VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Sinkityssetti on tilattu Englannista, firman nimi on Gateros Plating. Setti oli tämä:

http://www.gaterosplating.co.uk/Zinc-Plating-kit.php

Hyvään lopputulokseen vaikuttaa kovasti elektrolyysin lämpötila joten kannattaisi ehkä tilata tuo pykälää parempi setti,
siinä on lämmitin mukana. Mutta ilmankin pärjää, olen pitänyt tallissa nyt 20 astetta lämpöä.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Apulaitteiden parissa jatkuu työskentely. Startin sain laatikkoon jo valmiiksi, nyt vuorossa laturin kasaaminen kun tuli illalla postista tekstari että Motonetin paketti on saapunut. Siellä oli kauan kaivatut laturin laakerit, hiilet sekä moottoriin tiivistesarja tulevaisuutta jo ajatellen.

Laturin laakereiden vaihto meni näppärästi 5t pullotunkkia hyödyntäen. Prässiähän en omista mutta tuo pullotunkki ja putkentaivutuskoneen metallikehä ajoivat saman asian. Huomenna laturi toivon mukaan nippuun, kaikki osat odottelee sinkittynä pussukassa. Hihnapyörää en pääse vielä asentamaan kun pitää taas maalaussavottaa varten valmistella hieman enemmän osia kerralla maalattavaksi.

Kuva

Aloittelin eilisiltana myös töötin eli virallisemmin äänimerkin kunnostusta. Toisen jätin vielä aukaisematta, vähän niinkuin malliksi, toisen ruostuneet osat kävivät jo sitruunahappokylvyssä luopumassa ruosteista. Sitä kotelon pohjaa en vielä uittanut, pitää ensin hellävaraisesti koittaa vain puhdistaa sitä ettei tarvitsisi purkaa sisäosia sinkitystä varten. Siellä on korkkieristettä yms kiinni pistehitsausten sitomana eli kova homma purkaa.
Kuva
Ladakuski

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Ladakuski »

:D hienoo
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Mitenköhän tämä etenee, vai onkohan tauolla?
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Vähän on tauolla, pitää saada tallista eräs toinen projekti valmiiksi. Sen verran eteni Ladakin eilen, että tuon toisen projektin osia pohjamaalatessa sai vesipumpun ja laturin hihnapyörät päällensä hiontapohjamaalin.

Tuo toinen projekti sai tänään onneksi pintavärit niskaansa joten eiköhän kohta Ladakin saa enemmän aikaa.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Nytkähtelee tämä projekti käyntiin tauon jälkeen. Peltihommat olis tarkoitus aloitella, purin illalla oikean etuoven korjausta varten. Ruostehan sitä on raiskannu vaan kyllä siitä hyvä tulee.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kiillottelin puretun oven kromiosiin jonkinlaisen kiillon ja pakkasin osat odottelemaan kasaamista. Jostain pitää hommata iso loota että ovipahvit saa säilymään ehjänä ja siistinä.

Sitten aloittelin tuota oven korjaamista tosissaan. Siinä on muutama pieni iskemä, yksi isompi oikomista vaativa kolo sekä suht rapea alareuna uusittavana. Otin rälläkällä alareunan kanttauksesta millin pois vapauttaen ovipellin oven pohjan särmäyksestä. Rälläkällä pohjasta mätäosa pois ja korjauspalaa muotoonsa. Sitten kun tuo pala on paikoillaan niin ovipellin mätä alaosa pois ja alkuperäiseen tyyliin taivuttamalla alareuna kiinni, jotta vältetään turhat lämpövetelyt. Hirvittää vain jo valmiiksi se ovipeltiin tulevan vaakasauman hitsaaminen lämpövetelymielessä.

Kuva
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Oikean etuoven korjaus on edistynyt siten, että alareunaan on hitsattu koko matkalle pohja uusiksi, sekä oven takakulma prässätty suorasta pellistä vastaamaan alkuperäistä ja hitsattu paikoilleen. Pintapeltiä poistin alimman 7cm. Seuraavaksi hiekkapuhallan kohdat missä on vielä pintaruostetta, ja happopohjat paljaille pinnoille. Sitten pitäisi tuo pintapelti hitsata näkyviin jäävältä osuudelta kiinni oveen, ja vasaroida reunat oven reunan ympärille.
Kuva

Kuvassa näkyy muuten vanerisabluuna, jonka muodon kopioin varaosaovesta. Sabluunan avulla sain oiottua kahvareunassa olleen ikävän kolon. Tai oikominen tehtiin tietenkin vasaroilla, tuolla tarkistin kaarevuuden. Muistan kun siihen aikanaa peruutettiin traktorin takakuormaajalla..... :? Why???

Koska hiekkapuhallus on jonkinlainen operaatio aina, esivalmistelen ovet siten, että saan puhallettua ne kaikki kerralla.
Otin tänä iltana oikean takaoven käsittelyyn. Purkaminen kokonaan, ja taas alareunasta pintapeltiä 5 cm pois. Takareuna on ruostunut pyöränkaarta noustessa korkeammalle, siitä poistin mätää ja naputtelin korjauspalaa alustavasti muotoonsa.
Takaoveen ei muuten tarvitse vaihtaa alareunaa, on säilynyt paremmassa kunnossa.
Kuva

Yleiskommenttina ovista, että vaikka alareunat ovat ruosteessa, ovat ne muuten erittäin hyvässä kunnossa. Ovet on selvästi kotelosuojattu hyvin joskus 80-luvun alussa. Sisältä ne ovat täysin uutta vastaavia, hämmästyttävää.
Ikkunahissi oli etuovessa vetäissyt vaijerin väärään väliin, se pitää korjata uusimalla vaijeri.

Ovet tosiaan peltikorjaan siten, että ei tarvi toista kertaa korjata. Maalausta varten en vedä kokonaan pellille, vaan ainoastaan nuo korjatut paikat. Muuten rasvanpoisto, mattahionta ja ylimaalaus.

Tästä tämä etenee taas rytinällä.
J.Erlandz

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja J.Erlandz »

todella mukavaa luettavaa ja hyvät kuvat. Onko hyvä fiilis tehdessä autoa ja huomatessa jotain erikoista josta tulee muistot mieleen, kuten tuo traktorilla oveen? :)
tsemppiä tähän, kyllä sitten kelpaa ajella kun on "kuin uusi auto".

Näppärä tuo koriteline ja käännin.

Terv. Jampe
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Antoisaa luettavaa tosiaan! Kuvat virkistää ja selventää mukavasti. Tsemppiä hommiin!
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Sain just tuon oikean etuoven alaosan maalattua happopohjamaalilla ennen pintapellin hitsausta. Saa näin katvealueisiinkin maalia. Huomenna toivon mukaan tuo pintapelti kiinni. Ja hitsaus tosiaan vain tuosta saumasta, alaosa naputellaan taivutukseen kantin ympärille.

Kuva

Pitäis nyt saada nämä ovet alta pois jotta ehtisi koriakin ulkona hiekkapuhaltaa viimeistään lokakuun aikana.
Tavoitteena happopohjaan, joka on yksikomponenttimaalia. Tässäkin tapauksessa maalasin pensselillä kun jää piiloon.
Hiontapohjaa kun alkaa vetämään niin jo ruiskunpesun takia saa olla enemmän maalattavaa kerrallaan.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Oikea etuovi hitsailtu, hiottu, vasaroitu suoraksi ja odottelemassa reunan kanttaamista. Reuna pitää tosin vielä leikate oikeaan mittaan ennen taivutusta. Kanttaan kaikki ovet sitten kerralla, ajatus saada joku luiru koriliima tuonne kanttaukseen. Muuten jos tulee päivien työsaumoja niin jänkittyy liimat avattuun tuubiin. Yhdestä kohdasta lämpö vähän nostatti koholle, mutta treenasin kuumilla pisteillä kutistamisen taidon. Ja sehän perhana toimii.
- Ensin nopea lämmitys pistemäisellä kaasuliekillä kohouman keskelle, ei tarvitse mennä aivan punahehkuun asti
- Sitten piikkivasaralla terävä isku pullistuman/kuuman pisteen keskelle
- Nopeasti vastinkappale toiselle puolelle ja vasarretaan äsken lyöty pieni kolo tasaiseksi
- Kylmällä rätillä välittömästi jäähdytys

Pelti kutistuu todella tehokkaasti ja palauttaa myös esim ovipelleille tyypillistä jännitystä.

Tässä kuva tämänhetkisestä tilanteesta:
Kuva

Ja tässä oikea takaovi odottelee alareuna korjattuna ja happopohjassa pintapellin korjauspalan paikoilleen hitsausta.
Kuva
Huomisiltana jos pääsis heftaamaan.

Käytän 1mm peltiä korjauksiin, alkuperäinen on muistini mukaan 0,8mm kun sen mittasin pari viikkoa sitten.
Avatar
speedy
Viestit: 178
Liittynyt: 18.4.2010 13:14
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja speedy »

JPM kirjoitti:Purku etenee. Etupyörän ripustukset, ohjaus hilppeineen sekä laatikko+kardaani irrotettu. Taka-akselin kimppuun seuraavana. Miten muuten kattoverhoilun irrotus, onko vinkkejä tai niksejä? Katon muutamaa lommoa ei oikein muuten saa oiottua.

Lueskelin tän jutun läpi hienoa jälkeä näyttää tulevan,Mut tuli sama kysymys mieleen mitä itekkin kyselit tuossa,Et miten kattoverhoilun sais nätisti irti,Saitko itse tähän mitään hyvää vinkkiä?
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Mitenköhän sen oikein irrotin...alkavaa dementiaa? Ovien tiivisteet ja taka + tuulilasin olin irrottanut pois. Tietenkin myös aurinkolipat ja kauhukahvat pois. Sitten ne pienet metalliklipsit n. 30kpl reunoilta irti varovasti pienellä talttapäämeisselillä pois. Sijaitsevat siis juurikin ovi- ja ikkunatiivisteiden alla. Muuten ei ehjänä saa irti eli tiivisteet on irroitettava.
Reunat on liimattu lisäksi jollain kontaktiliiman tapaisella, se irtosi aika hyvin, aika oli tehnyt tehtävänsä.

Sitten en muista lähdinkö irrottamaan kattoverhoilun tankoja edestä vai takaa päin. Kuitenkin hieman voimaa käyttäen lähtee aina tanko reiästään pois. Verhoiluun on siis ommeltu sellaiset pussit joissa nuo poikkitangot ovat. Yhtään repeämää ei tullut eli hyvin lähti. Tangoissa on muistaakseni pituuseroja, ne kannattaa numeroida ennen pusseista pois vetämistä.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Parin kuukauden tauon jälkeen tuli jotain puuhasteltua auton parissa. Tuulilasin vasemman alakulman mädänneisyyttä aloittelin elvyttelemään.
Vastaa Viestiin