Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
juu-u.. Tässä nyt hymyssä suin ajeltu kolmisen viikkoa suuremmitta ongelmitta, mitä nyt laturin vaihtoa (kun siinä mikä oli ensin paikallaan oliki jännitteensäädin ja autossa olemassa erillinen säädin myöski, pieni aivopieru sen osalta siis) ja muuta pikku huoltoa. Tyhjäkäynti vähän vaeltelee ajoittain ja kylmänä saa vähän sahata mutta näiden kanssa olen pärjännyt silti, tosin tokihan nuokin viat pitää kuntoon hoitaa jossain vaiheessa mutta muuta valitettavaa ei toistaiseksi
Mietiskelly tässä myös tulevaa tekniikkaa. Mielessä on pyöriny Ladan oma 1600 kaasaritekniikka ja siihen turbo kylkeen ja 5-lovinen loova. Tosin nyt viimeaikoina alkanut kutkuttaa joku vähän erikoisempi tekniikka jonka kuitenki kohtuullisella vaivalla sais nokalle mutta kun esimerkiksi fiatin taikka lancian TC moottorit on markkinoilla harvassa, mitähän keksis..? ehdotuksia ja muita mietteitä saa kernaasti laitella
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"
Pisti tossa silmään kun oli nettivaraosassa myynnissä turbo unon moottori, onkohan nuita ladan keulille kukaan sovitellu..mahtaiskohan olla minkälainen rojekti...?
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"
Tuossa haettiin kaverin kanssa seuraava moottori ladaan, 1500cc+5v laatikko ja siihen nyt täytyis alkaa suunnitella toimivaa ja mieluusti tehokastakin kokoonapanoa. Vielä on melko paljon "ilmaa" suunnitelmissa eli suunnitelmat on vähän hämärän peitossa, joka tapauksessa olisi tarkotus iskeä hyllystä löytyvä turbo kylkeen, liekö sitte tuplilla vai kikkailenko 4-pisteruiskun, se kuuluu myös niihin asioihin jotka on vielä hämärän peitossa. Se mikä on selvää on tosin se että tämä tekniikka on tarkoitus olla kestävä ja näin ollen se käydään läpi kokonaan kunhan rahatilanne vain sallii ja saan suunniteltua minkälaisilla palikoilla kone kasataan.
Sen verran piti alottaa että nyppäsin kannen irti (ja siinä sivussa nyt sitte pako -ja imusarjan kaikkineen päivineen) ja vähän tutkailin koneen kuntoa ja ihan hyvältä on vaikuttanut tähän mennessä. Kuvia tulee kunhan ehdin niitä tänne lisäillä
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"
Laita vaan se ruisku, vaikkapa megaruutta ja hukkakipinäpuolalla. Ite en kyllä tuplia alkaisi laittamaan, jää niin paljon iloa saamatta... Ja yhtä kalliiksihan melkein tulee ruisku/tuplat. Tuplat saa vaan säätää aina uudelleen kun tekniikka vaihtuu, eikä saa käymään yhtä hienosti mitä ruiskua.... Oma mielipide. Ja tuplakaasarit muutenkin niin nähty, ruiskuturboladoja ja erilaisia toteutuksia ei ikinä ole liikaa!
Mitenkäs muuten bensa ruiskuissa tuo bensan syöttö suuttimille tapahtuupi? tuleeko väliin jotain syöttöpumppua kuten dieselissä vai mitenkä? (vähän hölmö kysymys mutta kun ei vain ole tullut ruiskuvehkeiden kanssa kikkailtua
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"
Yleensä se ompi niin, että takakonttiin laitetaan ruiskun bensapumppu (lykkää ainetta jollain 5barin paineella esim.) Viedään pumpulta bensatukille aine, bensatukin toisesta päästä menee letku regulle(bensapaineensäädin, turbovehkeissä menee painepuolelta letku säätimelle, eli bensanpaine on yleensä 3bar+imusarjan paine) ja regulta paluu takasin tankkiin. Tuo on helpoin versio, yleensä jos käytössä ei ole tankin sisään tuleva pumppu, laitetaan ennen korkeapainebensapumppua kerääjäsäiliö, johon ainetta pumppaa tollanen perus kaasaripumppu. Itellä tarkoitus tehdä tämänvuotiseen jääratalarpaan sellain, että perus ruiskun korkeapainepumppu tankin pohjaan, ja siitä joko läpivienti auton alle tai tankin sisään linja ja jostain alkuperäsestä lähdöstä tukille... ideoita on vaikka kuinka tuohon toteutukseen, löytyykö sulta whatsappia, voisin neuvoo koko megaruuttauksen A:sta Ö:hön
Tässä vähän mietiskelly ja pohdiskellu että ruiskuksihan tuon taidan muutella ja saquzinki kanssa ollu vähän juttua asiasta. Mietiskelly vähän sitä että kumpi olis parempi; yhdellä läppärungolla vaiko sitten useammalla, onko porukalla minkälaisia kokemuksia esim. neljän kaaasuläpän toteutuksista verrattuna esim. yhden tai kahden läpän ratkaisuihin? millä tavalla eroaa; kulutus, toimivuus ylipäänsä, auton käyttäytyminen ajossa yms..?
Edit: Mistä ootte tilanneet ruiskuun liittyviä osia? valikoimaahan löytyy kyllä mutta mistä kaikista parhaalla hinta-laatu suhteella?
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"
neljällä läpällä siis tehdään, pidettäköön tätä nyt sitten päätettynä asiana
Sellasta vielä mietiskelin tässä että kun nyt olis tuo 5v lootaki jota oon miettiny että pitäs saada ajomukavuuden vuoksi pitkän matkan ajoissa. Mutta, jotku ovat pelotelleet vähän sitä että 5v ois herkempi särkymään kun 4v niin kummanko sitä nyt sitte nakkais 1500 kaveriksi...? :/
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"