Sivu 7/58
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 15.9.2010 18:03
Kirjoittaja pinpate
Lattarauta kirjoitti:
Tuossahan se kerrotaan että oktaaniluku pysyy samana.
Totta haastat! Kerrotaan siinä myös että:
Bensiinin soveltuvuuden tarkastelussa
oktaanilukuvaatimus on ensisijainen.
Kysymys: Koska 95 E10 täyttää ensisijaisen soveltuvuusvaatimuksen, mitkä ovat ne
toissijaiset k.o. bensan ominaisuudet jotka tekevät siitä Ladoihin sopimattoman?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 16.9.2010 20:53
Kirjoittaja Joen musikka
Tuo aviisi tunnettiin aikoinaan Taantumuksen tervasutina,nyttemmin ehkä Tietämättömyydenkin.
Taidanpa ottaa Combin esimerkiksi käyttöön.Luulin koneen hajonneen pahemminkin,tietokonekin hälytti oktaanisäätimen vikaa.Itse olin nyhtänyt vahingossa johtoja irti.
Jos tenttubensaa käyttäessä tulisi vaikkapa koodi 66,voisin lisätä koodilistaan:seos liian alkoholipitoinen.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 16.9.2010 23:14
Kirjoittaja manni
pinpate kirjoitti:Kysymys: Koska 95 E10 täyttää ensisijaisen soveltuvuusvaatimuksen, mitkä ovat ne toissijaiset k.o. bensan ominaisuudet jotka tekevät siitä Ladoihin sopimattoman?
Tämän threadin kokemusten perusteella este on ainoastaan se, ettei Deltaa kiinnosta miettiä asiaa enempää. E10:llä kylmäkäynnistyvyyskään tuskin muuttuu sitä vertaa että eroa huomaa etanolipitoisuuden ollessa erittäin maltillinen.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 17.9.2010 10:59
Kirjoittaja mush
Lattarauta kirjoitti:
Kai sen tiedon saa nykyaikana ongittua muualtakin kuin teltta-autosta?
Varmasti valmistaja on ottanut jonkun kannan viinalla lutraamiseen.
Mutta kysymys onkin mikä on se taho jonka intresseissä on alkaa kaivamaan tuota tietoa?
Tuon E10-bensan nettisivun mukaan "Tiedot on saatu Autotuojat ry:n jäsenyrityksiltä", siellä tuskin on kiinnostusta alkaa tehtaalta kyselemään, varsinkaan autojen kohdalla joita ei tuoda edes maahan enää. Vähän epäilen intoa edes julkaista tuota tietoa jos joku sen jostain muuta kautta kaivaisikin.
Valitettavasti tuo nyt on vaan se sivu mihin media näyttää tietonsa perustavan.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 27.9.2010 19:36
Kirjoittaja FSO
Ketjun innoittamana olen ajanut tolla Daewoo-FSO Polonezilla pari tankillista n. 50-50 suhteisella RE85+95E-sotkulla. Kylmänä ei käynnisty ihan hetkessä ja suorituskyky tuntuu vähän laiskemmalta. Päästöluokka on Euro 2, moottori on Roverin K-moottori, monipisteruisku on Lucasilta ja 171tkm on mittarissa. Ei mitään käsitystä mitä mieltä valmistaja (moottorin ja/tai auton) on etanolibensan käytöstä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 2.10.2010 19:28
Kirjoittaja Mika Kurki
Lattarauta kirjoitti:manni kirjoitti:pinpate kirjoitti:Kysymys: Koska 95 E10 täyttää ensisijaisen soveltuvuusvaatimuksen, mitkä ovat ne toissijaiset k.o. bensan ominaisuudet jotka tekevät siitä Ladoihin sopimattoman?
Tämän threadin kokemusten perusteella este on ainoastaan se, ettei Deltaa kiinnosta miettiä asiaa enempää. E10:llä kylmäkäynnistyvyyskään tuskin muuttuu sitä vertaa että eroa huomaa etanolipitoisuuden ollessa erittäin maltillinen.
Kai sen tiedon saa nykyaikana ongittua muualtakin kuin teltta-autosta?
Varmasti
valmistaja on ottanut jonkun kannan viinalla lutraamiseen.
Vastaan tähän lainaten ja kääntäen pari sivua aiemmin SvS:n liittämää saksalaisen ladakuskin (hän ei tietenkään syyttele Deltaa) mielipidettä:
Trotzdem wäre es sicher für viele Ladabesitzer beruhigend, wenn sich das Werk zu dem Thema äußern würde.
Dass Bio-Ethanol als Kraftstoff für die Russen bisher kein Thema ist, ist verständlich. Ethanol für die Chemie wird dort ja großtechnisch aus noch reichlich vorhandenem Erdgas produziert.
Vielleicht wird aber bei knapper werdendem Benzin gerade solches „fossiles Ethanol“ auch in Russland ein interessanter Kraftstoff.
> "Ladakuskeille olisi varmasti rauhoittavaa, mikäli valmistaja ottaisi kantaa asiaan.
Se ettei Bioetanoli polttoaineena ole ollut venäläisten puheenaiheena vielä ollenkaan, on ymmärrettävää. Etanolia valmistetaan siellä vielä runsaista maakaasuvaroista. Ehkäpä bensiinin valmistusmäärän vähetessä, myös venäjällä "fossiilisesta etanolista" tulee kiinnostavampi polttoaine."
Eli kiinnostuksen etanolitutkimuksiin tulisi tosiaan lähteä VAZ:ilta - valmistajan tehtävä se onkin. Delta-auton Ladamyynti on sen verran niukkaa, ettei rahkeita saati intressiä mihinkään tutkimustyöhön ole [lieko tuo nyt edes maahantuojalle mahdollista?]
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 5.10.2010 22:37
Kirjoittaja manni
Eilen
Tuulilasi julkaisi artikkelin
E10 ei mullista maailmaa.
Varsin samaan henkeen käsitelty asiaa kun mm. tässä threadissa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 6.10.2010 22:05
Kirjoittaja Kustaa
Tervedys!
Onkohan taas yksi jippo rahastaa kansaa..
SvS kirjoitti 8.9.2010
Seospolttoaineiden, kuten E10, vero lasketaan sitten bensiinin ja etanolin suhteessa, joten E10:n verotus tullee olemaan 2...3 senttiä litralta alempi kuin nykyisen 95E-bensiinin. Siirtyykö veronalennus sitten jakeluaseman hintatoteemiin, on toinen juttu.
Mutta periaatteessa E10:n pitäisi olla pari-kolme senttiä litralta halvempaa kuin nykyisen 95-oktaanisen bensiinin.
Osalainaus Kauppalehti 6.10.2010
Uuden 95 E10 -bensiinin hinta voi nousta pahimmillaan yli 98-oktaanisen.
Suomen direktiivi-intoilusta uhkaa tulla kallis lasku tankkaajalle. Uuden 95 E10 -bensiinin hinta saattaa nousta pahimmillaan jopa kalliimmaksi kuin 98-oktaanisen. Perinteinen ysivitonen siirtyy historiaan ensi vuoden alusta. Näin jäljelle jää vain kaksi kallista vaihtoehtoa bensiinissä.
Kalleus johtuu siitä, että Suomi vetää EU-maiden tiukinta linjaa polttoainedirektiiveissä, kirkkaasti ohi Saksankin. Teboilin kauppiaiden puheenjohtaja Iiro Myllyvirta kuvaa uuden E10:en sisäänajoa hieman ”kavalaksi”.
Neste Oilin johtaja Sakari Toivolakaan ei ryhdy povaamaan hintojen eroa 95 E10:n ja 98-oktaanisen bensan kesken.
– E10:n hinta riippuu raakaöljyn ja etanolin maailmanmarkkinahinnoista. Uudesta bensasta voi tulla kalliimpaa tai halvempaa kuin ysikasista. Mene ja tiedä. Nyt E10:n hinta asettuu ehkä ysivitosen ja ysikasin väliin, Toivola arvioi.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.10.2010 14:42
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Muutamia kommentteja:
Käynnistyvyydestä
Kesälaatuisella RE85:llä js siemmin selostamallani lämpötilan lisävastuksella tyydyttävä käynnistyvyys ja kylmäkäyntiveto viellä pikku pakkasillakin.
Nyt tankissa (ilmeisesti) talvilaatuinen RE85. Säät lämmenneet, joten käynnistyskokemukset vielä vähäiset.
Oktaaniluvusta
Etanolin tutkimusoktaaniluku (se jota mm. Suomessa käytetään) on lähteestä riippuen 114...120. E85:n oktaaniluku on noin 104.
Etanolin lisääminen bensiiniin nostaa oktaanilukua; etanolibensiinin oktaaniluku riippuu seossuhteesta ja käytetyn bensiinikomponentin oktaaniluvusta.
Mm. Yhdysvalloissa käytetään yleisesti eri oktaanilukua kuin Suomessa, joten esimerkiksi Internetiä luettaessa on syytä tarkastaa, mistä oktaaniluvusta on kyse.
Hinnoittelusta
Jos 95E10 hinnoitellaan kalliimmaksi kuin 98E, johtaa se 95E10:n menekin romahtamiseen. Tällainen hinnoittelu on käytännössä mahdoton.
Moottoripolttoaineiden hinnasta valtaosa on veroa; raaka-aineiden hinnoittelu vaikuttaa kuluttajahintaan vain vähän.
Kauppalehdessä esitetyt arviot vaikuttavat hintavedätykseltä.
Lehtijutuista
Tuulilasin juttu oli eräs parhaista lukemistani suomalaisissa lehdissä. Valitettavasti legenda tiivisteistä elää sielläkin. Mutta kerrataan vielä: se, mikä kestää bensiiniä, kestää etanoliakin.
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.10.2010 15:09
Kirjoittaja Jaska HKI
Entä miten jäänestoaineiden kauppa kun poltoaineesta on 10% etanolia? Mistä se jää tietää että jäänestoaine on bensan seassa?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.10.2010 20:42
Kirjoittaja Elite86
Tervehdys kaikille, ensimmäistä viestiä tänne lada foorumille kirjoittelen.
Olen mielenkiinnolla lukenut nimerkki: Sdelano v SSSR kirjoituksia uusista "viina bensa" laaduista. Ja lukemani perusteella, ilmeisesti ladatkin toimivat tuolla E10 laadullakin. Itselläni lähes jokapäiväisessä ajossa mossen elite 1500 koneella. 98E5 laadulla joudun ensi vuoden alusta ajelemaan, mutta olisiko mahdollista, edes teoriassa jopa mosella ajaa 95E5 laadulla + erillisellä venttiilinsuoja aineella?
Edit: Siksi vaan mietin tälläisiä kun v.2013 jälkeen EU ei enään edellytä E5 laadun myymistä ja suomihan sattaa sen poistaa valikoimasta kun on "edelläkävijä" kaikessa.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 9.10.2010 14:25
Kirjoittaja mush
Päivitetään omiakin kokemuksia taas. Parituhatta kilometriä kokeilua takana.
Raakana RE85 aiheuttaa vieläkin satunnaista CE-valon syttymistä ja kylmän yön jälkeen auto ei jää ensimmäisestä startista käyntiin. Toisesta startista jää jo käyntiin, mutta vaatii hieman lämmittelyä ennen kuin vetoa alkaa löytyä.
Nyt palattu kylmempien ilmojen kolkutellessa takaisin vanhaan 20eur+20eur tankkaustapaan. Näin ei ole kylmäkäynnistysongelmia, eikä minkäänlaista esilämmitystä tai laiskuutta kylmänä ole esiintynyt. CE:kin pysyy hiljaa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 10.10.2010 1:48
Kirjoittaja Elite86
Lattarauta kirjoitti:Miten etanoli ja venttiilien suoja-aine liittyvät toisiinsa?
Eipä välttämättä mitenkään. Mutta kun tuossa tulee tälläkin hetkellä käytettyä bensan seassa erillistä lyijynkorvike/venttiilinsuoja ainetta, jonka takia asiasta oli maininta aikaisemmin.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 20.10.2010 18:29
Kirjoittaja jta
Kalevassakin oli parisen viikkoa sitten juttua tästä etanolibensasta. 6.10.2010 ja Ladaan Ja ladaboardiinkin liittyen eli tämä topic on huomattu.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 20.10.2010 23:23
Kirjoittaja Joen musikka
Silloin kun lyijyt poistettiin bensasta hätäiltiin myös Ladojen suhteen.Samoin nyt.
Olisiko mahdollista että Ladat poistuisivat häiritsemästä ökyautojen liikennöintiä?
EI!
Joven Mužikku