
Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Sattuipa tällainen pikku vahinko Samaralle.
Apumiehen jalkatilassa oli kaikenlaista roskaa ja kummarruin niitä noukkimaan kuskin penkiltä. Pää kolahti siinä epähuomiossa taustapeiliin, joka irtosi - aika lujaa se kuitenkin kiinni oli, sillä pala lasia tuli peilin mukana. Täytyy jossain välissä liimailla kiinni, on sitä vähän sokkona ilman sitä ajellessa.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Samaran bensapumpun vaihto.....osa Motonetistä 14,9 € ilman käsivipua.Hinta Deltassa 58 €,käsivivun kanssa...siis alkuperäinen.Asennus ehkä tunti
.Tekis varmaan noin 120€.Säästö 105€ kun hommaa 13mm:n räikän 100mm:n jatkovarrella ja ristipäämeisselin.Arvioitu aika noin 10min.



- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Samaran lämppäreitä on kiva korjailla. Koko kojetaulu pitää ottaa irti että saa kennon vaihdettua. Yhden tossa jo vaihdoin ja toinen meni työnalle tänään. Meni purkaminen jo toisella kertaa sujuvammin, mutta vielä jäätiin Konelan tunnin aikasuosituksesta jälkeen. ensimmäinen tuli tehtyä muuten aika nopeesti, mutta toi oma vaatii enemmänkin näpertelyä ja samalla perusteellinen siivoominen yms. Mutta kokonaisuudessaan rakenne on varsin selkeä ja edullinen. uusi lämppärin kenno muute makso 80 euroa paikallisessa jäähdytinpalvelussa.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
nyt on parin viikon sisään kahdet kennot vaihdettu Samaraan, sairas homma, mutta lohduttaa että länsiautoissa olisi varmasti vielä kovempi homma (ja varmaan myös 110:ssä), kun kaikki verhotaan ja koteloidaan niin perusteellisesti nykyään. Oma auto tuntuisi lämpenevän, ilmauskin taisi mennä ihan kuten ohjekirjassa sanotaan, eli käytetään vaan autoa nesteen täytön jälkeen pari minuuuttia niin ilmakuplat tuleee pois järjestelmästä (konelan virallinen ohje rompulla), toisesta projektista viisastuneena tarkistin myös hanan toiminnan, tuo toinen projekti kun ei ala lämpenemään millään, vaikka ilman ohjaus ja kenno on kunnossa. Omassahan päällimmäinen vika oli kennon vuoto joka aiheutti hajua ja huurua auton sisätiloihin.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
ette kuulkaa uskokaan kuinka ihanaa oli taas ajella Samaralla pitkästä aikaa. Nyt lämmityskin toimii, tosin uusi kenno taitaa jäähdyttää liian hyvin, kun mittarin mukaan koneen lämmöt ei millään nouse kovin korkealle, lämmitysteho on riittävä, mutta mitään saunaa sillä ei samarasta saa. uusi kenno antaa miellyttävän romanttista tuoksua ohjaamoon.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
tein vielä pientä viimeistelyä Samaraan, laitoin penkkien välissä olevan verhoilun paikoilleen, asentelin soittimen johdotukset siististi piiloon ja eteen hankin uudet tosi hifit 4" 2-tie kaiuttimet merkkiä BLC ja tehoo 80W, ennen kun joku jo alkaa suunnittelee että lähtee pöllii näitä mun autosta niin kerrottakoon ettei tollaset maksa ku 14,90e/pari, joten helpommalla ja halvemmalla hakee kaupasta
tossa autossa oli jotkut rätisevät 60W vastaavanlaiset kaiuttimet kojetaulun päissä alapuolella, joten uusia reikiä ei tarvinnut tuunata, johdot vedin uudet jo silloin kun kojetaulu oli irti. sinne kojetaulun päihin mahtuu juuri sopivasti tuollaiset 4":n kaiuttimet. vertailun vuoksi samankokoiset jotkut JVC merkkiset olisi maksanut 39e/pari, että taas säästin hienosti rahaa.


Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Samaraan tuli asennettua uudet stereot ja antenni.
Radiokin kuuluu nyt kunnolla, eikä hävittele asemia niin kuin ennen.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kaivoin hangesta muutamia viikkoja seisseen 80 euron Samaran ja sehän pärähti käyntii kuin palmun alta. Oli sen verran hieno talvisää, että kävin sillä lähikaupassa. Tekeekö korkeampi maavara vai korimallin aiheuttama painojakauma eron ajo-ominaisuuksiin verrattuna tuohon ruisku-sedaniin. Normaali nopeudessa meinasi lähteä kaarteissa käsistä nelipyöräluistoon tilanteissa joissa sedan ei tee vastaavaa.
tein muutenkin lomapäivän kunniaksi kaikkia pikkuhuoltoja Sedaniin, kun oli niin kiva sääkin.
testailin tuota yhtä hoidossa olevaa samaraa, joka ei lämpene edelleenkään, en nyt huomannu katsoa häipyykö jäähdytysneste taas jonnekin käytön jälkeen, mutta kyllä se niin kivasti käy että vaikee uskoa, että kansipahvi olisi mennyt. ei kupli paisarissakaan, eikä nesteet näyttäisi olevan sekaisin. moottorin lämmöt nousee normaaliksi mittarin mukaan ja flektitoimii.
edellä mainituista selkeesti lämpimin auto on 21083 eli toi ensin mainittu -89, ei Sedani uudella kennolla niin paljon lämpene
tein muutenkin lomapäivän kunniaksi kaikkia pikkuhuoltoja Sedaniin, kun oli niin kiva sääkin.
testailin tuota yhtä hoidossa olevaa samaraa, joka ei lämpene edelleenkään, en nyt huomannu katsoa häipyykö jäähdytysneste taas jonnekin käytön jälkeen, mutta kyllä se niin kivasti käy että vaikee uskoa, että kansipahvi olisi mennyt. ei kupli paisarissakaan, eikä nesteet näyttäisi olevan sekaisin. moottorin lämmöt nousee normaaliksi mittarin mukaan ja flektitoimii.
edellä mainituista selkeesti lämpimin auto on 21083 eli toi ensin mainittu -89, ei Sedani uudella kennolla niin paljon lämpene

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tuli mieleen, jospa siinä Jussin samaran lämmityslaitteen kennossa on tekovika, siis kennon kokoonpanosta vastannut aleksei on tukkinut piruuttaan yhden tärkeän reiän... Luulisi lämpiävän jos neste kiertää koneessä ja lämmityslaitteessa normaalisti.
warre 353w sedan,
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
joku lada-toveri tossa jo katsoi mun lämppärin kennon pakkausta ja sai hepulin kun olen tuunannut laadukkaan länsimaisen kennon Samaraan, että jos yleensä on tukkonen, niin ei sitä voi ryssien syyksi laittaa, taitaa olla ranskalainen.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Jotkut entisajan muurarit muurasivat savupiippuun lasilevyn. Jos työn teettäjä ei antanut viinapulloa kaupan päälle, uuni ei vetänyt. Jos pullo tuli, muurari pudotti piipusta kiven, ja uuni veti.ff8728 kirjoitti:Tuli mieleen, jospa siinä Jussin samaran lämmityslaitteen kennossa on tekovika, siis kennon kokoonpanosta vastannut aleksei on tukkinut piruuttaan yhden tärkeän reiän... Luulisi lämpiävän jos neste kiertää koneessä ja lämmityslaitteessa normaalisti.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Voin entisajan muurarina kertoa, että se ei varsinaisesti "muuramalla" onnistu.Pavlovits kirjoitti: Jotkut entisajan muurarit muurasivat savupiippuun lasilevyn. Jos työn teettäjä ei antanut viinapulloa kaupan päälle, uuni ei vetänyt. Jos pullo tuli, muurari pudotti piipusta kiven, ja uuni veti.


Itse suoritin lasilevyn asennuksen hormiin onnistuneesti useasti seuraavasti:
Savuhormin edetessä "tasakerrasta" muutaman varvin ylöspäin asennetaan esim. 6-8mm. vesivanerista sopivaksi sahattu pala hormin reiän päälle ikäänkuin "savupelliksi", niin että sen etureuna on savupiipun ulkopuolella.
Muutaman varvin muurauksen jälkeen vaneri poistetaan vetämällä se paikoiltaan - nyt on olemassa lasilevylle varattu tila hormin vaakasaumassa.
Varsinainen lasilevyn asennus hormiin suoritetaan sitten esim. ullakotilan rappauksen yhteydessä. Sopivaksi leikattu kirkkaaksi pyyhitty lasilevy (max 3mm.)työnnetään hormiin ja piippu rapataan. Jos piippua ei rapata ullakolla (10cm.kovavillaverhous)- työ suoritaan "jälkisaumauksena".
Varmuuden vuoksi kannattaa vielä takan/uunin muurauksen yhteydessä asentaa alaliittymään kaksi tuohenpalaa vastaikkain - isäntä voi yrittää kiertää savuviinat pudottamalla itse sen kiven, jos on kuullut tästä "lasilevystä". Tuohenpalat ei lähde kivellä pudottamalla vaan ne on nokiluukusta poltettava.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Hain eilen Eurosamaran. 176tkm ajetuksi varsin ryhdikkäässä kunnossa, kori ei huono, jotain pikkupuutteita ja vikoja. Johtuneeko suomalaisesta kokoonpanosta, että verrattuna saman verran ajettuun venäläiseen on vaihteensiirto ja ohjattavuus yms jotenkin jämäkämpi. Voihan eurolla ajaakin kovempaa, koska siinä on turvatyyny joka pelastaa minut kolaritilanteessa
Jotenkin tuo euro on kuitenkin vääräuskoisten peli, koska se on suomessa kasattu.


-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Jussi: Eurosamara ei ole halpa vaan edullinen. Älä sotke asioita väärien otsikoiden alle!




- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
pari pikku tuninkia piti tehdä alkuunsa, putsasin pahasti orkkishapettuneet akun navat ja alkoi pyörittää starttia vähän paremmin, lisäksi otin yhdestä raadosta kuljettajan penkkiin selkänojansäätöpyörän, nyt ei tartte maata takakenossa ajonaikana.
ei se ihme että toi euron taival kyykähti tuotannon alkuvaiheessa. malli olisi pitänyt tehdä sedanista ja noi könttipuskurit olis voinu jättää keksimättä. oikeestaan euron paraspuoli on lähinnä tuo parempi viimeistely ja korinmaalaus, airbagiäkin joku saattaa arvostaa. noilla ihmeellisillä korisarjoilla taisi auton hinta turhaa nousta liian korkeaksi. Suomessa voisi nyt aloittaa 21099:n tuotannon euron laadulla, mutta venäläisin osin.
ei se ihme että toi euron taival kyykähti tuotannon alkuvaiheessa. malli olisi pitänyt tehdä sedanista ja noi könttipuskurit olis voinu jättää keksimättä. oikeestaan euron paraspuoli on lähinnä tuo parempi viimeistely ja korinmaalaus, airbagiäkin joku saattaa arvostaa. noilla ihmeellisillä korisarjoilla taisi auton hinta turhaa nousta liian korkeaksi. Suomessa voisi nyt aloittaa 21099:n tuotannon euron laadulla, mutta venäläisin osin.
