Tästä siis lähdettiin liikenteeseen...

Noissa pienissä rei'issä on ilmeiseti pronssiset holkit, joihin akseleiden laakeroimattomat päät nojaavat. Holkkeja ei normaalissa konerempassa ole tarve poistaa. Lohkot on tässä vaiheessa hyvin putsattu eli valmiina asennushommiin.


Laakerit paikoillaan. Menetelmä oli seuraava: Kuumennettuun laakeripesään sijoitettiin pakastinkylmä laakeri. Tiukin noista oli kampiakselin magneeton puoleinen laakeri, mutta hylsyä käyttäen meni paikoilleen ja pohjaan. Kuminuijanaputtelulla pärjää muuten. Kampuran kytkinpuolen laakerissa kuuluu olla lukkorengas. Laakereiden merkit olivat NSK x2 kampuralle ja vetarille sekä kytkinakselille IBC.

Laakereiden jälkeen oli stefojen vuoro. Noista neljä asennettiin. Kaikki ovat SGP-laatua, johon voi luottaa.
Stefat paikallaan:


Kaikkien stefojen asennuksessa on oltava huolellinen. Muuten ne hankaavat laakereihin, mikä ei ole sallittua. Hyvä tapa on asentaa stefat juuri poteron reunojen tasolle käyttäen sopivaa työkalua. Varsinkin kytkinpuolella stefa saattaa hangata kampuraan tai laakeriin, jos syvyys on väärä. Moni koneremppa on tämän takia epäonnistunut. Stefojen huulet pitää öljytä.

Nyt onkin kampiakselin vuoro. Sekin oli pakastimessa ja asennettiin ensin magneeton puolelle. Akseli sujahti laakeriin hyvin aluksi, mutta viimeiset millit olivat aika tiukassa. Kampuraa ei pidä hakata ilman välitukea päistä, koska se saattaa mennä kieroon. Näin ollen rakotulkista sopivat liuskat valiten tein tuen ja sitä käyttäen kuminuijalla napautellen sain kampuran perille asti.

Seuraavaksi asensin vaihteiston rattaineen sekä siirtorummun. Tämä on aika helppoa toimintaa, koska vetoakselin välys laakeriin ei ole kovin tiukka. En purkanut akseleista rattaita pois missään vaiheessa. Laitoin kytkinakselin ja vtarin rattaat lomittain ja yhdessä sijoitin ne lohkoon. Kun ne olivat tontissaan, laitoin siirtohaarukat. Aluksi nostin hivenen kytkinakselin, jotta siinä olevan haarukan rumpuun kiinni. Lopuksi laitoin vetoakselilla olevat haarukat. Vaihteensiirto toimi tässä vaiheessa epämääräisesti.

Viimeisenä lohkojen väliin laitettiin uusi käynnistysakseli, sen uusi palautusjousi sekä holkki ja tukeva holkki. Nämä paiklleen ja lohkot voikin tiivisteliimaa käyttäen laittaa nippuun. Kiristin lohkoruuvit 8 Nm momenttiin. Ruuvit ovat kuusiokolot. Kiristyksen jälkeen vaihdelaatikko lakkasi pyörimästä, mikä ei ole epänormaalia. Kampura pyöri hienosti, vaikka tosin sen pään mutteri on irti.


Sitten onkin vaihteensiirtomekanismin asennus. Se alkaa vaihdeakselista, jonka uusin. Vanhasta akselista siihen piti ottaa epäkeskoruuvi sekä jousi sekä jousen tukiholkki. Seuraavaksi kiinnitettiin vaihderummun ja -akselin lukitsin kahdella ruuvilla. Ostin uudet vanhojen vähän mulkattujen tilalle. Loput osat kuvan mukaisesti. Laitoin varmuuden vuoksi uudet e-renkaatkin vivustoon.
Tähän sitten päättyikin toistaiseksi. Huomenna käyn nappaamassa Etrasta kolme 6x12 kuusiopulttia, joita käytän laakerilevyn asennukseen, mikä on seuraava toimenpide. Yksi sen vanhoista ristipääruuveista on muljaantunut, joten uusin ne kaikki. Vaihdelaatikko lähti pyörimään siten, että kiersin mutterin kytkinakselin kierteille ja pyöritin avaimella sitä. Vähitellen aski alkoi pyöriä ja lopulta se toimikin normaalisti. Vaihteensiirtomekanismia voi kokeilla jo tässä vaiheessa ja kaikki pykälät löytyivät joten kuten. Tästä on hyvä jatkaa.