Sivu 7/8

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 30.9.2011 10:24
Kirjoittaja Jokari
Kun täällä on kielletty vastaamasta quoten kanssa edeltävään viestiin levytilan säästämiseksi, niin vastasinpa sitten ilman.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 30.9.2011 11:04
Kirjoittaja jaketech racinteam
pvdriver kirjoitti:saatkos siitä kirjasta johonki näkysälle niitten seosputkien eroja siis vaikutuksia vaihdettaessa putkia.
tuossa kirjassa on jotain selityksiä seosputkista mutta en muista oliko lortojen putkista. pitää kattoa ku meen tallille. siinä on muitakin säätöarvoja ja räjäytyskuvia kaasareista.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 30.9.2011 13:19
Kirjoittaja pvdriver
niijoo jokari taiski mulle tarkottaa tuon neuvon pienemmistä pääsuuttimista... :oops:

kapeekaistaseosmittari on näyttäny semmosia 11,5 11,8 lukemia kierroksilla vejettäessä, loppuu vaan tosta meiän suutinrasiasta alapäästä kesken eli nyt pienimmät mitä löytyy... ilmasuuttimia ois vielä vara suurentaa 170 -> 190, sekin vois auttaa jonkun verran...

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 6.10.2011 20:30
Kirjoittaja separi
Pahasti näyttää nyt siltä, että menee taas kone atomeiksi. Kohta 800 km takana ja öljynpoltto senkun jatkuu. Kaikki öljy näyttäis palavan siellä yhdessä pytyssä eli öljyrenkaalle todennäköisesti käynyt jotakin. Ne pytyssä viikon lionneet diiselit auttoivat hetkeksi ongelmaan. Parisenkymmentä ensimmäistä kilometriä oli lähes savuttomia, kunnes sitten taas rupes käryttämään. Nyt käryttää ihan samaan tapaan kuin ennenkin ja öljyä palaa melko reilustikin. Näin mutuna heittäisin, että melkein 0,5 litraa sadalla palaa. Ei tuolla voi ajaa. Huomenna vielä testailen uusia suuttimia, ja sitten menee taas osiksi.

Jotenkin toivoin, että olis itsestään jollain poppakonstilla parantunut. No, tämä on taas sitä motorsporttia :lol: Kivaahan se vain on. Tähän koriin en enää tuota moottoria asenna, vaan sitten ensi vuoden puolella laitan motin kiinni raceriin. Eipähän tarvii enää poliiseja pelätä, kun ei ole leimaa ollut autossa kahteen kuukauteen :D Vauhtipyörästä vois ehkä vielä hitusen raapaista pois samalla, kun kone on irti.

Muuten ei toi koneen purkaminen kauheasti haittaa, kun eihän se itsessään hirveä homma ole. Ainoastaan pelottaa taas se kannen plaanaus. Voi nimittäin tulla taas niitä mukavia valuhuokosia sieltä...

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 9.10.2011 13:23
Kirjoittaja jaketech racinteam
pvdriver kirjoitti:niijoo jokari taiski mulle tarkottaa tuon neuvon pienemmistä pääsuuttimista... :oops:

kapeekaistaseosmittari on näyttäny semmosia 11,5 11,8 lukemia kierroksilla vejettäessä, loppuu vaan tosta meiän suutinrasiasta alapäästä kesken eli nyt pienimmät mitä löytyy... ilmasuuttimia ois vielä vara suurentaa 170 -> 190, sekin vois auttaa jonkun verran...
hommaa laajakaista mittari ja anturi. ei noilla kapeakaistasella saa ku pikkasen suuntaa.
mulla oli dynossa ekana kapeekaista ja 3 ajon kerran jälkeen nakkasin mettään koko keksinnön ja hommasin laajakaistan tilalle.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 9.10.2011 14:13
Kirjoittaja pvdriver
ei sun nyt tarvii sitä kantta plaanailla jos ei keittämään ole pääsyt tai muuta...

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 10.10.2011 18:26
Kirjoittaja START
näkeehän sen vaikka vatupassilla tai metalli viivottimella, jos ei ole suora.
ja vanhat tiivisteet saa mattopuukon terällä kaivettua pois, ja ei se tiivisteen irrotus myrkkykään huonoa välttämäti ole.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 11.10.2011 18:01
Kirjoittaja separi
Jepulis, nyt on vikat ajelut tällä kokoonpanolla ajeltu. Öljynkulutus viime reissulla oli melko huimaa: arviolta n. 1l/100 km. Pitää katsoa missä kunnossa se kansi on. Toivotaan, ettei plaanausta tarvita. Nyt on 155 pääsuuttimet ja 190 ilmat kiinni kaasareissa, ja testasin muutaman koevedon noilla. Nyt pysyy hyvin kakkosella aina 5500 rpm asti alle 13 AFR. Tuon pidemmälle en vielä tässä vaiheessa ole kierrättänyt. Kolmosellakin pystyy nyt jo kiihdyttämään tonne 5500 rpm asti ja hyvinhän se vetää. Tosin kolmosella mennään koko ajan selkeästi yli 13 AFR ja tuolla loppuvaiheessa luku on yli 14. Ei kuitenkaan enää mene sinne 16-17 alueelle, kuten aiemmin. Pitää nyt säätää loppuun sitten loppukokoonpanossa. Vetoja on kyllä todella kivasti koneessa, ja harmittaa kyllä laittaa lihoiksi. No, onneksi asensin ensin tähän laitteeseen tuon. Joka tapauksessa joutuu ottamaan koneen irti.

Nyt olen korin kimppuun hyökännyt, ja tarkoitus olisi kaikki tukivarret kuulapuhaltaa ja maalata. Pohjan on edellinen kaveri hitsaillut kuntoon, mutta saumat on jätetty oksettavasti repsottamaan. Myös pohjamassa kaipaa jonkin verran paikkailua. Yhden hitsattavan kohdan löysin pohjasta. Tällä hetkellä autossa on kiinni enää ohjauslaitteet ja jotain palikoita konetilassa. Molemmat akselit on kokonaisuudessaan purettu. Ostin telttatallin talveksi tuolle, niin ei tarvii lumessa möyrytä :D

Kuvia nykytilanteesta:
http://i1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0472.jpg
http://i1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0471.jpg
http://i1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0470.jpg
http://i1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0469.jpg
Tässä hieno venttiilin noston mittaukseen tehty työkalu.


Pahoittelen kuvien heikohkoa laatua. Kaikki on kännykällä otettu.

Levikkeet on tosiaan nyt irti ja lokareista on nähtävissä edellisen kaverin kaunis työnjälki. Etupään tukivarret on melko hapettuneita. Katsotaan, että vieläkö niistä kaluja sais kuulapuhalluksella.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 23.10.2011 19:01
Kirjoittaja separi
Kone on nyt irti ja motti avattu. Öljy kolmospyttyyn on tullut mitä ilmeisimmin kansipaffin välistä. Ainakin siihen kaikki merkit viittaa. Kansipaffi oli kolmospytyn ympäriltä aivan öljyinen ja öljykanavasta lähti selvä öljyvana kolmospyttyyn. Männän otin myös irti ja tarkastin männänrenkaat, eikä niissä ole mitään vikaa ja liikkuvat aivan herkästi.

Kysymys sitten kuuluukin, että mikäs tuon öljyvuodon sitten voi aiheuttaa? Kannenpultit oli kiristetty ja tarkistettu ohjetiukkuuteen 115 Nm eli siitä homma ei jää kiinni. Kantta on tosin laskettu rajulla kädellä(vahvikehitsattu), joten voiskos jäykkyys olla kärsinyt niin paljon, että pääsis öljy puikkelehtimaan sen kuparirenkaan ohitse sitten? Kansihan ei tosin tosta öljykanavan kohdilta ole edes kovin ohut, joten kummalta kuulostaa. Sylintereissähän vallitsee kuitenkin melkoisesti kovempi paine kuin öljykanavassa, joten luulis, että sieltä päästä pääsis paineet pois ennemmin kuin öljykanavan kohdalta. Mystistä. Vai onko jollain vastaavia kokemuksia?

Pari kuvaa:
http://i1177.photobucket.com/albums/x34 ... uki024.jpg
http://i1177.photobucket.com/albums/x34 ... uki021.jpg
http://i1177.photobucket.com/albums/x34 ... uki019.jpg
http://i1177.photobucket.com/albums/x34 ... uki005.jpg
http://i1177.photobucket.com/albums/x34 ... uki002.jpg

Siinä voi vertailla eri pyttyjen karstakerroksia. Jännä miten miten öljyä polttava pytty pysyy kylmiltä osiltaan karstattomampana kuin muut. Pakoventtiili ja tulppa ovatkin sitten kolmospytyssä paljon muita karstaisempia.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 24.10.2011 19:42
Kirjoittaja Mutis
huohottiko moottori? mittasitko puristuksia ennen kun purit?

meillä hajos kolme orkkis mäntää 10 kilometrin ajon jälkeen kun puristus suhde oli 12:1. luultiin kanssa että kansipaffi olis jaskana. oli haljennu kaden ylimmän männänrenkaan välistä.

tarkista tarkasti onko männässä mitään halkeemia.

ton jälkeen luovuttiinkin venäjä männistä ja pistettiin wisekoo ja teräskankee... nyt onki pelittäny hyvin pikän aikaa ilman ongelmia.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 24.10.2011 23:24
Kirjoittaja separi
Terppa,

Moottori ei huohottanut normaalia enempää eli ohipuhallusta ei paljoa ollut. Mäntä(männät) ja renkaat ovat todellakin täysin kunnossa. Jokarilla oli hyvä teoria tosta öljyvuodon aiheuttajasta. Kantta kun on höylätty X milliä, niin se kannessa oleva öljykanavan ohjausviiste on lähes kokonaan poistunut tuosta pinnasta. Tämä aiheuttaa sen, että lohkosta tuleva paineistettu öljy törmää kannen suoraa pintaa vasten ja leviää siitä sitten myös tiivisteen alle. Tein tänään vähän mittauksia, ja n. 2/3 lohkon öljykanavan reiän pinta-alasta tulee kannen suoraa pintaa vasten, eli siinä on todennäköisin syypää. Voin ottaa pari kuvaa huomenissa aiheeseen liittyen. Pitää siis laajentaa sitä ohjausviistettä/pyöristystä, niin luulis toimivan. Tossa on vähän niinkuin ollut viemäri tukossa :D

E: Niin ja puristukset mittasin myös ja oli kaikissa pytyissä likimain sama.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 19.12.2011 12:36
Kirjoittaja separi
Ei ole kahteen kuukauteen paljoa kerinnyt larpan eteen tehdä koulu- ja työkiireiden keskellä. Nyt taas ehtii ja pitäis koria alkaa työstämään alkaen hitsailuista ja pohjasta. Itse pohjaan ei tarvitse räkiä kuin yksi paikka. Edellinen kaveri on nimittäin pohjan jo ahkeroinut melko hyvin kuntoon. Massa on joistakin kohdin kovettunut ja alkanut halkeilemaan. Kannattaako tuo kovettunut massa poistaa, vai voikos siihen ruikkia uutta massaa tai jotain tököttiä päälle jotta pysyy?

Lokareiden sisäpuolelle pitää leikkailla ja hitsailla peltisoirot, kun osa lokaria on leikattu pois levikkeiden alta. Samalla on paljastunut ammottavat aukot suoraan sisätiloihin. Laitan näistä myöhemmin kuvia.

Jotain tässä nyt on kerinnyt tekemäänkin. Kävin tutun valimolla kuulapuhaltamassa ruosteisia alustan osia sekä vanteita. Olipa muuten kätevä tuollainen kuulapuhallusrumpu, johon mahtui 3 vannetta kerrallaan. Siellä pyörivät muutaman minuutin ja tulivat kuin uusina ulos. Alustan osat maalailin hammeritella. Vanteet menee joskus keväämmällä pulverimaalattaviksi.

Pari kuvaa:
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0476.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... 7Kopio.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0479.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0509.jpg

E: 1 kuvalinkki korjattu.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 19.2.2012 19:27
Kirjoittaja separi
Pikkuhiljaa alkaa olla massat rapsutettu pohjasta. Bilteman paineilmataltta alkaa jo vedellä viimeisiään. Pitää vielä noi jämät kaapia jollain laikalla pois. Ihan pellille en pohjaa rupea vetämään. Vänkärin puolen etulokarin joutuu vaihtamaan, kun oli sen verran pahasti kolhiintunut. Alustaa jyskyttäessä paljastui helmoistakin pari melkoista ruostereikää. Näihin oli tehty sellainen perinteinen myyntimiehen patentti eli teräslevy pakkelilla kiinni reiän päälle. Laskeskelin, että kymmenisen paikkaa joudun ainakin tuonne heppailemaan.

Tältä näyttää romu nyt ja siinä on meikäläisen lämmin talli. Nyt on taas intoa tehdä vähän enemmän, kun on pahimmat pakkaset hellittäneet ja pohja alkaa olla puhdas.

Kanteen tein isomman viisteen öljykanavaa varten. Enää ei pitäis käryttää. Lohko odottaa kesää.

Kävinpä muuten siellä Team Lada Vaz Heren surullisenkuuluisalla palaneella tallilla shoppailemassa. Mukaan tarttui mm. alumiiniovet, -peräluukku sekä -konepelti:
Ovet
Peräluukku
Konepelti

Konepelti oli vähän kärsinyt lumen alla, ja saa nähdä saako siitä vielä kalua. Näillä saa mukavasti kompensoitua tehonpuutetta :)

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 19.2.2012 19:43
Kirjoittaja pilkku
Tuo massan poisto on hirveää hommaa, mutta vielä pressun ja auton alla kylmässä :shock:
Nostan kyllä hattua tuolle työlle!

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 17.5.2012 23:51
Kirjoittaja separi
Taas pitkästä aikaa päivitystä. Pääs jo tippumaan tokalle sivulle! Ei ole paljoa jaksanut kirjotella, kun on ollut pelkkää tylsää ruostehommaa. Nyt on n. puolet ruosteista paikattu. Enpä ois tätäkään koria ostanut, jos oisin tienny kuinka huonosti edellinen kaveri oli nämä ruosteripulit "korjannut". Olis voinut luulla, että purettuun koriin vois tehdä kunnon paikat, mutta kaveri onkin jättänyt mädän muhimaan sinne paikan alle. Ja näitä paikkojahan riittää.

Nyt on kuskin puolen pohjapalkki ja helma vaihdettu. Samoin helman ympäriltä avasin lähes koko lattian ja hitsailin kunnon paikat. Eniten hommaa aiheutti pyöränkotelossa sijaitseva tukipalkki, joka oli päässyt ruostumaan monesta kohtaa läpi. Piti avata palkki ja tehdä kaikki sisuskalut uusiksi. Vänkärin puolelle ei onneksi tätä palkkia tarvitse avata. Myös naamapellin irrotin, kun oli jo niin mutkalla ja täynnä ruostereikiä. Uusi odottaa asennusta. Nyt työstän varapyörän ja tankin kotelon pohjia sekä takapaksin hiekkapeltiä. Vielä pitäis vänkärin puolelle tehdä sama helmarumba ja pohjapalkki vaihtaa. Sitten vielä kaaret ummistaa sisäpuolelta.

Kuvaa lohduttomasta rojektista:

Pyöränkotelon palkki
Kuskin lattian aarteita
Helmaa
Helmaa
Palkin uudet sisuskalut
Pyöränkotelon palkki uusittuna
Pohjapalkin ja pyöränkotelon palin välinen kappale (olipa vaikea tehdä kahteen suuntaan kaareva palikka :O)
Naama irti
Turskat kuivumassa
ISO reikä
ISO paikka
Lisää paikkoja
Uusi pohjapalkki
Helman rakennusta
Helma valmis

Huhhuh. Loppuispa jo nää ruosteet.