastaan käytännössä pakottavassa tilanteessa - kuten tässä palaneen venttiilin vaihdossa.

Silloin aikanaan oli mielestäni kyllä sellainen yleinen käsitys, että vain valurautakannet vaatii jälkikiristyksen ja ei nekään kyllä tosiaan kierrosta menneet ja tuli sentään moneen traktoriinkin kansi kiristettyä. Näin kuitenkin ainakin tässä Samarassa kävi. Kiinnostaa kyllä miten esim. teidän Samarassa pulttien kireys oli, kun pääset samaan vaiheeseen.
Kuullostaa kyllä melko hurjalta kireydeltä bensa koneessa, jos on vielä jälki kiristetty 360 astetta, kun tulee tuo Samaran kansi muutenkin niin kireelle
