Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Smoppi kirjoitti:Ruikkasin omaan samaraani vähän öljyä paineilmaruiskulla tuonne taka-akselin putkeen tästä viestiketjusta inspiroituneena.
Joo se on just semmonen paikka mikä ruostuu helpoiten, niinkuin tuossa mun samarassa oli käyny
Tänään tuli vaihdettua sitten kytkin samaraan. Kamverin kanssa vaihdoin ja aikaa meni 5 tuntii + siihen päälle kytkinvaijerin säätö oikeaan asentoon. Periaatteessa toi kytkimen vaihto kuulostaa iha helpolta hommalta, mut ei se nyt menny ihan ku elokuvissa. Paljon sai tapella että laatikon sai pois moottorista ja paljon sai tapella että laatikon sai takaisin. Suurin syy kytkimen vaihtoon oli tuo vinkuva painelaakeri. Ei ihme että vinkui kun laakeri helise eikä se pyörinyt ollenkaan, iha jumissa oli. Paineasetelman "piikit" olivat myös painelaakerin takia kuluneet todella ohkasiksi, ois varmaa menny poikki vähän ajan päästä
Samaraan kävin tänään vaihtamassa jarruputket ja letkun taakse. Onneksi ei vettä satanut kun tappeli vanhojen putkien kanssa, kun niitä meinaa saada millään pois. Oikeanlaiset työkalut mulla tietinkin on eli semmoisella avolenkkiavaimella pystyy hyvin avaamaan ilman että mutteri menee pyöreäksi. Jarruja kun rupesin ilmaamaan niin tietenkin rupesi vettä satamaan. Vaihdoin kaikki ilmausnipat samalla kun vanhat olivat huonossa kunnossa. Yksi nippa oli jo valmiiksi pyöreä, mut sain sen kummiskin papukaijapihdeillä pois. Ilmauksessa testasin tommosta bilteman halpaa ilmaussysteemiä. Kyllä se toimii, mutta pitää vielä joku päivä ilmata uudestaan kun jäi jonnekkin vielä ilmaa. Enää pitäisi vaihtaa pakoputken tiiviste ja sen jälkeen uskaltaa käydä näyttämässä konttorilla tätä. Jos kesäkuussa vaikka ehtisi katsastaa tämän.
Takavetoon heitin samaran vanhat pölykapselit kiinni ja konepelliltä revin irti sen ison sirppi ja vasara tarran.
Takavetoon tuli heitettyä kiinni Bilteman halvin ralliratti. 30 euroo maksoi niin ei kovin paljoa ketuta jos tää jonku laitapuolenkulkijan mukaan lähtee. Töötti painikkeesta sai hyvän kun purkusamarasta jäi yli keulamerkki ja siitä sai lada logon hyvin irti
Tuota teidän pihaa katsoissa tulee mieleen meillä olleet ladat. Sopivasti yhdistelemällä. Elikkäs kanttilamppu kävis kanttilamppu farkusta ja pyöreelamppu farkku on. Samara on. 111 puuttuu ja niva, ehkä myös tuplalamppu puuttuu..
t tulppu kirjoitti:Tuota teidän pihaa katsoissa tulee mieleen meillä olleet ladat. Sopivasti yhdistelemällä. Elikkäs kanttilamppu kävis kanttilamppu farkusta ja pyöreelamppu farkku on. Samara on. 111 puuttuu ja niva, ehkä myös tuplalamppu puuttuu..
Joo enhän mä enää tuolla asu, samara vaa tuolla säilytyksessä ku ei tässä kerrostalossa oo ku yks paikka autolle. Purkusamara oottelee tossa vielä romuautokuskia, mutta sitä ennen pitää vielä repiä siitä tarvittavia osia talteen
Kävin pyörähtämässä Lahdessa rompemarkkinoilla. Mitään järkevää ostettavaa en löytänyt. Kaikkee romuuhan sieltä löytyy. Yksi kuulemma ajokuntoinen Niva oli siellä myynnissä. Maalattu maastokuvioiseksi ja hintana 800 euroa. Klassikko parkissa ei ollut kuin oman ladan lisäksi kaksi muuta kanttilamppuista ladaa. Eniten silmään iskivät -90 luvun mersut jotka oli parkkeerattu klassikko parkkiin. Mistähän lähtien tommonen perusmallin mersu on ollut klassikko
Myöhemmin päivällä kävin vaihtamassa ladaan laatikko ja peräöljyt. Motonetistä piti ostaa motonetin omaa öljyä mutta se oli loppu niin joutui ostamaan euron kalliimpaa Mobilin 80w-90 mineraaliöljyä. Öljyn kaataminen laatikkoon oli helppoa kun on oikeat työvälineet. Suppilo ja metrin verran letkua. Letku pujotetaan konehuoneen kautta laatikon täyttöaukkoon ja suppiloon ruvetaan kaatamaan öljyä. Helppoa ja halpaa. Perään kaataminen olikin sitten jo hieman hankalampaa. Vähän joutui nostamaan autoa ylös että tuo tuki nousee pois täyttöpropun edestä. Sitten suppilolla ja pienellä pätkällä letkua öljyn kaataminen onnistui hyvin. Tähän loppuun vielä pari kuvaa, mutta tuota vaihelaatikko patenttia en musitanut kuvata
Kyllä kai ainakin 124 ja 190 -sarjan mersut on hyvinkin klassikoita, 80-luvun alussa esiteltyjä eli yli 30 vuotta vanhoja malli-iältään. Tuollaisia yleisiä malleja ei vaan tule arvostaneeksi ennenkuin katoavat. Olivat paljon parempia kuin ruosteherkät C- ja E -sarjan mursut.
Jonkin aikaa sitten Peugeottiin vaihdoin peräöljyä, eikä uuden öljyn lisäys kertakaikkiaan onnistunut muuten kuin suurehkon pipetin avulla vähän kerrallaan. Tai olisi ehkä ollut helpompaa jos olisin viitsinyt irrotella varapyörän telineineen tieltä pois.
juippi11 kirjoitti:Kyllä kai ainakin 124 ja 190 -sarjan mersut on hyvinkin klassikoita, 80-luvun alussa esiteltyjä eli yli 30 vuotta vanhoja malli-iältään. Tuollaisia yleisiä malleja ei vaan tule arvostaneeksi ennenkuin katoavat. Olivat paljon parempia kuin ruosteherkät C- ja E -sarjan mursut.
Mut kyllähän se vähän silmään iskee kun siinä vieressä on -70 luvun pikkufiiatti ja toisella puolella kupla..
Ainiin ja olihan siellä myös semmoinenki ooppeli joka ei todellakaa mikään klassikko ole
Pinkki amistuunattu ooppeli ehkä -90 luvun lopulta. Tarkkaa kuvaa ei oo, mutta tässä näkyy ton volkkari pakun takana vähän http://i.imgur.com/N88LZ9C.jpg
Tuossa kuvassa näkyy myös nuo kyseiset mersutkin jos tarkasti katsoo
Muutama päivä sitten rasvasin kardaanin vai miten ton nyt vois järkevästi sanoa . Kardaanissa oli vielä iha pultti kiinni, eli ilmeisesti tätä ei ole tehtaan jälkeen kukaan koskaan rasvannut kun nippaa ei ollut. Töistä saa hyvin napattua kaikkea pultteja ja muuta pienrautaa niin oikean kokoista nippaakaan ei tarvinnut metsästää mistään kun otti jokaista koko yhden. 10 millisellä kierteellä tuo näköjään on, mutta 11 millin kanta ihmetytti tuossa pultissa.
Enään kardaani ei kolise silleen niin kuin ennen, mutta välillä kuuluu pieni kolahdus eli väljyyttä on hieman. Korjataan sitten joskus jos tarvitsee. Nyt enää ärsyttää tuossa autossa kaasuttimen toiminta kun nytkyttelee välillä kuin kenguru, mut olkoot
Lauantaina vois kyllä tulla käymään kevät pörähdyksessä ja sen reissun jälkeen pitää ottaa autosta irti ralliratti ja soitin etteivät ne lähde pitkäkyntisten matkaan kun auto jää seisomaan venäjän reissun ajaksi tuohon pihaan. Akun voisi myös irroittaa, kun ei sitä tiiä jos joku vaikka meinaa oikeasti pölliä tän
Venäjältä kotiuduttu ja oli sentään lada säilynyt kerrostalon parkkipaikalla. Mitä nyt linnut vähän paskonu auton päälle, ei sentään mitään ilkivaltaa oltu tehty. Metallostroyssa tuli käytyä myös varaosa liikkeestä ja palvelu oli hyvää. Venäjäähän mä en osaa kuin muutaman hassun sanan, mutta kuvia näyttämällä sain muutamia osia jotka mahtuivat matkalaukkuun. Olihan mulla tulkki mukana, mutta eihän se auton osien nimiä venäjäksi osaa. Kysäisin samalla että onko takavedon kaasuttimia heillä myynnissä niin meinasi ensin samaran kaasutinta tyrkytellä. Pienen keskustelun jälkeen myyjä oli hämillään että onko -70 luvun ladoja vielä muka olemassa. Myyjä ei osannut sanoa kaasarista mitään niin sitten siihen pamahti mekaanikko paikalle ja hän osasi sanoa sen että pietarista on vaikea löytää kaasuttimia. Tilaamalla olisi saanut, mutta siinä olisi kestänyt vähintään se viikko.
Samaraan tuli varattua äsken katsastusaika. Perjantaina pitäisi mennä yrittämään tuleeko leimaa. Huomenna pitää vielä pakoputkea vähän paikkailla niin sitten se olisi katsastuskunnossa
Ei mennyt samara läpi katsastuksessa. Liian isot CO päästöt. Pitää tuota kaasaria hieman säädellä ja tulpatkin voisi vaihtaa. Ilmanputsarin heitin jo uuden tilalle. Pitää jälkitarkistukseen mennä tuota isoa tietä pitkin niin saa vähän karstoja pois putkistosta ja toivoa että menisi läpi.
Korjauskehotus tuli toisesta jarruvalosta ja etuiskarit olivat hieman vuotaneet.