Hyvä, yksinkertainen ja luotettava auto Samara on, jos vaan osaa sitä käyttää.

jottei nyt olisi pultit päässet hiukan huonoksi, yleensä jälkikiristyksessä menee korkeintaan 1/4 kierrosta...samarai kirjoitti:Ohjeen mukaan jos kannenpulti on yli 135,5mm niin pitää se vaihtaa. Ei tietysti kyllä varmaan haittaa vaikka uusii ne vaikka ei tota ylitäkään. Itse laitoin vanhoilla takaisin ja pikkusen oli kyllä pelko persuksissa että ne katkeaa - sen alkukiristyksen tein johonkin 8 kiloon (ohje 7,1-8,7) - siihen vielä se puoli kierrosta yhteensä lisää. Mutta tosiaan jälkikiristyksessä menivät vielä noin täyden kierroksen lisää!
....tuo on lähes kaikkien vanhempien huulitiivisteellä varustettujen autojen ongelma riippumatta mallista ja merkistä.Liimalasitetuissa tuota ongelmaa ei ole ,mutta onpa lasin vaihtaminen sitten ammattilaisten juttu ja maksaa.Jouska kirjoitti:Kokemuksia omassa samarassa esiintyneestä kosteusongelmasta.
Kosteusongelma: Samaran jalkatiloihin vuotaa pikkuisen vettä tuli-, tai sivupeltiä pitkin aina kun sataa. Vesi kerääntyy lattiamaton ja pohjapellin väliin kastellen pehmusteet ja bitumimatot. Auto on sisältä kostean oloinen ja hienoinen homeen haju tuntuu sieraimissa.
Syy ongelmaan: Auton vanhetessa tuulilasin (ja takalasin) tiivisteet ilmeisesti kuivuvat ja alkavat hieman falskaamaan. Auton katolle satava vesi pääsee tuulilasin tiivisteen yläreunan alle jonne keräännyttyään valuu katseilta piilossa tiivisteen sivu-uraa pitkin kiertäen alas aina tuulilasin alareunaan asti. Tästä kohdasta vesi pääsee helpoiten valumaan matkustamon puolelle. Vanhemmiten tuo vuoto voimistuu kun ruostuminen on suurentanut kulkureittejä vedelle. Asia korjaantuu kun tiivistää tuulilasin tiivisteen alusen tiivistemassalla kauttaaltaan vedenpitäväksi.
Oli hieman vaikea selittää tuo asia. Toivottavasti ymmärsitte.
Pultit oli kyllä ainakin selvästi ton ohjepituuden alapuolella, ne tuli kyllä mitattua. Kieltämättä itseäkin silloin kyllä ihmetytti asia ja ei kyllä tainnut edes se yksi kierroskaan pulteille jälkikiristyksessä riittää! En silloin juuri kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota, ihmettelin sitä kylläkin itsekin - se vain tässä palautui nyt uudestaan mieleen, kun kerroit itse niistä löystyneistä pulteista.Team perseauki racing kirjoitti:jottei nyt olisi pultit päässet hiukan huonoksi, yleensä jälkikiristyksessä menee korkeintaan 1/4 kierrosta...samarai kirjoitti:Ohjeen mukaan jos kannenpulti on yli 135,5mm niin pitää se vaihtaa. Ei tietysti kyllä varmaan haittaa vaikka uusii ne vaikka ei tota ylitäkään. Itse laitoin vanhoilla takaisin ja pikkusen oli kyllä pelko persuksissa että ne katkeaa - sen alkukiristyksen tein johonkin 8 kiloon (ohje 7,1-8,7) - siihen vielä se puoli kierrosta yhteensä lisää. Mutta tosiaan jälkikiristyksessä menivät vielä noin täyden kierroksen lisää!
Kuullostaa kyllä melko hurjalta kireydeltä bensa koneessa, jos on vielä jälki kiristetty 360 astetta, kun tulee tuo Samaran kansi muutenkin niin kireellesamarai kirjoitti:Pultit oli kyllä ainakin selvästi ton ohjepituuden alapuolella, ne tuli kyllä mitattua. Kieltämättä itseäkin silloin kyllä ihmetytti asia ja ei kyllä tainnut edes se yksi kierroskaan pulteille jälkikiristyksessä riittää! En silloin juuri kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota, ihmettelin sitä kylläkin itsekin - se vain tässä palautui nyt uudestaan mieleen, kun kerroit itse niistä löystyneistä pulteista.Team perseauki racing kirjoitti:jottei nyt olisi pultit päässet hiukan huonoksi, yleensä jälkikiristyksessä menee korkeintaan 1/4 kierrosta...samarai kirjoitti:Ohjeen mukaan jos kannenpulti on yli 135,5mm niin pitää se vaihtaa. Ei tietysti kyllä varmaan haittaa vaikka uusii ne vaikka ei tota ylitäkään. Itse laitoin vanhoilla takaisin ja pikkusen oli kyllä pelko persuksissa että ne katkeaa - sen alkukiristyksen tein johonkin 8 kiloon (ohje 7,1-8,7) - siihen vielä se puoli kierrosta yhteensä lisää. Mutta tosiaan jälkikiristyksessä menivät vielä noin täyden kierroksen lisää!![]()
On noita kansia kyllä aikaisemminkin "kiristelty", tosin joskus 80-90-luvulla, jolloin tuli enemmänkin tehtyä noita konehommia - enää ne ei kyllä kiinnosta kuin täällä tietokoneen takana- ainoastaan käytännössä pakottavassa tilanteessa - kuten tässä palaneen venttiilin vaihdossa.
Silloin aikanaan oli mielestäni kyllä sellainen yleinen käsitys, että vain valurautakannet vaatii jälkikiristyksen ja ei nekään kyllä tosiaan kierrosta menneet ja tuli sentään moneen traktoriinkin kansi kiristettyä. Näin kuitenkin ainakin tässä Samarassa kävi. Kiinnostaa kyllä miten esim. teidän Samarassa pulttien kireys oli, kun pääset samaan vaiheeseen.