VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Vieläköhän tuolla jossain joku roska seilaa. Taas kun seissy pari päivää auto niin ei taas halua toimia. Paikoillaan kun kaasuttelee niin hetken kun pitää kierrosta korkeammalla niin puutuu ja meinaa sammua eikä vastaa kaasuun ollenkaan. Nyt tosin huomasin että sitten nappaa kierrokset melko nopeastikkin ylös kun kakkoskurkku aukeaa eli liekkö tuolla ykkösen puolella joku tukos jossain. Vielä kertaalleen täytyy kait tuo kaasari ottaa kokonaan pöydälle ja yrittää puhallella kanavat puhtaiksi. Ei vain oikein enää kiinnostaisi kun joka päivä saa olla tuotakin aukomassa.

Sytkä ei varmaankaan tämän tyyppisiä oireita taida tehdä.
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Käytin taas vaihteeksi kaasarin auki ja joka ikisen kolon vielä puhalsin paineilmalla. Tosin tuo vika mikä siitä löytyi niin olisihan se pitänyt tajuta heti tarkastaa. Solenoidisuutinhan sieltä oli kuollu eikä antanu soppaa isommilla kierroksilla. Onneksi toisessa kaasarissa oli vielä toimiva solenoidi. Pitää laittaa ManseMotorsille tilaus sisään noista suuttimista jos vielä hajoaa kun enää ei ole varalle yhtään.

Kytkyttimellekin joutuu näköjään jotain vielä tekeen kun välillä jää poljin pohjaan eikä irrota tuolloin. Taitaa olla pääsylinteri menossa. Onneksi se ei ajamista estä jos tekee noin päin ettei irrota. :fuller:
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Pesu ja vahaus kiitos. Aavistuksen muuttui ulkonäkö noilla operaatioilla. Huomenna vielä käydä kertaalleen vahapurkin kans läpi ja paikkoa kun jäi joihinkin kohdin vaaleampia läikkiä. Puhdistavan vahan tuo kyllä tarvisi tai sitten myllytyksen.

Kuva Kuva

Maski vielä jossain välissä maalata tuolla samalla maalilla millä puskuritkin niin alkais oleen jo aika bueno.
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään sitten aloin tuota vesivuotoa etsiin/korjaileen. Oli se loppujen lopuksi tuo vesipumpulta lämppärin kennolle menevä putki joka vuoti kiinnikkeen kohdalta mitä epäilinkin. Löytyi purkuosista ehjä putki niin ei tarvinut nyt alkaa hitsaan tuota putkea kasaan. Hirveä homma vaan tässä mallissa tuon putken esille saaminen kun on eegeeärrät sun muut turhat saastevempeleet, alipaineletkut ja vesiletkut edessä niin piti purkaa imu/pakosarja pois että pääsi käsiksi tuohon. Vesisade vaan esti kasaamisen aloittamisen niin jäi se huomiseen. No sillä välin kun vettä satoi niin oli hyvää aikaa putsata imusarjasta liat pois ja pakosarjaan vaihtaa yksi katkennut pinnapultti.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään ei sade tullut keskeyttään hommia. Saatiin romut takaisin paikoilleen ja kaasarikin vaihdettua. Venttiilikopan joutui vaihtaan kun tuossahan ei ollutkaan tuota kaasuvivuston paikkaa ja ryyppyvaijerinkin joutui laittaan vaan nuopa ei iso homma ollut tehdä. Samalla kun venttiilikopan aukasi niin tarkistin vielä venttiilivälykset ja kahta joutui säätään. Sieveni vähän käyntiääni tuossa sepelimyllyssä. Aika hyvin tuntuu nyt pelaavan ja nyt käy jopa kiekkamittarin mukaankin alle 1000rpm kunnolla joutokäyntiä. Kaasuvivustoa joutuu varmaan vähän vielä säätään kun tuntuu äkkinäiseltä nuo ensimmäiset pari senttiä kaasusta.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Pitää vielä tuo katti ottaa pois putkesta ahdistamasta ja laitella korjaussarjat kytkin sylintereihin. Sitten pitäisikin alkaa oleen jo ihan kohtuu hyvässä iskussa tämä.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Hyvä että homma rupeaa olemaan hyvällä mallilla, nyt vain kovaa ajoa pitkin rannikkoa ja sisämaastoa..
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Kyllä tämä auto näkyy aina keksivän jotain. Alkoi lauantaina tuolta Lumijoelta lähtiessa startti temppuileen. Solenoidi vetää mutta ei pyöritä. Lada työntämällä käyntiin ja kotona sitten taas startti toimi normaalisti. Erikoinen tapaus tämäkin. Maadoitukset pitänee vielä tarkistaa moottorin ja korin väliltä. Ei hoksannut tuolloin paikan päällä kokeilla lisämaadoitusta akkukaapelilla että olisiko auttanut.
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Vieläkin tämä vuotaa nestettä tuolta samasta paikkaa kuin aikaisemminkin. Ratkesikohan tuo vaihdettukkin putki vai olikohan sekin jo valmiiksi rikki. No jossain välissä paneutua tuohon taas.

Alkuviikosta laittelin kytkyttimen pääsylinteriin korjaussarjan ja ainakaan enää ei tunnu laskevan läpi tuo kytkin. Ilmaa tuonne vielä on tainnut jäädä vähäsen mutta pitää tuo ilmata kunnolla sitten kun saa vielä työsylinteriin laitettua korjaussarjan.

Tänään (tai eilen) saatiin taas jotain aikaseksi kun ei vettä satanut. Maskinkin sain nyt maalattua ja katin paikalle suoran putken.

Maski maalattuna
Kuva

Putki
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Samalla sain tehtyä tuon lisävalotelineenkin loppuun.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Romut hiekkapuhallettuna
Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Eilen sai päivällä tekaistua loput sähköt lisävaloille. Nyt sitten vain jossain välissä käydä ne suuntaamassa.

Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttään kun jatkuvasti on jotakin. Liekköhän nyt jäi termari jumiin kun alkoi ajaessa nostaan lämpöjä reilusti yli puolenvälin mutta flekti ei lähteny pyöriin. Tuo kuitenkin toimi kun kotipihassa kokeilin flektin johdot yhteen. Ei ilmeisesti taida kiertää vesi jäähdyttimen kautta. Varmuuden vuoksi laittelin lämppärin huutaan täysillä eikä tuo ainakaan enempäänsä lämmöt noussu koneessa. En nyt enää puolen yön aikaan viitsiny sen enempiä alkaa tuolla pimeässä tuuskaan mutta ainakin koneessa vielä vettä on kun lämppärissä kiersi vesi ja puhaltikin todella kuumaa. Tuntui että jalat meinaa palaa. Paisarissakin oli vettä vielä reilusti.
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Termari näkyi pelaavan mutta kolmisen litraa vettä oli koneesta kadonnut. Ratkennu nyt se vaihdettukkin putki ja valui vesi norona alle kun auton sammutti ja välillä auton käydessä muutaman tipan tiputteli. Pakko kyllä nyt samalla vaihtaa se moottorin tukikumi parempaan käytettyyn josko ei enää pääsis kone heiluun niin paljon. Varmasti heikentää tuon putken kestoa kun pääsee kone heiluun normaalia enemmän. Pahimmoilleen vaan meinaa lupailla vesisateita ettei tiedä millon tuon kimppuun pääsee.
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään oli sen verran satamatta että pääsi tämän kimppuun. Eipä ollut ratkennu tuo putki mutta ylimääräinen reikä näkyi siinä olevan. Joko en tuota vaihtaissa huomannu tai sitten tullu itekseen. Ilmankos ei pysyny nesteet sisällä.

Kuva Kuva

Kaivelin vielä varaosista yhden putken joka oli ehjä niin nyt tuntuu jo pysyvän nesteet koneen sisällä. Nyt voisi alkaa uskaltaan jo laitella kunnolliset jäähdytinnesteet koneeseen. Pelkkää vettä nyt ollu kun vuotanu sen verran pahasti ettei ole kannattanu glykolia lisäillä. Onpahan ainakin tullu nyt jäähdytysjärjestelmä huuhdottua kunnolla. Voisi oikeastaan vielä käyttää puhdistusaineen koneessa.

Tekiskö samanlailla kun nappiksessa eli astianpesuaineet koneeseen kiertään hetkeksi. :lol:
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Käytin tuon lopun jäähdyttimen puhdistusaineen mitä varastossa oli ja huuhtelin kunnolla jäähdytysjärjestelmän ja laittelin kunnolliset nesteet koneeseen pelkän veden sijasta. Melkoisen samea vesi vielä lähti vaikka on jo aika moneen kertaan huuhdeltu puhtaalla vedellä kun joutunu laskeen noita vesiä pois koneesta jo vähän useammin. Vaihdoin samalla uuden lämppärinhanan kun entinen oli jo aika jumissa ja liikkui pykälittäin. Nyt liikkuu vipu hyvin kevyesti ja tuntuu menevän hana kiinnikkin asti ettei puhalla kokoajan lämmintä.
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Vaihtelin tänään paremmat renkaat alle. Alko nuo vanhat oleen sellaiset että 60 vauhdilla ajoi vesirapakkoon niin alko jo tempoon siihen malliin että kohta karkaa pito. Samalla pesasin nuo vanteet mitkä oli alla. Harmi kun en älynnyt ottaa kuvaa ennen pesua mutta reilun kahdeksan vuoden liat noissa vanteissa oli eli vaseliinia, jarrupölyä, hiekkaa ynnä muuta hölynpölyä eli aika mustat olivat sisäpuolelta. Nyt ei enää ihan niin mustat.

Kuva Kuva

Samalla aloin noita valoja sääteleen vähän ylöspäin kun näyttivät liian alas niin hoksasin että aavistuksen oli ottanu toinen valoliitin lämpöä. Umpioon tulevassa liittimessä taas oli kontaktit melko ruosteessa. Hieman kirkastui valot kun nuo putsasi ja vahtoi uuden liittimen.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Tarkistin toiseltakin puolen liittimet niin sinne olikin vaihdettu jo uusi liitin mutta tuokin oli kytketty vähän sinne päin. Jatkoabikoilla laitettu ja johdot lähti kevyesti vetämällä irti. On kyllä vihonviimesiä liittimiä nuo. Piti nuokin uusiksi tehdä. Kirkastui tuollakin puolen valo.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Ei kyllä taas ymmärrä tämän auton kieroa luonnetta. Tänään taas kun yritin lähteä liikenteeseen niin eipä tuo halunnut lähteä. Aluksi hörähti hetkeksi käyntiin ja sen jälkeen välillä yritti hörähdellä vaan ei jaksanut käyntiin asti. Jonkun aikaa tuotakin riemua kesti ja sitten lopetti taas startti pyörittämisen. Kokeilin lisämaadoitustakin vaan ei apua. Tuossa vaiheessa turhauduin ja lähdin mitsulla.

Tunnin päästä kun tulin takaisin ja ajattelin vähän tutkia että mikä siihen taas tuli. Paljastui tuo hörähtely siihen että tuo bilteman bensaletku on antanut taas periksi pehmenemällä ja oli mennyt lysmyyn ettei saanut enää bensaa. Suoristelin letkun ja ajattelin että kokeillaan nyt vielä startata niin sehän alkoikin taas pyörittään ja hetken pyörittämisen jälkeen lähtikin ensin käymään kahdella ja otti lähes heti kolmannen mukaan. Käytti vähän kierrosta niin lähti neljäskin mukaan eikä sen jälkeen taas mitään ongelmia.

Tästä ainakin opin etten ainakaan bensaletkua hae enää biltemasta. Vajaa 3 viikkoa ja letku on käsin puristeltaessakin pehmeä. Tutkia vielä että irtoaakohan tuostakin letkusta taas kerrokset toisistaan kuten kävi edelliselle letkulle jonka vaihdoin viime kokoontumiseen lähtiessä. Käydä ostaan jostain muualta uutta letkua.
Vastaa Viestiin