Sivu 7/15

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 8.8.2013 17:48
Kirjoittaja Flaiman
Mä kun muistelin, että pultit olin uusinut silloin kun pallonivelet vaihdoin viime syksynä, lisäksi oletin että korjaamolta sais uusia pultteja, ei ollut ja vanhoilla piti yrittää. Miljoonalaatikosta sitten löytyi käytettyjä hyväkuntoisia. Remontti kun hieman venyi niin seuraavana päivänä toiselle puolelle kävinkin ostamassa uudet pultit.

Maavara edestä ei noussut kuin 5mm mutta takaa nousi 5,5cm

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 14.8.2013 15:25
Kirjoittaja Flaiman
Viimeviikolla vaihdoin kondensaattorin niin sen jälkeen ei ole käyntihäiriöitä enää ollut. Varalle on ostettu kuitenkin puolia ja virranjakaja.
Toissapäivänä Lada-Jussi ilmoitti yllättäen tarvitsevansa vararenkaan. Se tiesi taas käyntiä rengasliikkeessä, koska sopivaa rengasvanne yhdistelmää ei ollut antaa.
Jokin aika sitten olin huomannut, että etupyörässä oli varmaankin Fiatin vanne eli samalla käynnillä saisi hoidettua combiinkin orkkisvanteet. Varapyörän vanne oli samaa sarjaa muiden vanteiden kanssa, eli silloin kun uudet kesäkumit ostin niin päässyt vaihtumaan ristiin. Varapyörässä kun ei ollut orkkis neukkukumi niin mieleeni tuli vielä penkoa varaston nurkkaa, jossa muistelin ainakin joitain kumeja olevan. No, sieltähän löytyi sitten kaksi neukkulaista orkkiskumia 165 ja 175 leveinä. Aitan kuistilta löytyi vielä orkkisvannekin niin nyt pystyi sitten tuon Fiatin vanteen ja entisen varapyörän kumin yhdistämään ja antamaan Lada-Jussille. Ja Combi sai oikeat vanteet alle ja varapyörään vielä neukkulaisen 165 leveän kumin.

Nyt kun on kilometrejä kertynyt alustarempan jälkeen niin voisi kommentoidakin. Hieman kova kuoppaisella tiellä, etenkin takapäästä, olisi kai pitänyt asentaa vaan ne sedanin jouset. Maantietä, jota minun tulee eniten ajettua niin on kyllä onneksi mukava ajaa, routaheitoistakin menee sulavasti yli. Pyöränkulmat vaan kaipaa säätämistä kun alkoi puoltamaan vasemmalle ja joku kolisee kuopissa mutta pitää eka tyhjentää peräkontti ettei vaan johdu tavaroista, sitten onnistuin särkemään jousia irrottaessa alapallon suojakuminkin.
Kauaksi tämän ajomukavuus THI-900:sen Hopomobiilista kylläkin jäi. Se on napakka ajettava vielä 160kmh vauhdissakin. Täysi kuorma varmaan vaikutti siihen, että se tuntui mukavalta myös kuopissa.

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 15.8.2013 8:09
Kirjoittaja THI-900
Väitän että hopomobiilin ollessa kysessä jotain tekemistä ajo-ominaisuuksien kanssa on 30mm madallussarjalla, kybin kaasuiskareilla (edessä ladan omat, takana volvo 240) ja 15" 55 profiilisilla renkailla...

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 19.8.2013 10:50
Kirjoittaja Flaiman
Soitin A-katsastuksen mittarilukeman tiedusteluun.
Lähes joka vuodelta sai selvitettyä kilometrit ja hyvin täsmäsi huoltovihkoonkin. :D
Se minua kiinnosti kun huoltovihko loppuu 2003 vuoteen ja 129000km lukemaan, että onko sen jälkeen ajettu mittaria ympäri, kun joiltain osin tämä tuntuu paljon ajetulta.
No, kilometrejä kun tutkii niin vain 4000km on tullut ensimmäisen omistajan ajettua vuodessa, että eipä ole tämä auto vielä toista kertaa mittariaan pyöräyttänyt.

Minähän soitin joskus ensimmäiselle omistajalle kysyäkseni kilometrejä. Niitä ei enää muistanut mutta sanoi että asui Keski-Suomen syrjäkylällä. Ja varmaankin enimmät matkat joutunut ajamaan sorateillä, jolloin ei ole ihmekkään, että Ladakin kaipasi uusia iskareita ja ohjaussimpukkaa.

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 23.8.2013 9:55
Kirjoittaja Flaiman
Kävin pyöränsuuntauksessa mutta vieläkin suoraan ajettaessa tuntuisi hieman vetävän vasemmalle. Rengaspaineet on ok eikä jarrut laahaa. Puoltaminen tuli luultavastikkin etuiskareiden vaihdon jälkeen mutta olisi luullut asettuvan pyöränsuuntauksella.

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 23.8.2013 20:33
Kirjoittaja Ladaritari
Vaan entäs jos pyöriensuuntaaminen ei ole onnistunut ihan täysin? Ihminen kun on tekemässä niin aina on mahdollisuus virheisiin...

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 23.8.2013 21:38
Kirjoittaja Flaiman
On tässä tietenkin se, että etutukivarsien puslia kun en vielä vaihtanut vaikka oikealla puolella yksi on ihan tohjona. Camper tästä johtuen ei oikeassa etupyörässä ole arvoissaan, eikä sitä alettu säätämään kun sitten joskus kun puslan uusii niin pitäisi taas luultavasti säätää. Muut kulmat pysyykin toleransseissa. Tavallaan kyllä tyhmää jättää säätämättä kun siitähän minä maksan, että kulmat tulisi oikeiksi.
Vuotta aikaisempaan suuntauslappuun kun vertaa, niin tuo oikean etupyörän camper on nyt enemmän vinksallaan vaikka pusla oli aiemmalla kerrallakin jo tohjona.
Nyt tuo camper on vasemmalla 0°12' mutta oikealla -1°18'. Onko suurtakin vaikutusta?
Ennen oli 0°18' ja -0°24 ja silloin kulki suoraan.

Saattaa ollakin, että jarrujen takia puoltaa kun nyt on taas alkanut jarruttaessa vetämään vasemmalle.

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 27.9.2013 8:16
Kirjoittaja pressa
Saattaa olla kierrosluvun kalibrointi tuo valkoinen trimmeri.
Kuva

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 25.10.2013 23:39
Kirjoittaja Flaiman
Tuli vaihdettua tänään kardaaniin ristinivelet ja tukilaakeri. Tukilaakeri ei kyllä enää mitään tukennut kun oli murtunut keskusta irti. Saa nähdä kestääkö tarvikeosa senkään vertaa. Kytkintä en saanut enää koeajolenkillä ravistamaan eli siihen taisi tuo tukilaakerin vaihto auttaa. Samaten lakkasi liikkeelle lähtiessä kuuluva kolahdus kuulumasta.
Jotain jurinaa kuuluu kovemmassa vauhdissa mutta niin taisi tehdä aiemminkin, nyt vaan sitä kuunteli tarkemmin.

Samaisella koeajolla rääkäisi lämmityslaitteen puhallin ensimmäistä kertaa. Jonkin aikaa on pitänyt ränkätä katkaisijaa, että lähtee puhaltamaan. Luulinkin jo, että katkaisijassa vikaa mutta taitaa olla vika pelkästään puhaltimessa.

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 26.10.2013 12:30
Kirjoittaja MrKz
Samaisella koeajolla rääkäisi lämmityslaitteen puhallin ensimmäistä kertaa. Jonkin aikaa on pitänyt ränkätä katkaisijaa, että lähtee puhaltamaan. Luulinkin jo, että katkaisijassa vikaa mutta taitaa olla vika pelkästään puhaltimessa.[/quote]

Mulla teki saman,rääkäs ensin kun laitto katkaisijasta päälle eikä alkanut pyörimään ennenku aikansa räpytti katkaisijaa,sitten lopulta kesken ajon hirtti kiinni,vissiin laakeri leipo kun oli kädellä kankea pyöritellä sitä rupelia,onneks varaosa-autosta sain ehjän.. oli vissiin muutenkin jo se oma lämppärinmoottori päivänsä nähnyt kun nykynen on vm.95 ladasta ja senkun laitoin niin tuntu tehokkaammalta kuin vanha.

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 26.10.2013 13:26
Kirjoittaja Flaiman
Onneks tässä on tuo lämppärille käsiksi pääsy nopeampaa kuin 2107:ssa jossa se on tullut tehtyä kahdesti kun eka säästin ja rasvasin vain laakerit. Nykyään en kyllä käytettyjä siihen paikkaan pistä!

Pitäs tuo perä korjata kun se siellä ainakin juristaa, ilman kardaania kun pyöritin niin naputus kuuluu. Öljyäkin vuotaa niin paljon, että jo senkin takia se olisi hyvä ottaa työnalle.Selviäis myös, että kuuluuko nuo kaikki jurinat sieltä vai edelleen kardaanista.

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 5.11.2013 16:59
Kirjoittaja Flaiman
Miten paljon tuossa 3-osassa ja kardaaniakselin pooreissa saa olla väljää? Tässä on hieman enemmän kuin kanttilampussa mutta ero on aika pieni, eli ei kai tärinät tästä johdu kun ei kerta kanttilampussa mitään oireita ole? Ja onko tuo liitos edes aivan klapiton uutenakaan.

Kuva

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 5.11.2013 17:46
Kirjoittaja pressa
Poorissa on aina pieni välys, mutta ei siinä kovin suurta saisi olla. Nämä on näkemättä (tai siis kokeilematta) erittäin vaikeita sanoa. Toki kun otat ja laitat uudet vaseliinit niin huomaat ettei välystä välttämättä enää tunnu, eli ruuvi pois ja rasvanippa tilalle.

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 5.11.2013 17:59
Kirjoittaja Flaiman
Tuonne rasvaa laitoin silloin iskariremontin aikaan. Tietenkin jos laittaisi vielä lisää ja testaisi, että muuttuuko mikään.

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Lähetetty: 21.1.2014 22:57
Kirjoittaja Flaiman
Mobilian kokoontuminenkin lähestyy, joten piti herättää Combi talviunilta ja ajaa talliin. Vaihdoin kardaaniin tuon yllämainitun osan uuteen ja sitten vielä talvirenkaat alle. Koeajolla ei enää täristänyt ja äänikin on nyt samanlainen kuin aina ennenkin eli hieman meluisa. Mutta kyllä tuolla jo ajaa uskaltaa kun ei enää penkissä asti tärinät tunnu, perä ja vaihdelaatikko on öljystä märkänä että onkohan sieltä muutakin rikki kuin stefat.
Etupakoputkea jouduin lyhentämään reilulla sentillä kun takapönttö otti takareunasta siihen kumikannakkeeseen kiinni. Samalla tuli keksittyä miten pakoputken liitos on helppo irrottaa. Kiristää klemmarin putkeen kiinni niin siihen on sitten helppo osua isollakin vasaralla.

Eikä aiempia koeajoja voinut tehdä ennenkuin oli tämä Venäjältä mukaan tarttunut instrumentti ruuvattu imusarjaan.
Kuva
Ei tule minusta Weberin omistajaa niin kauan kuin näitä vaan saa, toimi nimittäin senverran hyvin.
Parina viimekerralla on kaasarin irrotus ja kiinnitys onnistunut helposti kun ostin tuommoisen C-lenkkiavainsarjan.
Ei tarvitse enää niitä venttiilikopan puoleisia muttereita nysvätä kun sinne mitkään muut avaimet käy.
Kuva