Meninpä sitten rengasretken jälkeen Kuusaan Kiltatien Nesteen TI -halliin. Tarkoituksena oli vaihtaa kampiakselin asentotunnistin kokeeksi niiden käyntihäiriöiden tai syttykatkojen takia. Samalla tarkastaisin Akvaarion ja raitisilmasuodattimen.
Ilmanottokaukalon suojamuovien irrottaminen ei onnistunut korjausoppaassa kerrotulla tavalla. Tässä olikin alusnatsa ja sen päällä kiristäjänä pyöreä muovinen ruuvi, jonka kanta on leveä, jotta se peittää kiinnitysaukon. Eihän ne ruuvit niillä muovikierteillä mihinkään liikkuneet. Väkivalloin ne oli nypättävä pois alusnatsoineen. Eivät kuitenkaan hajonneet onneksi. Tuulilasinpyyhkimetkin oli otettava pois, että sai suojamuovit kokonaan pois.
Ja vaikka on kuinka nätisti pidetty ja autotalleissa sekä katoksessa ollut auto niin kamaa on kaukalossa. Muut kuin kasviperäistä ei ollut kuin kaksi mutteria. Mutta eliperäistä siis on. Vasemmassa takakulmassa oli jonkinmoinen komposti. Eli siellä on vesi lillunut. Vedenpoistoaukko ei ollut kokonaan sentään tukossa, kuten joskus Ladojen akvaariossa, joissa on multaa ihan kukkaruukullinen. Oikealla puolella, jossa näissä on ilman sisäänmeno ja raitisilmasuodin, oli paljon lehtiä ja muuta mössöä. Siellä ei kuitenkaan ollut kompostia, vaan kaikki kama oli kuivaa. Raitisilmasuodattimessa ei ollut kovinkaan paljon kamaa, mutta olihan sitä tarpeeksi. Raitisilmasuodatinasetelman ympäristö se sijaan oli aivan täynnä. Myös moottorinohjausyksikön ympärystä oli aivan täynnä. Ensin kaivelin kaikki mahdolliset röskat pois ja annoin kaukalossa olevan kaman sulaa. Raitisilmasuodattimen heittelin nurkkaan.
Sittenpä ihmettelemään jakopäätä. Jakopään suojakoppa on 2klipsillä kiinni, mutta sitä ei suuraan saa irti. Muutamaa letkua on vähän taivutettava, mutta ilmanimukanavaan menvä huohotinputki on irrotettava ja venttiilikopassa oleva huohotin liittymä siirrettävä sivuun sen kiinnityskopan poistamisen jälkeen.
Olin lueskellut ohjekirjasta kaikkea mahdollista mitä nyt oli jaksanut. Silti en jostain syytä löytänyt kampiakselin asentotunnistimen sijaintia mistään kuvasta tai kuvauksesta. Enkä sitä ole löytänyt vieläkään. Yläkautta ei ollut mitään mahdollisuutta päästä käsiksi anturiin eikä sitä kunnolla voinut nähdä.
Kiltatien Nesteen TI -halli on jo pitkään ollut pelkässä pesukäytössä. Nosturit olivat paikallaan vielä vuosi sitten, mutteivät tainneet olla enää käytössä. Nyt halli on remontoitu. Se on hieno, lämmin ja siisti, mutta nostureista ei ole tietoakaan. Halli on vain pesuja varten. Edes paineilmaa ei ole. Siispä kampparitunnistimeen ei nyt sitten päässyt käsiksi.
Laittelin leluja takaisin kiinni. Pesin kyllä akvaarion täysin puhtaaksi ja puhdistin raitisilmasuodattimen niin hyvin kuin mahdollista. Jäi vain mietityttämään että en kai vain laittanut raitisilmasuodatin asetelmaa väärin päin. Ainakaan se ei kunnolla mennyt paikalleen. Toinen muovikiinnike vielä tietysti katkesi. Täytyy katsoa josko se pitää vielä tarkastaa. En usko että se suodatin pääsee siitä menemään esim. puhallinta häiritsemään.
Huohotinputkea kiinnittäessäni kaasuläppärunkoon menevä ilmaputki irtosi rungosta. HÄH! kiinnitys on erittäin tiukka. Takaisin tuota putkea ei saanut suoraan millään. Jousipantaa puristamalla, sain putken kunnolla paikalleen ja panta kiristi sen tiukasti kiinni eikä tuntunut että se voisi siitä millään väännöllä lähteä irti. Lieko ollut huonosti paikoillaan. Tässähän voi olla syy käyntihäiriöihin. Ilmahan on ohittanut ainakin 2anturia, jos se tuosta on päässyt hörimään.
Jakokoppakin meni sitten helposti takaisin, vaikka epäilin sitä kun pois otto oli ollut niin hankalaa. Akvaarion suojamuovien kanssa meni vähän ihmetellessä, eivätkä kiinnikenatsat enää tuntuneet menevän niin tiukasti kuin olivat olleet. Täytyy katsoa toisen kerran uudelleen. Kyllä ne muovit siinä pysyvät.
Sitä minä ihmettelen, että ViatonPiika ei ilmaise ongelmistaan millään Check Engine tai Moottorin läpi lyövällä salama -kuvalla. En löydä mistään moista vikavaloa eikä se hehku kun virrat laitetaan päälle. Ei siitä kyllä puhuta missään ohjekirjassakaan mitään. Ihmettelen tätä suuresti.
Sittenpä huuhdottiin hieman ovilistojen, takaluukun saumojen ja puskurien välien kökköjä pois. Siellähän sitä kaikkea muhii, vaikka olisi muuten pestyn näköistä pintaa. Mitä lie mennyt puuhastellessa, mutta suurin ihmetys tuli kassassa. Rouva sanoi että olit vähän yli puoli tuntia, joten pannaan se puoli tuntia. 6,60e!!!

Lähemmä 2 tuntia se räpellys oli kuin 1tunti.
Huomenna sitten kohti Joensuuta. Nähdäänpä se ainakin, että vaikuttiko tuo ilmaputken parempi kiinnitys pätkimiseen. Tulpat ja tulpanjohdot olivat sen verran hyväkuntoisen näköiset, etten niitä sitten enempää räpeltänyt. Täytyy strobottaa ne johdot sitten Joensuussa. Virranjakajallekaan en viitsinyt sitten edes tehdä vilkaisua. Parempi tehdä nuo sitten jos on tarvetta mennä nosturille Joensuussa.